Ligt eraan wat aan de injecteur is ...gr Jo
Dat is me even balen. Het is dat je niet ff een stoomlok kan starten, anders hadden ze nog kunnen proberen vanaf bijv. Utrecht de 65 018 het laten overnemen totaan Rotterdam, zodat er er ieder geval met stoom werd gearriveerd. Maar dit is echt vervelend. De injecteur is waarschijnlijk van het type slag pomp. Oftewel, stoom drijft een zuiger aan, die gekoppeld is aan een 2e zuiger die water aanzuigt vanuit de tender. Je hebt vaak ook een turbopomp, wat een centrifugaal-waterpomp is. Deze verbruikt echter meestal veel meer stoom dan de injecteur.Elke stoomlok moet minstens 2 injecteurs hebben, zodat als er 1 het begeeft er geen risico is dat de ketel droogkookt. Wat er waarschijnlijk kapot is, dat er een rubbertje aan de cilinder is gebroken, waardoor de zuiger niet meer beweegt. Daar zulke reserve-onderdelen zelfs in de stoomtijd al niet op de lok zelf aanwezig waren, moet dit in Rotterdam worden gerepareerd. Ook kan er een smeringsprobleem zijn - als het olie-filtertje verstopt is, krijgt de pomp geen olie en hij loopt vast. Er zijn heel veel dingen die mis kunnen gaan en Murphy had gelijk. Wie weet, misschien hebben/hadden ze de 01 al gerepareerd. Maar dan moet hij eerst weer naar Utrecht, en in Nederland is zoiets ff regelen zeer moeilijk.
Zo. Dat is een mooi stukje kletspraat. Een injecteur is GEEN voedingspomp en helemaal GEEN centrifugaal waterpomp. Als je het verschil niet weet, zeg dan niets.
Gelukkig zijn er mensen die WEL verstand hebben van stoomlocomotieven. En die houden in dit soort gevallen wijselijk hun mond