Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 23:04:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Dennis1984
Vandaag
om 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:22:18
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
Vandaag
om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 21:38:43
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 21:13:45
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:05:30
Station Roodeschool
door
frenkievee
Vandaag
om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00.
door
Donny95
Vandaag
om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
Vandaag
om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Joz
Vandaag
om 18:12:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
R1954
Vandaag
om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
Vandaag
om 11:45:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation (gelezen 4415 keer)
johan0903
Offline
Berichten: 118
Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Gepost op:
09 January 2016, 11:25:44 »
Hallo,
Ik heb besloten om weer eens rustig met de hobby te beginnen. Nu wil ik een kleine baan gaan bouwen en deze in de toekomst eventueel uit te breiden. Ik ben begonnen met het schaduwstation te ontwerpen.
Mijn vraag is zien jullie nog problemen in? Ik ga rijden met de tams easy-control en koploper de rails is piko A-gleis.
De maten van het oppervlak zijn 360x110
Met vriendelijke groet,
Johan de Wit
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2016, 11:27:30 door johan0903
»
Gelogd
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Reactie #1 Gepost op:
09 January 2016, 11:37:14 »
De "sporen naar het zichtbare deel" zullen een te hoog stijgingspercentage krijgen ben ik bang. Je zult meer lengte in moeten bouwen om de hoogte te halen.
Gelogd
johan0903
Offline
Berichten: 118
Re: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Reactie #2 Gepost op:
09 January 2016, 11:50:46 »
Zal dit ook al zo zijn als ik in het begin van de bocht begin met de stijging?
Gelogd
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Reactie #3 Gepost op:
09 January 2016, 12:04:14 »
Ga eens rekenen met 2 tot maximaal 3% stijging (3% is 3cm stijging per meter). Voor hele korte treinen kun je wel iets meer stijgen.
Gelogd
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 866
Re: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Reactie #4 Gepost op:
09 January 2016, 12:59:28 »
Goedemiddag Johan.
Is het mogelijk om het sporenplan te draaien. Dan ligt het stijgende spoor aan de buitenzijde. Geeft minder frictie en is iets langer, de locomotieven hebben dan minder moeite om de treinen omhoog te 'sleuren'.
Gezien de lengte van de opstelsporen en daaraan gerelateerde de lengte van de treinen, moet de stijging geen probleem zijn.
Met spoorse groet
Mart
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Reactie #5 Gepost op:
09 January 2016, 13:08:22 »
1e stap: Ga je rechts rijden (b.v. NS) of links rijden (b.v. SBB) ?
Dat bepaalt hoe je en vooral waar je de bocht naar boven maakt
aan de linker kant zoals op je tekening of aan de rechterkant van de tekening
Want
het stijgende spoor moet de buitenbocht volgen,
het dalende spoor de binnenboog
2e stap: heb je een schuin dak of een rechte wand aan de achterzijde van de baan?
Het antwoord is bepalend voor de afstand die je moet houden tot de achterkant van de baan
en dus tot de maximale straal van de bochten (laag en hoog)
3e stap: hoe kun je bij het midden van je "tafel" komen (hoever kun je reiken met je arm)
Want als je schaduwstation diagonaal ligt onder het niveau er boven dan kun je er bijna nooit bij als er iets fout gaat, tenzij de laag erboven 20-30 cm hoger ligt, en hoe hoe krijg je dat voor elkaar?
4e stap: hoe hoog zijn de poten onder de baan, m.a.w. ligt deze baan op 30, 60 of 90 cm boven de vloer?
Want: bij een hoge tafel kun je onder de tafel door bij je schaduwstation komen, maar bij een lage tafel niet.
Daarna zou ik pas gaan tekenen, en dan zou ik denken 360-110 = 250 (240) is de tafellengte lengte waarbinnen het schaduwstation valt, en 110x110 is de buitenmaat van een dubbelsporige spiraal om de hoogte in te gaan.
Dat zijn ook zo maar wat ideetjes, bij deze tekening.
O ja, nog een vraag
hoezo noem je het spoor aan de onderkant van de tekening "paradespoor"?
Is dat zichtbaar, dan? En bedenk dat alle treinen daar een kant op rijden, naar het principe van een standaard schaduwstation.
En als het zichtbaar is, dan zou ik er twee spoortjes leggen (soort extra stationnetje)
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2016, 13:14:33 door Te 2/2
»
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Reactie #6 Gepost op:
09 January 2016, 13:24:37 »
Er is nog iets wat me opvalt. De maten zijn 360x110, dus je gebruikt maximaal de 55213 (R3) bochten , want de 55214 (R4) gaat niet passen. Bij nieuwere, schaalgetrouwe rijtuigen, en bij handmade messing en brass modellen, is 55212 (R2) met r=421.88mm de minimale radius. Maar als je die niet hebt, dan kun je de 55211 (R1) ook gewoon gebruiken.
