Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
René 4312
Vandaag
om 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
Vandaag
om 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 23:03:58
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
René 4312
Vandaag
om 23:03:33
Raadplaatje
door
Huup
Vandaag
om 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
Vandaag
om 22:05:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
wob
Vandaag
om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
741230
Vandaag
om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
borotof
Vandaag
om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
Vandaag
om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
741230
Vandaag
om 20:04:49
NS 1700 transfers
door
Rick
Vandaag
om 19:51:29
Overstap naar HTM
door
GerardvV
Vandaag
om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
Rob Hagg
Vandaag
om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:18:39
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
Vandaag
om 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 17:00:00
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
ERS containershuttle Rotterdam - Melzo 2014
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: ERS containershuttle Rotterdam - Melzo 2014 (gelezen 3480 keer)
Peter Crossrail
Offline
Berichten: 652
ERS containershuttle Rotterdam - Melzo 2014
«
Gepost op:
08 December 2015, 21:07:06 »
Hallo,
Het werd weer tijd voor een nieuwe containershuttle om uit te werken. Deze keer heb ik de ERS shuttle Rotterdam - Melzo uit 2014 onder handen genomen. Eerst wat algemene informatie over deze trein.
Foto geplaatst met toestemming van Marcel.
ERS laat diverse containershuttles per week rijden tussen Rotterdam en Melzo. In 2014 werd de tractie voor deze treinen uitbesteed aan BLS Cargo, die hiervoor de fraaie 186'ers met berglandschap gebruiken. Door locomotieventekort kwam het zeker in het begin nog voor dat er een ERS 189 werd ingezet. Enkele shuttles hebben een groot aandeel P&O Ferrymasters containers (de voormalige 40104). Deze heb ik hier buiten beschouwing gelaten. Die komt ooit nog een keer apart aan bod. Ik heb hier specifiek treinen uit 2014 onderzocht. Later begon Samskip zijn eigen shuttle naar Italië, waardoor een groot deel van de typerende Samskip containers van de trein verdwenen en er andere lading op kwam. Een Melzo uit latere jaren komt eveneens ooit apart aan bod.
Wagens
De trein bestaat uit wagens type Sggmrss (90ft laadlengte) en Sgns (60ft laadlengte). De 60ft wagens komen veel minder voor. Op een trein van 550 meter komen er meestal maar 4 of 5 voor. De rest bestaat uit de 90ft wagen. Gezien de belading, meestal 45ft containers, is dit een logische keuze. Volgende wagens met ERS opschriften zijn op dit moment in model te krijgen (of te krijgen geweest):
Sgns 60ft:
B-Models set 45.115 - bruin, AAE Cargo, verhuurd aan ERS - set met 2 wagens
B-Models set 45.118 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS - set met 2 wagens
Sggmrss 90ft
ACME 90037 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
ACME 90038 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
ACME 90039 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
Mehano 55510 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
Mehano 55511 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
Mehano 55512 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
Mehano 55912 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
Gelukkig is er dus al een aardige trein samen te stellen met correct bedrukte wagens en genoeg verschillende wagennummers. Bij gebruik van de Mehano wagens moet er wel op gelet worden dat ze erg licht zijn en niet zonder de originele containers kunnen rijden. Dus als er andere containers op komen, zullen die enigszins verzwaard moeten worden.
