Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Digikeijs servodecoder 4024 probleem  (gelezen 11562 keer)

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #30 Gepost op: 18 november 2015, 09:57:47 »
Bert,

Een heel helder en duidelijk verhaal!
Inderdaad een super product, maar behoorlijk complex. Pas als je de DR4024 goed kent snap je wat ie doet en ook waarom ie dat doet.
Jou "proefopstelling"  gebruik ik ook, zowel voor de DR4024 als voor de DR4018 om de verschillende eigenschappen te doorgronden.

groet, Rob
Rob Moerkerken

ReneH0

  • Gast
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #31 Gepost op: 18 november 2015, 11:36:15 »
Idd een duidelijk verhaal, snap je intentie maar helaas heb ik andere ervaringen.

Inmiddels heb ik 4x DR4024, 1x Uhlenbrock en 2x Viessmann decoders onder de baan.

Na de Uhlenbrock, was de DR4024 een hele beademing.
Na het goed doorlezen van de Handleiding, kwamen er wel wat vragen boven. (die vragen zijn voor nu niet relevant)
Gelukkig bracht internet hier op antwoorden, hier kan je natuurlijk de opmerking over maken, waarom je als gebruiker op internet naar antwoorden moet zoeken over iets wat je in een handleiding leest, waarom staat het niet gewoon gelijk duidelijk in een handleiding.
Maar, daar gaat het nu even niet over.

Wat overigens wel een hele vervelende 'fout' in de decoder is, dat de DR4024 dus NIET multiprotocol is.
Ik heb de decoder dus op DCC moeten zetten.
De Uhlenbrock wissels reageerde in 1x, maar de DR4024 reageerde de ene keer wel en de andere keer niet. Overigens reageerde het rode lampje toen wel gelijk, maar wissel ging niet om.
Na keurig contact van Digirails, de oplossing zet de DR decoder op DCC en probleem was over.
Misschien ligt dat probleem aan mijn setting, verschillende merken wisseldecoders onder de baan.... zou kunnen, boeit me niet zo, ik denk heel simpel, werkt het nu ja ... mooi.

Na de eerste servo ingesteld te hebben, kon de 2de ingesteld worden.
Als je je goed/precies aan het stappenplan houdt, lukt dat prima.
Natuurlijk, kan je daar heel snel een fout in maken, dat in eens je decoder op een geheel ander adres staat... wat mij dus wel een paar x is overkomen.
Wat dus wel enorm irritant werkt, ook al ligt de foutieve handeling bij de gebruiker.
Kan je dat de decoder kwalijk nemen... Ja en Nee... Maar het kan in ieder geval heel frustrerend werken.[/size]

Wat zou het fijn zijn, als de decoder 2 knopjes had, 1 voor het wisseladres en 1 voor instellen van de servo's posities.
Hier moet je dus goed geconcentreerd zijn en precies het stappenplan volgen.

Na dat uiteindelijk de eerste DR4024 ingesteld/geprogrammeerd was, ging de 2de zonder grote problemen en de 3de ook. Irritaties waren er wel, maar goed, dit zou misschien met een module minder storend zijn ipv een vaste grote baan, waar je dus steeds onder de baan moet duiken om te zien of het rode lampje brand of niet.

Maar goed, je zou dus kunnen stellen, genoeg kennis/ervaring na 3 decoders!

Maar... na de 4de ging het dus mis.
Precies het zelfde probleem zoals Sander had.

In mijn geval, kreeg ik de 3de servo NIET geprogrammeerd, wat ik ook deed.

Uiteindelijk, na een aantal x een reset is het gelukt. Ook hier heb je dan vraagtekens, waarom werkt dat niet na gewoon 1x en ja, ook hier goed de handleiding goed gelezen en precies gedaan wat daarin staat.
Maar ... als een wonder deed hij het in 1x, verrassend was ook, dat de wisselstand perfect goed stond. ??? ? dus niks meer aangedaan.

Dus, ja.... Enorm positief zal ik niet zijn over de DR4024... Als het werkt, ziet het er leuk uit.
Blijf hem wel gewoon kopen, want is goed geprijsd en is voor het oog mooi afgewerkt.
Maar door gebrekkige handleiding en het niet foolproof werken, vind ik de decoders ook verrassend werken...doet die het of doet die het niet.