Dat betekent dat je in plaats van een schaduwstation met 4 sporen, en een zou kunnen maken van 3 parallelle (veel langere) sporen, langs de randen van de tafel. Het is ook maar een idee.
En nog iets: als je tafel 122 (of 120) diep maakt, heb je minder zaagwerk, omdat de standaard maten van houten platen meestal 61x122 of 122x244 zijn.
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2016, 13:33:25 door Te 2/2
»
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
johan0903
Offline
Berichten: 118
Re: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Reactie #7 Gepost op:
09 January 2016, 17:38:32 »
1e Ga je rechts rijden (b.v. NS) of links rijden (b.v. SBB) -->
Het wordt een duits georienteerd baan.
2e heb je een schuin dak --->
Het is inderdaad een schuindak
.
3e hoe kun je bij het midden van je "tafel" komen -->
Ik wil waar geen sporen liggen het geheel open houden zodat ik hoop dat ik er inderdaad makkelijk bij kan.
4e hoe hoog zijn de poten onder de baan -->
De tafel is 75cm hoog omdat ik er ook onderdoor moet
5e hoezo noem je het spoor aan de onderkant van de tekening "paradespoor"? -->
het wordt inderdaad zichtbaar maar gezien de ruimte denk ik niet dat ik met een dubbel spoor weg kom
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2016, 20:07:55 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b!
»
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Reactie #8 Gepost op:
10 January 2016, 01:29:29 »
Dank voor je antwoorden, maakt een hoop duidelijk.
Het ene schuine dak is het andere niet. Bij mij is de hoek tussen vloer en dak 52 graden.
Afgerond omlaag naar 45 graden, betekent dit dat iedere laag die 10 cm hoger ligt, ook 10 cm meer naar voren komt. Dat gegeven gebruik ik in het gratis demo ontwerppakket Wintrack door een grondplan per hoogte te tekenen. De voorkant (bij het looppad blijft gelijk, de achterrand langs het dakbeschot komt naar voren (wordt dus minder diep). Per laag teken ik dan wat er gebeurt. En dan zie je b.v. dat een helling langs het dakbeschot schuin naar voren komt (niet evenwijdig loopt aan de voorkant, maar wel evenwijdig aan het dakbeschot).
Op die manier heb ik de uitersten in kaart gebracht, want ik reken mezelf graag rijk, en maakte in het begin onuitvoerbare plannen. Omdat ik daar geen rekening mee hield.
Als je rechts rijdt (DB), kun je dit ontwerp beter verticaal spiegelen.
Je rijdt dan via de binnenboog omlaag het schaduwstation in, en via de buitenbocht omhoog klimt de trein er weer uit. De buitenboog heeft een grotere radius, en dus is de helling langer, dus minder steil dan die in de binnenbocht. Ongetwijfeld bedoelde Mart dat ook.
Je hebt dan geen paradespoor, maar wel een parade helling.
«
Laatst bewerkt op: 10 January 2016, 01:51:55 door Te 2/2
»
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
johan0903
Offline
Berichten: 118
Re: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Reactie #9 Gepost op:
10 January 2016, 13:09:04 »
Dank jullie wel voor de adviezen ik ga met het laatste voorstel verder. Ik zal het eens kijken of ik volgende week kan beginnen met de opbouw. Maar eerst maar eens de Aelderbaan weer opbouwen
.
Dan kan ik daarnaast rustig verder met het ontwerpen.
Gelogd
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1480
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Reactie #10 Gepost op:
11 January 2016, 12:57:16 »
Maak je schaduwstation sporen even lang door deze niet te voorzien van een wisselstraat zoals je ze nu getekend hebt maar door een aantal gelijke wissels achter elkaar te leggen (harp configuratie)
Voordeel is dat je van die meegebogen wissels verlost bent, en je niet moet kijken welek trein waar stopt. Ze komen toch allemaal uit dezelfde richting en vertrekken allemaal dezelfde kant weer uit.
Een vraagje ook waarom je de hartafstand tussen de sporen vergroot in de bocht.
Bij gebruik van Piko A-gleis flex rail hou je die toch perfect op een constante afstand conform de NEM
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
johan0903
Offline
Berichten: 118
Re: Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation
«
Reactie #11 Gepost op:
12 January 2016, 14:08:18 »
Een vraagje ook waarom je de hartafstand tussen de sporen vergroot in de bocht.
Bij gebruik van Piko A-gleis flex rail hou je die toch perfect op een constante afstand conform de NEM
Ik ben nog steeds aan het kijken hoe ik het beste dit kan doen ook omdat het erg krap wordt ivm de hellingshoek en de afstand. Het wordt misschien toch een klimspiraal om naar de andere laag te gaan. Maar dan gaat alles weer anders worden Moet dan kijken hoe ik op zo'n kleine oppervlak iets kan fabriceren.
Gr. Johan
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Eerste stappen met een ontwerp schaduwstation