Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:48:23
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Torikoos
Vandaag
om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:20:07
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
Vandaag
om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings
door
Spoolder1972
Vandaag
om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
Vandaag
om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw.
door
Huup
Vandaag
om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:18:17
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
Huup
Vandaag
om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronaldk
Vandaag
om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf
door
JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3
door
Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Ostfriese Nebenbahn | Epoche IVb/V
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ostfriese Nebenbahn | Epoche IVb/V (gelezen 3243 keer)
Dewey
Ostfriese Nebenbahn | Epoche IVb/V
«
Gepost op:
22 December 2015, 22:53:13 »
Hallo,
Vandaag ben ik begonnen met het bouwen van de onderbouw voor mijn eerste eigen modelbaan. Heb jaren geleden wel eens een modelbaan gehad samen met mijn vader, maar nu dus echt mijn eigen baan. Voor ik echter al het rails neer ga leggen wou ik mijn baanplan hier nog voorleggen, omdat ik benieuwd ben naar eventueel commentaar, kritiek, toevoegingen enzovoort.
Mijn interesse ligt bij de Duitse spoorwegen, maar dan vooral bij de spoorwegen in de noordelijke deelstaten Sleeswijk-Holstein en Niedersachsen. Niedersachsen wordt ook wel eens "Land der Nebenbahnen" genoemd en dan is de keuze om een Nedersaksische Nebenbahn uit te beelden in model al snel gemaakt. De bedoeling is dan ook een kopstation te maken aan een enkelsporige zijlijn net over de Nederlandse grens die zijn beste tijd al heeft gehad, dus veel groen en resten van betere tijden. Ik heb een ruimte ter beschikking van 360 bij 350 centimeter. Ik wil gaan bouwen volgens het langs de muur concept en dan eerst maar in een L vorm met de mogelijk om later nog uit te breiden.
Hieronder dan mijn baanplan:
Blauw: Perronspoor van haast 150 centimeter tot aan de wissels, ruim genoeg voor een 216 met enkele Silberlingen of IC-rijtuigen. Goederentreinen bestemd voor de aansluiting zullen ook op dit spoor binnen moeten komen. Gehele sfeer moet beetje worden zoals dit:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6769106,6769106
Groen: Omloopspoor en optioneel binnenkomst spoor voor goederentreinen. Lengte is zo'n ruime 120 centimeter.
Rood: Losweg waarvan het bovenste spoor straatspoor moet worden. Hier worden meestal schuifwand wagens met karton van/voor de lokale verpakkingsfabriek behandeld. Sporadisch houtvervoer en kolenvervoer voor de plaatselijke kolenboer is ook goed mogelijk. Inspiratie:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6787098
Geel: Aansluiting van landbouwhandel waar kunstmest, maar ook brandstof aangeleverd worden.
Bruin: Bundeswehr
Roze: Geen idee wat ik met dit spoortje wil, misschien nog een private aansluiting. Maar wat?
Het station moet worden aangedaan door stoptreinen en af en toe een soldaten IC, bedoeling is om ook een stukje van de Bundeswehr aansluiting van Weener na te maken. Vooral rangeren is waar ik plezier in beleef.
Commentaar, tips en kritiek zijn altijd welkom.
Groeten Dewey
barani517
Re: Ostfriese Nebenbahn | Epoche IVb/V
«
Reactie #1 Gepost op:
22 December 2015, 23:11:49 »
Leuk thema en baanplan. Wellicht een aantal sporen wat schuin of licht gebogen laten weglopen om het wat speelser te maken.
Private aansluiting in Niedersachsen; wellicht een oude textielfabriek.
Rondje_HO
«
Reactie #2 Gepost op:
22 December 2015, 23:28:42 »
Grappig/off topic: in een van de links die je toevoegt staat volgens mij de Emsbrug, welke net een paar weken geleden doormidden is gevaren
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
Reinout van Rees
Team forummoderators
Forummoderator
«
Reactie #3 Gepost op:
23 December 2015, 00:16:45 »
Mooi beperkt sporenplan, niet te druk. Daar kan je lekker rangeren.
Die Bundeswehr-aansluiting: google eens op "
Sperrfahrt
" als dat niet al een bekend fenomeen is. Daarmee kan je (door officiële rangeerregels te volgen) het speelplezier van je baan aardig verhogen. Mits rangeren je doel is. Is dat het?
