Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Prestige Models : ervaringen door Dennis1984
Vandaag om 15:58:43
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 15:55:02
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door spoorzeven
Vandaag om 15:51:31
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57

Auteur Topic: Ondergeschoven kindje!~!  (gelezen 9125 keer)

maartenvanderburgt

• Gast
Re: Ondergeschoven kindje!~!
« Reactie #15 Gepost op: 07 December 2015, 00:35:29 »
Ik lees alleen Esperanto, zit er ook niet bij. Schandalig, en dat voor zo'n wereldtaal.
Een vertaling in het Nederlands voor dit soort apparatuur is niet verplicht.  Wel minimaal 2 Europese talen en Engels, voor zover ik weet.  Wat voor hier betekent, meestal Engels, Duits en Frans, voor zuidelijk Europa vaak Spaans of Italiaans.
Geen 28 talen of vertalingen in Europa dus, dat doen ze alleen in Brussel en Straatsburg, van onze Euro's.  Geld zat.

Maarten.

PS op Nederlands varkensvlees zitten ook geen 28 talen  ;)

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 07 December 2015, 02:38:24 »
Het is niet verplicht, maar voor een digitale centrale of een decoder mijns inziens geen overbodige luxe. Voor de Multimaus is er dan ook een vertaling in tig talen, waaronder het Nederlands. Die staat op internet en dat vind ik mooi zat. Hij wordt ook nog meegeleverd in startsets die speciaal voor de Nederlandse markt zijn gedacht. Hans moet dus bij zijn directe leverancier zijn met klachten. Roco heeft zijn best gedaan.

Voor Lenz producten worden al jaren geen Nederlandse vertalingen meer gemaakt, zelfs niet bij de centrale. Voor decoders moet je al helemaal met een lantaarntje naar een NL-vertaling van de handleiding zoeken, ongeacht het merk. Uit mijn hoofd Digikeijjs en andere NL fabrikanten, Tams en ESU in verband met een Vlaamse importeur. Dat is het wel zo'n beetje. En vervolgens bestellen we onze Lokpiloten natuurlijk in Duitsland.  :)

Want het is mooie service als een importeur zorg draagt voor vertalingen, maar bij vrij verkeer van goederen ligt de primaire verantwoordelijkheid mijns inziens bij de fabrikanten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 07 December 2015, 07:32:07 »
Tja, niet heel gebruiksvriendelijk inderdaad, maar wie permanent op zoek is naar aanwijzingen die de teloorgang van onze fraaie hollandsche cultuur bevestigen komt deze overal tegen en vindt ze desgewenst achterop een pak hagelslag  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 07 December 2015, 07:44:54 »
Bij heel veel apparatuur zit alleen nog maar een basishandleiding van een paar bladzijden, al dan niet in het Nederlands. Voor uitgebreide info wordt al snel doorverwezen naar internet. Bij fototoestellen is dat zo een beetje de standaard tegenwoordig. Welkom in 2015 zou ik zeggen, als het maar werkt.
No dress rehearsel, this is our life.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 07 December 2015, 09:22:08 »
Als ik destijds de Nederlandse vertaling in de gebruiksaanwijzing van mijn draagbare radio-cassette-speler had gebruikt was ik al lang geëlektrocuteerd geweest:
Hoofdstuk 4: "Gebruik het apparaat in een vochtige omgeving, zoals badkamer of toilet".
Het "oonderhoud" was ook wel leuk, om de koppen te reinigen "deukt u de playknop in".
Dus of je veel van een Nederlandse vertaling moet verwachten.....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
    • sleutelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 07 December 2015, 09:50:14 »
Precies. Net als veel elektronische apparatuur.

Hans, waar heb je die MM dan besteld? Misschien brengt dat opheldering?

Ik koop alleen maar bij gerenommeerde en welgekende winkels/bedrijven hier in den lande. Dus niets illegaals!

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Harold Content

• Team Mitropa
  • Offline Offline
    • Harold Content
« Reactie #21 Gepost op: 07 December 2015, 09:55:59 »
Een gerenommeerde winkel zegt nog niks tegenwoordig(niks ten nadelen aan die winkels).
Gezien het grote tweedehands aanbod dan kan het zomaar uit Duitsland afkomstig zijn.
Of misschien zijn de winkels slim en kopen ze partijen op(heel gebruikelijk in de retail).

Zo mij er zelf niet zo druk om maken, tegenwoordig kun je met internet alles achterhalen.

