Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600  (gelezen 10252 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #15 Gepost op: 02 January 2016, 21:40:36 »
Ha Gerard.

Ik had vroeger ook een 1300 met de motoren zoals ze rond 1982 waren. Die reed ook niet fijn, terwijl mijn 1200 met feitelijk dezelfde motor het wel goed deed. Er zijn individuele verschillen tussen motoren; het kan zin hebben eens een ander anker of magneet uit de rommelbak te proberen. Of zo'n kleine rondmotor te plaatsen, zo'n Mabuchi CD-motor-achtige. Ik ben daar nu mee aan het experimenteren, dit kan zeker een verbetering zijn.

Sowieso geldt dat Lima motoren goed reageren op pulsbreedtesturing, en dat je de stroomafname in het niet-aangedreven draaistel moet aanvullen.
Ik heb nu ook een 1308 van de latere generatie, met een latere motor erin met meer tandwielen in de overbrenging. Die doet het gewoon goed, zeker op pbm. De oude is momenteel in revisie, ik ben benieuwd hoe die het straks doet en of ik 'm ook in dit opzicht verbeterd krijg.
Hoeveel weegt het gewicht dat erin ligt? moet je de loc misschien zwaarder maken?
Ik smeer Lima motoren tegenwoordig met Tamiya 'cera-grease'; dit werkt goed. Kijk ook de tandwielen na of er nergens gietresten aan zitten of opgehoopt vuil die de loop verstoren. En of de koolborstelveertjes niet te hard worden aangedrukt, enz.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #16 Gepost op: 02 January 2016, 21:54:23 »
Hoi Jan,
In het niet aangedreven draaistel is de stroomafname op alle wielen al uitgevoerd en ook op de middenas in het aangedreven draaistel is op beide zijden al stroomafname gemaakt. Totaal neemt de lok van acht wielen stroom af en alle aangedreven wielen zijn voorzien van asb's.
Het probleem zit dan ook niet in de stroomafname noch in de rijeigenschappen van de motor.
Het vreemde is dat de lok bijna in elke boog slipt en dus ook nauwelijks tegen een helling op komt, zelfs als de lok alleen rijdt. Alle aangedreven wielen volgen het spoor prima, de draaistellen hebben in alle richtingen voldoende speling en de flenzen van de buitenste wielen lopen in de bogen niet klem ondanks de lange radstand. Kortom ik kan het nog niet vinden  ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #17 Gepost op: 02 January 2016, 22:07:05 »
Staan de stroomafnemers niet te strak op de wielen? Ik had nooit problemen met doorslippende Lima's, mits er goede ASB op zaten. Iets moet het ding tegen houden. Check ook vooral de middelste as van het aangedreven draaistel. Als deze te sterk veert dan drukken de aangedreven wielen niet lekker op de rails.

Mocht je de aandrijving willen upgraden dan is een oude Roco BR 103 wellicht een oplossing. Ik kwam er achter at de radstand en afstand tussen de draaistellen goed overeenkomt met de NS 1300 (zelfs het asymmetrische aspect!). Maar aangezien de draaistel afstand van de Lima net wat korter is (zodat de draaistellen niet tussen de schortplaten onder de neus blijven steken)  moet je dus flink puzzelen. het eenvoudigst is inderdaad een 12 volt CD-rom motortje, maar dan moet wel uitgedokterd worden waarom het ding doorslipt. Een Lima motor is zeker wel sterk genoeg maar de andere wielen moeten ook goed meedraaien. extra gewicht er in wil ook helpen misschien.

Succes!

Robert

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #18 Gepost op: 02 January 2016, 22:25:15 »
ja, dat is wel een gek verhaal. Lijkt er echt op dat de loc te licht is. Hoeveel weegt-ie? Het gewicht in de mijne is (geloof ik) 150 gr

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #19 Gepost op: 02 January 2016, 23:02:22 »
Tijdje terug een paar susumotor gekocht. Heb ze echter nog niet ingebouwd in mijn IC3-KLM. Toch eens aan gaan beginnen.
http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2016, 00:10:37 »
Gewicht kan het niet zijn. Op de ronde motor kon nog wat daklood worden geplakt, in het aangedreven draaistel repen daklood geplakt en onder het draaistel een reep daklood geplakt maar niets helpt afdoende, het gewicht komt nu ongeveer overeen met een Roco 1206 en die is best looiïg, ik heb nog nooit zo'n zware Limaloc gehad, als hij op een recht stuk over de lassen rijdt krijg ik klachten van de buren ;D. Gelukkig voor hen staat de lok bij de eerste boog weer te slippen en ja, alle wielen raken ook dan de rails.
De stroomafnemers op alle wielen staan op zeer lage druk, als ik tegen ze blaas draaien de wielen al (bij wijze van spreken dan).
De Bullfrog Snot ligt nu te drogen, morgen eens kijken hoe dat werkt.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #21 Gepost op: 03 January 2016, 09:33:54 »
Hebben de middelste assen misschien te weinig bewegingsvrijheid?
Bij de jouefs deden die vaak niet eens mee.
Vr. groeten,
Bob

eichddraig

  • Online Online
  • Berichten: 497
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #22 Gepost op: 03 January 2016, 10:01:57 »
Wellicht het meest voor de hand liggende: wielen die aanlopen op de verlaagde kap?
gr. Ed

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #23 Gepost op: 03 January 2016, 12:30:42 »
Tijdje terug een paar susumotor gekocht. Heb ze echter nog niet ingebouwd in mijn IC3-KLM. Toch eens aan gaan beginnen.
http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm

Ik heb deze ook gekocht, en ingebouwd in een BR 110. Is inderdaad een verbetering. De nominale spanning is 6V dus ik heb een reeks diodes in series gezet met de motor om de spanning te verlagen. Tot mijn verrassing reageert deze motor niet goed op de Weistra-pbm regeling: dan heeft hij ineens heel weinig trekkracht. Op gewone gelijkstroom is er geen probleem; met de Arduino motorshield L298N gaat het beter hoewel die ook een pbm-signaal geeft. Wel heb ik het idee dat de motor elke keer even moet 'warm worden' voordat-ie echt lekker werkt. Ik wil deze motor nog wat langer in gebruik hebben en observeren voor ik er meer locs mee uitrust. De winst is dat de loc beter regelbaar, stiller en gelijkmatiger is met dan met de Lima motor. Maar er zijn dus individuele verschillen tussen Lima motoren; in mijn 25.5 zit toevallig een erg goed exemplaar dat niet slechter is dan de 110 met susumotor, en waaraan ik dus niet snel iets zal veranderen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2274
    • Biesje.nl
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #24 Gepost op: 03 January 2016, 14:02:55 »
Je zou eens kunnen kijken hoe de lok rijdt zonder kap? Een normale Lima 1300 rijd gewoon ok normaal gesproken. Heb er nog nooit een in de bocht zien slippen bij mij met de standaard Lima rails die ik op mijn tapijt had liggen.

De hema Lima's hebben ankers met koperen collector. De latere Lima's hebben een zilverkleurige collector met grotere 'pootjes' zodat er minder ruimte tussen de metalen 'polen' zit, dit vermindert ankerkleef aan de permanente magneet en zorgt voor iets betere rijeigenschappen. Misschien heeft je 25.5 deze nieuwere ankers? De modernste Lima's hebben zelfs SMD condensatoren op de ankers zitten. Deze ankers zijn gewoon uit te wisselen en wellicht te verkrijgen bij de 'Lima man'? Er zijn ook methoden om de ankers beter te balanceren zodat ze minder trillingen en dus lawaai maken. Dit houd in dat je met een boortje wat ijzer wegboort in één of meerdere van de metalen polen nadat je hebt bekeken welke pool zwaarder is. Kan het niet goed uitleggen. maar er zijn mensen die de Lima motoren mooi hebben lopen. Tot aan het behandelen van de scherpe tandwielen met Jif/Cif aan toe. Dit laatste is niet nodig bij de laatste generatie 1300en van Lima.