Locomotieven
In principe was in 2014 de tractie voor deze treinen uitbesteed aan BLS Cargo. BLS gebruikt voor deze treinen locomotieven serie 186. Deze dragen de Railpool kleurstelling met het fraaie berglandschap op de zijkant. Ook wordt er 1 locomotief gebruikt die hiervoor door Lokomotion werd gebruikt, hier zitten de zebra-strepen nog op. Ook kwam het nog regelmatig voor dat er een ERS 189 werd gebruikt, als BLS te weinig locomotieven beschikbaar had. Dit kwam vooral begin 2014 nog voor, maar tot op de dag van vandaag komt het nog steeds soms voor. Volgende passende modellen zijn in schaal H0 beschikbaar:
BLS 186 met berglangschap:
ACME 90061 - 186 104 (exclusief voor Nederland)
ACME 90087 - 186 108 (exclusief voor Zwitserland)
ACME 60413 - 186 109 (65413 voor het wisselstroommodel)
Piko 59961 - 186 109 (59861 voor het wisselstroommodel)
Brawa 43958 - 186 108 (43960 met sound, 43961 t/m 43963 voor diverse wisselstroomversies)
BLS 186 met zebrastrepen
Roco 73654 - helaas niet het locnummer dat BLS inzet (79654 voor het wisselstroommodel)
ERS 189
Piko 57465 - zwart met ERS logo (57265 voor de wisselstroomversie)
Belading
Om een goed beeld te krijgen van de typische belading van deze trein heb ik op youtube naar filmpjes van deze trein gezocht uit 2014. In totaal 30 stuks. Alle 30 die treinen heb ik container voor container verwerkt in een excel sheet, zodat er gemakkelijk gezien kan worden in hoeveel van de 30 treinen ze voorkwamen, hoeveel er in 1 trein voorkwamen en welke containers er voorkwamen. Op die manier krijg je een mooi "gemiddeld" beeld van de trein. Ik kan hier geen Excel sheets posten, dus heb ik screenshots gemaakt en deze als foto hieronder bijgevoegd. Ook heb ik geprobeerd in deze file erbij te zetten welke containers verkrijgbaar zijn en onder welk artikelnummer dat was. Dat overzicht zal nog niet compleet zijn, maar ik denk toch al heel ver in de goede richting. Uitbreidingen en verbeteringen zijn altijd welkom! Bovenaan staat een legenda, zodat de kleurtjes duidelijk zijn.
Ik hoop dat deze analyse weer nuttig kan zijn voor anderen. Als er nieuwe modellen beschikbaar komen zal ik proberen dit overzicht zo compleet mogelijk te houden. Aanvullingen zijn altijd welkom!
Mvg, Peter
Gelogd
Steven!
Offline
Berichten: 326
Re: ERS containershuttle Rotterdam - Melzo 2014
«
Reactie #1 Gepost op:
11 December 2015, 14:04:53 »
Thanks Peter!
Dit is weer rete handig
Steven
Gelogd
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html
Arjen-V
Offline
Berichten: 760
Internationaal Cargo-MCN
Re: ERS containershuttle Rotterdam - Melzo 2014
«
Reactie #2 Gepost op:
11 December 2015, 14:31:39 »
Wellicht handig om bij dit soort treinen het aantal wagens te melden tov de treinlengte.
Voor die gene die een kortere trein naar verhouding willen samenstellen
Met wat rekenwerk ben ik op een samenstelling van
loc BR186: 20m (afgerond)
15x Sggmrss, 29,6m = 452m (afgerond)
5x Sgns, 19,6m = 98m (afgerond)
Totale treinlengte incl loc komt daarmee op 570m
Verhouding van 1 Sgns op iedere 3 Sggmrs. (uiteraard bij benadering).
Gelogd
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen 1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op:
https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Peter Crossrail
Offline
Berichten: 652
Re: ERS containershuttle Rotterdam - Melzo 2014
«
Reactie #3 Gepost op:
11 December 2015, 14:59:46 »
Ja inderdaad een goed idee Arjen. Ik zal straks nog eens de 30 filmpjes doorkijken om te kijken wat de verhoudingen waren, maar ik denk dat jij aardig in de buurt komt!
Mvg, Peter
Gelogd
Marco1044
Offline
Berichten: 1264
ÖBB tp V (1985-2000)
Re: ERS containershuttle Rotterdam - Melzo 2014
«
Reactie #4 Gepost op:
13 December 2015, 17:11:42 »
Hopelijk zijn de volgende plaatjes ook nog van nut in dit draadje:
Kaub, 3 juni 2014
Braubach, 5 juni 2014
Gelogd
Gr Marco.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
ERS containershuttle Rotterdam - Melzo 2014