Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:03:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door kar
Vandaag om 21:53:36
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door 1200blauw
Vandaag om 21:38:58
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg  (gelezen 7099 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #15 Gepost op: 19 december 2015, 16:27:14 »
Dat is me even balen. Het is dat je niet ff een stoomlok kan starten, anders hadden ze nog kunnen proberen vanaf bijv. Utrecht de 65 018 het laten overnemen totaan Rotterdam, zodat er er ieder geval met stoom werd gearriveerd. Maar dit is echt vervelend.  >:(

Ligt eraan wat aan de injecteur  is ...
gr Jo

De injecteur is waarschijnlijk van het type slag pomp. Oftewel, stoom drijft een zuiger aan, die gekoppeld is aan een 2e zuiger die water aanzuigt vanuit de tender.
Je hebt vaak ook een turbopomp, wat een centrifugaal-waterpomp is. Deze verbruikt echter meestal veel meer stoom dan de injecteur.
Elke stoomlok moet minstens 2 injecteurs hebben, zodat als er 1 het begeeft er geen risico is dat de ketel droogkookt. Wat er waarschijnlijk kapot is, dat er een rubbertje aan de cilinder is gebroken, waardoor de zuiger niet meer beweegt. Daar zulke reserve-onderdelen zelfs in de stoomtijd al niet op de lok zelf aanwezig waren, moet dit in Rotterdam worden gerepareerd. Ook kan er een smeringsprobleem zijn - als het olie-filtertje verstopt is, krijgt de pomp geen olie en hij loopt vast. Er zijn heel veel dingen die mis kunnen gaan en Murphy had gelijk.

Wie weet, misschien hebben/hadden ze de 01 al gerepareerd. Maar dan moet hij eerst weer naar Utrecht, en in Nederland is zoiets ff regelen zeer moeilijk.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

guest7823

  • Gast
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #16 Gepost op: 19 december 2015, 16:29:33 »
Gelukkig zijn er mensen die WEL verstand hebben van stoomlocomotieven.  :'( En die houden in dit soort gevallen wijselijk hun mond  :-X

Gevalletje: "Hij heeft de kok horen fluiten, maar weet niet waar de lepel hangt"  :(
« Laatst bewerkt op: 19 december 2015, 16:34:20 door guest7823 »

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #17 Gepost op: 19 december 2015, 17:35:40 »
Heb je vaker als mensen heb die het beter weten,ik ben op de info ingegaan,die ik gekregen heb en zie liever ,dat iemand
dat fatsoenlijk uitlegt wat aan de injecteur fout kan of is gegaan,dan als iemand wat vraagt een dom antwoordt krijgen,want dit geen manier van communiceren en verstand van stoomlocomotieven is voor jou de vraag en voor mij de weet.fijne avond

guest7823

  • Gast
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #18 Gepost op: 19 december 2015, 17:45:24 »
Beste Jo,

Het is mij niet duidelijk of je op mijn reactie of die van Sander reageert.

Ik wil best proberen uit te leggen hoe een injecteur werkt (als ik dat al niet eens een keer op BNLS gedaan heb). Wat ik niet ga doen is speculeren over wat er vandaag gebeurt is of reageren op aperte onzin.

En nee, de leeftijd van een (stoom)loc heeft niets te maken met de kans op dat er dingen van stuk gaan.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2015, 17:47:48 door guest7823 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #19 Gepost op: 19 december 2015, 17:54:59 »
Nou geen ruzie maken met z'n allen  ;D Ik heb ter plekke gehoord (dus als het wat anders blijkt te zijn dan zullen de ter zake deskundigen daar op het depot wel achter komen) dat het een injecteur was en dat ze er met de resterende niet verder konden rijden voor het geval deze ook de geest zou geven. Maar nogmaals, dat heb ik gehoord van een vrijwilliger die net als zijn collega's z'n uiterste best deed om ons op de hoogte te houden van de laatste ontwikkeling ter plaatse  :)

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2015, 17:56:19 »
Beste Paul ,

Ik weet hoe een injecteur werkt heb dertig geleden in een stoomcursus gehad,heb alleen geschreven dat als er werkzaamheden zijn
dit algemeen zijn ,die niet alle in bedrijfstoestand kan gerepareerd kan worden ,vooral wat met stoom te maken heeft..
Ander heb ik het te vaag geschreven,zou kunnen ,sluit ik niet uit. ;)

gr Jo

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #21 Gepost op: 19 december 2015, 18:12:32 »
Hoi Rondje,

