Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Project X......
door
Ivo tB
Vandaag
om 19:27:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Eric B
Vandaag
om 19:17:48
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Casmir
Vandaag
om 19:12:52
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:10:19
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Eric B
Vandaag
om 19:07:39
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment.
door
janvanbemmel
Vandaag
om 18:38:31
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 18:27:44
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Theovh
Vandaag
om 18:26:18
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 16:40:29
De Projecten van RetroJack
door
Hans GJ
Vandaag
om 16:40:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Gino
Vandaag
om 16:34:17
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
Frans Peeters
Vandaag
om 16:22:02
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
AlbertG
Vandaag
om 15:46:07
Hoe een schaduwstation automatiseren
door
Eric v C
Vandaag
om 15:21:34
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
Vandaag
om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
aad52
Vandaag
om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's
door
NS264
Vandaag
om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
Vandaag
om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
FritsT
Vandaag
om 11:59:38
Show je werkplek
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 11:58:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:16:31
Nahmertaler Kleinbahn
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
MOVisser
Vandaag
om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling??
door
verst107
Vandaag
om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0
door
bollen neus
Vandaag
om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vragen over bezanding:opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Vragen over bezanding:opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk (gelezen 3353 keer)
Hans Grasmaijer
Offline
Berichten: 3312
Vragen over bezanding:opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk
«
Gepost op:
14 December 2015, 08:19:22 »
Bezanding: opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk
Nog niet zo lang geleden waren de stomers volstrek onbekende machines voor mij.
Zo kon het gebeuren dat ik op dit forum trots foto's plaatste van stomers die via de schoorsteen van water werden voorzien.
Inmiddels heb ik me wat meer verdiept in deze wonderbaarlijke machines.
Zo ook op zoek geweest naar de bezanding.
Ik heb wel wat gevonden op internet maar veel blijft me nog onbekend.
Vandaar deze post.
Te beginnen met het zand zelf.
Is dat gezuiverd en gezeefd zand? Gedroogd? En hoe blijft dat goed droog in de opslag. Ik zie foto's van kleine silo's maar ook van bakken met een schuifdak. Dat laatste lijkt me niet echt goed voor goed gedroogd zand. Of wordt dat door de hete ketel van de lok weer goed gedroogd?
Vervolgens de zandkasten of in welke vorm dan ook op de loks, waar zitten die en hoe herken je ze? Bovenin neem ik aan, zeker als het zand met vrij verval op de rail wordt aangebracht. En is er verschil tussen de stomers met/zonder losse tender?
Is er verschil tussen stomers van voor/na 1945?
De dosering: hoe kan de machinist zien hoe het staat met de hoeveelheid zand op de spoorstaaf. Als er te weinig zand is vrijgegeven (misschien de leiding verstopt door vochtig zand?) dan merkt hij het wel aan het slippen van het wiel. Maar teveel? Ik heb gelezen dat bij teveel zand het elektrische contact van wiel en spoorstaaf wordt verstoord met gevolgen voor het beveiligingssysteem. (Zal wel gelden voor de situatie na 1945).
Bezanding alleen bij het vertrek of ook op steile hellingen?
Tenslotte: help bezanding ook bij het afremmem?
Zo, veel vragen, ik ben benieuwd naar de reacties.
Gelogd
Tschuss Genossen
ivanzon
Offline
Berichten: 1587
Re: Vragen over bezanding:opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk
«
Reactie #1 Gepost op:
14 December 2015, 08:48:07 »
Waar de zand kasten zitten verschilt per locomotief. De meest gangbare plaatsen zijn: Bovenop de ketel (de bult waarvandaan een boel buizen naar beneden loopt), op de omloop (bij de 7742 kan je die goed zien) of op de draaistellen (kan je goed zien bij een 1100).
Vrije val zandstrooiers zijn na 1880 zo goed als verdwenen(?) omdat het zand niet op de plek terecht komt waar je het wil hebben. Bij een stoom locomotief wordt vaak met behulp van stoom gespoten, bij diesel en elektrisch meestal met lucht.
Gelogd
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7755
Forummoderator
Re: Vragen over bezanding:opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk
«
Reactie #2 Gepost op:
14 December 2015, 09:16:41 »
Zandstrooiers worden ook op steile hellingen gebruikt als de lok doorslaat. Kijk maar eens naar
https://youtu.be/VJ1ZzzYFYvQ?t=46s
. Dit is deel twee van de video, op dat moment is de trein dus al minutenlang bezig om weg proberen te komen op een glibberige herfstblaadjes-helling (2,75% op die plek).
