Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 14:02:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:56:38
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Eelco Storm
Vandaag
om 13:53:58
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:52:30
Duits transport, waar in NL?
door
Eelco Storm
Vandaag
om 13:50:24
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0
door
cor_b
Vandaag
om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder
door
Menno
Vandaag
om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:56:12
Overstap naar HTM
door
gdh
Vandaag
om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 09:21:14
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen
door
DJV
Vandaag
om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400
door
ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje
door
Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bf Kibronn
door
Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH
door
wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Artitec 6300
door
ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ECOS icm met tillig DKW's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: ECOS icm met tillig DKW's (gelezen 3341 keer)
W. Thomas
Offline
Berichten: 1241
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
ECOS icm met tillig DKW's
«
Gepost op:
09 January 2016, 16:48:24 »
Hallo allemaal.
Ik heb sinds Donderdag een nieuwe Ecos, opzich een makkelijke centrale echter loop ik tegen 1 probleem op.
Ik heb 3 tillig Kruiswissels in de baan liggen, deze worden aangedreven door servo's per wissel.
Nu kan ik bij de wissels kiezen tussen kreuzung en kreuzung 4 fach.
Kreuzung is alleen recht door of afbuigen zoals bij oa de profi kruiswissels het geval is daar deze maar 1 aandrijving hebben.
Maar bij het selecteren van de 4 fach moeten dus de 2 aandrijvingen samenwerken.
Nu staat er wel iets van verknüpfung in de handleiding maar ik krijg ze niet zo ingesteld dat de wissel in alle 4 de keuze mogelijkheden ook goed schakelt.
Ik gebruik trouwens ESU switschpilot servo decoders icm switchpilor extension voor de aansturing van de wissels en hartstuk polarisatie.
Ik hoop dat iemand hier op het forum wel weet hoe het moet.
Groeten, Wesley
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: ECOS icm met tillig DKW's
«
Reactie #1 Gepost op:
09 January 2016, 20:44:27 »
Het zijn dan toch gewoon 2 wissels aan elkaar. Moeilijker is het toch niet.
Mvg
Wim.
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2016, 20:48:33 door Wim Ros
»
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
W. Thomas
Offline
Berichten: 1241
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re: ECOS icm met tillig DKW's
«
Reactie #2 Gepost op:
09 January 2016, 21:23:40 »
Zo heb ik hem nu ook in het wisselmenu staan als 2 aparte rechte wissels.
maar er zit ook een pictogram voor een DKW in waarmee de 2 aandrijvingen moeten samen werken.
Dan hoef je maar 1 wissel in te bedienen voor alle 4 de rijwegen.
Heb nu wissel 2 geselecteerd en dan krijg je de vier schakel mogelijkheden ernaast te staan.
Maar om hem in die standen te krijgen moet ook wissel 3 meewerken.
groeten, wesley
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
guest7823
Gast
Re: ECoS icm met Tillig DKW's
«
Reactie #3 Gepost op:
09 January 2016, 22:04:45 »
Je hebt twee soorten DKW:
met een spoel
met twee spoelen
Uit mijn hoofd , Marklin en Minitrix hebben DKW die met een spoel werken. Hierbij is de DKW of beide sporen kruisend te berijden of beide sporen afbuigend. Hierbij worden beide tongensets bewogen. In deze (niet natuurgetrouwe) variant kan je dus e.a bedienen met een knop
In het groot bedrijf (en o.a. bij Tillig) is een DKW voorzien van twee stellers en kan je het beschouwen als twee in elkaar geschoven wissels. Hiebij kan het dus zij dat je twee stellers moet bedienen
Waarom in het grootbedrij twee stellers, voornamelijk omdat je dan 8 tongen moet omleggen en dat was met handsteller of trekdraden te zwaar en is met elektische aandrijving gecompliceerder dan twee stellers
Does this help?
Gelogd
W. Thomas
Offline
Berichten: 1241
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re: ECOS icm met tillig DKW's
«
Reactie #4 Gepost op:
10 January 2016, 12:29:11 »
@ paul
Bedankt voor de uitleg,
Dat is in het plaatje ook te zien door dat streepje in het midden van het symbool dat er 2 stellers.
Ook de fleischmann profi rail DKW maakt maat gebruik van 1 aandrijving.
ga vandaag weer eens wat proberen, gisteren na een dik uur klooien had ik er even genoeg van.
Misschien heb ik vandaag meer succes.
