Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:25:19
Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Lukas - (Baanplan H0)  (gelezen 7122 keer)

Lukas

• Offline Offline
Lukas - (Baanplan H0)
« Gepost op: 29 October 2007, 21:40:32 »
Mijn eerste bericht, en meteen maar 'met de deur in huis vallen'. Enkele jaren terug  is bij mij het virus begonnen, en ben ik aan het bouwen gegaan met een baan die nooit gereed is gekomen wegens een verhuis. Nu ben ik inmiddels verhuisd en wil de draad weer oppakken. Ik wil wederom Nederlands gaan rijden, schaal H0, tijdperk 4 en 5. Rails is Roco Line zonder bedding.

De ruimte is 440 cm breed x 120 cm diep, met aan de linkerkant een smaller deel van 85 cm wegens een trap. Als ik een groot dubbelsporig ovaal zou willen bouwen, zou ik problemen krijgen bij die diepte van 85 cm; dat zou dan R2 worden en die pas ik liever niet toe. Daarom is mijn idee om een deel over de trap te bouwen, zodat de baan aan de andere kant van de trap kan keren. Het gehele blauw gekleurde spoor is dus onzichtbaar en daar komt dus geen scenery.

Het schaduwstation heb ik 4-sporig getekend, op die manier heb ik ongeveer 4 meter opstelspoor, gerekend zonder de doorgaande hoofdsporen. Inclusief die sporen komt er nog eens pakweg 5 meter bij. Aan beide kanten zitten overgangswissels, en alle wissels in het schaduwstation zijn de goedkope 15 graden wissels.

Het zichtbare gedeelte (rood) bestaat uit een 3-spoors station lopend in een zeer flauwe bocht. Het idee van het derde spoor is dat hier stoptreinen kunnen stoppen die dit station als eindstation gebruiken. Vervolgens kunnen ze weer met het overgangswissel links naar het andere spoor. Daarnaast heb ik dit derde spoor aan de andere kant ook een aansluiting gegeven, en nog een klein kopspoortje links, puur voor meer rangeermogelijkheden. Ik heb geen idee of dit idee van een station in de praktijk echt voor voldoende mogelijkheden zorgt, maar dit was mijn insteek. In het station heb ik 10 graden wissels getekend.

De wit/zwart gestreepte rechthoeken onder het schaduwstation zijn niet te bebouwen delen op de onderbouw. De linkse is bedoeld om in ieder geval een trein te kunnen hersporen, de rechtse is wat ruimer en daar zou ik een wissel moeten kunnen 'onderhouden'. Alles is nu binnen pakweg 80 cm bereikbaar.

Link: http://img228.imageshack.us/img228/2001/plan1ra9.jpg

Ik zou graag (opbouwende) kritiek over dit plan horen. Het is pas mijn eerste plan, dus ik zou graag wat schuiven.

Groet,
Lukas.
« Laatst bewerkt op: 04 November 2007, 17:28:00 door Hans van de Burgt »
DCC-NL-IV/V

Robbert

• Offline Offline
Re: Baanplan schaal H0 Nederlands
« Reactie #1 Gepost op: 29 October 2007, 21:46:35 »
Zou je niet gebruik gaan maken van verdiepingen, dan kan je op de onderste verdieping een paradebaan maken en een schaduwstation, en boven een kopstation ?

Groetjes,

Robbert

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 October 2007, 22:10:14 »
Hallo Lukas,

Da's geen half werk. Bedenk je nog wel een leuke naam voor je project.
Dan kunnen andere gebruikers je baanplan sneller terugvinden.

Groetjes,

Hans van de Burgt

treinfan

• Offline Offline
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
« Reactie #3 Gepost op: 30 October 2007, 20:28:11 »
Het is een heel simpel baanplan, als het is wat je wilt mag dat natuurlijk, maar het heeft niet erg veel speelmogelijkheden.
Ik zou zeker met verdiepingen gaan werken, dan leg je het schaduwstation onderop en daarboven dan nog 1 a 2 lagen met de gewone spoorbaan, om het zo maar te zeggen.
Als je wilt, wil ik je wel helpen met het ontwikkelen van een verder baanplan, dan moet je even een pm sturen ;)
mvg, Rens Bloom

Lukas

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 31 October 2007, 21:15:58 »
Zou je niet gebruik gaan maken van verdiepingen, dan kan je op de onderste verdieping een paradebaan maken en een schaduwstation, en boven een kopstation ?

Groetjes,

Robbert

Op de oude baan had ik twee verdiepingen. Ik heb hier dus zeker over nagedacht. Het liefste wil ik - zoals bovenstaand baanplan - enkel een dubbelsporig traject in zicht, zonder de bogen om te keren; simpelweg omdat ik dit niet mooi vind. Op mijn oude baan had ik dit wel allemaal in het zicht, en het is gewoon niet mooi om een trein met (1:87 lengte) rijtuigen van 30 centimeter door een boog van 1 meter te rijden, pal in het zicht.

Als ik dan 2 niveau's wil en het dubbelsporige spiraal wil behouden, dan zou ik op de plaats waar nu het schaduwstation is (het langste rechte stuk) moeten dalen. Dat betekent dus 2 sporen naar beneden, en 2 sporen naar boven op dit stuk. Op het bovenste niveau spaar ik dus geen centimeter ruimte, aangezien het nog steeds vier sporen zijn. Snappen jullie het nog? Ik zou eventueel helemaal links in het vierkante stuk een helix kunnen maken, maar die zijn toch veel moeilijker te realiseren en ik heb hier gelezen dat sommige loc's er moeite mee hebben, dus ...

Het enige voordeel van 2 niveau's is volgens mijn idee dat ik het schaduwstation met wat meer sporen zou kunnen uitrusten. Daar is ook wat simpeler wel een mouw aan te passen, door het onderste dubbelspoor wat meer naar beneden te plaatsen, om het schaduwstation direct na het linkse overgangswissels te laten beginnen. Dan worden het vier idioot lange sporen (zo richting 5 meter) maar met ergens in het midden een stel wissels kom je ook een heel eind. Bij deze oplossing heb ik exclusief de 2 hoofdsporen dus rond de 10 meter aan opstelspoor. Lijkt me voor mij meer dan genoeg. Rest alleen de vraag hoe ik het station vorm zou moeten geven, ik denk zelf aan 3 of evt. 4 sporen als daar plek voor is.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2007, 21:18:48 door Lukas »
DCC-NL-IV/V

RJ

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 November 2007, 19:56:29 »
Ik zou in elk geval de baan zodanig maken dat een trein die links uit 'beeld' gaat daar ook weer te voorschijn komt... Zoals bij baanplannen van het 'hondenbot'-type.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 November 2007, 20:17:50 »
Ik zou in elk geval de baan zodanig maken dat een trein die links uit 'beeld' gaat daar ook weer te voorschijn komt... Zoals bij baanplannen van het 'hondenbot'-type.

Zoiets als dit???

https://images.beneluxspoor.net/bnls/lukas.png

Baanplan bestaat uit keerlus, station op het bovenste niveau, daarna volgt er een helling naar het niveau eronder die uit een schaduwstation en keerlus bestaat. Zo komt de trein ook weer uit de richting waaruit hij vertrokken is.

De blauwe delen zijn dan niet zichtbaar.

mvg,

Matthijs
« Laatst bewerkt op: 03 November 2007, 20:20:28 door Matthijs van Heijningen »

Lukas

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 November 2007, 21:29:42 »
Hier zat ik op te wachten, een prima plan met twee niveau's zonder concessie's te doen. Toch dubbelspoor en een veel groter schaduw mogelijk. Enige nadeel is dat de trein die verdwijnt in de keerlus linkt weer na zijn rondje tevoorschijn komt, al kan ik daar ook een passeer/inhaalspoor maken zodat het wat gevarieerder wordt. Dank voor deze suggestie.

Ik ga dit verder idee vanzelfsprekend verder uitwerken, als het klaar is zal ik het hier plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2007, 22:55:06 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
DCC-NL-IV/V

Niels Wolters

• Offline Offline
  • Wao In 't Bronsgreun Eikehout
« Reactie #8 Gepost op: 03 November 2007, 22:56:02 »
Beste Lukas,

En als je nu links een klim/daalspiraal maakt en op nog een nivo meer naar onder een tweede schaduwstation?
Dan zal de trein naar het onderste schaduwstation gaan ipv weer terug te keren.

Dus in feite 2 schaduwstations boven elkaar met daar nog eens boven de baan in het zicht.

Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt.

Mvg,

Niels
Theoretisch is de praktijk gelijk aan de theorie. In de praktijk niet.

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 November 2007, 08:44:09 »
Citaat
Enige nadeel is dat de trein die verdwijnt in de keerlus linkt weer na zijn rondje tevoorschijn komt

Dit was bij je eerste baan toch ook zo ?

Groetjes,

Robbert

Lukas

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 November 2007, 09:30:05 »
Nee, daar had ik de ruimte voor een dubbelsporig ovaal met daartussen een schaduw. Maar ach, dat waren hellingen in een boog op 5 procent ...  ;D Nu ga ik 3,3 procent pakken denk ik, op een kaarsrecht baanvak.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2007, 22:54:46 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
DCC-NL-IV/V

Lukas

• Offline Offline
Re: Lukas - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 06 November 2007, 22:30:44 »
Update

Bij deze een verdere versie van het plan uitgewerkt n.a.v. de suggestie's hier in dit topic. Ik heb het aantal niveau's beperkt tot twee, omdat dit qua aantal schaduwsporen ruim voldoende is. Verder heb ik het station behoorlijk aangepast. Op spoor 1 heb ik 160 cm (2 tot 3 plan V'tjes bijv.), op spoor 2 maar liefst 230 cm (1800 + veel ICK's of ICR's) op spoor 3 ongeveer 180 cm, en op spoor 4 iets meer dan spoor 1, pakweg 170 cm. Een vierde spoor erbij dus, maar ik heb van de wissels aan beide kanten van deze 'buitenste' sporen, er eentje laten vallen wegens ruimtegebrek. Liever 180 cm op de hoofdsporen dan 145 cm, en dat speelt in tijdperk IV/V behoorlijk mee. Verder heb ik nu ook rekening gehouden met de ruimte die de perrons innemen, ook wel belangrijk ..

Matthijs had 6 sporen getekend, ik heb er met mijn eigenwijsheid 5 van gemaakt, en bovenaan een extra spoor ingetekend, wat een stuk langer kan zijn. De helling heb ik ingepland op een geheel recht stuk, met stijgingspercentage 3,3 procent. Het baanvak is daar 3,60 meter, dus ik heb 2 x 30 centimeter voor de overgang naar de helling. Ik stijg 10 cm.

Railplan niveau 0 schaduwstation: http://img137.imageshack.us/img137/6312/planniveau1schaduwmt2.jpg
Railplan niveau 0 boog: http://img137.imageshack.us/img137/8939/planniveau1westlh5.jpg
Railplan niveau 1 zichtbaar: http://img66.imageshack.us/img66/6147/planniveau2zichtbaarpj8.jpg
Railplan niveau 1 boog (is geen keerlus): http://img66.imageshack.us/img66/9749/planniveau2westhf6.jpg

Mijn vragen;
- Zit dit plan goed in elkaar?
- Zouden jullie een baan van zo'n omvang automatiseren (hier twijfel ik nog over, al maakt men het mij wel moeilijk nu de IB opeens zo goedkoop is ...)

Bedankt alvast.  :)
DCC-NL-IV/V

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 November 2007, 12:51:51 »
Volgens mij is de boog op niveau 1 wel degelijk een keerlus, dit komt door de wissels bij het station. De sporen naar het opstelspoor zijn in feite ook een grote keerlus.

Ik vraag mij af waarom je 2 wissels hebt gemaakt in het rechte baanvak dat naar beneden gaat. Mijn inziens zijn deze geheel overbodig. Op deze nutteloze wissels zou ik besparen, want wissels zijn toch de duurdere onderdelen...

Verder wel een mooi plan!
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Lukas

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 November 2007, 19:40:17 »
Volgens mij is de boog op niveau 1 wel degelijk een keerlus, dit komt door de wissels bij het station. De sporen naar het opstelspoor zijn in feite ook een grote keerlus.

Nu je het zegt ja. Die moet ik dus isoleren net voor dat wissel.

Ik vraag mij af waarom je 2 wissels hebt gemaakt in het rechte baanvak dat naar beneden gaat. Mijn inziens zijn deze geheel overbodig. Op deze nutteloze wissels zou ik besparen, want wissels zijn toch de duurdere onderdelen...

Verder wel een mooi plan!

Klopt, het is nu 'maar' een groot enkelsporig ovaal, het is idd nutteloos om die wissels te laten zitten. Zie ik meteen een tweede voordeel; zonder die twee wissels is dat dus ook geen keerlus meer die een module nodig heeft ..
DCC-NL-IV/V

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 November 2007, 19:51:26 »
Klopt, het is nu 'maar' een groot enkelsporig ovaal, het is idd nutteloos om die wissels te laten zitten. Zie ik meteen een tweede voordeel; zonder die twee wissels is dat dus ook geen keerlus meer die een module nodig heeft ..

Je hebt nog wel een module nodig. Je vertrekt rechts van het station en daar kom je ook weer uit, dus wel een keerlus.

Dus links van het station is een keerlus en rechts ook, dus ook 2 modules helaas...
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x