Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Sfeer op je modelbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:46:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:35:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door kees5
Vandaag om 20:15:56
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04

Auteur Topic: Baanplan "Zolderland" H0-NL materiaal  (gelezen 3666 keer)

RMB24

• Offline Offline
  • Veel te laat de hobby weer opgepakt.
Baanplan "Zolderland" H0-NL materiaal
« Gepost op: 03 January 2016, 18:04:05 »
Na mijn 'voorstel-topic' en het ruimen van de zolder, ben ik aan de slag gegaan met SCARM en een baanplan tevoorschijn getoverd.
Dat was al een hele operatie op zich, maar uiteindelijk is er "iets" uitgekomen, dat in elk geval mijn goedkeuring wel kan krijgen.
Nu moet ik er bijvertellen dat al mijn plannen van de tekentafel er in de praktijk toch meestal anders uit komen te zien.
Enig voorbehoud moet er bij mijn baanplan dus wel gemaakt worden, maar.......het is een begin.

In mijn voorstel topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67057.0.html)  had ik al een (ruwe) schets van de beschikbare ruimte laten zien, die ik hier voor het gemak nog even zal laten zien:

Rechtsonder is de trap naar zolder, met recht daar tegenover de toegangsdeur (die ik andersom laat draaien=naar buiten toe) om binnen de zolderkamer wat ruimer
te kunnen bouwen. Aan de linkerkant van de kamer zit een groot dakraam en aan de muur tegenover de deur zit nog een schoorsteen, (zwarte rechthoek) die de ventilatiekanalen bevat.
Die kan ik dus (helaas..) niet weghalen.
Aan de linkerkant ( op tekening linksonder) kan ik "door de muur" heen bouwen, hetgeen op mijn baanplan ook te zien is. Dit kan eventueel (na toestemming van de hoofdconducteur) nog een metertje verder -naar beneden- doorgetrokken worden.

Dan hieronder mijn baanplan vanuit "SCARM", waarbij de ik de rails van Piko (A-gleis) heb gebruikt.

Vanuit SCARM heb ik het plan gekopieerd naar een *.jpg bestand, (met dank aan Sander "Santerdam") en dat verder in "paint" bewerkt, maar zoals gezegd, is dit waarschijnlijk nog niet het definitieve plan.

Wat zien we op het plan?  Hier enige uitleg.

Het hoog gelegen spoor is in blauw, en het lage spoor is groen getekend.

Aan de schoorsteenkant, zien we station "Vlieringen CS" met zeven sporen en aan weerszijden twee kopsporen.

Dit stationsgedeelte is/wordt verhoogd aangelegd.

Vanuit Vlieringen CS west (links) loopt de dubbelsporige baan afdalend naar de ruimte door/achter de wand, (op tekening linksonder)  en van daaruit zijn er twee mogelijkheden: Doorrijden (via halte Vlieringerpolder ) over het "groene spoor, naar het schaduwstation dat zich onder Vlieringen CS bevindt.

De andere mogelijkheid is, om via station "Preiserveen" (dat als losse module voor de ingang naar de zolderkamer gebouwd wordt) door te rijden, en dan via de route aan de rechterkant, die deels achter een wandje loopt,  weer richting Vlieringen CS te rijden.
Zowel links als rechts van Vlieringen CS zijn kopsporen, die alleen gebruikt worden door treinstellen als b.v. Mat54 (hondekop) als de ICM in de Martinair uitvoering.
Maar in voorkomende gevallen kunnen die ook langs de doorgaande perrons van Vlieringen CS rijden/stoppen.

In het midden van de ruimte, komt (als losse module) de bebouwing van Vlieringen stad (als zeshoek weergegeven) die aansluit op het stationsplein.

Maximale perronlengte van Vlieringen CS is ongeveer 2 meter, en de kopsporen max 1 meter aan weerszijden.
Station Preiserveen zal de deurbreedte overspannen, dus ook ongeveer 1 meter zijn.

Vanuit Vlieringen CS, kunnen vanwege het dubbelspoor de treinen ongehinderd hun rondjes rijden, alleen de "kopspoor" lijnen maken ook gebruik van de hoofdlijn, dus daar is enige planning nodig. Maar daar heb ik nog tijd genoeg voor om dit uit te werken.
Ik ontkom er waarschijnlijk dan niet aan, om middels "Koploper" iets te programmeren.

Laat maar weten wat jullie ervan vinden, en plaats vooral kritische kanttekeningen. Er kan nu nog van alles aangepast worden.

