Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Herintreder met vragen  (gelezen 18643 keer)

RMB24

• Offline Offline
  • Veel te laat de hobby weer opgepakt.
Herintreder met vragen
« Gepost op: 18 November 2015, 22:19:46 »
Beste spoorliefhebbers, hier weer een (her) intreder, hoewel de tijd tussen actief en herintreden (bijna) een halve eeuw is.
Eerst maar eens voorstellen: Mijn naam is Ron, en ben woonachtig in het altijd bruisende West Friesland nabij Enkhuizen.
Na eerst een dikke maand e.e.a. gevolgd te hebben op het forum, en na een bezoek aan de NZH Hobbyclub in Haarlem, wilde ik ook wel weer eens kijken of ik mijn spullen weer tevoorschijn kon toveren, en de beschikbaar gekomen (zolder)ruimte aan de hobby op te offeren.

Zoals gezegd, is het lang geleden dat ik een baan(tje) op zolder had. Ooit in de 60-er jaren (toen was ik tussen de 6 en 7 jaar oud) een Tri-Ang startsetje gekregen voor mijn verjaardag.
Van lieverlee (Tri-Ang was inmiddels niet (meer) hier verkrijgbaar, uitgebreid met Jouef en Lima spul. (Hema en V&D in de buurt) en een enkel Fleischmann product, maar dat is nadat de kinderen kwamen en de zolderkamer in bezit namen, in dozen verdwenen, om er sinds twee/drie weken weer uit te komen.

Zoals vaker op het forum gezegd en geadviseerd, eerst maar eens (op een oude deur op schragen) een ovaaltje aangelegd, uit de bak met vnl. Lima rails, en de aloude locjes geprobeerd tot leven te wekken.

In de "voorraad" trof ik het volgende aan:

3x 1200 (NS 2xgrijs/geel-1xblauw) van Lima
1x 1300 (NS blauw) van Jouef
1x vrijwel ongebruikt in doos Lima Koploper "Martinair"
1x vrijwel ongebruikt in doos Lima TEE "Ile de France" met Belgische loc (type weet ik ff niet)
1x gebruikt maar vrijwel nieuw: Lima 1600 loc met 3 wagons
1x gebruikt in doos 4 delig treinstel (Mat 54 Hondekop)
1x Duitse loc met 3 wagons (rood/geel)
1x Tri-Ang dieselloc (lijkt een beetje op de Sik rangeerloc)
1x Tri-Ang stoomloc
1x ongebruikt Piko startsetje met die "insteekrails" en trafo (max 9V= 12V~)
en een redelijke hoeveelheid wagons (personen en goederen) van diverse pluimage o.a. Fleischmann/Lima/Jouef.

Na eerst de rails te hebben schoongemaakt en twee wissels te hebben ingepast in het ontstane ovaaltje, heb ik stuk voor stuk de locs getest, en wonder boven wonder gingen de meesten er aanvankelijk wat schokkerig vandoor, maar na een aantal rondjes was "kruipen" ook weer mogelijk, zelfs over de wissels.  De blauwe 1200 blijft wat schokkerig rijden, en ook de verlichting werkt niet in omgekeerde richting.

Maar...... de twee Tri-Ang locjes waren niet van plan om een mm te verzetten, dus die behoeven nog wat inspectie. Ook de NS1300 van Jouef deed niets, maar na een kleine inspectie aan de onderkant, bleek de bedrading van de motor los te zitten, dus dat zal ook goed komen. (hoop ik....)

Inmiddels is er tussen het opruimen van mijn eerste baan, en het weer uitpakken toch behoorlijk wat verandert in de modelspoorbanen wereld v.w.b. de bediening van de spoorbaan.

