Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Vingeroefeningen  (gelezen 19670 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2016, 21:20:33 »
Meer houtjes dan maar en een soort van tutorial.
Heb geprobeerd plaatjes te schieten van elke stap die ik gemaakt heb. Geprobeerd oude maar niet compleet rotte kratten te schilderen.
Gebruikte verfjes :



De modelcolor is een dark grey wash. Na een goede laag surface primer IDF Israeli Sand Grey en 24 uur droogtijd ben ik begonnen de kratten te schilderen, 4 stuks in een basislaag 71.027 light brown  en de andere 4 et 71.032 golden brown..





Droogtijden is altijd wat maar na deze een paar uurtjes te hebben laten drogen kregen ze de eerste wash met 517 dark grey maar wel aardig verdunt 1:3, 3 druppels water op 1 druppel wash.





Het is een lichte wash om de diepere delen wat naar voren te halen, soms is een tweede laag nodig soms ook niet. Met wat druppels 71.027light brown op een wet palette en een fijne ronde kwast schilder ik nu onregelmatige patronen met de houtnerf mee. Soms wat dunner soms wat dikker aangezet maar wel zo onregelmatig mogelijk. Probeer patronen te voorkomen. Doe nu alle 8 kratten met dezelfde kleur.









Nu herhaal ik de handeling maar gebruik dan 71.032 golden brown. Volledig willekeurig, zo min mogelijk herhalende patronen.









Met een volgende kleurwissel gebruik ik een droog palette en een paar druppels 71.075 sand(ivory) en begin hiermee de randen en hoger iggende delen te voorzien van een highlight of hoge lichten. Gebruik de modelair onverdund om aardig harde highlights te krijgen, de verf is van zichzelf al niet extreem dik.





Nu weer terug naar de fijne dunne wash en een fijne puntige kwast en accentueren hiermee de schaduwen en dieper liggen de delen.





Voor de laatste stap is niet echt een ecept te geven, had een beetje dunne wash over en heb hier 2 druppels 71.077 wood ingrgooid en deze nogmaals verdund met een druppel of 8 aan water. Dit is dan ook even te proberen maar wou een wash die meer een filter is om alle kleuren wat meer samen te voegen. De grijze wash maakte het te koud, oud hout vandaar de toevoeging van de 2 druppels 71.077 wood. Deze wash /filter wordt over alle oppervlakken aangebracht.





Al deze kleurtjes inclusief een handleiding zijn te vinden in de Vallejo Old and New Wood set. In dit geval een beetje van hun en wat van mezelf.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2016, 08:53:18 »
Wow, wat een realistisch resultaat (y)

Ik vind ook je plankje met rondhoutjes een goed idee. Zo kun je je voorwerp goed vasthouden en daarna terugzetten.
Kun je hier nog wat foto's van posten.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2016, 09:15:31 »
Plankje is 80x160mm, om de 40 en 20 van de rand gaten rond 18, stokkies rondhout rond 18 en 40mm lang, korter moet je ze niet maken dat houdt niet zo lekker vast..

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #18 Gepost op: 18 januari 2016, 09:26:12 »
Hoi Milocomarty,

Ik vind het echt een wereld vinding, loop zelf altijd te klooien waar plaats ik mijn spuitwerk op en hoe zet ik het neer als ik het gespoten heb. Op deze manier staat het altijd stabiel en als je object groter is dan laat je een houdertje weg.

Ik weet in ieder geval dat ik er ook eentje ga bouwen, Thanks.

Groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #19 Gepost op: 18 januari 2016, 14:23:56 »
toch handig als je een CNC frees hebt staan.
Nu nog extra knijpertjes of een staafje oid.





Dank je Milocomarty voor het idee.


Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #20 Gepost op: 18 januari 2016, 15:32:33 »
Snel werk Bart !!  (y) Voor figuren vind ik het persoonlijk handiger om ze een pen in hun poot te jassen..eigenlijk jas ik overal een stukkie bloemistendraad in..