Ik sluit me aan bij de opmerking om alles net een tikkie schuin te leggen. Dat maakt je baan visueel een stuk ruimer. Weinig moeite, veel effect
Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
VFR
Really old handsome bastard
«
Reactie #4 Gepost op:
23 December 2015, 12:08:30 »
Dag Dewey,
De titel Ostfriese nebenbahn trok mijn aandacht. Ben daar zelf ook wel geïnteresseerd in, maar dan vooral de echte lokaalspoorlijntjes die nu niet meer bestaan of alleen als museumlijn. Heb deze zomer met nog twee mannen van dit forum ten noorden van Bremen de Moorexpress bereden. Deze museumspoorlijn loopt van Bremen tot aan Stade, iets van 100 km lengte dacht ik.
Je hebt je spoorplan heel goed doordacht merk ik en je woordgebruik en stijlkeuze deed vermoeden dat je een ouder iemand zou zijn. ff gecheckt..... je bent 18 jaar!
Mooi om te zien dat de jongvolwassenen de hobby weer oppakken en dan ook direct op zo'n sterke manier. Klasse hoor.
Het iets schuin leggen van de sporen is al genoemd. Zou ik zeker doen. Als extra (paarse) aansluiting denk ik aan een Duitse landhandel. Kun je je mooi uitleven op de gebouwen, plaats zat in de linkerbovenhoek. Genoeg goederenvervoer ook en past wel in het beeld. Hiermee hou je het gele spoor over (had je in eerste instantie gedacht voor de landhandel) en hier zou ik loodsen voor de kolenboeren plaatsen. Wat ook kan is een aansluiting van een Ziegelei (steenfabriek), die kwamen in dat gebied ook voor. Of gewoon een melkfabriek.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
IJsselsteyn
«
Reactie #5 Gepost op:
23 December 2015, 12:16:32 »
Citaat van: Dewey op 22 December 2015, 22:53:13
... net over de Nederlandse grens die zijn beste tijd al heeft gehad
Ik hoop toch zo dat de Nederlandse grens zijn beste tijd nog niet heeft gehad!
Maar een leuk project. Ik ga je volgen.
Steyn
Dewey
«
Reactie #6 Gepost op:
23 December 2015, 19:06:06 »
Hallo,
Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik zal eens gaan stoeien met het baanplan en wat spoortjes wat schuiner neerleggen. Het is inderdaad wel heel strak en een beetje saai zo.
@Rondje_H0 Dat is inderdaad de Friesenbrücke, die helaas aangevaren is..
@Reinout Ik ben bekend met het fenomeen Sperrfahrt, maar zal me daar nog wel iets meer op in moeten lezen. Had als toekomstige uitbreiding ook het idee om een Awanst (ausweichanschlussstelle) te maken die per Sperrfahrt vanaf het station bediend zou worden, maar bij de aansluiting van de Bundeswehr kan dit ook natuurlijk.
Rangeren is inderdaad mijn doel en wil dit dan ook zo uitdagend en realistisch mogelijk doen. Ik lees relatief vaak jouw draadje en daar zie je dat ook heel leuk terug, ook een van de redenen waarom ik dit zelf ook wil uitbeelden.
@VFR De Moorexpress schijnt schitterend te zijn, heb het helaas zelf nog nooit gedaan. De EVB en zijn spoorwegnetwerk is ook vreselijk interessant, maar vind dit zelf moeilijk om uit te beelden. Ben niet zo'n knutselaar en de oude EVB locs zul je toch zelf moeten bouwen. De sfeer die je in de hoek vond wil ik echter wel zo dicht mogelijk benaderen. Net als die van de MHE, HKB, OHE en BE trouwens.
Bedankt voor je compliment!
In die hoek bij het paarse spoortje heb ik wel ruimte inderdaad en vind het opzich wel een leuk idee om daar een landhandel neer te zetten. Wat ik dan met het gele spoor moet doen weet ik dan niet zo.. Kolenboer vind ik zelf niet zo leuk.
Bij een steenfabriek heb ik niet zozeer een idee. Aan wat voor wagens moet ik dan denken?
@Steyn Oeps. Die zin loopt niet zo lekker inderdaad. Het gaat natuurlijk over de spoorlijn die zijn beste tijd al heeft gehad.
Dewey
«
Reactie #7 Gepost op:
28 December 2015, 15:04:11 »
Hallo,
Ik heb wat verder nagedacht over het baanplan. Heb de rails nog niet scheef gelegd in het sporenplan, maar ik vind dit zelf ook niet echt mooier uitkomen. Beperkt me vooral met ruimte in bepaalde hoeken zoals het station en het voorste spoor. Wat ik wel heb gedaan is nagedacht over de invulling wat betreft scenery en ook het stationsplan is een beetje aangepast.
