Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:35:41
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:24:18
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jelmer
Vandaag om 11:01:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
  

Auteur Topic: Printsels in H0  (gelezen 16215 keer)

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2016, 15:42:34 »
Jan Willem,


het zal ongetwijfeld mogelijk zijn om op een of andere manier het frietkot zelf in gelaserd hout te maken, ik heb daar zelf (nog) geen ervaring mee. Realiseer je wel dat je in dit geval werkt met wanden met een dikte van 0,6 tot 1 mm, die deels (de uitbouw) aan beide zijden zijn geprofileerd.
Ik heb geen idee wat de minimale dikte van hout (mdf lijkt me?) in dit geval zal zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat het gevolgen kan hebben voor de fijnheid.

Hoe dan ook ga ik eerst eens aan het experimenteren met 3 D printen. Misschien in een later stadium alleen nog voor de allerkleinste details, misschien ga ik door op dit ingeslagen pad. Het is weliswaar kostbaar, een tientje of vier zonder de verzendkosten in dit geval, maar een exclusief bouwpakket kost ook geld en nu heb je exact datgene wat je voor ogen staat.
met vriendelijke groet,

Jan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Printsels in H0
« Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2016, 15:51:37 »
Ik volg dit draadje met belangstelling. Heel mooi allemaal  (y)

Ik heb geen idee wat de minimale dikte van hout (mdf lijkt me?) in dit geval zal zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat het gevolgen kan hebben voor de fijnheid.

Je kan mdf gebruiken maar je kan ook gewoon heel mooi dun fineerachtig hout gebruiken. Die zijn dunner dan 1mm. Het is gewoon iets fragieler dan met plastieke platen :) Je kan die zelfs gewoon met de hand goed snijden :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2016, 18:41:20 »
Dank voor de complimenten, Ronald.

Het voorbeeld wat je aanhaalt heb ik gezien. Als je bij mijn modules "stukskes Brabant" kijkt zie je daar op het erf van het huis vooraan de module een washok staan met golfplaten daken. Dat is ook van hout gemaakt, in mijn geval van stukjes balsahout, heel dun gesneden en geplakt. Ik heb het washok twee keer gemaakt, wellicht kun je er een voorstelling bij maken waarom  :(. De tweede keer heb ik het daarom geimpregneerd met secondenlijm, dat maakte het iets minder kwetsbaar. Ideale techniek als je een bouwsel wilt maken met kierende planken en al in een slechte staat van onderhoud. Het zijn persoonlijke voorkeuren, er zijn echte kunstwerkjes te zien met hout, ook op dit forum, en het grote voordeel van hout is dat het kleurstoffen opneemt, waardoor je op een heel andere manier met kleuring kunt werken.  Voor het frietkot vind ik dat minder geschikt in dit geval. Ik heb niet het gevoel dat ik de fijnheid in detaillering kan halen die ik zoek. Dat kan aan mij en mijn (beperkte) vaardigheden liggen. Wie weet hoe ik er over een tijdje weer tegenaan kijk
met vriendelijke groet,

Jan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Printsels in H0
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2016, 14:24:17 »
Ik ben ook wel geïnteresseerd in sigarettenautomaat en rijwielrek. Dat zijn mooie details voor op de modelbaan. 
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2016, 12:02:30 »
Hijlco,


de sigarettenautomaat heb ik al eens laten printen, dus daar ben ik zeker van dat het goed kan. Een van de rijwielrekken zit nu ingebouwd in de constructie van de patatkraam  en daarvoor loopt de bestelling, dus die kan ik met een dag of veertien ook beoordelen. Ik verwacht er geen problemen mee, maar wil graag eerst zelf een print zien. Als je me aangeeft wat je bij elkaar gepropt zou willen zien en welke aantallen van ieders in een bestelconstructie, dan maak ik die vrijblijvend aan (is wat digitaal knip- en plakwerk, dus weinig moeite) en kun je zelf zien wat Shapeways daarvoor in rekening zou brengen. Kun je alsnog beslissen of het je die prijs waard is. Nogmaals, bij al dit kleine spul zijn de opstart en verzendkosten een groot deel van het kostenplaatje en ik kan me voorstellen dat mensen daarvoor terugdeinzen. Ik ga echter niet met het kleine spul als "handel" op beurzen staan of zo, dat is me een stap te ver. Ik hoor het wel als ik wat voor je op moet zetten
met vriendelijke groet,

Jan

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Printsels in H0
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2016, 14:33:20 »
Jan, een prachtig aanbod, dank je. Ik ga er vanavond even mee aan de slag en dan PB ik je.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2016, 12:08:47 »
Alweer een hele tijd ben ik aan het zoeken naar verdeelkasten voor de huisaansluitingen van de energiebedrijven en dan niet die uniforme genormaliseerde grijze bakkies van nu, maar de ouderwetse versie. Ik kon de juiste plaatjes niet vinden op internet (waarschijnlijk zijn ze er wel, maar kon ik de juiste zoekterm niet vinden). Vorige week zag ik er ineens eentje staan in mijn eigen woonplaats, dus even terug voor wat maten en foto's. Stond er ook nog een ietsje jongere versie om de hoek, ook maar meteen uitgewerkt. Ik ben erg blij met deze vondst, een heerlijk (klein) detail om dicht bij de voorkant van de module te plaatsen.





met vriendelijke groet,

Jan

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Printsels in H0
« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2016, 12:24:51 »
Hoi JB

Ik ben ook wel geinstresseert in de cigaretteautomaat en in die electrokasten.
Die eerste ken ik nog van vroeger, bij een kortsluiting kon je de hele straat plat leggen ;D

Gr. Joke

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #23 Gepost op: 02 februari 2016, 13:27:17 »
Vandaag de print van de patatkraam binnen gekregen. Helaas ben ik niet aan het "warp" verschijnsel ontkomen, grotere dunne vlakke zonder voldoende ondersteuning hebben de neiging te vervormen, niet zo zeer qua maatvoering maar door te buigen. Het is vooral zichtbaar bij de beide daken en bij de ombouw. Gelukkig is het materiaal nog redelijk flexibel, dus ik verwacht het met een lichte ondersteuning in de vorm van evergreen strip wel weer te kunnen corrigeren bij de opbouw. Op dit moment liggen de dakvlakken onder een dik boek te drogen na een badje  lauwwarm water, eens zien wat dat doet.

De positieve kanten: alle details zijn schitterend gelukt en ook de bouwpakket gedachte lijkt goed te werken.





met vriendelijke groet,

Jan

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #24 Gepost op: 04 februari 2016, 19:25:14 »
Ondertussen ben ik druk bezig met het verven van de patatkraam. Ondertussen aan het bedenken wat ik allemaal er aan kan doen om de constructie te verbeteren. Gaandeweg leer ik steeds beter waar de haken en ogen van het 3d printen zitten. Kleine details komen er prima uit, het grotere werk met relatief grote, nauwelijks gedetailleerde vlakken blijkt lastig. Moet ik wat op kunnen vinden.

Ook nog bezig met een volgend projectje. De doelstelling is de ventkar van de melkman te maken, maar toen het onderstel klaar was, werd het heel verleidelijk om even een plaatje te maken van het karretje in een variant zoals ik die in de jaren zestig zag bij de plantsoenendienst.
De melkkar is nog even wat meer werk  ;D



met vriendelijke groet,

Jan

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: Printsels in H0
« Reactie #25 Gepost op: 04 februari 2016, 22:58:48 »
Cabinetje erop en het is een Vespacar :D

Mvg,

Tis
********

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Printsels in H0
« Reactie #26 Gepost op: 05 februari 2016, 09:09:32 »
Die open verbinding onderaan het stuur zou ik dichtmaken. Voor de stevigheid en dat zie je toch niet in H0. Je moet toch iets abstracter gaan werken, naar mijn mening. Je maakt details die niet zichtbaar zijn of het model kwetsbaar maken. De verbinding van dat treetje is ook erg dun.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #27 Gepost op: 05 februari 2016, 10:36:52 »
Hey Sven,



ik snap je opmerkingen, maar ben het niet met je eens. In het tekenen hou ik me aan de minimumeisen die Shapeways stelt. Natuurlijk zijn het kwetsbare modellen, maar het is ook geen kinderspeelgoed wat we maken. Als voorbeeld geef ik je hierbij de foto van een onlangs door mij geprint rijwielrek. De minimummaten aangehouden, zelfs hier en daar nog iets er onder. Het reclamebord zit vast met drie steuntjes van 0,6 mm en geloof me, het zit goed vast. Je ziet dus de vrije ruimte tussen het rek en het reclamebord. Natuurlijk is het niet superglad, maar dat komt door het printmateriaal.

 Hetzelfde rijwielrek heb ik eerder gebouwd uit styreenstrips. De print is steviger, goed te hanteren, goed te verwerken.



Als we dan naar de driewieler kijken, de ophanging van het stuur, vind ik dat juist een essentieel detail. Kwetsbaar, ja. Maar ik verwacht toch dat het stevig genoeg zal zijn. Evenzo bijvoorbeeld de koppen van de spijkers op de bak. Minuscule details, maar je ziet ze wel na het printen, verwacht ik. Je mag me eigenwijs vinden, en ja, ik zoek de grenzen op, maar voorlopig is alles waar ik redelijk zeker van was ook goed uit de printer gekomen. Waar ik echt twijfelde, de grote vlakken van de patatkar, daar is het mis gegaan door warping. Dat vind ik voorlopig het grootste risico van het FUD materiaal.

Hoe dan ook, de driewieler ga ik binnenkort ook printen en dan ga ik het zien.

met vriendelijke groet,

Jan

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Printsels in H0
« Reactie #28 Gepost op: 05 februari 2016, 10:47:58 »
@ Tis,

de verwantschap is er met de Vespa, tenminste dat kan ik me zo voorstellen. Het grote verschil is dat in Nederland toen nog vooral vanuit functionaliteit werd ontworpen en de Italianen naast functie ook de vormgeving heel belangrijk vonden. De Vespa is volgens mij wat strakker en minder lomp van lijnvoering.
met vriendelijke groet,

Jan

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
Re: Printsels in H0
« Reactie #29 Gepost op: 06 februari 2016, 00:02:19 »
Klopt ;D,

ik ben zo'n 10 jaar geleden de gelukkige eigenaar geweest van een 1:1- exemplaar :D

Heb hem toen uiteindelijk verkocht omdat er veel aan gedaan moest worden, en ik
daar de gelegenheid niet toe had, maar het karretje is tenlotte mooi gerestaureerd
door zijn nieuwe bezitter (y)

Mvg,

Tis
********