Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lantaarn Fleischmann BR50 kab door jerrytrein
Vandaag om 21:27:45
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:26:38
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 21:16:20
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:05:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 21:05:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:02:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:49:14
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
Vandaag om 20:44:44
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:31:27
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 20:12:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 20:07:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door ArjanB
Vandaag om 20:04:48
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 20:04:14
Model cipressen in 1:87 door Rob Ellerman
Vandaag om 20:03:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 19:34:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:26:04
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:00:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:59:04
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 18:10:35
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
Vandaag om 17:40:15
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:25:26
Rechtstreeks van Groningen naar Bremen. door spoorzeven
Vandaag om 17:16:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:15:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 16:16:09
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:23:12
Ervaring 187-prestigemodels door Ronald Halma
Vandaag om 14:41:36
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:06:04
Kibri - Blikken spoorwegaccessoires uit Duitsland - Een overzicht door sncf231e
Vandaag om 13:48:38
  

Auteur Topic: Herpa 2CV fatsoeneren  (gelezen 9466 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Herpa 2CV fatsoeneren
« Gepost op: 26 December 2015, 13:58:46 »
y0.
Laatst es zo'n herpa-eend met extra kont gekocht, gewoon omdat het een vervelend ding is. Had m al eens wat met verf te grazen genomen maar nog steeds wilde het snuitje er niet als een eend uitzien. Erg vervelend. Nog maar es goed zitten kijken wat er nou mis is met die herpa. Sowieso zijn de lampen ruimschoots te groot, het grilletje zit een stuk te laag, de knipperlichten zijn te groot en zitten op de verkeerde plek en de bumper zit wat te laag. Verder mogen de punten op de bumper wel wat groter. Als je dan toch aan het hakken bent meteen maar een zooi gietnaden wegvijlen enzo... Zo staat ie er nu bij, ja molmige telefoonfoto's maar te lui om mn fatsoenlijke fototoestel te pakken.:
herpa 2cv 2 by Floris Dilz, on Flickr

herpa 2cv 1 by Floris Dilz, on Flickr

werkzaamheden: grill van het onderstel af gehaald, gat van de grill een stuk (een dikke millimeter) naar boven uitgevijld, grill in de kap gelijmd, gat onder de grille opgevuld met een stukkie styreen (ongeveer 1,2 mm). Verder de onderkant van de spatborden wat afgevijld en de bodem wat verbogen zodat de bumper wat omhoog kan. Niet veel, paar tiende vond ik zat.
Verder uiteraard lampen eraf, spatborden kaal gemaakt, nieuwe lampen gemaakt (maten zoals nu op mijn model: lamp 2,2 bij 1,5 mm, maat over de buitenkant van de lampen 13 mm, heb geen echte eend opgemeten maar wat zitten meten op foto's dus heilig zijn die maten niet) en gepoogd die zo goed mogelijk op de goede plek te krijgen.
Ter vergelijking de originele herpa uit ongeveer dezelfde hoek:
http://img01.cp.aliimg.com/imgextra/i1/81321212/T2MkawXg0XXXXXXXXX_!!81321212.jpg
Erg lastig dat een beetje modelbaan sowieso minstens 5 eenden nodig heeft, tis nog best een gepiel dit. Nouja, wie last heeft van woeste ambitie kan het ook es proberen... misschien eerst effe wachten tot de mijne in de verf staat en echt te zien is of het m een beetje is zo of dat er toch meer/andere dingen moeten gebeuren, het grilletje zelf is bijvoorbeeld nog wat laag en breed naar mn idee, zou wat "vierkanter" mogen qua verhoudingen, maar ik vond het wel weer even goed zo. Nu eerst vreten en de stuc rond het grilletje laten drogen en zo...
« Laatst bewerkt op: 16 August 2016, 08:43:12 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2015, 14:46:22 »
Een bestel eend zit zeker niet in de planning?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2015, 14:59:32 »
zo'n late besteleend met hoge en lange bak? Zou dr best een willen maar die bak is nogal een pestwerk met al die ribbels, brekina-bakje vertimmeren wordt m niet echt...

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2015, 15:04:27 »
Smoelt inderdaad nu al beter  (y)

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2015, 22:22:42 »
mooie eend klopt ook niet , hoe mooi die ook word het blijft een lelijke eend ;D ;D
groet rene

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9044
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2015, 22:39:46 »
Paar nonnen erin en een schietende Louis de Funès . (y)
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6372
  • ***
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2015, 13:51:01 »
 (y) Dat smoelt een stuk beter (y). Meende me te herinneren dat de eend ronde en de Diane meer rechthoekige koplampen had, maar ook met googlen zie je inderdaad meerdere eendjes met de meer rechthoekigere koplampjes. Leuk modelletje zo met die kofferbakuitbreiding. Bestel eend met aanhanger van een oude bestel eend zag je vroeger ook nog wel eens. Was al een hele verbetering toen die krengen in ca 1998 werden uitgerust met schijfremmen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2015, 14:45:15 »
Dyane heeft ook ronde lampen, maar de rest van de auto verschilt nogal.  ;D die schijfremmen kwamen ook al wat eerder.... weet eigenlijk niet precies wanneer. Kan ik opzoeken maar lui en zie je van buiten toch niet. ;D

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11739
    • Mijn fotoarchief
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2015, 15:03:09 »
Mijn ouders hadden een 2cv bestel, gebruikten ze als kampeerwagen. Zou zomaar kunnen dat ik daar in verwekt ben...  :-X

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2015, 15:45:00 »
Misschien beschik je daarom wel over zoveel veerkracht. ;D (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11739
    • Mijn fotoarchief
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2015, 15:55:02 »
 ;D Op de valreep de geniaalste opmerking van 2015  ;D  (y)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2015, 23:56:08 »
De eend had van meet af aan ronde koplampen,pas in de jaren 70,toen de luxere club uitvoering kwam,kreeg die als onderscheid vierkante koplampen de eenvoudigere special behield de ronde. De dyane was totaal anders met heuse, in de voorschermen geintegreerde,koplampen
Groetjes Patrick

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2015, 23:57:53 »
Oja,schijfremmen kwamen in 80 of 81 pas,tegen de bak aan gemonteerd,mooie constructie overigens (y)
Groetjes Patrick

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #13 Gepost op: 28 December 2015, 00:06:54 »
 ;D Dat had de DS al in '55...  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7718
Re: herpa 2cv fatsoeneren
« Reactie #14 Gepost op: 28 December 2015, 12:11:27 »
Mooi gedaan! Ik weet niet of je erg scherp op de jaartallen bent, maar de vierkante koplampen kwamen in 1974 en pas een paar jaar later 1977 geloof ik) kwamen de ronde terug op een nieuwe uitgeklede eend zonder derde zijruitje, de speciál inderdaad. Er zijn dus een paar louter vierkante jaren geweest. In de jaren zestig was er ook een periode met ronde koplampen en rechthoekige plinkers (ja, het is wat).

Overigens knutselde iedereen in die tijd zijn 2CV bij elkaar aan de hand van beschikbare sloopeenden, alles uit alle jaargangen kwam je dus door elkaar tegen.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!