Hopelijk gaat het met de 5de wel goed, ook ik dus hou mijn hart vast, ondanks dat ik nu best wel ervaring en kennis hebt opgedaan, maar het is hobby... beetje stoeien is niet zo erg.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2015, 16:24:58 door René H. Reden: Oeps, was Viessmann »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #32 Gepost op: 18 november 2015, 11:53:17 »
De decoder is wel Multiprotocol alleen heeft schijnbaar wat moeite met MM en DCC door elkaar. Iet dat ook redelijk lastig is. Maar goed, vroeger was het het nog waard om wissels met MM te schakelen (goedkopere decoders) maar dat is niet meer het geval. Dus lekker alles op DCC en gaan :)

En heb het idee dat lang niet iedere decoder altijd op de fabrieksinstellingen binnen komt. Maar dit zou inderdaad kunnen komen doordat iemand (handelaar?) al eens even met de decoder gespeeld heeft.

Irritaties waren er wel, maar goed, dit zou misschien met een module minder storend zijn ipv een vaste grote baan, waar je dus steeds onder de baan moet duiken om te zien of het rode lampje brand of niet.
Dit snap ik niet helemaal. Je monteert hem onder de baan + servo's. Okay, dan ben je ff lekker onder de baan aan het klooien maarja, niet decoder specifiek. En als hij eenmaal aangesloten is zet je de centrale aan, kruip je nog een keer onder de baan, drukt op het knopje. Kijkt even of het lampje blijft branden, zo ja, kruip je onder de tafel vandaan en kan je alle wissels instellen. Ben je klaar, kruip je nog één keer onder de tafel om het knopje in te drukken => ledje gaat uit. Als je even de tijd neemt voor iedere wissel ben je hierna klaar. Dus maar twee keer onder de tafel.   8)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ReneH0

  • Gast
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #33 Gepost op: 18 november 2015, 13:35:14 »
... Dus maar twee keer onder de tafel.   8)

Timo


Yep, in theorie zou dat zo moeten zijn ja.
In sommige gevallen of soms, wijkt de praktijk wel eens af van theorie.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #34 Gepost op: 18 november 2015, 14:07:09 »
Hallo allemaal,

Nog even een aantal aanvullingen... ;)

Ben je klaar, kruip je nog één keer onder de tafel om het knopje in te drukken => ledje gaat uit.

Deze tweede gang onder de tafel is niet echt noodzakelijk. Je kunt de program-mode van de DR4024 ook afsluiten door een schakelopdracht van het eerste wisseladres van de betreffende DR4024 te geven. Je stelt dan het eerste gewenste wisseladres weer in en daarmee verlaat de DR4024 vanzelf de programmeerstand (het ledje gaat uit) en hoeft er dus geen knopje meer te worden ingedrukt. Voor de DR4018 werkt dit hetzelfde.


Maar door gebrekkige handleiding en het niet foolproof werken, vind ik de decoders ook verrassend werken...doet die het of doet die het niet.

Met betrekking tot de problematiek van het (nog) niet naar verwachting reageren van de DR4024 zodra de PROGRAM-knop is ingedrukt kan ik nog het volgende opmerken.

Zoals al vaker is opgemerkt is de DR4024 een (automatisch instellende) multiprotocoldecoder, hij ondersteunt zowel MM als DCC. Dat heeft zijn voordelen, maar blijkbaar soms ook nadelen. Deze kunnen echter verklaard worden vanuit de werking van de gebruikte centrale.

Zodra het PROGRAM-knopje van de DR4024 wordt ingedrukt nadat hij spanningsloos geweest is, zal de DR4024 (evenals de DR4018) elke keer weer als eerste gaan controleren welk protocol op de SIGNAL-aansluiting aanwezig is. Om dit vast te stellen dient er op de SIGNAL-aansluiting ook daadwerkelijk een protocol gaande te zijn, is het "stil" op de signal dan kan de DR4024 logischerwijze geen protocol vaststellen. Dit probleem zou zich voor kunnen doen wanneer de centrale zelf ook spanningsloos is geweest: de refresh-stack is dan mogelijk nog leeg en er worden (nog) geen commando's over de signal gezonden. Pas nadat er bijvoorbeeld een rijopdracht voor een willekeurige loc-adres is gegeven zal de DR4024 het protocol kunnen vaststellen.

In de handleiding staat letterlijk dat na het indrukken van de PROGRAM-knop de laatste bediende servo naar de middenstand moet lopen. Dat dit soms niet gebeurt vindt ook zijn oorzaak in het nog niet in de refresh-stack aanwezig zijn van een rij-opdracht met snelheid 0 voor loc-adres 9999. Immers het alleen selecteren van loc-adres 9999 met snelheid 0 op een net ingeschakelde centrale behoeft niet te resulteren in het opnemen van een rijopdracht in de refresh-stack. Pas nadat de rijregelaar voor loc-adres 9999 heen en weer is bewogen zal de laatste "snelheid" in de refresh-stack staan en dus regelmatig herhaald worden op de signal. Voordien krijgt de DR4024 dus geen "rijopdracht" binnen aan de hand waarvan een servo kan worden ingesteld en dus beweegt er tot die tijd geen enkele servo...


Om al deze problematiek te omzeilen is de oplossing even eenvoudig als doeltreffend:

Geef na het indrukken van de PROGRAM-toets eerst even een (willekeurige) draai aan de snelheidsknop voor loc-adres 9999. De DR4024 "ziet" dan een geldig DCC-commando langs komen en "weet" welk protocol er op de signal gaande is. Vervolgens zal ook de laatst aangestuurde servo 1) meteen naar de stand lopen die hoort bij de "ingestelde snelheid" van loc-adres 9999 (dit hoeft dus niet persé de middenstand te zijn). Daarna kun je de DR4024 verder programmeren zoals omschreven in de handleiding: òf met een wisseladres, òf met het instellen van de servo-posities, òf met programmering onder POM (reset via CV8 = 8 of andere CV-programmering zoals bijvoorbeeld een andere preset).

Naar mijn eigen ervaring werkt deze methode perfect en heb je geen enkel probleem met het programmeren van zowel de DR4024 als de DR4018.


@René:

...
Ik heb de decoder dus op DCC moeten zetten.
...
Na keurig contact van Digirails, de oplossing zet de DR decoder op DCC en probleem was over.

De mogelijkheid dat je de DR4024 "vast op DCC" kan zetten is mij niet bekend, ik heb deze niet kunnen vinden in de handleiding van de DR4024.

Kun je ons vertellen met welke handelingen/instellingen je bij de DR4024 het protocol vastzet op DCC en wel zodanig dat ook na "power-off" het protocol na het indrukken van de PROGRAM-toets bij voorbaat al op DCC ingesteld staat?

Groeten,

Bert


Opmerking:

1) Bij een "koude start" van de DR4024 is dit de eerste servo

« Laatst bewerkt op: 18 november 2015, 15:41:33 door Bert_Apd. Reden: Opmerking 1) toegevoegd en enkele aanvullingen »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #35 Gepost op: 18 november 2015, 15:31:48 »
Citaat
De mogelijkheid dat je de DR4024 "vast op DCC" kan zetten is mij niet bekend, ik heb deze niet kunnen vinden in de handleiding van de DR4024.

Kun je ons vertellen met welke instellingen je bij de DR4024 het protocol vastzet op DCC en wel zodanig dat ook na "power-off" het protocol na het indrukken van de PROGRAM-toets bij voorbaat al op DCC ingesteld staat?

Ik wel ;) Dat kan NIET :D ;)

Wat de DR40xx doen is als volgt:

Tijdens power-on: -->

1) Uit de config eeprom lezen welk protocol wordt verwacht ( default bij een verse decoder is dit DCC )
2) Luisteren of er een geldig packet langs komt --> bevestig dat het protocol aanwezig is
3) Uitgangen etc inschakelen als een geldig packet van het ingestelde protocol wordt gehoord.
4) Luisteren of de decoder geaddresseerd word ( zowel op 9999 als op het wissel-beginadres -> default 1/5 IB/MultiMAUS)
5) Actie uitvoeren die bij het geaddresseerde packet hoort.

Dus in zekere zin staat het protocol 'vast' in normaal bedrijf.

