Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 14:15:05
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 13:57:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:54:29
Klein baantje 1200x1200mm door Sikko
Vandaag om 13:27:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:58:32
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door rjr
Vandaag om 11:53:53
20 jaar BNLS door Met een sik
Vandaag om 11:49:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 11:07:37
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 08:50:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:46:43
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 08:22:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 08:22:34
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
  

Auteur Topic: Nog een 2100, de NS 2116  (gelezen 2458 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Nog een 2100, de NS 2116
« Gepost op: 24 December 2015, 11:12:38 »
Nog een 2100, de NS 2116

... ik wilde eerst eens even kijken wat Gert en Ivo allemaal gingen veranderen.

Roadster36 gaf aan dat ondergetekende ook met een 2100 bezig is. Aangezien mijn gefrut een ander kan helpen daarom hier maar gepost, doet er uw voordeel mee:

Ik heb van een forumgenoot een half afgebouwd model van een 2100 overgenomen. Het is een exemplaar uit de eerste serie van Philotrain, dus met kwalitatief beter gietwerk en heel andere constructie. Het is een heel ander ding dan de late kit; het etswerk is heel anders etc etc. Onder deze kit vind ik een merkje 'Samhongsa Korea', dus geen eigen etswerk van Philo.

De tender is goeddeels klaar, heeft wel een deel van de handrem verloren en de waterdeksels zitten en kwartslag verdraaid, maar dat is op te lossen. De buitenzijde is mooi glad, de binnenzijde vertoont nogal wat roest. De tender rolt goed, maar ik heb het idee dat de asjes er net even scheef inzitten( niet haaks op de lengteas) en de ene losse zijkant kan niet verder verschoven. Verbeterpunten; roest verwijderen, handrem herstellen (inmiddels gedaan), waterdeksels kwartslag draaien, asophanging rechtzetten. En bevestigingsschroefjes verplaatsen, die raken net wel/niet de flenzen van de assen.

De loc valt uit een in een onderstel en een loc-kap. Kap = ketel, voetplaat, machinistenhuis, alles aanelkaar gebakken.

Het onderstel zit wat raar in elkaar; de spatborden liggen er los en zwaar gecorrodeerd bij en de corresponderende plaatsen op het onderstel zijn geplamuurd met soldeer. Verder is het remwerk alvast aan de frameplaten gesoldeerd, remstangen missen, maar dat kan niet anders; anders willen de koppelassen er niet meer uit.

De kap is nog niet afgebouwd, maar wat er gebouwd is, is behoorlijk netjes gedaan; weinig overtollig soldeer en netjes recht. Maar het model heeft een tijd gelegen zonder goed gereinigd te zijn, dus op veel plekken zit oppervlakteroest. Aan de buitenzijde als licht poederende vlekken, aan de binnenzijde als een woestijn. Binnenzijde ketel, machinistenhuis en ketelfront zijn een ramp en je komt er ook nog eens niet zomaar meer bij.

Ik heb eerst het onderstel aangepakt. het is een fabrieksmatig onderstel; aan elkaar geklonken met diverse dwarsverbindingen die geen torsie toelaten. Gelukkig maar, dat kan niet misgaan ;) . Eerst de frameplaten vlakgevijld (en er al doende achtergekomen dat er klinknagels onderzitten  :-\ ) Toen de spatborden gereinigd en er aangesoldeerd. Daarna het remwerk compleet gemaakt ( stangen) en vervolgens dat hele rekje losgeschroefd en losgesoldeerd van de frameplaten. -> doosje, niet meer aankomen. Als een en ander klaar is (en na definitieve plaatsing van de koppelwielen) wordt het remwerk iets uitgebogen en van opzij in de gaten in het frame gestoken.



De kap is ook uiteen genomen; de sloop-pook maakte korte metten met de verbinding voetplaat-machinistenhuis/ketel, nu kunnen we tenminste ergens bij. Ook het ketelfront moest eraan geloven, die ligt nu ook los van de ketel en helemaal uit elkaar. Beetje rechtzetten, beetje bijbuigen en ik heb nu bewerkbare stukken metaal.

Omdat de viezige 'look' mij niet beviel heb ik een messingborsteltje opgezocht, deze ingespannen in de dremel en heb de hele kap en voetplaat schoongeborsteld. Alles glimt nu als een spiegel. Ook de binnenzijde van machinistenhuis en ketel zijn ( voor zover ik erbij kan) van die vieze poeier ontdaan. Het enige wat sneuvelde was een hijshaak op het dak van het machinistenhuis, dus de schade valt mee.



