Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
Vandaag om 16:01:25
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door saskia
Vandaag om 15:28:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 15:20:14
Mijn-bouw Indonesie door NS264
Vandaag om 14:45:14
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door aad52
Vandaag om 13:55:52
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
  

Auteur Topic: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]  (gelezen 91054 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #60 Gepost op: 05 December 2015, 23:12:45 »
Aha, een trein uitgerust met ATB-NG kan dus ook rijden over trajecten met ATB-VV of ATB-EG? Of wordt hij daarover getrokken? Duitsland is geen probleem, vanwege de Indusi waarmee de trein is uitgerust.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #61 Gepost op: 05 December 2015, 23:24:48 »
Volgens Wikipedia kan een trein uitgerust met ATB-NG gewoon rijden over een traject met ATB-EG, al heb ik geen idee wat ATBM is en of dat tegenwoordig nog toegestaan is. Het Wikipedia-artikel oogt op mij wat verouderd.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #62 Gepost op: 06 December 2015, 01:24:59 »
Tijd voor een 2 delig klapbrug,zou ik zeggen

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #63 Gepost op: 06 December 2015, 06:23:12 »
De treinstellen zijn gewoon uitgerust met ATB EG en NG met
daarbij de module voor VV, daarnaast hebben de Duitse stellen
PZB '90 aan boord (dat is de naam die aan Indusi is gehangen in de jaren 90)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #64 Gepost op: 06 December 2015, 08:45:49 »
Hartelijk dank Robbert Jan, voor de info. De 345 kan dus geheel zelfstandig terugkeren.   Weet iemand ook waarom de treinen niet doorrijden naar Weener om daar de passagiers te laten overstappen op de bus naar Leer?

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #65 Gepost op: 06 December 2015, 08:51:19 »
Vermoedelijk kan je met de trein niet naar Weener omdat dat een halte aan de vrije baan is, waar je seintechnisch niet kunt keren.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #66 Gepost op: 06 December 2015, 09:08:37 »
Ik ga voor kosten. Dan moet je speciaal voor Leer-Weener een treinstel in eilandbedrijf stationeren. Dat kan nooit uit.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #67 Gepost op: 06 December 2015, 10:11:04 »
volgens mij ligt Weener aan de Nederlandse zijde van de Ems  ???

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #68 Gepost op: 06 December 2015, 11:15:28 »
Weener ligt aan de Groninger kant van de Eems. Vanuit Groningen gezien werd op weg naar Leer de Eems pas na Weener gepasseerd.

De verklaring van Floris lijkt mij waarschijnlijker. Dat betekent dus dat als Weener seintechnisch zou worden uitgebreid, het voorlopig het nieuwe eindstation zou kunnen worden. Ik verwacht eigenlijk niet dat Duitsland of wie dan ook daar bereid is in te investeren. Sowieso is dat in de hele affaire een vraagteken.

Station Weener
 
« Laatst bewerkt op: 06 December 2015, 11:18:28 door MR »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #69 Gepost op: 06 December 2015, 11:29:21 »
Een gekoppeld tweetje en drietje GTW zijn inmiddels naar Oldenzaal gereden om de 345 die via de Emslandstrecke terugkomt, door Nederland naar Groningen te halen. In tegentelling tot Duitsland mag een GTW in Nederland niet solo over de hoofdbaan...

Keren in Weener zit beveiligingstechnisch moeilijk, maar als dit jaren gaat duren zou je er best een tijdelijke eindhalte van kunnen maken, stootjuk op het spoor richting Ihrhove en de trein uit Nieuweschans hier laten kopmaken. Vraag is wel of de exploitant daar op zit te wachten  ::)

Grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 06 December 2015, 13:11:00 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #70 Gepost op: 06 December 2015, 11:46:51 »
Dank je Wim, voor de bevestiging van wat Floris al vermoedde.  Ik kreeg gisteren de indruk dat de rit naar Leer sneller zou verlopen als Weener de eindhalte zou zijn.  De bus rijdt nu ook via Wegener (eerst het stadje in en dan weer uit).  Sowieso zit Arriva aan Weener vast.  Bovendien zou dan de   PZB'90 van deze GTW stellen nog enig nut hebben.

Waarom rijdt de 345 niet op eigen kracht terug.  Hij is toch niet defect?  Of is er te weinig brandstof aan boord?
« Laatst bewerkt op: 06 December 2015, 13:37:07 door MR »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #71 Gepost op: 06 December 2015, 12:11:11 »
mag niet vanwege regelgeving..... (detectie in NL)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #72 Gepost op: 06 December 2015, 12:54:39 »
Of het tien of nul treinen per jaar zijn, daar mag iedereen zijn eigen standpunt in hebben (gebaseerd op geheel verschillende bronnen merk ik wel). In het grote geheel van treinbewegingen zijn beide getallen eigenlijk nul zou ik zeggen.  ;)

Ik heb je foto's eens bekeken Floris. Daar zitten wel inspirerende foto's voor mijn modelbaan tussen. Mooi.  (y)
Uit sommige teksten van jou vermoed ik dat je zelf bij een vervoersmaatschappij werkt, klopt dat vermoeden? Welke dan?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #73 Gepost op: 06 December 2015, 13:41:00 »
De treinstellen zijn gewoon uitgerust met ATB EG en NG met
daarbij de module voor VV, daarnaast hebben de Duitse stellen
PZB '90 aan boord (dat is de naam die aan Indusi is gehangen in de jaren 90)

Gr,

Robbert Jan.
mag niet vanwege regelgeving..... (detectie in NL)
Op grond van wat Robbert-Jan zegt (zie bovenste quote) zou ik denken dat het met de detectie overal in Nederland waar ATB werkt wel snor zit voor de 345. Maar uit de quote van Floris blijkt dat dat niet zo is. En dan begrijp ik het niet meer. Waarom detecteert ATB-VV of ATB-EG de 345 niet terwijl er wel kasten voor deze systemen in het treinstel aanwezig zijn?

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
« Reactie #74 Gepost op: 06 December 2015, 14:46:57 »
Het probleem zit hem wel degelijk in de detectie op de nederlandse baanvakken, zijn eenmaal de regels, echter kan
ik mij geen recente gevallen van detectieloze GTW stellen voor de geest halen.

De optie om kop te maken in Weener is complex, als eerste zouden de overwegen aan de kant van de Friesenbrücke buiten
dienst moeten worden genomen om te voorkomen dat deze bij elke trein dicht gaan, wat dus niet nodig is.
Een stootjuk zou geplaatst kunnen worden, niet noodzakelijk maar wel aan te bevelen.
Daarnaast moet er een omkeerinrichting voor de rijrichting op het station aanwezig zijn of dit moet elke trein weer in overleg
met de post in Ihrhove, daarnaast is de overweg Köningsberger Strasse een probleem, deze aankondiging begint al voor
het station van Weener en zou verlegd moeten worden, of er moet een Einschalte taste op het station Weener geplaatst worden.

Een hoop technische aanpassingen die ik niet zomaar even zie gebeuren, (hoewel ik het wel graag zou willen), zeker gezien er ook
1 keer per uur een bus uit Weener vertrekt naar Leer.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5