Op 0:50 in die video zie je iemand in oranje pak boven op de lok klimmen om wat rond te roeren in het zandreservoir boven op de lok. Ze hebben alle restantjes nodig
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
Bas van Heiningen
Offline
Berichten: 352
Re: Vragen over bezanding:opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk
«
Reactie #3 Gepost op:
14 December 2015, 10:30:54 »
Zandstrooiers worden ook ingezet op gladde sporen in Nederland, zeker als een zware trein op gang moet komen.
Bas
Gelogd
Patrick1975
Offline
Berichten: 2327
Re: Vragen over bezanding:opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk
«
Reactie #4 Gepost op:
17 December 2015, 21:17:51 »
Niet meer reacties? Ik zou het ook wel graag willen weten.
Gr.Patrick
Gelogd
Have fun every day, before you know it's..........
Rotterdam
Offline
Berichten: 434
Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Vragen over bezanding:opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk
«
Reactie #5 Gepost op:
18 December 2015, 09:09:01 »
heren
goedenmorgen
nog een leuke annecdote over de DR in de DDR
in Bw Aue - erzgebirge had men eerst massaal G12,later de 86 en de 50
de Baureihe G12 ofwel de 58 reed oa op de lijn Chemnitz-Floeha-Annaberg-Buchholz
en op de lijn Chemnitz-Aue en Aue - Schwarzenberg
het verlengde deel Aue-Schwarzenberg ging naar Annaberg-Buchholz
daar kon de 58 echter niet komen wegens de asdruk op de Markersbacher brug
de DR probeerde in jaren 50/60 zocveel mogelijk tonnen aan de locs te hangen
de 58 in het bergland moest vaak 1200 to of nog meer trekken
de seinen dienden dan wel altijd op groen te staan,dit ging wel eens fout
op gegeven moment stond sein rood en de 58 kon de te zware trein niet optrekken
de stoker gooide de vuurkist helemaal vol,maar..................zand was op
de stoker heeft toen om de 5 cm kiesels op de rails gelegt die de lok kon vergruizen
zo heeft men de trein in beweging gekregen
de lokleitung besliste dat de 58 naar Annaberg moest doorrijden(eigenlijk verboden)
de machinist had hier geen weet van,lokleitung had geen alternatieven,de 86 waren\
allemaal onderweg en de 50 was nog niet in depot
toen de trein over de brug van markersbach reed keek de machinist uit het raam de diepte in.
de brug was heel smal.
bij aankomst in annaberg stond er nog net geen orkest
gefeliciteerd zei de bahnhofs vorsteher,jullie zijn de eerste G12 ooit in annaberg uit aue
het gezicht van de machinist sprak boekdelen,zijn mond stond open!
(en daarna werd hij waarschijnlijk kwaad,had wat voor dieter uit schwarzburg geweest)
mvrgr
willem
Gelogd
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7755
Forummoderator
Re: Vragen over bezanding:opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk
«
Reactie #6 Gepost op:
18 December 2015, 10:45:04 »
Geweldig verhaal, Willem!
Leuke anecdote die in een boek over de tramlijn Zeist-Arnhem staat: bezanding met een tak. De tramlijn had vaak zand als ballastbed. Als je dan een mooie soepele tak op de goede manier onder je tram bond kon die mooi rechtstreeks vanuit het ballastbed een dun laagje zand op de rails stooien...
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
j.ossebaar
Offline
Berichten: 272
Re: Vragen over bezanding:opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk
«
Reactie #7 Gepost op:
30 July 2016, 09:54:55 »
Toch nog wat aanvulling ,
Het zand werd op depot gedroogd en opgeslagen in droogtorens . De zandhouder zat bovenop de ketel zodat het zand warm en droog bleef . Het zand mag NIET met stoom uit de houder naar de wielen gebracht worden , dit omdat de stoom gaat condenseren en het zand dan vochtig wordt .Het zand ,bij de huidige lokomotieven wordt thans met lucht op /voor de wielen gespoten De luchtinjector zit net voor de uitblaasmond . Het kan soms gebeuren dat een e-lok door het strooizand , geisoleerd op het spoor staat . Dit merk je als je de cabinehandgrepen beet pakt .
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Vragen over bezanding:opslag, overslag, kwaliteit materiaal in het stoomtijdperk