Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 15:14:14
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Jeronimos
Vandaag
om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 13:47:11
NS 8100 in 0
door
rolfm
Vandaag
om 13:32:11
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 13:30:18
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:13:04
modulebaan in spoor 1
door
Mark D.
Vandaag
om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:55:28
Line-up foto's van modellen
door
Ben
Vandaag
om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
bask185
Vandaag
om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
ex44
Vandaag
om 12:17:51
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:18
Vollmer ringloods deuren
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:57:08
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:41:54
Rangeren met een pec
door
j.ossebaar
Vandaag
om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail
door
Medtskie
Vandaag
om 09:33:01
Piko 2025
door
Benelux795
Vandaag
om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Ben
Vandaag
om 07:57:27
W.V. Kalender 2026
door
barry1972
Vandaag
om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
Vandaag
om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen. (gelezen 1310 keer)
Fred Peters
Offline
Berichten: 793
Yes we can!
Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen.
«
Gepost op:
27 December 2015, 10:06:59 »
Goedemorgen,
Uit pure noodzaak moest ik na het testrijden op mijn nieuwe baan met mijn bemo br 624 een reparatie uitvoeren.
Alweer!!
Dwz bij de orginele 6 polige kortkoppeling breken continue de te stugge stroomkabels van de printjes af.
Tevens vind ik de koppelingen te lomp ogen en staan de bakken te ver van elkaar vandaan met 2,5-3mm tussen de vouw/gummibalgen.
Dus dat kan anders....
Ik heb de standaart koppelingen verwijdert van de stiften en er nemschachten onder gemonteerd waarbij ik rekening wilde houden met het te grote gat tussen de wagens.
Maw ik heb de af fabriek kortkoppelings mechanieken van bemo gebruikt met daaraan een nemschacht.
En daarin zit weer een Flm profi kortkoppeling
Nu komt het probleem, ik heb de schachten zo geplaatst dat er altijd bij een geduwde samenstelling 1mm tussen de vouwbalgen blijft.
Bij ieder flauwe boog of wisselpaar lopen de motorloze wagens voorop uit het spoor.
Dit gebeurt uiteraard in een testopstelling met standaart en extra rijtuig gewichten.
Uiteraard heb ik dit weten aan te passen tot de afstand waarbij dat niet meer gebeurde, en je raadt het al...
Precies weer de afstand van de bemo opstelling... Vreselijk, weer 2,5-3mm.
Ik heb naar het ontwerp van bemo gekeken en er valt mij wat op.
Normaal gesproken is het typische van zo,n mechaniek dat er een duidelijke V vorm in de bodem zit waarbij heel snel de koppelingen naar buiten steken bij bogen en wissels.
Bij bemo is dit een parabool, oftewel een gedeelt van een cirkel.
Ik heb het volgende plaatje van het www gepikt, let niet op de cirkel maar op de koppeling.
Dus bij het bemo ontwerp reageert de koppeling standaart te laat op het boogverloop, waardoor ze dit probleem hebben moeten opvangen met een grote bakafstand.
Heeft dit ontwerp dus zijn afstands koppelings beperking?
Volgende vraag; als ik dit koppeling mechaniek helemaal verwijder en er een Symoba, Ribu of een ander type namontage mechaniek onder/in plaats, welke is dan het best?
Het zijn rijtuig bakken van 31cm, en ik weet dat sommige modellen niet verder dan 17-18cm gaan.
Ik heb in het verleden genoeg symoba,s onder mastica plan-e rijtuigen gemonteerd en dat ging best en de wagens stonden strak tegen elkaar.
Maar met de extra baklengte van de Br 624 mis ik toch een stuk uitzwaai aan beide kanten van het symoba mechaniek.
De symoba,s zijn erg klein.
Wie kan me vertellen welke mechanieken het beste zijn onder extreem lange rijtuigen.
Of het huidige bemo ontwerp aangepast kan worden?
Fred
«
Laatst bewerkt op: 27 December 2015, 14:24:02 door Fred Peters
»
Gelogd
DB (AG) Regionalbahn III-VI H0 DCC
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Bemo DB AG Br 624 koppeling nemschacht inbouwen.