Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
Rangeren met een pec door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:20:05
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen.  (gelezen 1315 keer)

Fred Peters

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
  • Yes we can!
Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen.
« Gepost op: 27 December 2015, 10:06:59 »
Goedemorgen,

Uit pure noodzaak moest ik na het testrijden op mijn nieuwe baan met mijn bemo br 624 een reparatie uitvoeren.
Alweer!!
Dwz bij de orginele 6 polige kortkoppeling breken continue de te stugge stroomkabels van de printjes af.
Tevens vind ik de koppelingen te lomp ogen en staan de bakken te ver van elkaar vandaan met 2,5-3mm tussen de vouw/gummibalgen.
Dus dat kan anders....
Ik heb de standaart koppelingen verwijdert van de stiften en er nemschachten onder gemonteerd waarbij ik rekening wilde houden met het te grote gat tussen de wagens.
Maw ik heb de af fabriek kortkoppelings mechanieken van bemo gebruikt met daaraan een nemschacht.
En daarin zit weer een Flm profi kortkoppeling

Nu komt het probleem, ik heb de schachten zo geplaatst dat er altijd bij een geduwde samenstelling 1mm tussen de vouwbalgen blijft.
Bij ieder flauwe boog of wisselpaar lopen de motorloze wagens voorop uit het spoor.
Dit gebeurt uiteraard in een testopstelling met standaart en extra rijtuig gewichten.
Uiteraard heb ik dit weten aan te passen tot de afstand waarbij dat niet meer gebeurde, en je raadt het al...
Precies weer de afstand van de bemo opstelling... Vreselijk, weer 2,5-3mm.

Ik heb naar het ontwerp van bemo gekeken en er valt mij wat op.
Normaal gesproken is het typische van zo,n mechaniek dat er een duidelijke V vorm in de bodem zit waarbij heel snel de koppelingen naar buiten steken bij bogen en wissels.
Bij bemo is dit een parabool, oftewel een gedeelt van een cirkel.
Ik heb het volgende plaatje van het www gepikt, let niet op de cirkel maar op de koppeling.



Dus bij het bemo ontwerp reageert de koppeling standaart te laat op het boogverloop, waardoor ze dit probleem hebben moeten opvangen met een grote bakafstand.
Heeft dit ontwerp dus zijn afstands koppelings beperking?

Volgende vraag; als ik dit koppeling mechaniek helemaal verwijder en er een Symoba, Ribu of een ander type namontage mechaniek onder/in plaats, welke is dan het best?
Het zijn rijtuig bakken van 31cm, en ik weet dat sommige modellen niet verder dan 17-18cm gaan.
Ik heb in het verleden genoeg symoba,s onder mastica plan-e rijtuigen gemonteerd en dat ging best en de wagens stonden strak tegen elkaar.
Maar met de extra baklengte van de Br 624 mis ik toch een stuk uitzwaai aan beide kanten van het symoba mechaniek.
De symoba,s zijn erg klein.
Wie kan me vertellen welke mechanieken het beste zijn onder extreem lange rijtuigen.
Of het huidige bemo ontwerp aangepast kan worden?

Fred
« Laatst bewerkt op: 27 December 2015, 14:24:02 door Fred Peters »
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC