Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:46:56
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25

Auteur Topic: Vraag DCC locdecoder met arduino  (gelezen 3895 keer)

Remco_Nzo

• Offline Offline
Vraag DCC locdecoder met arduino
« Gepost op: 20 December 2015, 23:52:42 »
Ik ben de hele dag al aan het google-en en kan het maar niet vinden, dus bij deze een beroep op de gezamelijke kennis hier:

Wie weet een voorbeeld van een Arduino gebaseerde DCC locdecoder (schema / code) ?

Ik vindt een heleboel DCC functie-decoders (waaronder de erg mooie servodecoder op deze site) - maar geen loc-decoder.
Ik heb genoeg ruimte om een pro-mini of een nano weg te werken (met een H-brug).

Wie helpt me op weg ?
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

spock

• Online Online
Re: Vraag DCC locdecoder met arduino
« Reactie #1 Gepost op: 21 December 2015, 01:58:03 »
Zoek hier op het forum eens op "dcc sniffer arduino"

Hier staat een goede basis om zelf een dcc decoder te maken.

Mvg spock

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #2 Gepost op: 21 December 2015, 08:01:48 »
Goed, zal ik dan maar de links even geven?  ::)

Onder andere:

DCC Sniffer - Packet Analyzer met Arduino
Arduino DCC decoder
DCC Functie Decoder voor Arduino en ATtiny

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hetspoor

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 December 2015, 16:24:54 »
@remco

volgens mij bestaan er geen arduino DCC decoders omdat de baan werkt op 18V en de arduino op 5V
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geheel onmogelijk is een arduino te gebruiken als locdecoder.

Matthijs

lok1614

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 December 2015, 18:04:52 »
@Hetspoor /Mathijs

Wat zou de voedingsspanning van de microcontroller in de fabrieks decoder's zijn denk je?
Om van 18V naar 5V te gaan zijn prima oplossingen

@Remco

Een standaard arduino is niet echt geschikt als lokdecoder, niet om de reden van hoogte van de voedingsspanning daar zijn legio oplossingen voor te bedenken, en toch heeft de voedingspanning er wel mee te maken :-)
In een lok valt , in tegenstelling tot de vaste wissel en seindecoders, de spanning nog wel eens weg. Hoe kort ook kan dit een probleem voor een standaard arduino worden. De arduino is voorzien van een reset pin, deze wordt middels een weerstand en condensator zo aangesloten dat er bij aanbrengen van de voedingspanning een nette resetpuls komt en op het juiste nivo gehouden wordt. De arduino houdt zijn gedecodeerde info vast in ram geheugen, dit wordt bij de reset ook netjes leeggemaakt en voorzien van de waarde die de programmeur bedacht heeft bij opstarten. Telkens wanneer de voedingspanning even onder de "resetspanning" komt zal de controller netjes reseten, dit kan je wel opvangen middels buffer elco's maar die nemen vaak een hoop ruimte in. Nu hebben de meeste controllers een foefje genaamd "brown-out detection", hiermee kan de processor zien dat de voedingspanning dus ook de resetspanning daalt of stijgt en kan een ongewilde reset voorkomen worden. Sommige procesoren kunnen zelfs zo worden ingesteld dat ze hun ram naar eeprom programmeren om data verlies te voorkomen. Die brown-out detection kan je instellen met zogenaamde fuses, deze moet ja al instellen voor je het programma in de controller zet. Met een standaard arduino zijn deze al ingesteld in de bootloader en kan je zonder kennis van de IDE niets in veranderen.

Een heel verhaal conclusie: ja het kan maar alleen met wat meer ervaring op controller en ide nivo

Als ik het verkeerd heb hoor ik het graag, ik heb het altijd zo begrepen ;-)

Mvg Peter
« Laatst bewerkt op: 21 December 2015, 18:06:50 door lok1614. Reden: tekstueel wat aangepast »

Remco_Nzo

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 December 2015, 19:23:13 »
Bedankt voor de links - die had ik inderdaad al gevonden en gelezen. Waar ik me vooral over verbaasde is dat ik (voor mijn gevoel) geen afgeronde projecten gevonden heb - met uitzondering van Functie-decoders.