Dus nu de vraag: blijf ik analoog rijden met al z'n beperkingen, of neem ik de digitale stap.
Dat betekend, dat er minimaal 1 loc van een decoder dient te worden voorzien (inbouw lijkt me te doen, ondanks dat de (Lima) locs niet zijn voorbereid op digitaal rijden) en moet er een centrale komen, waarbij als eerste de Roco Multimaus in mijn gedachten komt.
Automatisch rijden komt er misschien ook wel eens van, want een laptop met WindowsXP en Koploper is beschikbaar (wel eerst ff het programma proberen te begrijpen als het zover is)

Maar eerst dus digitaliseren waar op z'n minst dus 1 loc en een centrale beschikbaar moet komen.
We zijn er dus nog (lang) niet, maar de intentie om te beginnen is aanwezig.
Maar omdat ik ook nog een andere (geldverslindende) hobby heb, moeten de financiële middelen over beide zaken verdeeld worden, en toestemming hebben van de penningmeester alhier. (dat wordt misschien we de grootste uitdaging!!!!!)

Maar ik moet nog wel wat ervaring opdoen v.w.b. de digitale mogelijkheden, want na het inlezen op het forum, begint het mij met alle benamingen en afkortingen op digitaal gebied toch wel een beetje wazig te worden, dus dat moet eerst weer tot hapklare brokken verwerkt worden.

Nou....ik heb mijn "beginsituatie" hier nu wel een beetje uit de doeken gedaan, dus zal de komende weken/maanden (jaren???) wel weer zoet zijn.
Ik weet dat ik met eventuele vragen bij jullie terecht kan, en als jullie n.a.v. bovenstaande nog vragen aan mij hebben (zou niet zo gauw weten wat???) maar dan zie ik die wel tegemoet.

Het is dan wel geen "top" materiaal, maar om te beginnen lijkt het mij voldoende. Als ik er echt lol aan ga beleven, dan zijn er altijd wel de beurzen en leverancier ANW in Medemblik (redelijk bij mij in de buurt) om verdere inspiratie op te doen, of erachter te komen dat het toch niets voor mij is.
Zou jammer zijn van het vele werk dat er dan inmiddels al inzit, dus dat verwacht ik niet zo snel. Maar niets veranderlijker als een mens, toch?

Ik hoop nog veel van jullie te leren, en zal van tijd tot tijd mijn vorderingen laten weten.

Groeten,

Ron
Groeten uit West Friesland
Ron

---------------------------------------------------------------
Ik ben met niets begonnen en dat heb ik nog steeds...

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Herintreder met vragen
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2015, 22:37:15 »
Qua digitaal inbouwen is er niets makkelijker dan een oude Lima lok: ruimte genoeg voor 10 decoders per lok, ongeveer :)

Misschien tweedehands een multimaus op de kop tikken en een apart rondje leggen om daarmee digitaal te testen? Ik neem aan dat er nog wel genoeg rails zijn voor een los rondje? Alleen even oppassen dat je een analoge lok niet frituurt door hem op het digitale rondje te zetten...

Volgens mij kon ik me herinneren dat iemand zei dat oud lima spul digitaal nog best aardig rijdt.

Succes en veel plezier gewenst!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2015, 22:37:24 »
hallo,

Een boel info.
Mocht je digitaal willen gaan rijden is het misschien het beste om een digitale startset van bv roco te kopen.
je hebt een goede loc en een systeem voor een nette prijs
Het werkt en je hebt er dan ws ook wel aardigheid aan.
ga je zon oude loc, die uit een tijd komt waar het woord digitaal nog niet eens bestond, ombouwen dan is de kans op armoe en verdriet groot en kost ook weer wat en je houdt dan zon oude en misschien wel versleten loc
Maar je kunt natuurlijk lekker analoog weer beginnen

succes jandcargo

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 November 2015, 23:06:42 »
Bij dat Lima spul helpt het om de bramen en andere giet resten van de tandwielen te krabben. Daar gaan ze een stuk beter door rijden.

Op zich kan je met digitale locs analoog rijden, maar je bent dan wel je lage snelheid bereik kwijt doordat de gemiddelde decoder pas rond de 6v tot leven komt.

Verder staat hierboven een goed recept voor koppeling brij genoteerd... Lima in waarschijnlijk twee maten, Fleischmann, Piko en die rare Engelse exemplaren van de Triang.

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2015, 00:36:50 »
Ik ga voorlopig nog ff analoog van start.
De genoemde blauwe 1200 blijkt toch ook defect, dus wil ik eens proberen om daar zo'n CD/DVD motortje in te zetten. Heb er nog wel een paar liggen, maar weet niet of het allemaal 12V exemplaren zijn.
Maar het valt mij heel erg mee, dat vrijwel alle loc's uit het pre-digitale tijdperk nog zo soepel hun rondjes maken.
En alle officiële benamingen van loc's en rijtuigen......ach, dat komt nog wel. Is voor mij niet zo van belang.
Heb even gekeken op de website van "Hanulveen", en daar staat een goede handleiding om m.n. de Lima Koploper alsmede de 1600 te digitaliseren.
Misschien dat ik dat nog wel eens ga doen. Eerst maar de zolderruimte vrijmaken, opmeten en een baanplan maken.

Gr,
Ron
Ron

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2015, 00:39:11 »
Qua digitaal inbouwen is er niets makkelijker dan een oude Lima lok: ruimte genoeg voor 10 decoders per lok, ongeveer :)

Misschien tweedehands een multimaus op de kop tikken en een apart rondje leggen om daarmee digitaal te testen? Ik neem aan dat er nog wel genoeg rails zijn voor een los rondje? Alleen even oppassen dat je een analoge lok niet frituurt door hem op het digitale rondje te zetten...

Volgens mij kon ik me herinneren dat iemand zei dat oud lima spul digitaal nog best aardig rijdt.

Succes en veel plezier gewenst!

Reinout

Analoog op een digitaal spoortje?? Dan gaat 'ie er toch meteen vandoor? Of bakt 'ie gelijk aan de rails vast?
Hou het wel strikt gescheiden....Voorlopig heb ik toch nog geen digi centrale, dus dat komt goed!
Ron

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2015, 08:52:38 »
Wat zo'n centrale op je rails zet is 18V blokspanning. Zie het maar als wisselspanning, maar dan niet met een mooie sinusgolf maar blokkerig :)

Dus je krijgt hetzelfde effect als je je lokje op de wisselspanninguitgang van je trafo aansluit (gebrom, volgens mij). Maar de hogere spanning (18V of erger) zou je lok wel eens kunnen mollen. Geen idee hoe snel dat gaat trouwens, misschien valt het mee.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2015, 09:21:23 »
Beste spoorliefhebbers, hier weer een (her) intreder, hoewel de tijd tussen actief en herintreden (bijna) een halve eeuw is.

Die Martinair Koploper is hooguit 30 jaar oud Ron.  :) Je bent nog best lang bezig geweest na de Triangmodellen.
Goed idee om de spullen eerst eens analoog goed aan de gang te krijgen. Dat oude spul zit meestal zo eenvoudig in elkaar dat het om die reden tamelijk onverwoestbaar is. Van stil liggen wordt niets beter, maar het moet eenvoudig weer aan de praat zijn te krijgen. Een structureel probleempje kan zijn dat de stroomafname van die oude modellen vaak over weinig wielen liep. Bij Lima was standaard dat via het ene draaistel de stroom van één railstaaf werd afgenomen en via het andere draaistel van de andere railstaaf.
Loopt het goed, dan nog eens over digitaal gaan nadenken. Het kan wel, maar ik vind dat je met dergelijke oude modellen toch niet meest ideale digitale start zou maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2015, 10:07:06 »
Die Koploper heeft mijn zoon destijds aangeschaft (zal dus zo'n 30 jaar geleden zijn geweest) om de hobby weer nieuw leven in te blazen.
Dat 'ie pas onlangs uit de verpakking is gekomen, had meer te maken met andere zaken en vooral ruimtegebrek, maar geeft al aan dater veel tijd heeft gezeten tussen het laatste ritje van de treinen en de hernieuwde interesse. Ik denk wel dat het eraan heeft meegewerkt dat alle locs al die in de originele verpakking hebben gezeten, dus met minimale kans op "stofhappen".
Maar zoals eerdere genoemd, eerst maar eens analoog starten, maar met de opbouw van een baan wel rekening houden met de mogelijkheid van digitaal gebruik.
Tijdens het analoog rijden kan ik me dan eens verder verdiepen in de digitale modelspoor wereld, want dat is toch wel ff iets anders als het analoge spul, en het biedt veel meer mogelijkheden.

Gr,
Ron
Ron

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 November 2015, 15:33:40 »
Hallo Ron,

Leuk om weer te beginnen. Ik zou sowieso de stroomafname van de locs eens goed onder handen nemen. Ook als je analoog blijft rijden scheelt dat in de toekomst veel ergernis.
Zoals Henk al aangeeft nemen de oude Lima locs op het ene draaistel stroom af van de ene rail en het andere draaistel van de andere rail. Daardoor is het in feite maar een twee-assig locje. Door op alle wielen stroomafnemers te zetten verbetert het rijgedrag enorm. Mijn Lima Martinair rijdt al jaren digitaal prima zijn rondjes, maar neemt wel op 16 van de 24 wielen stroom af.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #10 Gepost op: 19 November 2015, 19:13:40 »
Ik ga voorlopig nog ff analoog van start.
De genoemde blauwe 1200 blijkt toch ook defect, dus wil ik eens proberen om daar zo'n CD/DVD motortje in te zetten. Heb er nog wel een paar liggen, maar weet niet of het allemaal 12V exemplaren zijn.
De meesten (zeker tegenwoordig) niet. De nominale spanning ligt vaak rond de 8 of 9.5 Volt, maar in de databladen staat vaak dat ze tot een Volt of 11 tot 12 kunnen werken. Let wel op dat ze er analoog als een speer van door kunnen gaan.
Maar eerlijk: het lijkt me sterk dat er echt een defect is. Ouder Lima spul is weliswaar uiterlijk simpel, maar technisch praktisch onverwoestbaar. Het zou me heel erg verbazen als het anker echt defect is. Een koolborstel (of veer) die klem zit tussen motorschild en anker of zelfs een ontbrekende koolborstel lijkt me waarschijnlijker, evenals veel vuil-opbouw of wat hard geworden vet.

Een visuele inspectie is 1, maar als dat niets oplevert, ga je uitsluiten:
Als je de motor demonteert (alle tandwielen eraf) en de motor dan onder spanning zet en hij gaat nog steeds niet draaien, kun je er vrij zeker van zijn dat er iets aanloopt of hij echt stuk is: voor het laatste geldt dat je dat vaak wel ruikt: een verbrande wikkeling op het anker heeft een nogal karakteristiek geurtje...
Heb even gekeken op de website van "Hanulveen", en daar staat een goede handleiding om m.n. de Lima Koploper alsmede de 1600 te digitaliseren.
Wat betreft digitaal gaan: ik heb als kind gedeeltelijk een digitaal systeem kado gekregen dat (toen) in het gat sprong van de systemen die al honderden decoders en extra functies aankonden en daardoor ook dito geprijsd waren.

Dat systeem ging op een gegeven moment kapot, de hobby stond op een wat lager pitje en op een gegeven moment wou ik weer wat kunnen. Ik had toen echter ook al veel gelezen wat mij niets zei, dus ook ik heb toen een startset gekocht. Dat kan ik zeker aanraden. Je hebt dan een lok die het prima doet en al digitaal is, je hebt een centrale en een test-ovaaltje waarvan je ook zeker weet dat er niets mis mee is.
Op die manier sluit je slecht werkende locs en (misschien) oude rails en slechte verbindingen uit. Daarnaast kun je relatief goedkoop aan de slag met alle instellingen die je hebt. Áls je digitaal gaat, zou ik meteen in ieder geval 1 decoder kopen om zelf een model om te bouwen. Dat was namelijk het eerste wat ik wou toen ik, verrukt door de mogelijkheden, een tijdje met de loc uit de startset had gespeeld.

Als je dan zelf gaat digitaliseren, kan ik de 1600 zeker aanraden. Daar heb je zo veel ruimte in, hij is, die van mij althans wel) al voorzien van stroomafname op 6 van de 8 wielen en je hoeft weinig moeite te doen alles een beetje toonbaar weg te werken.

