Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 16:43:28
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Rails keuze  (gelezen 1675 keer)

splintertje

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Rails keuze
« Gepost op: 23 December 2015, 00:24:05 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, maar ik denk dat ik de hulp goed kan gebruiken!
Ik ben Corné, werkzaam binnen de pretparkwereld als elektrotechnikus (o.a. PLC's en dergelijke). En vrijwillige brandweerman. Vroeger had ik de droom machinist te worden, beetje vervaagt inmiddels. Maar nog steeds gek van treinen. Toen ik nog een jongetje van 6 jaar was, heb ik met mijn vader een tafel gebouwt op de zolder van onze schuur, om een modeltreinbaan te bouwen. De treinen hadden we al, speelde ik vooral veel mee op mijn kamer. Inmiddels heel wat jaren later, staat de tafel er nog syeeds en de treinen ook.

Jullie raden het al, ik ben weer aan mijn oude hobby begonnen, inmiddels zijn mijn opleidingen afgerond, dus ik heb eindelijk tijd over. De keuze's kwa digitaal / analoog kom ik heel goed uit, ik ben immers zelf werkzaam binnen de elektrowereld. Ook de schaal ben ik zeker van, h0. Ik heb ook al een aardig idee kwa tijdperk en hoe de baan eruit moet komen te zien. Maar ik ben nu gekomen bij de keuze voor mijn merk rails. Ik heb nog hele stapels oud rails liggen, Lima, waar ik als kind veel mee speelde, allemaal zo krom en beschadigt als het maar kan natuurlijk en in mijn ogen heeft het ook niet veel zin om dat op te knappen. Een collega van mij heeft mij het merk tillig elite laten zien. Ik vond dit erg mooi, alleen als ik dan naar de wissels ga kijken, deze wil ik automatisch aansturen natuurlijk, dan moet ik bij tillig de motor met het mechanisme onder de tafel plaatsen. Opzich geen probleem ware het niet dat mijn tafel 4 cm dik is. (Oude magazijn planken) volgens de handleidingen van tillig is het niet mogelijk en kan het maximaal een dikte van 3,5 cm zijn. Ik heb daarna gekeken of fleischmann een idee is, deze wissels hebben de mogelijkheid om bovenvloers geschakelt te worden. Helaas kan ik eigenljjk nergens een winkel vinden die nog het volledige fleischmann assortiment aan rails levert.

Mijn vragen zijn dus eigenlijk:

Heeft iemand ervaring met wissels die benedenvloers geschakelt worden maar dan op een tafel van 4 cm dik? Eventueel bijvoorbeeld tillig elite rails maar dan met een universele schakelmechanisme?
Of weet iemand een alternatief merk wat op deze twee railsoorten lijkt kwa kleur? Manier van plaatsen? Die ik bovenvloers kan laten schakelen?
Of weet iemand een winkel die het volledige fleischmann model rails assortiment aanbied?

Ik hoop dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen.

Groet, Corné

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re: Rails keuze
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2015, 00:57:27 »
Corné,
Als je voor zo'n dikke plaat gaat zou ik voor servo aandrijving gaan.  Daar kan je van een stuk niet super flexibel ijzerdraad een zo lang als nodig is draadje maken die je wissel omzet. Zelf maak ik ook gebruik van tillig elite in combinatie met servos. Op een afstand van 3 cm werkt dit nog super en ik verwacht dat 4 cm ook nog wel moet lukken. Als aansturing voor je servo zou je een servo tester kunnen ombouwen of iets als een Arduino kunnen gebruiken. Er zijn geloof ik ook wel servo decoders voor zowel digitaal als analoog gebruik te krijgen.
Mocht dit je een te grote stap lijken, dan zou je kunnen overwegen om een andere rails te kiezen.  Fleischmann heeft de wissels met bovengrondse aandrijving en ik geloof dat bij roco rails met beding de Wissel aandrijving In de beding heeft verwerkt.  Nadeel van deze rails soorten vind ik dat ze af fabriek al een beding hebben die niet erg mooi oogt.
Groeten,
Auke 
groeten,
Auke

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2015, 09:36:26 »
volgens de handleidingen van tillig is het niet mogelijk en kan het maximaal een dikte van 3,5 cm zijn.
De dikte van de plank doet er niet zo veel toe, behalve dan dat de kracht, die de wisselmotor moet leveren, toeneemt met de dikte, aangezien bij Tillig Elite de wisseltongen verend zijn.
Dus het railmateriaal is niet de beperking, maar de wisselmotor.  Als Tillig zelf max. 3,5 cm. aangeeft, is de keuze voor een ander merk wisselmotor, of zoals hierboven aangegeven een servomotor, voor de hand liggend.  Die zijn er in alle soorten en maten.
Overigens is de Tillig motor prima, maar wel een kabaalschopper, dus ook dat kan een keuze bepalen.

Maarten.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2015, 09:53:12 »
Met servo's is die afstand in elk geval heel goed op te vangen. Had op mijn baan in een beginnende helling een wissel liggen. De servo kon niet gelijk onder de plaat, maar moest onder de plaat daaronder. Een cm of 7 was er zo te overbruggen, en dat werkte prima. Dus die 4 cm zal geen enkel probleem zijn.

Een alternatief boven de tafel kan natuurlijk, maar zeker voor delen waar het in het zicht blijft oogt een aandrijving onder de tafel mooier. En bij servo's ben je niet echt afhankelijk van welke rails je gebruikt.
Al kun je ook de servo's boven op de tafel prima wegwerken zodat je er niet veel van ziet:

Hier de servo sturing boven de baan. Ook de servo decoders zitten hier boven de baan. Er bovenop kwam een "doosje" met aankleding. De servo achteraan, en de decoders kwam een bosje overheen. De twee hiervoor kwamen achter een stukje muur vlak langs het spoor met een stukje gras met hekwerk, paar struikjes, en een punt waar je als wandelaar een mooi uitzicht had over het geheel.
Eerste plan was er een seinhuisje overheen te zetten, maar dat paste net niet.

Groet,
Roelco