@Peter - helder verhaal. Dus alleen als ik er een paar goldcaps aan toevoeg maak ik een beetje kans.

Ga eerst maar een gekochte decoder er in stoppen.
Maar wil volgend jaar toch eens een poging wagen of ik het stabiel kan krijgen
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2016, 19:04:21 »
Dat de Arduino eigenlijk nergens als loc decoder ingezet wordt heeft compleet niets met de reset te maken. Dit is compleet op te vangen met een condensator en daar heb je echt geen elco of goldcaps voor nodig. Je moet er alleen voor zorgen dat die condensator ALLEEN de microcontroller voedt en niet nog ledjes ofzo. Dus als je een standaard Pro Mini zou pakken moet je even de ledjes eraf halen. De voeding van de Arduino kan je vervolgens mooi ontkoppelen van de rest door een diode en klaar. Stroomverbruik van de microcontroller zelf is namelijk zo klein dat je dit best wel even op kunt vangen, zeker als je dat op baanspanning niveau doet en niet op 5V niveau (dus voor de regulatie).

De Arduino is alleen een handig framewerk maar het is en blijft gewoon een microcontroller zoals op alle gangbare locdecoders zitten. En die werken toch ook gewoon?

Overigens zit er op een Arduino geen RC voor de reset. Bij alle ATmega Arduino's hangt de reset pin gewoon met een pull-up aan Vcc. Start up delay wordt op de ATmega zelf gedaan.

Nee, het probleem zit hem er in dat motor regeling erg complex kan zijn. Standaard een motortje laten draaien en een beetje de snelheid regelen is geen kunst. maar dat verwachten we tegenwoordig niet meer van een decoder. We verwachten dat hij ltijd soepel draait, cruise controle heeft enz enz. Owja, en het moet ook nog eens te doen zijn voor leken om dat af te stellen (de automatische afstel truc van ESU is daarin goud). Al met al is dat erg complex en daar moet je maar zin in hebben. En aangezien veel mensen het ook nog klein willen enz is het gewoon erg interessant om een decoder te kopen. De 24 euro voor een LoPi zijn het wat dat betreft wel waard dat je een compleet geassembleerde module krijgt met goeie regeling erin enz.

Overigens heb ik in het verleden wel eens iemand gezien die lokdecoders maakte met een AVR. Dit was nog voor het Arduino tijdperk. Ik zou alleen niet meer weten wie het was (ook al heb ik met hem op de beurs gestaan  :-[ )

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2016, 19:27:26 »
Citaat
gezien die lokdecoders maakte met een AVR. Dit was nog voor het Arduino tijdperk.

Deze soms?

http://www.toralfwilhelm.de/mde/mde.htm

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

lok1614

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2016, 19:44:47 »
@Timo zoals ik al zei stamt die info van horen zeggen, stond lang geleden op een forum voor zelfmaak decoders. Denk uit de tijd dat de controllers nog niet zo zuinig met stroom omgingen.
En ja dan die RC voor de reset, das dus gewoon het schema verkeerd lezen en denken het te weten  :-X
Toen ik beter keek zag ik idd via pull-up aan vcc, de getekende (100n) condesator is om via het  DTR signaal  een resetpuls te garanderen voor het programmeren... hihihi.

gr Peter

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2016, 13:25:24 »
@Peter, geeft niet ;) Maar die info is dan al wel heel oud, zeg jaren 80 ofzo. Want de gemiddelde microcontroller, zeg sinds we locdecoders hebben ;D , is al wel zuinig genoeg om even uit een condensator te werken. Zeker als dat een condensator is die tot 16+ volt is opgeladen. Je moet er alleen niet per ongeluk iets anders mee willen voeden.

De condensator op de reset is inderdaad het Arduino reset trucje.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox