Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Printsels in H0  (gelezen 16201 keer)

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Printsels in H0
« Gepost op: 02 januari 2016, 19:57:09 »
In mijn andere topic, Stukskes Brabant, heb ik de eerste experimenten op 3D tekengebied laten zien, waarvoor inmiddels een printopdracht loopt.
Het ging daarbij om ANWB wegwijzers in de stijl van de jaren 60, dus met het wiel met de vleugeltjes boven op de paal, de wat trechtervormige zinken vuilnisbakken, zoals ik me die herinner van vroeger, tuinbankjes, een slijpsteen zoals die op veel (boeren)erven voor kwam. Daar had ik nog een hakblok en sigarettenautomaten bij gewurmd. Ik ben benieuwd hoe het er uit zal zien als het geprint is, over een weekje wordt het verzonden. Zoals ik eerder al aangaf is dit voor mij in eerste instantie een leerproces, zien en ervaren wat technisch mogelijk is en waar mijn eigen mogelijkheden op dit vlak liggen.

In de tussentijd teken ik rustig verder en om een beetje "on-topic"  te blijven wil ik hier de voortgang van het teken- en printexperiment laten zien.



Het hakblok




de tuinbank




de sigarettenautomaat met interieur




en voorlopig tot slot een rijwielrek




met vriendelijke groet,

Jan

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Printsels in H0
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2016, 11:37:08 »
Ziet er niet verkeerd uit (y)
Groet, Frank

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Printsels in H0
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2016, 13:08:00 »
Leuk bezig.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2016, 20:12:44 »
Dank u beiden.

Inmiddels weer een element verder. Op de volgende module van "Stukskes Brabant" wil ik een autobedrijfje/achteraf gelegen werkplaats uitbeelden met daarbij een enkele pomp. Natuurlijk ook weer in jaren zestig stijl. Heel belangrijk is dan natuurlijk de pomp voor de mengsmering. Er liep geen brommer of Saab zonder die vette rommel.....


met vriendelijke groet,

Jan

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2016, 23:20:39 »
Een paar dagen geleden de eerste zending van Shapeways binnen gekregen. Het valt me in ieder geval op hoeveel details zichtbaar blijven. De gevleugelde wielen van de ANWB palen waren los geraakt, maar wel bij de zending ingesloten. Het is me bij de eerste al gelukt om het weer op de paal te lijmen en dat geheel al in de witte primer gezet.

De eerste elementjes die ik heb uitgewerkt zijn een (halfopen) vuilnisbak, het tuinbankje en de sigarettenautomaat. Het ging allemaal aardig naar wens, totdat ik de foto's had gemaakt......heel fijne details zijn schitterend, maar nu zal ik toch echt eens aan fijnere penseeltjes moeten (tot op heden was een nr 2 de fijnste maat die ik gebruikte). Wat een kliederboel heb ik van de sigarettenautomaat gemaakt, zeg. Fijnere penseeltjes en wellicht ook andere technieken gebruiken. Stempelen met een net vochtig gemaakt mes bijvoorbeeld of fijn aangespitste aquarelpotloden. Een nieuwe uitdaging. Voorlopig ben ik dik tevreden met de eerste resultaten.



Plaatjes van de ANWB paal en het hakblok en de slijpsteen volgen binnenkort.
met vriendelijke groet,

Jan

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Printsels in H0
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2016, 00:06:18 »
hallo,

het schilderen van dit soort details doe ik vaak met de punt van een coctailprikker.
Al dan niet wat aangesneden tot een klein veerkrachtig puntje.
Kun je bijzonder gedetailleerd mee werken.

succes jandcargo

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Printsels in H0
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2016, 11:01:15 »
Misschien helpt het ook als we voor de "vergrote kleine wereld" ander maatstaven aanleggen als voor de "verkleinde grote wereld". Immers afwijkingen worden bij de eerste vergroot en bij de tweede juist verkleind.

Groeten
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2016, 12:04:15 »
Op zich heb je daar een punt, Ted. De onnauwkeurigheden worden pas storend als het geheel dank zij de fotografie enorm wordt opgeblazen. Neemt niet weg dat ik toch op zoek ga naar manieren om nauwkeuriger te werken. Vroeger (Opa spreekt....)  stelde ik mezelf ten doel om twee lijntjes getrokken met de 0.1 mm Rotring pen zo nauwkeurig mogelijk (dus naadloos) op elkaar te laten aansluiten. Die tekeningen werden weliswaar niet uitvergroot, dus daar gaat een eventuele vergelijking al mank, maar dat gevoel is wel weer aanwezig. Waar ligt mijn grens qua maakbaarheid, zeg maar. Overigens nog een nieuwe uitdaging bedacht: de sigarettenautomaat moet in theorie voorzien kunnen worden van verlichting....
met vriendelijke groet,

Jan

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Printsels in H0
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2016, 12:57:19 »
 ;D
 (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2016, 15:42:24 »
De ANWB wegwijzer. Hoewel het gevleugelde wiel was afgebroken na het printen kon het met een likje secondenlijm goed bevestigd worden. Wel meteen de tekening een beetje aangepast. De bevestiging verdikt van 0.6 naar 0.7 mm en iets verder door laten lopen in het H-profiel.