Tijdens programmeerstand ( na indrukken prog. knop ): -->

1)      Uit de config eeprom lezen welk protocol wordt verwacht ( default bij een verse decoder is dit DCC )
2)      Gedurende 250ms luisteren of er een geldig packet (wisseladress of actie op 9999) langs komt
         --> bevestigt dat het protocol aanwezig is en deze gaan gebruiken.
3a)     Als er geen geldig packet is gehoord, omschakelen naar het andere protocol en weer naar 1)
3b)     Als er wel een geldig packet is geweest, luisteren of de decoder geaddresseerd word ( zowel op 9999 als op een wissel)
5)      Actie uitvoeren die bij het geaddresseerde packet hoort. (POM opdrachten, Servo's bewegen etc. OF een wissel adres
6a)     terug naar 3b)
6b)     Programmeermodus afsluiten als het knopje weer is ingedrukt, of als er een wisseladres is gezien.


Grtzz,

Karst

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #36 Gepost op: 18 november 2015, 15:47:10 »
Hallo Karst,

Ik wel ;) Dat kan NIET :D ;)

Dat is dan duidelijk...  ;)

Bedankt voor je verdere toelichting.

Groeten,
Bert

ReneH0

  • Gast
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #37 Gepost op: 18 november 2015, 15:59:32 »
Wat betreft
...

Om al deze problematiek te omzeilen is de oplossing even eenvoudig als doeltreffend:

Geef na het indrukken van de PROGRAM-toets eerst even een (willekeurige) draai aan de snelheidsknop voor loc-adres 9999. De DR4024 "ziet" dan een geldig DCC-commando langs komen en "weet" welk protocol er op de signal gaande is. Vervolgens zal ook de laatst aangestuurde servo 1) meteen naar de stand lopen die hoort bij de "ingestelde snelheid" van loc-adres 9999 (dit hoeft dus niet persé de middenstand te zijn). Daarna kun je de DR4024 verder programmeren zoals omschreven in de handleiding: òf met een wisseladres, òf met het instellen van de servo-posities, òf met programmering onder POM (reset via CV8 = 8 of andere CV-programmering zoals bijvoorbeeld een andere preset).

Naar mijn eigen ervaring werkt deze methode perfect en heb je geen enkel probleem met het programmeren van zowel de DR4024 als de DR4018.



Goede tip, die zal ik noteren.

Wat betreft decoder op DCC, dit heb ik kennelijk niet goed omschreven.
Zal even de uitleg van Digirails hier plaatsen.

Ik vermoed dat de protocollen op accessoire niveau door elkaar lopen.
U kunt het beste de Intellibox instellen op DCC protocol als het om accessoire decoders gaat.

Nou is dat in de meeste gevallen een kwestie van 1 instellingen. Helaas zit er bij sommige Intelliboxen
nog een verborgen instelling welke op enkel adres niveau het protocol bepaald.

Dit kunt u als volgt instellen / controleren:

1) druk de MENU en MODE toets tegelijkertijd in.
2) ga naar 'wisselinstellingen'
3) Ga naar 'algemeen type' en stel deze in op DCC.
4) Druk op de enter toets. Er verschijnt nu een * achter DCC

4) Ga 1 stap terug
5) Kies 'Enkel type'
6) Hier kunt u per adres het protocol instellen
7) Het is hier belangrijk dat elke adres reeks die aan een decoder gekoppeld is hetzelfde protocol gebruiken op ieder adres nummer. Dus in geval van adres 1 moet adres 1 t/m 16 op DCC ingesteld staan.

Het betreft dus niet de decoder, maar IB.
Mijn probleem was dus bij deze opgelost.

« Laatst bewerkt op: 18 november 2015, 16:03:32 door René H »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #38 Gepost op: 18 november 2015, 16:11:51 »
Hallo René,

Bedankt voor je reactie.

Het betreft dus niet de decoder, maar IB.
Mijn probleem was dus bij deze opgelost.

Dat komt dus overeen met mijn eerdere suggestie:

Deze kunnen echter verklaard worden vanuit de werking van de gebruikte centrale.

Ik hoop dat met jouw aanvulling en die van Karst alle onduidelijkheden opgelost zijn.

Groeten,

Bert

ReneH0

  • Gast
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #39 Gepost op: 18 november 2015, 16:28:40 »
Hoi Bert,


Ja idd.


