Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 23:50:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
prutser
Vandaag
om 23:40:29
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
reinderlf
Vandaag
om 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DJV
Vandaag
om 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
bask185
Vandaag
om 22:39:31
Modelbaan Beltheim.
door
DJV
Vandaag
om 22:34:15
Bahnstrecke 5867
door
Paul1969
Vandaag
om 22:19:06
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
Vandaag
om 21:49:04
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 21:32:42
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:18:10
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari
door
R1954
Vandaag
om 21:16:32
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 20:57:01
Train-o-Matic Shine binnenverlichting.
door
henk
Vandaag
om 20:53:49
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Seinhuis
Vandaag
om 20:07:16
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:14:06
Stottering Piko 98551BD
door
Herb73
Vandaag
om 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
defender
Vandaag
om 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Eric B
Vandaag
om 17:33:48
Frie ??
door
VAM65
Vandaag
om 17:32:57
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 17:21:56
Märklin M tapijtbaan
door
seinhuiswachter
Vandaag
om 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:33:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rivierhaven - (Baanplan-N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rivierhaven - (Baanplan-N) (gelezen 8293 keer)
Ceesbaat
Offline
Berichten: 11
Rivierhaven - (Baanplan-N)
«
Gepost op:
31 October 2007, 15:37:26 »
Hallo medemodelspoorders,
Eindelijk wil ik gaan beginnen met de bouw van een modelspoorbaan. Na lang oriënteren op het internet, bezoek aan Eurospoor en lezen van boeken en tijdschriften ben ik aan het ontwerpen geslagen. Na diverse ontwerpen naar de prullenbak te hebben verwezen, ben ik uitgekomen op onderstaande eerste versie van mijn baanplan:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivierhaven2d_versie1.jpg
- In 2d
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivierhaven3d_versie1.jpg
- In 3d
Hieronder volgt een korte omschrijving van mijn plannen en wensen:
Schaal = N
Ruimte = 300x80
Tijdperk = 4/5
Rails = Fl.mann
Besturing = Digitaal (IB/Koploper)
Land = Nederland
Plezier = Vnl bouwen en rondjes rijden. Rangeren minder belangrijk.
Korte uitleg over ontwerp:
- Middelgroot station in middelgrote stad.
- In stad enige hoogbouw te realiseren op achtergrond
- Links van de baan mogelijk industrie/locloods
- Vooraan kleine inland containerterminal
- Traject tegen achterwand liefst iets verhoogd. Weet nog niet hoe te integreren. Mogelijk als dijk o.i.d. en deels verborgen.
- Krappe bochten weg te werken. Mogelijk als tunnel á la HSL.
- Schaduwstation nog in te passen. Weet nog niet hoe? Ideeën zijn welkom.
Graag jullie deskundige mening gevraagd.
Alvast bedankt,
Cees
ceesbaat@xs4all.nl
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2007, 15:56:55 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Frank!
Offline
Berichten: 172
Re: Rivierhaven - (Baanplan-N)
«
Reactie #1 Gepost op:
31 October 2007, 15:46:02 »
Ik ben zelf niet zo'n fan van gewoon een rondje, liever iets dat meer realistisch oogt. Je zou kunnen overwegen om in ieder geval de bochten weg te werken. Wat je ook zou kunnen overwegen is het maken van een 8-vormige baan, zodat je ook nog een soort rondje onder je huidige rondje hebt. Het is erg leuk om daar een schaduwstation te hebben, om wat afwisseling in het treinbedrijf te verkrijgen. Helemaal met koploper is dit gemakkelijk aan te sturen.
Wat ik verder mis: Een setje wissels aan de linkerkant van je station, de treinen die naar links rijden komen niet meer terug op het rechterspoor op dit moment.
Probeer je trouwens een nederlands landschap na te bouwen?
EDIT:
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2007, 15:58:17 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Ceesbaat
Offline
Berichten: 11
Re: Rivierhaven - (Baanplan-N)
«
Reactie #2 Gepost op:
31 October 2007, 16:33:03 »
Frank,
Bedankt voor je tips. Ik moest nog een schaduwstation inbouwen, maar wist nog niet hoe. Jij hebt me op het juiste spoor
gebracht.
Het wordt inderdaad een Nederlands landschap.
Wat betreft het rondje ben ik het helemaal met je eens. Want zoals ik had aangegeven in de uitleg moeten de bochten minimaal worden weggewerkt.
«
Laatst bewerkt op: 31 October 2007, 16:50:48 door Ceesbaat
»
Gelogd
Marc M
Offline
Berichten: 646
Re: Rivierhaven - (Baanplan-N)
«
Reactie #3 Gepost op:
31 October 2007, 22:44:07 »
Hoi Cees,
Ziet er leuk uit je baanplan. Zeker als je zoals gezegd de bogen wegwerkt en een schaduwstation toevoegd.
In aanvulling op Frank heb ik nog een opmerking. Probeer het wissel naar de locloods anders te positioneren. De hoofdbaan gaat nu door een afbuigend wissel heen, dit komt in het echt bijna niet voor omdat dit de snelheid beperkt. Op de modelspoorbaan heb je hier natuurlijk minder last van alhoewel het wel onrealistisch oogt als een sneltrein ineens met volle vaart door een afbuigend wissel rijdt. Probeer je hoofdrijroute door een station altijd rechtdoorgaand door de wissels te ontwerpen.
Doordat je inderdaad geen wissels aan de linkerkant van je station heb die de binnen- en de buitenbaan vebinden kun je de locloods alleen vanaf de bovenste 3 sporen bereiken. Wil je van de locloods naar de rangeersporen aan de onderzijde, dan moet je een keer steken op de hoofdbaan aan de rechterzijde van het station. De vraag is of je dit wilt.
Succes met je verdere ontwerp.
Marc
Gelogd
Groeten, Marc
H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper
Jeroni
BAM!
Offline
Berichten: 2132
Créateur du corridor
Re: Rivierhaven - (Baanplan-N)
«
Reactie #4 Gepost op:
01 November 2007, 00:49:49 »
Cees,
een schaduwstation past er makkelijk onder. Met een lengte van 300 cm in N heb je daar ruimte zat voor. Ik heb zelf een N-baan met een breedte van 60 cm, en een niveautje eronder ligt ook een schaduwstation. Kun je wel lekker rondjes rijden, maar zie je niet elke keer dezelfde trein.
Dus aan beide zijkanten de trein laten verdwijnen, de bocht om, en
daarna
de helling naar boven/naar beneden laten beginnen. Treinen houden niet van krappe bochten, en zeker niet van krappe steigende bochten.
Dus eigenlijk 2 ovaaltjes boven elkaar, en aan de 'bovenkant' van de tekening de hellingen laten lopen. Je schaduwstation komt onder je zichtbare station.
Succes d'rmee
Gelogd
Koos Kranenburg
Offline
Berichten: 32
Re: Rivierhaven - (Baanplan-N)
«
Reactie #5 Gepost op:
01 November 2007, 23:05:07 »
Bij het ontwerpen is ook van belang waarmee je wilt rijden en hoe lang je treinen zullen zijn. Dat bepaalt de lengte van de perrons. Een kopspoor voor het stationsgebouw lijkt mij niet practisch, het is alleen van links te bereiken en alleen geschikt voor treinstellen of trek/duw combinaties.
Als je met lange rijtuigen (met twee draaistellen) wilt rijden kun je in het zicht geen kleinere bogen dan R3 toepassenom te voorkomen dat de bakken te ver overhangen, dat is geen gezicht.
Je moet ook bepalen hoeveel ruimte je boven de treinen in het schaduwstation zou willen hebben, dat bepaalt het hoogteverschil en daarmee het hellingpercentage. Uitgaande van 3% (dat vind ik persoonlijk het uiterste maximum) haal je met 2 m stijgspoor 6 cm. Je kunt in de bogen nog iets stijgen, hooguit 1% maar het blijft in feite te krap.
Ik heb een soortgelijke baan gehad die ik vanwege de stijgproblemen inmiddels heb gesloopt. Een nieuwe heb ik nog niet, ik overweeg nu de hele kamer (2,75 x 3,25 m) in de rondte te gaan!
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Rivierhaven - (Baanplan-N)