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 November 2015, 23:55:07 »
Vandaag weer ff tijd gehad om wat te checken. Bij de 1200 (1220) heb ik de lipjes van de koolborsteltjes wat opgelicht, om de staat van de borstels te bekijken. Die waren dus een beetje te ver versleten, maar erger nog....het lipje van de rechter koolborstel is afgebroken. Weet niet of ik dat er nog op krijg
zonder dat het materiaal er omheen smelt. Ander toch maar op zoek naar zo'n CD motortje als ik de juiste kan vinden. Zie ze overigens wel staan op Ebay en Aliexpress en dat soort sites, en dan kosten ze gemiddeld 5 tot 8 eurootjes, (en goedkoper als je er > 500 besteld) en voltages van 12 - 24 volt DC.
Maar...er zijn verschillende maten, en ik weet niet zo gauw wat er in die Lima past, qua diameter als dikte. Zal ook even in de oude IBM PC kijken. Daar zitten nog 2 drives in (1x CD-ROM en 1x DVD REC) Wordt toch niet meer gebruikt.

Verder heb ik alle (Ja...ook die ouwe Tri-ang locjes) weer aan het rijden gekregen. Na een aantal rondjes gaan ze steeds soepeler lopen, dus dat komt goed.
Zal een kijken wat zo'n RoCo startsetje moet opbrengen, met een Multimaus. Lijkt me voorlopig ff genoeg om te starten, en dan inderdaad die 1600 digitaal maken. Gaat zeker lukken, en dan kan ik wat proefrondjes maken.
Maar zoals eerder gezegd, moet het beschikbare budget verdeeld worden over meerdere geldverslindende hobby's, dus even 5 December of de kerst afwachten.
Hoewel 5 December er wellicht op mijn leeftijd niet meer zo toe doet..... :-[ :-[ :-[

Ron

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #12 Gepost op: 20 November 2015, 11:28:50 »
Volgens mij zitten de Sint en die overgewaaide gek uit de USA in dezelfde leeftijds-categorie. Digitaliseren van oud spul, zeg ouder dan 30 jaar, of lima is geen enkel probleem. Je ervaring en durf om in het inwendige van je locomotieven rond te dwalen doen mij geloven dat een decoder met draden en een locomotief binnen een half uurtje door jouw gecombineerd zijn met goed gevolg.

Succes met je zoektocht naar een MM-setje en welkom in de wereld van de digitale techniek. Misschien dat een tochtje naar Houten op 12 december de zoektocht kan versnellen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

RMB24

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 November 2015, 13:44:04 »
Volgens mij zitten de Sint en die overgewaaide gek uit de USA in dezelfde leeftijds-categorie. Digitaliseren van oud spul, zeg ouder dan 30 jaar, of lima is geen enkel probleem. Je ervaring en durf om in het inwendige van je locomotieven rond te dwalen doen mij geloven dat een decoder met draden en een locomotief binnen een half uurtje door jouw gecombineerd zijn met goed gevolg.

Succes met je zoektocht naar een MM-setje en welkom in de wereld van de digitale techniek. Misschien dat een tochtje naar Houten op 12 december de zoektocht kan versnellen.

Groet,

Gerard van der Sel.

Kijk.....dat zijn nou nog eens opbeurende berichten. Ik had de hoop op een bezoek van de Sint en de Kerstman toch al opgegeven! :'( :'( 
Maar die beurs in Houten.....mwha....misschien wel een goed idee.
Die datum is vast ingegeven door en voor degene die toch al niet op een bezoek van bovengenoemden hoefde te rekenen???
Lijkt me leuk om daar eens wat gelijkgestemden te ontmoeten....

Misschien tot dan....

Gr,
Ron

PS: Waar kan ik meer info vinden omtrent die beurs in Houten? Lokatie etc...
« Laatst bewerkt op: 20 November 2015, 14:35:23 door RMB24 »
Ron

TheTrainspotter of Grunn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 November 2015, 13:47:44 »
Wat wij vaak deden, was een drupje olie op de as van de spoel, dat doet ook wonderen! ;)