Is geen ruzie alleen een verschil van schrijven en opvatting,ik weet dat de 011 de laatste jaren meer pijntjes kreeg doordat zij
letterlijk het zelfde als de 1040 bij de ZLSM de kar moet trekken en het is alles vrijwilligerswerk,en zo n stoom lok wordt rijdende
gehouden,wel op een veilige manier om geld in het laatje te krijgen,het is vandaag gewoon moeilijk om vrijwilligers te krijgen met een technische achtergrond en het geld natuurlijk,was er vroeger rijkelijk subsidie ,is het nu roeien met de riemen die men heeft.
Het is een pluim waard voor de SSN, dat ze toch geprobeerd hebben,de mensen in Limburg te krijgen,maar daar was iemand in Geldrop erop tegen,als ze toch waren doorgereden hadden de mensen maar anderhalf uur om de kerstmarkten te bezoeken.
dus een goeie keuze rechts omkeer te gaan.

grJo   

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #22 Gepost op: 19 december 2015, 19:11:39 »
Wat is hier nou weer aan de hand ?

Ik gaf alleen aan dat als een injecteur niet werkt het meestal of aan de dichtingen licht of aan oliegebrek. Ik claim op geen enkel moment een expert te zijn wat betreft stoomlocomotieven.

Aangaande de werkzaamheden, Jo heeft gelijk. Het vervangen van dichtingen kan soms nog gedaan worden terwijl de lok in bedrijf is, maar alle te behandelen onderdelen zijn dan vaak bloedheet van de stoom. Ook kan het gebeuren dat als je iets aandraait terwijl het geheel heet is, na afkoelen speling ontstaat, waardoor je weer van voren af aan kan beginnen.

Voor wie een leuk stukje wil zien over een defecte luchtpomp (hetzelfde principe als een injecteur, maar dan met lucht) is de zien in een Rio-Grande film over de G12 in Sachsen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Locoheizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #23 Gepost op: 19 december 2015, 19:49:08 »
Dat is me even balen. Het is dat je niet ff een stoomlok kan starten, anders hadden ze nog kunnen proberen vanaf bijv. Utrecht de 65 018 het laten overnemen totaan Rotterdam, zodat er er ieder geval met stoom werd gearriveerd. Maar dit is echt vervelend.  >:(

De injecteur is waarschijnlijk van het type slag pomp. Oftewel, stoom drijft een zuiger aan, die gekoppeld is aan een 2e zuiger die water aanzuigt vanuit de tender.
Je hebt vaak ook een turbopomp, wat een centrifugaal-waterpomp is. Deze verbruikt echter meestal veel meer stoom dan de injecteur.
Elke stoomlok moet minstens 2 injecteurs hebben, zodat als er 1 het begeeft er geen risico is dat de ketel droogkookt. Wat er waarschijnlijk kapot is, dat er een rubbertje aan de cilinder is gebroken, waardoor de zuiger niet meer beweegt. Daar zulke reserve-onderdelen zelfs in de stoomtijd al niet op de lok zelf aanwezig waren, moet dit in Rotterdam worden gerepareerd. Ook kan er een smeringsprobleem zijn - als het olie-filtertje verstopt is, krijgt de pomp geen olie en hij loopt vast. Er zijn heel veel dingen die mis kunnen gaan en Murphy had gelijk.

Wie weet, misschien hebben/hadden ze de 01 al gerepareerd. Maar dan moet hij eerst weer naar Utrecht, en in Nederland is zoiets ff regelen zeer moeilijk.

Zo. Dat is een mooi stukje kletspraat.

Een injecteur is GEEN voedingspomp en helemaal GEEN centrifugaal waterpomp. Als je het verschil niet weet, zeg dan niets.

Lees anders deze site ff door.
https://en.wikipedia.org/wiki/Injector

Ten tweede. Bij vertrek moet je twee werkende injecteurs hebben, zodat er onderweg eentje kapot kan gaan. De keus om in Utrecht de reis af te breken is voor het locpersoneel.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #24 Gepost op: 19 december 2015, 19:59:38 »
Nou ja, ik ben in ieder geval weer thuis  :) We hadden nog een extra stop in 's Hertogen Bosch dus van die gelegenheid gebruik gemaakt om maar even de plaatselijke modelspoorzaak te bezoeken (had ik beter niet kunnen doen  ;D  maar ja, wat doe je eraan he?). De laatste etappe dan maar met de NS afgelegd ... nou dan zaten de banken bij de SSN toch net ff iets lekkerder  ;)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #25 Gepost op: 19 december 2015, 20:25:17 »
Zo. Dat is een mooi stukje kletspraat.
Een injecteur is GEEN voedingspomp en helemaal GEEN centrifugaal waterpomp. Als je het verschil niet weet, zeg dan niets.
Zitten jullie nou wel ruzie te zoeken. Excuseer hoor. Potverdorie zeg. Mag ik mij ook eens vergissen ? Tsja, zoals al eerder gezegd
Gelukkig zijn er mensen die WEL verstand hebben van stoomlocomotieven.  :'( En die houden in dit soort gevallen wijselijk hun mond  :-X
Sinds wanneer is dit een afkat-forum ? Corrigeren van anderen is altijd makkelijker dan het zelf uitleggen.
Voor zover ik wel weet heeft een lok zowel een (of soms zelfs 2) waterpomp(en) (Duits "SPEISEpumpe"link) en injecteurs. Die pompen verbruiken meer stoom dan injecteurs en dat is waarom die worden geprefereerd.

En natuurlijk hielden de echte verstand'hebbers' hun mond, die waren allemaal met de trein mee  ;)

Zo, nu klaar ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Locoheizer

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #26 Gepost op: 19 december 2015, 20:30:24 »
Ik zoek geen ruzie. Ik kan slecht tegen kletspraat.

Een loc heeft ALTIJD twee onafhankelijk werkende voedingstoestellen. Dat kunnen bijvoorbeeld 2 injecteurs zijn of een voedingspomp en een injecteur.

« Laatst bewerkt op: 19 december 2015, 20:36:04 door Locoheizer »

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #27 Gepost op: 19 december 2015, 20:32:18 »
Laten we nu terugkomen op het onderwerp.

De kerstmarkt-Express is nooit aangekomen door

1. Een moeilijk tot onmogelijk onderweg te repareren defect aan de 01 1075. Laten we hopen dat dit snel gerepareerd wordt.
2. Een aanrijding met persoon tussen Eindhoven en Weert. Iets wat niemand kon voorspellen, maar zeer vervelend is.

Laten we kijken hoe de SSN officieel zal reageren op dit voorval (of indirect door iemand die op de rit heeft gezeten) en laten we hopen, zowel voor de reizigers als voor de SSN, dat er een alternatief kan worden geboden voor de mislukte lange-afstandsrit.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #28 Gepost op: 19 december 2015, 20:56:20 »
Een haperende ketelwater toevoer volgens de SSN

De rit herhalen zou erg kostbaar worden voor de SSN.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2015, 22:04:30 door Bob R.. Reden: tikfoutje »
Vr. groeten,
Bob

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: SSN Kerstmarkt Expres Zuid-Limburg
« Reactie #29 Gepost op: 20 december 2015, 21:36:37 »
Voor degenen die het nog even precies willen weten  ;)

"Helaas bleek tussen Gouda en Utrecht, dat de injecteur en de voedingspomp van de stoomlocomotief het beiden hadden begeven, zodat te weinig stoom kon worden geproduceerd om nog verder te kunnen rijden."

"..... en is één van onze beide machinisten werkzaam bij DB Schenker RAIL Nederland supersnel met een taxi naar de Kijfhoek gereisd om daar een eloc t.b.v. de SSN Expres en een dieselloc t.b.v. de stoomloc op te halen. ..... Rond 12.30 uur kon de SSN Expres eindelijk weer verder reizen, echter in de wetenschap dat tussen Weert en Roermond op dat moment het treinverkeer ten gevolge van een aanrijding met een persoon was stilgelegd. Volgens de verkeersleiding zou rond 13.30 uur het treinverkeer weer worden opgestart. Eenmaal in Eindhoven aangekomen bleek het baanvak nog niet te zijn vrijgegeven en stonden naast onze SSN Expres verschillende treinen te wachten om ook over hetzelfde baanvak verder te kunnen reizen. ..... Daarop besloten wij na rijp beraad niet verder te reizen en terug te keren naar Utrecht, Gouda en Rotterdam."

Bron: Stoom Stichting Nederland