Mvg.

Robert

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #25 Gepost op: 03 January 2016, 20:55:43 »
Nogmaals, de motor draait prima, alleen de wielen slippen.
Middenas heeft voldoende speling alle kanten uit.
Het spul loopt nergens tegenaan.
Ondertussen is de Bullfrog Snot droog en getest. Lok loopt met minder slip maar het is nog steeds niet over, ook niet zonder kap. Het is mij nog steeds een raadsel. Ik leg hem voorlopig maar opzij.
Ieder bedankt voor het meedenken.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2016, 09:44:37 »
Niet opzij leggen, doorpakken!
Als ik zo hoor hoe zwaar dat ding nu is vermoed ik wat anders, namelijk een probleem met de gewichtsverdeling. Heb ooit een lima 1300 verlaagd en om dat ding weer werkend te krijgen heb ik een stuk van de bovenkant van de motor af gevijld omdat die binnen tegen de kap kwam. Op en rond de motor weet ik dus dat het erg krap is. Als er dan toch veel extra gewicht in zit, ligt dat dan niet allemaal boven het niet aangedreven draaistel?  Want gewicht daar lijkt leuk maar gaat juist nadrukkelijk ten koste van de trekkracht. Probeer m eens te laten rijden met alleen het originele gewicht? En controleer ook meteen eens of ie niet met de motor de kap raakt want dan trekt het motordraaistel scheef.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2016, 19:04:45 »
De motor is hetzelfde bewerkt en raakt de bovenzijde van de kap niet.
Extra gewicht is niet aangebracht in de grote echoruimte in de lok maar in het motordraaistel, onder het motordraaistel en op het motorhuis juist om zo veel mogelijk gewicht boven de aangedreven wielen te krijgen. De lok lopt met het aangedreven draaistel achterop natuurlijk nog het lekkerst, met het motordraaistel voorop is het resultaat nog bedroevender.
Natuurlijk leg ik het ding niet weg, de mens is de baas over het materiaal  ;D maar eventjes licht gefrustreerd opzijleggen kan geen kwaad. Wanneer het apparaat weer dan weer opgepakt wordt kijk je er weer wat frisser tegenaan.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #28 Gepost op: 04 January 2016, 20:19:17 »
ja mn ma kwam ook altijd aan met dat soort onzin, maar daar trapte ik mooi niet in, net zolang doordrammen tot het werkt anders gaat het voor eeuwig de kast in. Nog wat dingen om te checken:
- kunnen motor- en loopdraaistel goed vrij kantelen, ook in gedraaide stand? Liefst testen met de loc op het spoor, dat is het meest zuiver. Kijk ook of de uitslag van de draaistellen nog voldoende is. loc in een scherpe bocht zetten en voelen of de draaistellen nog wat "over" hebben en of je de voor- en achterkant van elk draaistel iets kunt optillen zonder dat er meer wielen dan noodzakelijk van de rails gaan.
- kijk gewoon nog eens naar de stroomafnemers. Zit dat echt niet te strak? til het motordraaistel eens iets op en voel of het loopdraaistel niet te stug loopt. Check ook of alle wielen daadwerkelijk draaien.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3840
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: LIMA NS 1310 uit RENFE 7600
« Reactie #29 Gepost op: 04 January 2016, 23:19:24 »
Bedankt voor de inspirerende peptalk ;D, ik denk dat de lok morgen weer uit de hoek mag komen, heeft dan lang genoeg straf gehad. Dan eens even flink kaploos rondraggen en kijken wat er gebeurd.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde