Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:43:22
Roco Plan T door marco
Vandaag om 15:41:57
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 88459 keer)

Joop_L

• Offline Offline
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #150 Gepost op: 16 December 2015, 15:29:33 »
We raken wel of topic, maar goed. Dat NS niet harder rijdt heeft onder andere te maken met de beschikbare beveiliging (toen en nu) Dat de kilometerprijs verhoogt is (en wordt) heeft onder andere ook weer te maken met wat prorail vraagt aan vergoedingen voor gebruik van het spoor van de vervoerders. Dat geldt niet alleen voor de wanprestatie leverende NS maar ook voor Arriva, Veolia, Connexxion en ga zo maar door.

En nu terug naar de brug... De DB zal er geen haast mee hebben om die brug te repareren. Zal te maken hebben met de kosten-baten rekensom. Dat het 5 jaar gaat duren, i.m.o. wat lang, maar zal zo zijn redenen hebben (bureaucratie, ontwerpen, aanbesteding, verzekering) Maar om er nu van alles en nog wat bij te halen wat totaal niet van toepassing is.... Zie niet in waarom. Zo ontzettend belangrijk is het lijntje niet. Eerdere reacties geven dat al aan. 
Groeten Joop, machinist Lls

MR

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 16 December 2015, 15:38:14 »
En nu terug naar de brug... De DB zal er geen haast mee hebben om die brug te repareren. Zal te maken hebben met de kosten-baten rekensom. Dat het 5 jaar gaat duren, i.m.o. wat lang, maar zal zo zijn redenen hebben (bureaucratie, ontwerpen, aanbesteding, verzekering) Maar om er nu van alles en nog wat bij te halen wat totaal niet van toepassing is.... Zie niet in waarom. Zo ontzettend belangrijk is het lijntje niet. Eerdere reacties geven dat al aan. 

Ik denk daarom dat het minimaal 5 jaar gaat duren, als er al vervanging komt. Het spijtige van het geheel is dat er naar mijn idee wel groei in zat. De verschillende campagnes (zoals die van deze maand Het Niedersachsen+Groningen ticket) sorteerden wel effect, zo is mijn persoonlijke indruk. Bovendien waren er plannen om uit te bouwen. Misschien wel een intercityverbinding naar Bremen. Ik denk dat dat zelfs met een modernisering van het Nederlandse spoor nog meer perspectief had kunnen bieden. Edoch doordat de brug geramponeerd is, is dat perspectief (op zijn best voorlopig) achter de horizon verdwenen.

« Laatst bewerkt op: 16 December 2015, 19:13:39 door MR. Reden: spatie toegevoegd »

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 16 December 2015, 15:43:31 »
Hoe de treinen van Frankrijk naar Noord-Duitsland dan zouden moeten gaan rijden, zie ik ook niet. Via Roosendaal? En dan, enkelsporige spoorbrug Ravenstein, overvol traject Nijmegen-Arnhem, enkelsporig traject Deventer-Olst. Schiet allemaal lekker op.
Met kopmaken in Zwolle....
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 16 December 2015, 15:46:05 »
Net nog even gechecked met Google maps. De autoroute van Amsterdam naar Bremen verloopt via Groningen. Zo excentrisch ligt Groningen helemaal niet vanuit de Noordelijke Randstad naar de Noord-Duitse steden.
Als ik in Google Amsterdam en Bremen intik is het 356 km via Enschede en 358 km via Groningen. En Amsterdam Hamburg 452 km via Emmen en 475 km via Groningen. Amsterdam-Berlijn (belangrijkste treinverbinding) lijkt me evident wat de korste route is...
Buiten dat gaan treinen en snelwegen niet goed samen. Alleen al van Amsterdam naar Groningen is de A6-A7 een stuk korter dan het spoor dat niet in de NO polder ligt en wat een gekke hoek bij Hoogeveen maakt...

De ergernis van het stukje dat ik mee kan voelen betreft de traagheid van alles. Het gaat zo ontzettend traag. Dan stel ik zo'n vlammend stukje wel op prijs. Eigenlijk heb ik het meer als appelerend gelezen: namelijk om de lobby op te roepen zich nu met alle energie zich te werpen op herstel en uitbouw van de lijn. Een doorgaande verbinding van Amsterdam naar Bremen via Groningen met een Vmax van 200 km/h blijf ik een aansprekend vooruitzicht vinden. Ik vrees echter het ergste.
Ik snap ook niet waarom het zo lang duurt, maar het stukje wekte bij meer ergernis op. Als je zo veel onzin in een artikeltje weet te proppen wordt het weinige zinnige wat je wel zegt ook niet meer serieus genomen.

MR

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 16 December 2015, 15:53:31 »
Hoe de treinen van Frankrijk naar Noord-Duitsland dan zouden moeten gaan rijden, zie ik ook niet. Via Roosendaal? En dan, enkelsporige spoorbrug Ravenstein, overvol traject Nijmegen-Arnhem, enkelsporig traject Deventer-Olst. Schiet allemaal lekker op.

Ik dacht aan een doorgaande Intercity Direct, Thalys of ICE via Groningen - Hanzelijn - HSL enz.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2015, 15:59:24 door MR »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #155 Gepost op: 16 December 2015, 16:44:36 »
Zo, en nu weer on topic heren.

Eelco
team forummoderatoren BNLS

MR

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 16 December 2015, 19:16:11 »
Zo, en nu weer on topic heren.

Eelco
team forummoderatoren BNLS
Zeg Eelco,

Er werd hier beweerd dat het lijntje Groningen - Leer nooit gediend voor grote internationale treinen. Maar volgens mij zijn die er wel geweest. Er was zelfs een Duitse locloods in Nieuweschans. Ik had een boek over Nieuweschans en de geschiedenis als grensstation. Dat ben ik helaas kwijt.  :'( (ook dat nog!) Wellicht kun jij ons wijzer maken als zijnde historicus en verzamelaar van historische platen.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #157 Gepost op: 16 December 2015, 19:27:10 »
Daar moet ik het antwoord schuldig op blijven. Zo uit het hoofd waren er wel plannen voor grote internationale treinen vanuit Harlingen, maar is dat nooit van de grond gekomen.

Eelco

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 16 December 2015, 20:58:41 »
Zoals eerder vermeld was het idee van Staatslijn B (Harlingen-Leeuwarden-Groningen-Nieuweschans) om een verbinding van de haven van Harlingen met het Duitse achterland te krijgen. Helaas heeft Harlingen zich echter nooit ontwikkelt tot belangrijke zeehaven, dus de spoorlijn heeft zich nooit als belangrijke spoorweg ontwikkelt.

Volgens Waldorp en Van der Meede (Locomotiefloodsen en tractieterreinen) was er een tijdelijke locloods in Winschoten (SS) voordat er een tweesporige locloods (4 locs) in Nieuweschans werd geopend. Toen de lijn een paar jaar na opening tot de grens eindelijk werd aangesloten op het Duitse net kregen de Staatsspoorwegen van het Groothertogdom Oldenburg medegebruik van de locloods. Echter de loods was te klein en nadat de rijtuigloods tijdelijk als locloods diende werd de polygonale locloods die er nog steeds staat gebouwd (medegebruik SS en Oldenburgse spoorwegen en diens opvolgers). Uiteraard was er lokaal grensoverschrijdend vervoer zoals dat tot voorkort ook bestond, maar doorgaande internationale treinen weet ik niks vanaf.

Misschien is de discussie enigzins verwarrend doordat elke trein die de grens oversteekt letterlijk "internationaal" is, maar in de spoorwegen wordt toch vaak verschil gemaakt van tussen (1) grensoverschrijdend lokaal vervoer (denk aan Groningen-Leer, Enschede-Munster, Heerlen-Aachen), (2) buurlandverkeer (Den Haag-Keulen, Amsterdam-Brussel, Amsterdam-Maastricht-Luik-Luxemburg) en (3) internationale d-treinen / IC's / nachttreinen / HSL. Voor zover ik weet is er bij Nieuweschans alleen verkeer uit catergorie 1 de grens overgegaan met wellicht ooit een enkele koerswagen naar verderweg (?).
« Laatst bewerkt op: 16 December 2015, 21:02:44 door Martijnstein »

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 16 December 2015, 21:13:07 »
Ik lees net op wikipedia dat er na de eerste wereldoorlog inderdaad korte tijd doorgaande rijtuigen tussen Amsterdam en Bremen/Hamburg werden ingezet:

"Pas na de Eerste Wereldoorlog reden er regelmatig doorgaande rijtuigen tussen Amsterdam, Bremen en Hamburg. Niet veel later werd de internationale treindienst ingekort tot Groningen - Bremen."

Helaas is er geen bronvermelding voor meer info. Is er ooit een boek geschreven over de SS?

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #160 Gepost op: 16 December 2015, 21:18:56 »
En nog meer wikipedia zonder bronvermelding:
Citaat
Hoewel het de bedoeling was dat de spoorlijn een belangrijke schakel zou worden tussen Engeland en Noord-Duitsland, hebben over de gehele staatslijn maar weinig doorgaande treinen gereden. Uitzondering hierop zijn de zogenaamde Inselzüge die in de zomer de rechtstreeks vanuit Duitsland naar Harlingen rijden om daar aansluiting te bieden op de veerboten naar Vlieland en Terschelling. Verder was de spoorlijn vooral van belang voor het regionale vervoer.

De invoering van een klokvaste dienstregeling begint in mei 1934 op het gedeelte Groningen - Winschoten, waar een uurdienst wordt gehanteerd. De meeste treinen rijden door naar Nieuweschans. Eén trein heeft doorgaande rijtuigen naar Bremen, naast enkele verbindingen met overstappen te Nieuweschans.
Citaat
Vanaf 1954 rijden er weer personentreinen vanaf Nieuweschans richting Leer. Deze maken vier jaar later plaats voor enkele rechtstreekse treinen tussen Groningen en Duitsland die in Nederland vaak alleen stoppen in Hoogezand-Sappemeer, Winschoten en Nieuweschans. Deze treinen hebben bestemmingen als Leer, Oldenburg en Bremen. Van mei 1960 tot mei 1961 rijdt een van deze treinen Amsterdam - Groningen - Bremen en terug.

Citaat
Bovendien rijden er vanaf 1970 per dag nog altijd drie sneltreinen naar Bremen. De avonddienst rijdt door naar Hannover - Braunschweig. De middagdienst - ingevoerd in mei 1964 - begint in Nieuweschans en wordt in mei 1976 opgeheven. De ochtenddienst rijdt vanaf juni 1980 door naar Hannover. Vanaf 2 juni 1985, bij de herstructurering van de Intercitydienst van de DB (IC'85) wordt de treindienst ingekort tot Oldenburg, waar er aansluiting is op de IC's "Oldenburg-City" naar Bremen - Hannover, voor reizigers uit Nederland toeslagvrije treinen. Vanaf 2 juni 1985 werden treinstellen van de serie 624 en soms van de serie 634 gebruikt. In 1987 wordt er een derde slag ingevoerd, die van/tot Leer rijdt. Deze extra slag rijdt het eerste jaar alleen van juni - september, daarna het hele jaar door. Vanaf juni 1991 wordt de dienst voor (bijna) alle ritten ingekort tot Leer, waar in de meeste gevallen overgestapt kan worden op Interregio treinen richting Bremen-Hannover.

Ik kan niet anders concluderen dat er per dag enkele treinen Groningen-Oldenburg/Bremen/Hamburg hebben gereden, en dat er 2x getest is met een verbinding Amsterdam-Groningen-Bremen/Hamburg: koerswagens in de jaren '30 en een zelfs een rechtstreekse trein in 1960. Blijkbaar beide keren niet een doorslaand succes.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2015, 21:27:42 door Martijnstein »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #161 Gepost op: 16 December 2015, 21:19:21 »
Wordt op dit moment gewerkt  aan een boek over de Staatsspoorwegen (y)

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #162 Gepost op: 16 December 2015, 21:23:25 »
Misschien hebben er in de 2e Wereldoorlog  verlofgangangerstreinen gereden voor Duitse militairen?
 Of willen jullie die niet meetellen?
Peter
?
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #163 Gepost op: 16 December 2015, 21:25:37 »
Dat is volgens mij niet helemaal het internationale reizigersvervoer waar nu naar gezocht wordt  ;)

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 16 December 2015, 21:31:50 »
Ik heb mijn laatste bericht nog wat aangepast met quotes.

Er gingen in de 2e wereldoorlog inderdaad ook nog andere treinen met personen vanuit Westerbork via Nieuweschans naar het oosten helaas...