Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200  (gelezen 7291 keer)

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Gepost op: 27 december 2015, 14:21:14 »
Hallo iedereen,

Een tijdje geleden alweer heb ik op de beurs in Houten een Lima 1200 gekocht. Het was de oude versie met asymmetrische draaistellen en zonder gat in de kap voor de bevestiging. Het beste basismodel voor een goede 1200 dus. Ik heb besloten om hem om te bouwen naar een gereviseerde versie in het geel grijs.
Het eerste wat ik heb gedaan is het gladschuren van het model en het verwijderen van de aangegoten nummerplaten, handrails en de verlichting. Daarna heb ik de gaten van de verlichting dichtgeplamuurd. En dan kom je hier op uit:

Daarna was het tijd geworden voor het maken van de frontseinen, dit is gelijk het lastigste onderdeel van de ombouw.
Ik ben voor de seinen begonnen met het boren van gaatjes, en daarna het verruimen van de gaatjes met een klein vijltje.


Daarna heb ik met styrenen buisjes met een diameter van 2,4 mm nieuwe seinen gemaakt.

Even inkorten en dan begint het er al op te lijken.


Daarna heb ik de voorkant gemaakt door op de buisjes een plaatje styreen te plakken.

Gaatjes boren.

En na het dichtplamuren van de zijkantjes, zijn de seinen klaar.



En daarna heb ik hem maar in de primer gezet zodat alle oneffenheden wat beter zichtbaar worden.



Dat was het voor dit moment. Nu eerst nog het A-sein maken, schuren en daarna kan de eerste laag geel er op.

Erik

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2015, 14:29:49 »
 (y) Leuk om te zien (y). Hoe ga je die buffer repareren? Nieuw styreenbuisje er op lijmen of gewoon dicht plamuren, schuren en open boren?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2015, 14:48:02 »
Ik had de buffer ook al gezien ja, hoe ik het ga oplossen: geen idee. Ik moet daar nog even over nadenken.

Erik

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2015, 16:53:58 »
Moet je ook nog iets met het raampje in de deuren?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2015, 17:16:01 »
En de roosters... Voor zover ik weet zijn er geen geel-grijze 1200'en met horizontale roosters geweest...

@ Ruudns: als jouw plamuur sterk genoeg is voor het nogal dunwandig uitboren van een prop van dat spul, kan het. Mijn ervaring is dat een dergelijke actie verkeerd afloopt omdat niet sterk genoeg is om de krachten die bij het boren optreden, aan te kunnen.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2015, 17:37:27 »
Om zulke stukjes te reconstrueren gebruik ik Bison combi epoxyhars. De grijze variant is sterk genoeg om in te boren en tappen. De transparante versie is super snel maar blijft te flexibel/rubberachtig. Even een plakbandje om de huls doen, epoxy aanbrengen en 30 minuten wachten. Zorg ervoor dat de epoxy er niet uit kan lopen anders wordt het een knoeiboel :P

Train Art verkoopt verticale roosters en traanplaten voor Lima kappen die omgebouwd worden naar gerenoveerde versies. De Roco roosters zijn wellicht ook los te bestellen maar passen minder goed.

Succes!

Robert
« Laatst bewerkt op: 27 december 2015, 17:40:07 door Biesje »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2015, 19:22:56 »
Ik dacht aan tweecomponenten autoplamuur, maar epoxy is inderdaad waarschijnlijk een nog beter idee (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2015, 23:29:02 »
Auto/polyesterplamuur is een beetje broos en gaat makkelijk brokkelen. Epoxyhars is een stuk stugger en flexibeler en toch hard genoeg. Het grijze spul gedraagt zich bijna als polystyreen. De kleurloze/transparante variant gebruik ik als iets goed en snel vast moet zitten en secondelijm niet lukt. Zelfs als secondelijm wel lukt en de verbinding is teer dan doe ik er nog een druppel epoxy op. Werkt ook goed om LEDs op lichtgeleiders te lijmen :)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2015, 09:02:37 »
Hoe ga je het probleem met de wielen oplossen? Die heel oude versie heeft toch nog model pizza snijder erop zitten?

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2015, 17:07:16 »
@Ivazon, de wielen zijn wss niet het grootste probleem, die zijn af te draaien en desnoods te vervangen door spaakwielen met lage flensen.
De roosters ga ik wss met de plotter maken uit een plaatje dun styreen. Ik ga nog even kijken hoe dat er uit ziet.
De raampjes heb ik meteen dichtgemaakt.

Erik

Gesendet von meinem D5503 mit Tapatalk


p-kokkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2017, 17:18:50 »
Al zoekende naar Lima 1200en op het web kom ik vaak prachtige bouwverhalen tegen, waaronder dus deze (overigens niet alleen bouwverslagen van de 1200). Heel vaak is er met goede moed een start gemaakt met verbouwen/superen maar dan ineens is het stil... is er al nieuws in dit draadje? En zo ja, dan graag een update!

Gr. Pascal
Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2017, 01:45:26 »
Tja, druk, druk, druk.. Ik ben tegenwoordig heel wat tijd kwijt met sport (atleet in een eredivisie triatlonteam), dus modelbouw staat op een iets lager pitje. In de winter ga ik weer aan de 1200 verder!

Erik

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2017, 16:23:37 »
De ACTS versie van Lima is waarschijnlijk nog het makkelijkst, die heeft al de correcte frontseinen. Als Lima toen meteen een cardanaandrijving er in had gedaan hadden we waarschijnlijk nooit een nieuwe Märklin/Trix en Roco gehad. Ook jammer dat ze de ACTS versie van de kap nooit in grijs/geel hebben uitgebracht. En grappig genoeg kwamen ze hierna nog met een NS Cargo versie die de oude 1220 mal gebruikte met oude lampen en schildje op de zijkant...

Ik heb op mijn werk nu ook kennisgemaakt met de oude Lima met asymetrische draaistellen en het is verbazend hoe deze de vergelijking met een Roco kan doorstaan, rekening houdend met de 50 jaar die tussen de ontwikkeling zit. Hoewel de draaistellen asymmetrisch zijn, blijven ze te kort. En uiteraard zijn de details zoals sluitseinen en frontseinen veel grover. 

Ben benieuwd hoe dit project verder gaat (y)

Mvg,

Robert (die vrijwel alle 1200 modellen behalve de oude Märklin wel eens verbouwd heeft)

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2017, 20:01:39 »
De Lima-modellen uit die tijd zijn qua vorm idd heel erg mooi. De details zijn alleen minder.. Maarja je moet ook wat zelf te doen hebben. De ACTS-kap is idd wel het makkelijkst om om te bouwen, maar die modellen zijn ook een stukje duurder.

Erik

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re: Lima NS 1220 naar gereviseerde 1200
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2017, 23:13:09 »
Vandaag weer heel even aan de 1200 gewerkt. De A-seinen zitten er nu ook op. Het grootste werk aan de kap zit er nu dus op.. Ik Had al eerder de raampjes in de deuren dichtgemaakt, maar daar geen update over gepost. Ik heb maar besloten om de roosters horizontaal te houden. Ik stoor me er niet aan.

Erik

Verstuurd vanaf mijn D5503 met Tapatalk