Op mijn foto onderin zie trouwens ook het symbool in de Ecos voor DKW met enkele aandrijving.
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Nulspul
Offline
Berichten: 239
Re: ECOS icm met tillig DKW's
«
Reactie #5 Gepost op:
10 January 2016, 15:11:59 »
Ik zit met het zelfde probleem.
Moet een Lenz spoor 0 DWK doormiddel van 2 servo's aansturen ben er ook nog niet helemaal uit.
Bertus
Gelogd
Vriendelijkheid kost geen geld
Mark D.
Offline
Berichten: 1210
Re: ECOS icm met tillig DKW's
«
Reactie #6 Gepost op:
10 January 2016, 16:50:27 »
Als je die kruizing aanmaakt, dan vraagt de ecos toch welke wissel adressen die moet activeren. Net zoals bij een drieweg wissel
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
W. Thomas
Offline
Berichten: 1241
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re: ECOS icm met tillig DKW's
«
Reactie #7 Gepost op:
10 January 2016, 18:47:54 »
Na nog wat geklooi heb 1 van de 3 wissels aan de gang
.
Heeft er ook mee te maken in welke richting de servo's zitten en de 2 aandrijvingen een op één volgend adres hebben.
Nu moet het bij de andere 2 ook wel lukken.
Zal er morgen wat uitgebreider op ingaan.
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
W. Thomas
Offline
Berichten: 1241
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re: ECOS icm met tillig DKW's
«
Reactie #8 Gepost op:
12 January 2016, 21:46:44 »
Nog even terug komend op dit probleem.
Het is in ieder geval opgelost.
Als je in de Ecos een DKW 4fach neemt pakt hij automatisch het volgende adres.
Op mijn switchpilot servo zat de eerste servo op de 2e uitgang dus als 4 fach pakt pakt hij dus automatisch de 3e uitgang erbij met het schakelen.
Op mijn roco multimaus waren dit nog wissel 2 en 3. en die moest ik dus apart schakelen van elkaar.
Bij de Ecos gaat dit dus samen maar dan moeten de aandrijving gespiegeld tov elkaar zitten. Met de voorkanten waar het ijzeren stangetje zit naar elkaar toe.
Omdat ik op 2 van de 3 plaatsen zat het houten frame heb ik de servo's anders om geplaatst. Dus allebei in de zelfde weg.
Bij de multimaus geen probleem maar bij de Ecos dus wel.
Als je het eenmaal weet is het eigenlijk heel makkelijk.
Voor de rechter aandrijving heb dus met de Fein een stukje van het frame moeten amputeren om de servo om te draaien.
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: ECOS icm met tillig DKW's
«
Reactie #9 Gepost op:
13 January 2016, 11:00:17 »
Handig om te weten! Niet zo handig van ESU om dit niet gewoon instelbaar te maken... Een simpel invert vinkje was genoeg geweest.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Mark D.
Offline
Berichten: 1210
Re: ECOS icm met tillig DKW's
«
Reactie #10 Gepost op:
13 January 2016, 19:02:45 »
je kan de wissel in de ecos ook op "verkeerd" aangesloten zetten.
of zelf stiekem de draadjes andersom aansluiten...
verder zit bij mij standaard onder de plaatsen waar ik dat achteraf niet wil een dragend, deel van de baan.
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: ECOS icm met tillig DKW's
«
Reactie #11 Gepost op:
13 January 2016, 19:11:20 »
Mark, is dit ook beschikbaar als je een DKW 4fach gebruikt zoals Thomas? Omdraaien van de draadjes is bij een servo natuurlijk geen optie
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
W. Thomas
Offline
Berichten: 1241
145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
Re: ECOS icm met tillig DKW's
«
Reactie #12 Gepost op:
13 January 2016, 20:07:45 »
omdraaien van de draadjes op de servo is idd geen op.
Waar staat dat van dat verkeerd aansluiten in de ecos.
Ik heb nog 1 Y-wissel in de baan. Die gaat ook verkeerd om omdat anders de treinen tegen de servo aankomen.
Heb dit nu opgelost door een linker wissel te selecteren, maar om het hoofdspoor te blijven volgen staat hij op afbuigen.
Opzich maakt het niets uit, maar als hij dan op rechtdoor staat is wat duidelijker.
Alvast dank, Wesley
Gelogd
Keine Minsch dä es perfek'
Voor al mijn treinen foto's
http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
ECOS icm met tillig DKW's