Groeten uit West Friesland
Ron

---------------------------------------------------------------
Ik ben met niets begonnen en dat heb ik nog steeds...

henk

• Offline Offline
Re: Baanplan "Zolderland" H0-NL materiaal
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2016, 19:32:19 »
Lekker rijden over lange baanvakken.  (y)
Eén puntje. Ik zie een paar lelijke knikken in de baanvakken. Met flexrail kan je een veel vloeiender verloop maken. Is even oefenen, flexrail in Scarm. Je kan het in de tekening ook zo laten en bij de aanleg  flexrail gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2016, 20:05:42 »
Ja Henk, het valt niet mee om als "aankomend beginner" een baan plan te maken. (vind ik overigens gelden voor alle beschikbare programma's)

Maar zoals gezegd, er staat nog niets, dus alles kan nog gewijzigd worden, en m.n. het werken met flexrails zal veel mogelijk maken.

Maar waar zitten wat jou betreft de knelpunten? (die lelijke knikken?
V.w.b. de bogen, zijn dat m.n. R3 (55213) en R4 (55214) van Piko.

Bedoel jij dat deel linksonder waar het spoor zich splitst?
Misschien als de bogen achter de wand wat verder weg komen te liggen, er wat fraaiers van gemaakt kan worden.

Met wat oefenen in SCARM ben ik erachter gekomen dat die flexrails inderdaad handig werken. Lengte wordt automatisch ingekort bij aansluiten.
Oefening baart kunt, nietwaar?
Ron

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2016, 21:48:28 »
Ron,

Het is je prima gelukt om een plaatje te maken van het baanplan en daarna te bewerken in Paint. Die werkwijze komt me heel bekend voor, ook ik heb regelmatig zo gewerkt. Voor mij was het vervelende altijd dat je daarna het baanplan gaat veranderen en dan moet je al het nabewerken in Paint weer opnieuw gaan doen.

In die tijd vond ik een variant van Paint waarmee je kon werken in zogenaamde layers. Je zet het baanplan in de 1e laag en de omgeving teken je in de 2e laag (en 3e .. 4e .. 5e laag). Heb je dan een gewijzgd baanplan dan kun je die 1e laag vernieuwen, de rest blijft gewoon bestaan.

Het programma heet Paint.net, je kunt het gratis downloaden.
Zie http://www.getpaint.net

Sander

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2016, 22:03:42 »
Hoi Sander, ik begrijp de bedoeling, maar.....als je sporen gaat verleggen in SCARM, dan kloppen de in Paint getekende stations toch ook niet meer en moet je alsnog 'bijtekenen".  Tenzij de sporen langs de stations hetzelfde blijven als in het origineel.
Maar zoals ik hierboven al heb geschreven, blijven bij mij de bouwactiviteiten toch altijd afwijken van hetgeen ik ooit getekend heb.
Ik zie het ontwerp als uitgangspunt, en de praktijk zal uitwijzen of het zo uitkomt als op de tekening staat.
Weet nu al dat dit niet zo is, maar de "grote lijnen" staan er in elk geval.
Maar bedankt voor alweer een tip. Ga er toch eens naar kijken......
Ron

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2016, 23:07:10 »
Hoi Sander.
Lijkt mij prima eerste opzet. Toch heb ik wat kanttekeningen.
Het is veel alleen maar rondjes rijden. En dat verveelt snel
Ik zou er voor kiezen om toch wat mogelijkheden voor bv een goederentrein te maken
Wat sporen om een Loc te wisselen/te plaatsen of om een treindeel bij te plaatsen. Of een spooraansluiting.
Kortom wat rangeermogelijkheden erbij maken waardoor het spel afwisselender en dus leuker wordt
Met zon prachtige ruimte moet er toch wat leuks van te maken zijn

succes jandcargo

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2016, 23:18:05 »
Mee eens Jandcargo. (mijn naam is overigens Ron. Sander was uit het bericht ervoor..)
Ik overweeg een dergelijke situatie te plaatsen in het linkerdeel van de baan, aangeduid als Vlieringerpolder.
Hoewel het rijden voor mij niet het belangrijkste is, kan er inderdaad wel iets van een goederenspoor/industrieterrein bijkomen, en wat is er dan geschikter om daar een polder voor te gebruiken. Eens kijken hoe we dat bestemmingsplan kunnen aanpassen.
Wordt dan net zoiets als bij Lelystad, waar de opstelsporen ook ver buiten het centrum liggen.
Ron

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 January 2016, 09:11:02 »
Maar waar zitten wat jou betreft de knelpunten? (die lelijke knikken?
V.w.b. de bogen, zijn dat m.n. R3 (55213) en R4 (55214) van Piko.

