Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Edwin2121992
Vandaag om 22:16:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:58:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:40:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:55
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Forever Rocofan
Vandaag om 20:07:26
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door StefanNL_Plays
Vandaag om 19:59:27
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 96972 keer)

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #330 Gepost op: 25 May 2023, 17:53:16 »
Is het Friesenfähre een optie Christiaan, of is dat te ver om?

Dat is niet te ver om want ik begrijp dat het pondje vlakbij Weener uitvaart richting de overkant. Alleen het stukje bij "Wichtiger Hinweis" twijfel ik over. Als ik vooraf zou moeten bellen om te vragen of de schipper wil varen dan wordt het hem niet. Ik versta Duits niet altijd even goed en spreek het ook niet.

4 juni (mits mooi weer) maar even kijken vanaf de Weener zijde van de rivier.
Met vriendelijke groet, Christiaan

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #331 Gepost op: 02 January 2024, 19:07:25 »
Lang geleden. Bovenstaande door andere zaken niet uitgevoerd in juni.

Afgelopen oktober(?) zou ik langs de lijn kijken omdat er één of twee weken werkzaamheden zouden zijn. Dit ging niet door. Geen idee waarom. Kort daarna werd alleen op 21 oktober iets gedaan waardoor er bussen reden tussen Winschoten en Weener.

Vandaag zag ik op de website van Arriva dat tussen 1 februari 2024 en 14 december 2024 geen treinen rijden tussen Bad Nieuweschans en Weener. Zie: https://www.arriva.nl/plan-je-reis/storingen-werkzaamheden/?regio=Groningen&filter=trein

Grote kans dat het lijntje een grote opknapbeurt krijgt. Verwildering was er natuurlijk al lang.
Weener 08-10-23, nabij spoorwegovergang aan de Graf-Edzard-Strasse.

Zouden er dan eindelijk weer treinen rijden vanaf 15-12-24? Ik weet niet wat de status van de nieuwe brug is.


Met vriendelijke groet, Christiaan

C-rails

  • Gast
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #332 Gepost op: 02 January 2024, 19:22:13 »
Drie weken geleden en dit

Noordster

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #333 Gepost op: 02 January 2024, 19:45:27 »
Het hele spoor vanaf Nieuweschans wordt nieuw gelegd tot de aansluiting op de lijn Rheine-Leer bij Ihrhove.
MVG,
—-Peter.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1479
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #334 Gepost op: 04 August 2024, 23:51:04 »
Eerste bruggedeelte aangekomen op locatie .
https://www.youtube.com/watch?v=0Ee_XbeGoyE

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #335 Gepost op: 05 August 2024, 11:55:06 »
Waarom hebben ze er geen dubbelspoors verbinding van gemaakt?
Mvg Mark

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #336 Gepost op: 05 August 2024, 12:19:15 »
Je meent het...

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #337 Gepost op: 05 August 2024, 13:02:59 »
Simpel: dat is duurder.

Naar verhouding misschien niet eens zo heel veel duurder. Het is een compleet nieuwe brug, de kosten om hem wat breder te maken zijn waarschijnlijk maar een fractie van de totale kosten voor een 1-spoors brug. Maar het blijft duurder en eerlijk is eerlijk: tegen de tijd dat het spoor er naartoe dubbelsporig wordt (en dan ook maar meteen een waslijn erboven) is deze brug waarschijnlijk al flink aan het roesten.

Dat er jaren lang geen trein rijdt geeft al aan hoe lastig deze business case uberhaupt al was....

Wat mij betreft hadden ze de stremming bij de schuldige mogen leggen: Schip ramt een brug? Dan strem je de scheepvaart maar zolang de noodbrug nodig is. (Dan was het waarschijnlijk een stuk sneller gegaan)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 810
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #338 Gepost op: 05 August 2024, 13:18:44 »
Voor die paar treinreizigers het hele scheepvaartverkeer daar (incl Meyer werf met 3500 man personeel) platleggen ? Denk het niet hè.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2091
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #339 Gepost op: 05 August 2024, 21:22:27 »
Ik heb de transcriptie gelezen, ik snap wel waarom de kapitein van de boot niet als schuldige is aangewezen...
Dat deze lijn ooit een tweede spoor nodig heeft is een utopie. In het allerbeste geval moet je aan een van beide kanten een stukje dubbelspoor maken om een halfuursdienst te kunnen rijden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #340 Gepost op: 06 August 2024, 01:24:23 »
Dat deze lijn ooit een tweede spoor nodig heeft is een utopie. In het allerbeste geval moet je aan een van beide kanten een stukje dubbelspoor maken om een halfuursdienst te kunnen rijden.
Dat was bij Westervoort (tot 1984), Zutphen (tot 1986) en Deventer (tot 1982) het geval. Lopen ze dan in Groningen meer dan 40 jaar achter?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22633
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #341 Gepost op: 06 August 2024, 06:11:43 »
Wat mij betreft hadden ze de stremming bij de schuldige mogen leggen: Schip ramt een brug? Dan strem je de scheepvaart maar zolang de noodbrug nodig is. (Dan was het waarschijnlijk een stuk sneller gegaan)

Ik zie niet hoe de hele scheepvaart, laat staan de werf ‘schuldig’ kan zijn.
Doet er ook niet toe. Zoals Borotof al aangeeft, is gekozen het met afstand kleinste economisch belang stil te leggen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

C-rails

  • Gast
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #342 Gepost op: 06 August 2024, 07:01:49 »
Naar verhouding misschien niet eens zo heel veel duurder. Het is een compleet nieuwe brug, de kosten om hem wat breder te maken zijn waarschijnlijk maar een fractie van de totale kosten voor een 1-spoors brug.

Die gedachte is ietwat tekort door de bocht. Een draaibrug verdubbelen vraagt een andere/zwaardere constructie. Niet alleen van de brug, maar ook van de pijler, waar de brug op rust en het hef draaimechanisme.
De 200 miljoen is niet alleen voor de brug, maar ook voor het bruggedeelte naar de brug toe aan de oostkant, het renoveren van beide viaducten en het vernieuwen van het spoor naar de brug toe.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5833
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #343 Gepost op: 06 August 2024, 07:38:42 »
Lijkt wel wat op de Hembrug van toen, ik zie wel overeenkomsten.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7693
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #344 Gepost op: 06 August 2024, 08:59:02 »
Nee, dit is duidelijk een Kibri  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!