Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Prutsert
Vandaag om 20:06:47
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 19:58:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:38:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
  

Auteur Topic: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd  (gelezen 9779 keer)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Gepost op: 12 December 2015, 14:45:00 »
Het linkerdeel van mijn baanplan La Domaine Convexe ziet er momenteel als volgt uit:



In het echt is dat dan:



Het meest linker spoor is een heling die begint waar het rechte stuk begint.

Mijn idee is om de twee linker- en rechtersporen door te trekken en aan de andere kant van mijn treinruimte een nieuw plan te maken (vooral om meer opstelsporen te krijgen). Het probleem is dat in het stuk dat ik moet overbruggen een gevelkachel staat waar ik wel bij moet kunnen komen (zonder elke keer ergens onderdoor te moeten kruipen).



Aan de muurkant achter is het geen probleem; daar kan ik met een breedte van 20 cm (diepte kachel) wel 2 sporen kwijt.
De ruimte tussen de huidige treintafel en de wand aan de linkerkant is 147 cm. Dat lijkt mij te lang om aan de voorkant ook iets van 20 cm breed te maken (en dan ook nog met een opklapbaar stuk. Tussen de linkerwand en kachel zit 70 cm, als ik daar een vaste plaat maak, moet ik nog steeds 77 cm 'zwevend' en opklapbaar overbruggen.

Uiteindelijk is het de bedoeling om iets dergelijks te gaan maken:



Ik wil geen grote gaten in die linkerwand want aan de andere kant zit een onverwarmd deel van de schuur, zie hieronder.



NB De nieuwe sporen komen uit de wand in de hoek waar nu de blauwe trap staat.

Ik heb al diverse plannen gemaakt; ook met alleen maar 2 sporen boven de kachel. Maar dan loop ik al snel tegen een keerlus aan en dat wil ik niet.

Heeft iemand nog goede ideeën en dan met name voor de overbrugging en het opklapbare deel?
Groet Freek

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2015, 15:01:02 »
Waarom zou een aantal verrijdbare tafels niet kunnen?
Jeroen

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2015, 16:07:25 »
Heb ik niet aan gedacht. Maar ik heb aan die kant niet zo heel veel ruimte om die tafels opzij te rijden. De verwarmde ruimte (4 x 4 m) is nogal volgebouwd.
Groet Freek

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2015, 17:54:20 »
Bij onze BMB-modulebaan moet er 1m80 overbrugd kunnen worden.
Daarvoor heb ik een stuk metalen kabelgoot van ca. 2 m lang kunnen scoren:



De goot is licht en beresterk en ligt aan weerszijden los op de baan onder het spoor.
Aan beide zijden verbinden we de rails met onze schuiflasjes:


Leen.

stoomtreinen gek

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2015, 18:11:03 »
Als die gevelkachel geen buis heeft zou je die kunnen verplaatsen probleem ook op gelost  ;D
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2015, 18:17:32 »
Tsja

Jeroen

stoomtreinen gek

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2015, 18:34:46 »
Gasbuis aanpassen met een bocht omhoog zodat de gevelkachel boven de baan komt te hangen kan je er onderdoor en met je 20 cm a 30 cm voor je spoor makkelijk tegankelijk  ;)

Als dat ook geen optie is dan zou je nog een plank met schanieren kunnen maken als er geen landschap op komt
Laat dan de plank op balkjes rusten met 1 opklappoot en je bent aan de overkant  ::)

Met mijn oude baan hat ik dit Misschien ook nog een oplossing


De doorloop was rond de 50 cm
« Laatst bewerkt op: 12 December 2015, 18:43:54 door stoomtreinen gek. Reden: foto\'s moesten nog bij gevoegt worden »
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 12 December 2015, 19:00:02 »
De kachel is een gegeven. Er is geen andere buitenmuur geschikt om die te verplaatsen. Omhoog zou kunnen maar dan kan ik er nog steeds niet bij (mijn armen zijn geen 120 cm lang).
Die kabelgoot vind ik wel heel gaaf! Ik kan aan de tussenwand nog wel een tafel van 50 cm maken, dan hoef ik nog maar ca. 100 cm te overbruggen. Is dan net een lange brug oid. Aan een kant scharnieren en nog iets bedenken om de rails van stroom te voorzien zonder stekkers (iets met sleepcontacten of zo).
Een iets bredere plank met scharnieren is ook een mogelijkheid.

Hier kan ik mee verder. Bedankt!