Groet
Harold

ps. ik heb zelf een ecos 2 zonder NL handleiding ???  ::)
« Laatst bewerkt op: 07 December 2015, 10:03:05 door Harold Content »
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Hans Reints

• Online Online
    • sleutelspoor
« Reactie #22 Gepost op: 07 December 2015, 09:59:33 »
Nogmaals, ik stelde een vraag en die is nu naar mijn mening goed en degelijk beantwoord.
Maar ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat ik zelf, en met een beetje hulp van mijn vrienden( vrij naar Jou Cocker) moet onderzoeken waar ik een in mijn moerstaal gestelde gebruiksaanwijzing kan vinden! Buiten dat het moeite en tijd kost, kost het ook nog eens een vermogen aan inkt en papier om het werkbaar voor mijn neus te hebben.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #23 Gepost op: 07 December 2015, 10:05:21 »
Dan zou ik contact opnemen met de winkelier. Zo simpel is dat. Snap je  of begrijp je het product niet? Dan had je je beter moeten laten informeren en de vraag moeten stellen of er een Nederlandstalige handleiding bij zit. Als je dat gevraagd hebt: Gewoon terug naar de winkel en aangeven dat het product niet aan je verwachting voldoet. Je bent verkeerd voorlicht door de winkelier omdat er een Nederlandstalige handleiding bij zou zitten. Dan mag je met de winkelier in conclaaf over een oplossing. Zo simpel is het.

Je kan hem gewoon downloaden van de roco-webzijde: 10810 Handleiding Nederlandstalig zie ook de productenpagina: Roco webzijde: Multimaus.

Zo moeilijk is het allemaal niet....  ::)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 07 December 2015, 10:11:03 »
Buiten dat het moeite en tijd kost, kost het ook nog eens een vermogen aan inkt en papier om het werkbaar voor mijn neus te hebben.
En dat is misschien ook precies de reden, dat fabrikanten alleen het hoogst (verplicht) noodzakelijke doen.
Het kost een vermogen om al deze 28 vertalingen te maken. En wie betaalt dat ?  Juist, de consument NIET, daar mag het allemaal niks kosten. En ooit van logistiek gehoord, dus die vertalingen moeten ook nog eens in het juiste land terecht komen.
En het goedkoopste medium (denk aan de klimaattop) is het internet. Geen inkt, geen papier. Jij zit ook bij die club.
En voor wie Nederlands wil:  Google Translate, de wereldtaal bij uitstek.  Krijg je in ieder geval iets totaal onbegrijpelijks.  ;D

Hans Reints

• Online Online
    • sleutelspoor
« Reactie #25 Gepost op: 07 December 2015, 10:12:31 »
Ronald ik krijg het idee dat je mij niet begrijpt. Ik vraag alleen maar waarom er geen Handleiding in het Nederlands bij zit en wel in het Duits, Engels, Frans en Italiaans..
Dat was mijn vraag.

Al het andere doet in deze niet ter zake.

Hans Reints

• Online Online
    • sleutelspoor
« Reactie #26 Gepost op: 07 December 2015, 10:15:32 »
En dat is misschien ook precies de reden, dat fabrikanten alleen het hoogst (verplicht) noodzakelijke doen.
Het kost een vermogen om al deze 28 vertalingen te maken. En wie betaalt dat ?  Juist, de consument NIET, daar mag het allemaal niks kosten. En ooit van logistiek gehoord, dus die vertalingen moeten ook nog eens in het juiste land terecht komen.
En het goedkoopste medium (denk aan de klimaattop) is het internet. Geen inkt, geen papier. Jij zit ook bij die club.
En voor wie Nederlands wil:  Google Translate, de wereldtaal bij uitstek.  Krijg je in ieder geval iets totaal onbegrijpelijks.  ;D

En dan nog Maarten, waarom dan wel in het Duits, Engels, Frans en Italiaans. 128 pagina's + een losse bijlage. :)Dat is ook een hele boom

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #27 Gepost op: 07 December 2015, 10:22:16 »
Ja, ja, het is me wat hè.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 07 December 2015, 10:25:16 »
Wat maakt het uit niemand leest een handleiding,  :o ;)

Mvg
Wim.

Haha inderdaad Wim.
Uit 18 jaar winkelervaring kan ik dat beamen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #29 Gepost op: 07 December 2015, 10:31:23 »
Ik koop alleen maar bij gerenommeerde en welgekende winkels/bedrijven hier in den lande. Dus niets illegaals!

Met alle respect maar.... heb ik dat gezegd dan? Ik vraag alleen waar je het gekocht hebt. Kan ook 2e hands zijn namelijk.

Je reageert als door een wesp gestoken terwijl er normaal gereageerd wordt. Jammer.