Hier staat-ie boven in beeld, gepoetst en wel (y) en gelijk een overzicht over de bijgeleverde onderdeeltjes; wat mist zijn in elk geval;
- 2 bufferveertjes
- 1 aspot-veertje van een van de koppelassen
- evenwichtsinrichtingen tussen eerste en tweede tenderas (2x)
- lockrikken
- juiste  regulateursleutel
- cardan

Zoals al in Ivo's draadje aangegeven was ik niet tevreden met de detaillering van de evenwichtsinrichting tussen de assen. Dus heb ik het metalen plaatje die de evenwichtsinrichting, veren koppelwielen en de aslade voorstelt onder handen genomen en de aslade weggevijld. Daarvoor moest wl iets terugkomen natuurlijk, dus uit 0,4 mm etswerkrandjes-messing is een nieuwe aslade gefabriekt, die tussen de evenwichtsinrichtingen past.



Tegelijk ook de gaten in het frame geblindeerd, nu met aan beide kanten 0,2 mm messing ipv de 0,4 die ik gisteren had, vandaar dat de wielen en de cardansteun nu wel passen. En zie rechts hoe het er van de onderzijde uitziet.

Ook weer een tegenvaller; met een nauwelijks hoorbaar tikje ging de moer aan de binnenzijde van de rookkast los  :-\ . Rammelderammel en balen. Betekent ofwel
* dat ik de hele rookkast uitelkaar mag halen om dezelfde moer weer op diezelfde plek te krijgen ( weinig zin in...)
* dat ik een tap M3 opsnor en het ruime gat in de rookkast voorzie van draad M3 ( beter)
* dat ik achter de rookkaststeun een hoeklijntje met een gaatje erin boor ter bevestiging en aan de frameplaten idem. Boutje van onderuit en klaar. Ben ik wel genoodzaakt om Ivo's stoomverdeling te bouwen, die kan dat mooi aan het zicht onttrekken. ( kan ook)

Andere zijkant gisteren afgemaakt:



Voor het beeld zoveel mogelijk inelkaar gezet, ook het remwerk, alleen de dom lag nog in de doos. Ik heb ook buis-met-smeerleidingen naar voren aangebracht, maar hoeveel leidingen kwamen daaruit? Ik heb er nu 2 aangesloten, 2 andere wieberen nog rond. Het leidinkje van de luchtpomp naar de luchttank gaat via zo'n monstreus gat in de holling van de voetplaat. Niet mooi, maar t zat er wel. Nu andere kant nog, machinistenhuis aankleden en dan gaan we rap met het afbouwen van de voetplaat bezig.

Uit die buis komen 6 smeerleidingen. Kijk maar naar foto's in mijn draadje. Er ligt nog een losse smeerleiding bovenlangs naar de luchtpomp. Van deze 6 gaan er drie naar de drukregelaars rechts en 3 onder de ketel door naar de drukregelaars links.

En bedankt Ivo! Inmiddels een mooi rood glasvezelpotlood rijker! En als je de huidige stand van zaken ziet:



dan is dat geen overbodige luxe...  ;)

De andere kant is ook verder afgebouwd, maar ik greep mis bij Gerie Peperkamp in Ede, nam abusievelijk 1,0 mm messing staf mee ipv 0,8, dus die smeerleiding aan de andere kant zit er helaas nog niet op. Anders had ik de ketel klaar gehad. Ongeveer alle andere leidingen zitten er namelijk wel op (of liggen klaar) en ook de voetplaat is afgemaakt met diverse leidingen, handgrepen en de twee lockrikken.
De tender is zijn opstand kwijtgeraakt, deze moet nog verlaagd en teruggeplaatst. De evenwichtsinrichting tussen de eerste en tweede as van de tender is gebouwd, ik heb de evenwichts-plaat uit de kit genomen en op deze Philo gebruikt. Deze is een prachtige 0,2 mm dun. De hefboom zelf is geknipt en gevijld uit diverse snippertjes 0,4. Voor de asstomp-imitatie neem ik wel een grote klinknagel van Archer, zelf vijlen van zo'n ding is al niks, en dan nog opsolderen met groot afbreukrisico ...  :( .

Om de kit weer compleet te krijgen ik twee evengrote plaatjes geknipt als die ik ingepikt had, gevijld en geplaatst van 0,4 mm plaat. Doordat er in de tender- frameplaat van de kit een verdieping zit komt dit mooi uit: deze steekt nu 0,2 mm uit tov de framezijkant (  :pompom: = evenveel als de onderhanden 2100).

Nu maar eens over stroomafname denken en ergens plaatjes pertinax op gaan maken. Tussen de koppelwielen heb ik wel een plek, bij de tenderwielen wordt lastiger. De voetplaat en de frameplaten van de loc gaan aanelkaar gesmeed worden, dat heeft diverse voordelen. Ik denk er ook over de bogie geïsoleerd aan te brengen tov het frame, dat moet niet zo moeilijk zijn. Borstbout vervangen door een gewone bout met isolerende ringetjes, verder blijft deze toch al perfect los van het frame.

Hans attendeerde mij er trouwens nog op dat de beide buffers aan de voorzijde niet gelijk staan. Ik heb er met alle verstand naar zitten kijken en heb de buffers ook iets ten opzichte van elkaar verbogen. Maar ik kwam erachter dat de bufferbalk en bufferhulzen één gietdeel zijn. Dus wat er aan imperfectie inzit blijft er ook in, ben ik bang, beter ga ik het niet maken. Ik heb geen nieuwe buffers en het afzagen en nieuwe buffers erop zetten zit er dus niet in...  ;)

Even een glanzender fotootje:



Dat was de laatste stand van zaken, inmiddels heb ik de frameplaten aan de voetplaat gesoldeerd, zodat ik me nu met de stroomafname kan gaan bezighouden. Er zijn ook al 2 trappetjes ( met steuntje tegen verbuigen) aangezet, maar om een of andere reden sluiten keten en voetplaat nu niet meer lekker. Ook zijn er krukjes geplaatst. Niet zo mooi als die van Ivo, maar je kunt nu in elk geval zitten ;) .

En dan de tender, daar moest een beetje van de opstand af, ter vergelijk Ivo's plaatje van tender type 2 om te vergelijken:



type 2



De opstand heeft 2 mm prijs moeten geven. Het netjes vlak insolderen van de vulstukjes (nodig om de slingerrand aan de voorzijde elegant te plooien) is nog wel het lastigst. Nu nog stroomafname aanbrengen en de tender is klaar. Ook dit dingetje rechts gebouwd, gelijksoortig als Ivo's stoomverdeling maar anders opgebouwd. Geplaatst:



Kijk, dit is m. Kijk maar goed, want doorgaans zie je er weinig van .... toch  ;) ?

De missende cardan uit concentrische buis 2 en 3 mm en 1 mm stalen staf. Vanwege de goed passende buis en de stevigheid van het staal maar een minimale trilling:



(tegelijkhet bewijs dat er krukjes op de spatborden staan ;) )
En dan het ketelfront en de onderzijde tender;



Inderdaad; een lat, de linker injecteur-aansluiting dichtgezet en de andere 3 mm naar beneden verplaatst. De remhandel en -leidingbos wordt tegen de rechterwielkast gesoldeerd. Het ketelfront is nog niet aan de voetplaat vastgesoldeerd, maar klemt er mooi tussen. Ik moet nog even kijken wat de beste positie is om m vast te zetten,  je wilt niet tussen ketelfront en vuurkist door willen kijken.
Onder de tender moet ik pertinax plaatsen om de stroomafname te construeren en de middenas moet omhoog; de hele tender wipt op deze as  :-\ . Verder is deze ongeveer klaar.

Afwijkend detail van 'normaal'; bij mij zat dat ketelfront eerst binnenin het machinistenhuis aan de ketel gesoldeerd, dat vond ik al gepruts ook om terug te plaatsen, maar toen ik een inspirerende foto vond, heb ik direct voor op de voetplaat solderen gekozen. Het betrof deze foto  ;D :





Groot Voordeel: je kunt tijdens de proefritten en alle gefreubel eromheen ( dat is meestal 3x zoveel als je hoopt ;) ) de cardan gewoon laten zitten als je de ketel/mch huis eraf haalt en als je de zaak gaat schilderen zit je niet eindeloos via een minuscuul openingetje te kwasten. Ik moet de doorstekende ketel in het machinistenhuis nog wel even afzagen, dat strookje soldeer ik liever achter aan het ketelfront. Uiteindelijk blijkt zelfs dat niet nodig...

Stroomafname wil ik zo mogelijk op alle wielen. Dus ook op de koppelassen. Aangezien de wielstellen halfgeïsoleerd zijn zit het met de afname van de 'ene' kant wel snor. Nou de geïsoleedre wielen nog. Ik heb het zo opgelost:



(links) plaatje ter plaatse van het rechtergat in de voetplaat gesoldeerd. Waarom zoveel kleiner? Weet ik niet, komt vast van pas. Gaatje erdoor en een plaatje pertinax aan de bovenzijde vastschroeven, ienieminie schroefkopje is zichtbaar. Zorgen dat de kap-met-kleppen naast de vuurkist nog net over het pertinaxje valt, hoef je m verder niet te borgen tegen draaien. Die 4 messing dingetjes tussen de achterste koppelwielen zijn de soldeerstrippen van het 4 polige (verder zwarte) contrastekketje. Voor een electrische koppeling is dit de plek die me het minst in de weg lijkt te zitten.

