Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Ronald69
Vandaag om 21:23:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:37:40
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
  

Auteur Topic: oude 1334 SBB Fleischmann rijdt niet  (gelezen 3115 keer)

BaRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
oude 1334 SBB Fleischmann rijdt niet
« Gepost op: 30 December 2015, 13:08:32 »
Hulp gezocht!

Gisteren een tweede exemplaar ontvangen: de oer-versie eind jaren 50 van Fleischmann (met olijfgroen dak).
Hij rijdt niet (was bij aankoop bekend). De bekabeling was niet origineel en was anders aangesloten dan mijn eerste exemplaar.
Ik heb vervolgens de bekabeling aangesloten (ongeacht de kleur van de draad) conform mijn eerste - wel rijdende - exemplaar.
Het aansluitschema strookt met hetgeen ik op de Duitse website Alte-modelbahnen.xobor.de kan vinden.



De trein rijdt echter niet: wel loopt hij 'prima' met werkende verlichting als slechts 1 van de 2 drie-assige wielstellen contact maakt. Dit ongeacht welk van de twee wielstellen contact maakt. De motor doet het dus.

Ik ben niet technisch aangelegd en kan de oplossing niet ontdekken.

Wie kan me in 'gewone mensentaal' helpen?

Nog twee aanvullende vragen (zie foto):
- moet de koperen draadwikkel van het aangedreven wielstel nu wel of niet van isolatieband voorzien worden?
- de groene draad kan ook rechts van de koperen draadwikkel aangesloten worden (biedt geen oplossing voor het beschreven probleem): wat is de juiste/beste aansluiting: de huidige locatie of rechts van de draadwikkel?

Mvg,
Bastiaan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: oude 1334 SBB Fleischmann rijdt niet
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2015, 13:14:05 »
Als je beide draaistellen op de rails hebt, krijg je dan kortsluiting?
Het lijkt erop dat je de bedrading kruislings hebt aangelegd.
Alle wielen links mogen alleen daar elektrisch met elkaar contact maken. Idem dito voor rechts.
Heb je ergens een draad verwisseld dan krijg je dus kortsluiting.
Verklaart ook dat het wel werkt als je maar 1 draaistel op de rails hebt.

Als je meen multimeter hebt (je kan niet zonder   8) ) kan je meten vanaf 1 motorpool of alle wielen van 1 kant daarmee verbonden zijn.
Gemeten naar wielen aan de andere kant mag je geen verbinding meten.

Spoeltje mag zo blijven zitten. Is geisoleerd koperdraad.
Gr.
Eric

TEE-RAM

  • Online Online
  • Berichten: 227
Re: oude 1334 SBB Fleischmann rijdt niet
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2015, 13:31:59 »
Hallo Bastiaan,
Ik heb min of meer hetzelfde met een E10 van Fleischmann. Deze lokomotieven lijken erg gevoelig voor kortsluiting omdat ze helemaal van metaal zijn. Daarbij kunnen de wielstellen ook nog eens (beperkt) kantelen waardoor wellicht eerder kortsluiting kan ontstaan. Zoals eerder gemeld met een multimeter (zelfs een goedkope) kom je meer te weten. Succes! ;)
Wim

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: oude 1334 SBB Fleischmann rijdt niet
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2015, 14:10:03 »
Bastiaan, kijk eens wat voor wielassen er onder zitten, waarschijnlijk enkel zijdig geisoleerd.
Als je hem al kocht heb je grote kans dat de wielassen in het motorloze draaistel verkerd zitten. Dan wordt de sluiting door de locomotief kap veroorzaakt.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: oude 1334 SBB Fleischmann rijdt niet
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2015, 14:47:37 »
Wat mij opvalt zijn de 2 contactplaatjes aan het rechter draaistel (daar waar de 2 blauwe draden aan gesoldeerd zijn). Fleischmann heeft er tegenwoordig 2 verschillende (1 geïsoleerde en 1 metalen die contact maakt met het draaistelframe als massa). Beide contactplaatjes lijken hetzelfde te zijn. Het moet niet al te moeilijk zijn die na te meten of die misschien kortsluiting maken. Als beide met het frame zijn verbonden dan is het een keiharde kortsluiting.

EDIT :

dit schiet mij nog te binnen, als slechts 1 van de plaatjes contact maakt, is dat aan dezelfde kant als het motordraaistel ? Dit had ik eens met een Br 212 van hetzelfde merk. Als de massa bij het motor-draaistel rechts (aan de kant van de tandwielen) zit en bij het andere draaistel links, dan is het ook logisch dat dit kortsluiting geeft zodra beide draaistellen via de rails met elkaar worden verbonden.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2015, 14:49:40 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

BaRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: oude 1334 SBB Fleischmann rijdt niet
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2015, 15:32:05 »
Bedankt voor jullie reacties. Nog niet in bezit van een meter, maar wel al een stap verder. De loc rijdt nu goed op voorwaarde dat de ijzeren kap aan de niet-aandrijfzijde licht opgetild wordt. Dat zit de sluiting. Ik ga op basis van jullie aanwijzingen eens nauwgezet mijn twee locs met elkaar vergelijken.

BaRo

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: oude 1334 SBB Fleischmann rijdt niet
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2015, 15:56:04 »
Bastiaan, kijk eens wat voor wielassen er onder zitten, waarschijnlijk enkel zijdig geisoleerd.
Als je hem al kocht heb je grote kans dat de wielassen in het motorloze draaistel verkerd zitten. Dan wordt de sluiting door de locomotief kap veroorzaakt.

Dit was het euvel!!
Eenmaal verholpen rijdt ie top!

Nogmaals dank aan allen voor de hulp!

Bastiaan

Herbert Krijnen

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
  • (Her-)Intreder
Re: oude 1334 SBB Fleischmann rijdt niet
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2015, 22:53:58 »
Bastiaan,
Je had ook gevraagd waar de groene draad aangesloten moest worden. Eigenlijk moet hij niet zitten waar hij nu zit, maar rechts van die koperen spoel. Die spoel is ontstoring. Zoals het nu aangesloten is kan de locomotief storen op de radio.
Succes, Herbert
MM, Tillig, oud materieel. Nederland, Ep IIIa (probeer ik)