Nog ideeën voor de stroomtoevoer zonder stekkers?
Groet Freek

stoomtreinen gek

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Ooit zal er gestoomt worden op mijn baan !!!
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 12 December 2015, 19:25:16 »
Ik heb er geen foto van , maar ik had bij mijn baan onder de rails draden gesoldeerd en die door verbonden met de tegen over liggende rails en dat werkte wel goed

Als je een opklap plank maakt kan je aan die kan je kabels langs laten lopen heb je er in geen geval last van  (y)
Met een stevige stoomgroet Rienk
Voorkom knipperende lampen in wagons
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67529.0.html
Mijn baanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,71515.0.html

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 12 December 2015, 20:20:57 »
Freek,

.... Maar dan loop ik al snel tegen een keerlus aan en dat wil ik niet....

Wat is eigenlijk je bezwaar tegen een keerlus ? Het is beslist geen vies woord. En met een gewoon standaard verkrijgbaar stukje electronica zijn keerlusproblemen eenvoudig op te lossen. Een keerlus klinkt altijd als een heel beladen issue, maar in feite is het een uitstekend oplosbaar fenomeen.

... Aan een kant scharnieren en nog iets bedenken om de rails van stroom te voorzien zonder stekkers (iets met sleepcontacten of zo).....

Je kunt ook vanaf één kant de bedrading naar beneden voeren (de vloer) en dan met een kabelplintje oversteken naar de andere kant. Desnoods frees je een mini-gleufje in de vloer - zo te zien heb je een makkelijk te frezen vloer.
In het opklapbare deel zet je een schakelaartje - denk aan een koelkast-schakelaartje. Ook voor allerlei kastdeuren kun je die dingen overal vinden.

Sander

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 12 December 2015, 20:55:15 »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 12 December 2015, 22:11:38 »
Wat is eigenlijk je bezwaar tegen een keerlus ? Het is beslist geen vies woord. En met een gewoon standaard verkrijgbaar stukje electronica zijn keerlusproblemen eenvoudig op te lossen. Een keerlus klinkt altijd als een heel beladen issue, maar in feite is het een uitstekend oplosbaar fenomeen.

Ik heb niets tegen een keerlus, integendeel, maar zoals ik het eerst gepland had, zouden alle treinen op een gegeven moment allemaal dezelfde kant oprijden en nooit meer bij het nieuwe stuk kunnen komen. Bovendien is de helling aan die kant iets steiler dan aan de andere kant. Een paar treinen hebben daar wat moeite mee, dus ik wil niet dat die de andere kant oprijden.

Ik zou zelf een keerlus geen probleem vinden maar juist een uitdaging. Is in dit baanplan alleen geen optie.
Groet Freek

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 13 December 2015, 10:31:48 »
Hoeveel ruimte zit er tussen de baan en de kachel?  ??? Als ik zo de foto zie, is dat vrij weinig.
Hou je er rekening mee dat een gaskachel behoorlijk warm wordt, veel heter dan een gewone radiator? Wellicht even de handleiding van de kachel checken op voorschriften over objecten / beperkingen erboven.
Ik denk dat verplaatsen een betere optie zou zijn, maar ik begrijp dat dat niet kan?
Mvg, Eric

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 13 December 2015, 11:02:56 »
Hmmm.... op zich heb je wel een goed punt. Er zit 10 cm tussen bovenkant kachel en bovenkant baan. Dat is idd niet zoveel. Maar Het stuk voor de kachel blijft open, dus ik kan ook aan de achterkant (boven de kachel) ook een metalen kabelgoot gaan gebruiken. Als ik die 12 cm breed neem (net genoeg voor 2 sporen), hou ik tussen de muur en de kabelgoot een ruimte van 5 cm over; de voorkant van de kachel steek dan nog 3 cm onder die kabelgoot uit. Er is dan genoeg ruimte voor de warmte om weg te kunnen. Hooguit smelt dan de bedding van mijn FM profirails weg maar ik denk niet dat dat zo'n vaart zal lopen.
Groet Freek

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 13 December 2015, 11:32:13 »
Hoi,

Wanneer je de baan over de kachel laat lopen , hou er rekening mee dat die erg warm kan zijn als hij aanstaat. Maak aan de onderzijden van de constructie een isolatieplaat ( vroeger asbest , Maar ja dat kan niet meer) van bv. Fermacell. Dat voorkomt wegsmelten van de rails later.

Brutus