(Rechts) Dan een fosforbronsdraadje over dat pertinax heen naar ( links) de binnenkant van het drijfwiel en (rechts) de bovenkant van het loopvlak van het wiel. De doorgang tussen de beugel die het lagerblok van de cardanbeker vasthoudt en de wielkast is vrij gering, dus opletten.
Ik heb de wielkast in het machinistenhuis (rechts dus) iets omhoog vastgesoldeerd, waardoor er aan de bovenzijde van het koppelwiel iets meer ruimte blijft. Ik heb dit overigens nog niet getest, misschien krijg ik wel een beer van een sluiting.



Zandleidingen onder de voetplaat aan het remwerk vast; de voorste is alleen maar een boogje van 0,4 mm die van het scharnierpunt van de remhanger naar het wiel gaat. De achterste is een recht stuk wat alleen maar vlak voor het wiel uitkomt, het andere uiteinde steekt in een gleuf in de voetplaat vlakbij het zandleiding-gaatje van bovenaf.

Overigens zijn de twee blokjes lood die in het machinistenhuis op de voetplaat gesoldeerd waren weer van de voetplaat losgesneden. Dat was nodig omdat ik anders nooit de positie van de ene stroomafnemer kon zien en daarnaast bleek dat de blokjes precies op een deel van de gaten boven de koppelwielen stonden, hierdoor konden de smeerpotjes op de koppelstang er niet langs. Ik lijm die dingen later wel aan de binnenzijden van het machinistenhuis.

En dan stroomafname in de tender. Eerst de middelste as van de tender maar eens wat ruimte gegeven door de aspotjes iets op te boren. Nu komt deze keurig in lijn met de andere op de rails inplaats van dat-ie een halve millimeter lager zit en dus de tender laat wippen en ontsporen vanwege het middelste wielstel.



Stroomafname; 2 plaatjes pertinax in de tender geschroefd en daar 0,4 mm fosforbrons aangesoldeerd. Had ik toch nog over omdat ik de opstaptreden als gietdeel heb in plaats van als losse treetjes-aan-een-draad. Die losse treetjes zaten trouwens niet bij mijn halfgebouwde kit, dus ik moest wel wat.

Ook aan de loc is iets veranderd; de wokkel van het vorige plaatje is vervangen door een strakke draad. Om deze doorgang te verlenen is er een stukje uit de wielkast gefreesd met een freesje wat ik van de tandarts mee mocht nemen, na behandeling ;) . De aangesoldeerde rode draad lijkt een lompe rups, maar is dunne decoderdraad.

Oh ja, de vangbeugelhanger is weer aangebracht, de remkraan is geplaatst en verschillende smeerleidingen zijn aangesloten.

Ik heb in de tender ook nog even zitten meten. De LoSo 4.0 is makkelijker verkrijgbaar dan de micro, daarom de ruimte tussen motor en topplaat tender maar eens opgemeten. Dat valt dus niet mee; slechts 2,2 mm. De normale LoSo heeft 5,5 nodig. Dat wordt dus ergens een micro plaatsen. Ik heb ook nog een paar condensatoren, maar die raak ik dan helemaal niet meer kwijt.

Inmiddels heb ik 2 gaatjes geboord door de frameplaten voor onder de voetplaat en ook van onderaf in de loclantarens. Hierdoor worden de kleinste soort bedrade SMD ledjes ingestoken. Besteld na een tip op dit forum (y) . Ook zijn de tender en de voetplaat van de loc ( dus met frameplaten) inmiddels gedistingeerd zwart. Op de ketel vind ik de zandleidingen te dik, die moet ik nog vervangen, anders had deze ook al een zwart jasje.

Wordt vervolgd....
« Laatst bewerkt op: 24 December 2015, 12:11:30 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Nog een 2100, de NS 2116
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2015, 13:20:10 »
Wow, wat een werk gaat er in zo'n lok zitten. Wordt een leuke.

2100en zijn zo lekker karakteristiek!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4210
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nog een 2100, de NS 2116
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2015, 14:25:57 »
Dat is precies de reden dat ik er 2 heb Reinout!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: Nog een 2100, de NS 2116
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2015, 21:28:26 »
Fraai Gert (y) (y).
Blijft een schitterend model.

Ik had er ook twee, schitterende machines.
Door omstandigheden wat aan het inkrimpen, maar 1 blijft er zeker (y)

Volg het met interesse.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/