Tegenover de Bundeswehr aansluiting leek het me leuk om een volkstuintjes complex langs het spoor aan te leggen. De bedoeling is om het zo te laten lijken dat de lijn vroeger doorliep en dat ergens in de jaren 80 dat stuk is opgebroken of buitendienst gesteld en dat dit station dus noodgedwongen van station langs de lijn naar eindpunt ging. Dus geen stootjuk in de spoor, maar een SH2-tafel en daarachter resten van de doorgaande lijn. Voor zover dat laatste te doen is met de ruimte.
Het station is iets simpeler geworden en heb de kruiswissel eruit gehaald. De losweg is van achteren naar voren geplaatst en heeft dus een spoor verloren (geel), maar er is een verhoogde losweg en een goederenloods bijgekomen. Achteraan heb ik nu ruimte ingedeeld voor een Raiffeisen aansluiting met brandstofhandel. Meer dan een "Lagerhaus" (kibri 9208), wat brandstoftanks en loodsen voor de stalling van landbouwmateriaal is niet nodig en komt redelijk overeen met de werkelijkheid (roze).
De Raiffeisen aansluiting kan 6 2-assige onderlossers en 3 4-assige ketelwagens ontvangen. Langs de losweg kunnen zo'n vier 4-assige schuifwandwagens staan en langs de goederenloods drie 2-assige stukgoedwagens. De losweg zal meestal 4-assige schuifwandwagens met karton ontvangen en de goederenloods kleinere stukgoedwagens die hier gevuld zullen worden met plastic producten van de lokale plasticfabriek.
Verder had ik ook nagedacht over mogelijke uitbreidingsplannen. Op de tafel onderin beeld (nu nog leeg) had ik een klein dorpje in gedachten met een verlaten stations gebouwen waar alleen de losweg nog over is gebleven. Langs deze losweg worden silowagens gevuld met cement van hun lading ontdaan. Verder moet hier nog een gashandel komen, lokale vestiging van Westfalen Gas of iets dergelijks, die maximaal 2 gasketelwagens kan ontvangen.
Ben benieuwd naar jullie opmerkingen.
Groeten Dewey
stoomtreinen gek
Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
«
Reactie #8 Gepost op:
29 December 2015, 06:29:20 »
Misschien kan je de 2 wissels achter elkaar op je doorloop spoor aanpassen voor een 3weg wissel krijg je langere sporen in je station
En word het zicht op je sporen nog wat rustiger
Dit idee een beetje
«
Laatst bewerkt op: 29 December 2015, 07:31:02 door stoomtreinen gek. Reden: tekening toegevoegt
»
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html
Dewey
«
Reactie #9 Gepost op:
29 December 2015, 12:36:42 »
Enige probleem is dat Märklin in het C-rail programma geen slanke 3-wegwissel heeft. Hetzelfde geldt ook voor een slanke Engelse wissel.
Groeten Dewey
VFR
Really old handsome bastard
«
Reactie #10 Gepost op:
29 December 2015, 12:43:46 »
Dat is inderdaad een veel rustiger sporenverloop. Maar ja, geen driewegwissel aanwezig. Geeft niet.
Ik merk dat je goed nadenkt over wat je op je modelbaan kwijt wil Dewey, wat voor aan- en afvoer stromen (goederen) daar bij horen en welke scenery dit zich met zich meebrengt. Ik schat in dat je in je hoofd overal al de sceneryplaatjes hebt die je op je modelbaan terug wil vinden.
Ik zelf heb ondertussen 3000 foto's verzamelt op internet, met allerlei scenery voorbeelden. Dat helpt me om een goed beeld te krijgen van wat ik wil nabouwen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Dewey
«
Reactie #11 Gepost op:
29 December 2015, 13:27:17 »
Ik heb een bult foto's verzameld van het internet en deze allemaal opgeslagen op mijn PC. Meeste van deze foto's zijn in de omgeving van Oldenburg, het Emsland of Ostfriesland gemaakt. Niet alleen scenery is interessant, maar ook treinsamenstellingen kun je zo makkelijk nabouwen.
Gelukkig zijn ze in Duitsland ook niet zo snel met het opruimen van overbodig geraakte gebouwen of infrastructuur. Zo ligt het emplacement van de Bundeswehr in Weener er nog compleet, net als de losweg van Weener overigens. Ook het stationsgebouw met goederenloods is dankzij een private eigenaar bewaard gebleven. Dit maakt het nabouwen straks ook allemaal een stuk makkelijker en daarbij komt dat er over de grens nog wat Nebenbahnen in dienst zijn. Lathen - Werlte, Ocholt - Sedelsberg en de lijn Ocholt - Westerstede ligt er ook nog grotendeels.
Dit zal allemaal nog wel voorbij komen wanneer ik ga beginnen met het leggen van rails en scenery.
Groeten Dewey
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|