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #21 Gepost op: 18 januari 2016, 15:35:14 »
Dat is inderdaad ook een idee dat draad buigt ook makkelijk. Ik kan de klemmetjes er makkelijk uit trekken.
Een stukje dubbelzijdig tape en je kan er van alles en nog wat op plakken.

Groeten en succes met de hobby.

Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2016, 01:23:26 »
Door het werken aan meerdere projecten is dit mijn chaos topic !!

Weer wat gedaan aan de deur in het geveltje. Na het roesten met airbrush, spons, verdunde ver n spattertechnieken ben ik verder gegaan met een laag scratches medium van AMMO gevolgd door een modelair aged white en ben begonnen met chipping. Waarna er een laag satin vernis overheen geblazen is die 24uur heeft liggen drogen.Saarna een herhaling van het proces maar nu met een blauwe laag ook weer afgewerkt met satin vernis en  24 uur droogtijd. Vervolgens een derde laag maar nu met een vage groen. Tijdje laten drogen en er een laag Testors dullcoat overheen geblazen. Man wat meurt die troep. Maar het heeft wel een voordeel dat de volgende laag met subtiel aangebrachte pigmenten goed hecht. wederom afgeblazenmet een dunne laag dullcoat. Ben nu klaar voor de verdere donkere punten en strepen roest. Daarna de streaks grimes en highlights...




AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2016, 01:42:11 »
Dat ziet er overtuigend uit  (y)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2016, 01:23:28 »
Zoals ik al zei, totale chaos..back to the tankcars...
Nadat ik de trucks en wielen heb voorzien van een donkergrijze en lichtgrijze Vallejo primer er nog eens overheen gegaan met een Ammo tracksprimer, een lekkere donkere roest tint. Snelle haal met een matte blanke lak met de airbrush erover en klaar voor wat volgende lagen. De trucks hebben een AK interactive brown earth deposit wash gekregen met, na droging uiteraard, een tipje met Ammo light rust wash. Wielen bewerkt met diverse roest tint pigmenten gemixed met zwart en gefixeerd met Mig pigment fixer en dezelfde Ammo light rust wash.







Nog niet helemaal zeker of dit het nu is wat ik hebben wil, maar eens een stappie terug doen, het effe aankijken en dan wel of niet verder gaan. Verder met de frames van de karretjes. Laagje Vallejo 080 rust model air met de kwast, gevolgd door een drybrush met 075 sand. Stake pockets en steps een eerste laag met Vallejo panzer aces dark rust...





Zit nog steeds te kijken of de planken iets meer kleur moeten hebben, zoja ga ik dit doen met een enamel wash of meer schilderwerk met Vallejo tintjes..

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2016, 05:29:58 »
Wouw je hebt het echt in je vingers vooral de trucks bevallen me.
Blijf dit volgen en plunder mijn account voor nog meer verfjes en potjes.
Gr. Joke

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2016, 06:32:44 »
Hoi Martin,
Het is op foto's misschien wat lastiger te beoordelen dan wanneer ze voor je liggen, ik vind het er goed uitzien. Ik denk hoogstens nog wat subtiele verkleuring aanbrengen op de planken, op de plekken rond de zadels waar de tank op rust en plekken waar water van de ketel afdruipt. Misschien nog wat sporen van knoeien met lading (olie, of walvistraan?). Just my two cents.

Groeten,
Gerard

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2016, 08:51:55 »
Bijzonder fraai verfwerk, levensecht. Mijn complimenten
met vriendelijke groet,

Jan

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2016, 15:44:08 »
Merci !

Gerrd, eerst de tanks erop en dan verder..die staan nog bij de airbrush om te worden voorzien van een laag chipping medium en grijze verf..

Weet het Joke, verfjes en andere producten..kom ondertussen om in de potjes en wil er nog steeds wat bij..alles proberen..

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Vingeroefeningen
« Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2016, 01:01:21 »
Meer drek en andere rommel, paar  Ammo enamel producten op de trucks. Wat nature effects damp earth op trucks en wielen gevolgd door fresh engine oil op de lager liggende delen,the journal grease bearings en de wiellagers. Als laatste dan nog wat streaking rust effecten....











Snap eigenlijk niet dat ik het doe van je ziet er bijna geen hol van..