Sorry, draadje niet gevolgd.
Ik bedoel bijvoorbeeld de knik net boven Vlieringerpolder. En ook bij de blauwe sporen links daarvan, onder de overloopwissels. Dat zijn rechte stukken spoor en de verandering van richting gebeurt met een enkel stuk gebogen sectierails. Het oogt veel mooier als de overgang tussen recht en gebogen wat geleidelijker loopt. Met een flexrail gaat dat bijna vanzelf. Je hebt daar ook de ruimte voor.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2016, 09:29:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 January 2016, 14:01:48 »
Ben het met je eens Henk. Flauwe bogen met flexrails "lopen" mooier als die vaste bogen (R3-R4), maar zoals gezegd, ligt hier alleen het basisplan. In werkelijkheid ga ik ook veel meer gebruik maken van die flexrails. Ik had dat alleen nog niet helemaal "in de smiezen" bij het ontwerpen via SCARM. Het deel van het schaduwstation, waar dat stuk vanaf links op uitkomt, ben ik nu aan het voorbereiden, en dat gaat goed met die stukken flexrail.
Zal t.z.t. wel even een fotootjes maken. Nu eerst op zoek naar de beste oplossing voor de wissels. Conrad wisselbesturingen lijken mij wel een goede optie, als ik de verschillende beoordelingen erover lees, en nog betaalbaar ook.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2016, 20:41:25 door RMB24. Reden: Tekst aanpassing »
Ron

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 January 2016, 21:20:42 »
Nou is mijn kennis van de benodigde apparatuur voor wisselaandrijving (nog) niet zo groot, vandaar mijn volgende vraag, die ik in de beschikbare draadjes nog niet ben tegengekomen, ook niet op de site van Conrad, welke wisselaansturing ik wil gaan toepassen. (Bestnr.: 1396900 - 89 / Fabrikant-nummer: 426c112 |  EAN: 4016139040691)

Betekend "eind-afschakeling" dat ik een driepolige schakelaar kan toepassen die 1-0-1 schakelt, of moet ik hiervoor twee pulsschakelaars gebruiken om het wissel om te stellen?
Eind-afschakeling doet mij vermoeden, dat het apparaat zelf aan het eind van de schakelopdracht de aangeboden stroom afschakelt. Maar of dat een terecht conclusie is???
Het kan ook dat dit apparaat aan het einde van de schakelgang iets anders (b.v. polarieteit puntstuk) schakelt. Is toch ook een vorm van "eind-afschakeling" ??

Er is vast wel iemand op het forum te vinden die hier het juiste antwoord op weet.....
Ron

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 January 2016, 21:48:04 »
Eindafschakeling: je eerste conclusie is terecht. Aan het eind van de 'beweging' wordt de spanning naar de spoel uitgeschakeld. Maar....
Die Eindafschakeling hebben de neiging te falen. En als je dan de 1-0-1 permanente schakelaar gebruikt, gaat je wisselaandrijving in rook op!
Dus toch maar momentschakelaars gebruiken!

Andere vraag is of je de wissels digitaal wilt gaan schakelen. Dan gaat het bovenstaande niet meer op, omdat de puls door de decoder gegenereerd wordt.

Je kunt ook nog kijken (zie encyclopedie) naar andere vormen van wisselaandrijving,  zoals servo''s.

Succes, Gr,

Bert

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 January 2016, 21:54:16 »
Eindafschakeling: je eerste conclusie is terecht. Aan het eind van de 'beweging' wordt de spanning naar de spoel uitgeschakeld. Maar....
Die Eindafschakeling hebben de neiging te falen. En als je dan de 1-0-1 permanente schakelaar gebruikt, gaat je wisselaandrijving in rook op!
Dus toch maar momentschakelaars gebruiken!

Andere vraag is of je de wissels digitaal wilt gaan schakelen. Dan gaat het bovenstaande niet meer op, omdat de puls door de decoder gegenereerd wordt.

Je kunt ook nog kijken (zie encyclopedie) naar andere vormen van wisselaandrijving,  zoals servo''s.

Succes, Gr,

Dank voor deze informatie Bert. Het is mijn bedoeling om de wissels analoog te blijven schakelen. Ben nu aan het kijken in de encyclopedie naar het ontwerp van een dergelijk schakeltableau. Daar wordt ook gebruik gemaakt van moment/puls schakelaars. Volgens de website van Conrad, schakelt de schakelaar binnen 0,2 sec. dus zou een puls voldoende moeten zijn, om niet de wissel halverwege te laten stoppen, met ontsporingen als gevolg.

Bert
Ron