In een eerdere reactie (nog bij Stukskes Brabant)  werd al aangegeven dat er al een uitvoering te koop is bij Tilly Models. Dat is echter een net ietsjes andere uitvoering, het wiel is vervangen door een ANWB logo. Iets latere datering denk ik.

Ik ben zelf aardig tevreden met het resultaat, nu nog bedenken of ik ga printen en plakken of ga experimenteren met (zelfgeprinte) decals.




Verder de kleinere elementjes, het hakblok met bijl en de slijpsteen, met een preisertje als referentie voor de maatvoering




met vriendelijke groet,

Jan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Printsels in H0
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2016, 16:54:03 »
Citaat van: JvB
Ik ben zelf aardig tevreden met het resultaat, nu nog bedenken of ik ga printen en plakken of ga experimenteren met (zelfgeprinte) decals.

Fraai resultaat inderdaad, zo fraai zelfs, dat ik zeg: Decals ;) Aangezien je al een witte ondergrond hebt, heb je geen speciale printer nodig ;)


Grtzz & suc6,

Karst

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Printsels in H0
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2016, 21:01:40 »
Hallo,

Onderstaande schijnt goede producten te leveren tegen mooie prijs
Ze zitten nu in een verhuizing zodat communicatie even wat lastig is.

http://www.decalwinkel.nl/

groeten jandcargo

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2016, 14:03:37 »
Gisteren in Houten decalpapier voor de inkjet gescoord. Nu eerst even wat meer afbeeldingen opzoeken om een velletje vol te maken en dan eens aan het printen gaan.

In de tussentijd druk aan het tekenen aan een nieuw 3D print produkt: Een patatkraam. Gezien de omvang ga ik dit als een soort bouwpakket in elkaar zetten zodat er zo weinig mogelijk machineruimte gebruikt gaat worden, maar ook om te zorgen dat eea nog geverfd kan worden. Natuurlijk wil ik een hoge mate van detaillering bereiken, dus er komt een zo compleet mogelijk interieur in. De baktafel en de koelkasten zijn al klaar, nu ga ik met het element voor de voorzijde aan de gang, een vitrine met daarin schalen met frikadellen, kroketten en slaatjes (het assortiment in de jaren 60 was gelukkig nog redelijk beperkt). Voor de tussenstand alvast een plaatje:



Overigens, als er mensen zijn die elementjes die ik getekend heb zelf willen laten printen dan wil ik daar wel aan meewerken. Bij Shapeways heb ik als JvanB een "shop" aangemaakt. Alles is getekend voor FUD kwaliteit. Reken er wel op dat de startkosten relatief hoog zijn, een euro of zes opstarten en iets van 8 euro verzendkosten, ongeacht wat je bestelt. Als je in een PB aangeeft wat je zou willen hebben plak ik dat voor je in elkaar tot een besteleenheid en stuur dat door naar Shapeways, waar je het vervolgens zelf kunt bestellen als je het wilt voor de prijs die zij berekenen. Ik hoor het wel.

met vriendelijke groet,

Jan

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2016, 17:04:56 »
Zo, ik ben nu maar eens gestopt met verder uitdetailleren van de patatkraam. De frikadellen, bamiblokken, nasischijven en slaatjes liggen in de vitrine. Alles is als een bouwpakket opgezet en binnen in de ombouw van de kraam opgehangen, met uitzondering van de vloer (een glad plaatje snij ik er zelf wel in) en het dak, dat hangt aan de buitenkant, want was te groot voor de binnenzijde. Als bouwpakket, want compacter te printen, dus prijstechnisch nog enigszins haalbaar, maar ook om het in onderdelen strakker te kunnen schilderen. Details genoeg:
De verkoopbalie met schalen frikadellen enz
bakeenheid met afzuigkap, handdoek aan een haakje en losse afvoer
een tafel met dozen en een emmer
koelkasten
de uitbouw aan de voorkant
een reclamebord
de uitlekschaal en de zoutstrooier
en nog wat extra elementen als vuilnisbakken, een bank en een fietsenrek

Ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien.



het laatste ontwerpplaatje:




en van twee kanten de bestelconstructie:








met vriendelijke groet,

Jan

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Printsels in H0
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2016, 11:56:07 »
Wat gaaf allemaal dat 3D werk en wat ongelofelijk knap! Petje af hoor!

Vraagje/ideetje voor de patat(of friet?)kraam: zou het niet mooier zijn als het huisje zelf uit hout gelasercut wordt? Het lijkt mij dat het dan (nog) authentieker wordt en dichter bij het origineel komt!
Gr,

Jan Willem