Sommige tips/problemen, zouden wat mij betreft, in de handleiding geplaatst kunnen worden.
Soort van probleem en oplossing hoofdstukje.


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #40 Gepost op: 18 november 2015, 19:19:05 »
5) Kies 'Enkel type'
6) Hier kunt u per adres het protocol instellen
7) Het is hier belangrijk dat elke adres reeks die aan een decoder gekoppeld is hetzelfde protocol gebruiken op ieder adres nummer. Dus in geval van adres 1 moet adres 1 t/m 16 op DCC ingesteld staan.
Yes, en dat bedoelde ik dus eerder. Je op de IB een standaard protocol, dat wordt gebruikt voor wissels waar je niets voor hebt ingesteld, en een instelling per adres. Dit om MM en DCC door elkaar te kunnen gebruiken.

En naast dat is het volgens mij ook nog mogelijk MM echt uit te zetten. Maar waar dat zit en hoe de IB dan om gaat met wissels die op MM staan weet ik niet. Is de IB slim zet hij ze om naar het standaard protocol maar het zou niet het eerste apparaat zijn dat dan gewoon domweg niets doet  ;D (Ja, ik wil wel MM maar ik mag niet :p)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #41 Gepost op: 18 november 2015, 21:04:55 »
Nogmaals hallo allemaal,

Mij schoot net nog een mogelijkheid te binnen waardoor de DR4024 door "onbekende oorzaak" de programmeer-mode kan beëindigen en vervolgens niet meer reageert op de eerder geprogrammeerde wissel-adressen...

Je kunt natuurlijk geen DR4024 (en DR4018) programmeren via een centrale terwijl daarnaast ook nog een PC met bijvoorbeeld Koploper of iTrain actief is die ondertussen wissels aan het schakelen is...

Maar dat was voor iedereen natuurlijk allang duidelijk!  8)

Groeten,

Bert

« Laatst bewerkt op: 18 november 2015, 21:06:47 door Bert_Apd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs servodecoder 4024 probleem
« Reactie #42 Gepost op: 17 december 2015, 19:11:54 »
Hallo allemaal,

Voor alle zekerheid wilde ik nog een keer het instellen van de servoposities A en B op de DR4024 samenvatten. Dit keer met een kleine aanvulling om er zeker van te zijn dat de geselecteerde servo in alle situaties inderdaad naar de middenpositie zal lopen.



Stel de gewenste servoposities via de IB als volgt in:  1)

  1. Zorg dat de POWER en de SIGNAL van de DR4024 aangesloten zijn.
  2. Selecteer op de IB locadres 9999 (128 stappen DCC)
  3. Zet F0 (licht), F1, F2, F3 en F4 voor deze loc allemaal uit.
  4. Draai de rijregelaar voor locadres 9999 even een stukje vooruit en zet
      daarna de rijregelaar weer terug op 0.

  5. Bedien de eerste servo via het bijbehorende wisseladres.
      Controleer of de gewenste servo ook beweegt.

  6. Druk op het knopje van de DR4024, de LED gaat branden.
      De geselecteerde servo loopt naar de middenstand.

  7. Draai de rijregelaar vooruit (rechtsom) om de servo in de gewenste A positie
      in te stellen.
  8. Schakel F1 aan en weer uit om positie A op te slaan in de DR4024.
  9. Keer de rijrichting op de IB om door de rijregelaar éénmalig in te drukken.
10. Draai de rijregelaar vooruit (rechtsom) om de servo in de gewenste B positie
      in te stellen.
11. Schakel F2 aan en weer uit om positie B op te slaan in de DR4024.

12. Zet de rijregelaar weer op positie 0.
      Schakel F0 aan en weer uit, de volgende servo loopt nu naar de middenstand.

13. Stel de gewenste posities voor deze servo in volgens de stappen 7 t/m 12.

14. Als alle servo's zijn ingesteld druk dan weer op het knopje van de DR4024 om
      de programmeermodus af te sluiten, het rode LED zal weer uit gaan.



Opmerking:

1) Voor de MultiMaus is de bediening onder 7 t/m 11 ietwat anders voor wat betreft het instellen van de "rijrichting":

  7. Draai de rijregelaar vooruit (rechtsom) om de servo in de gewenste A positie
      in te stellen.
  8. Schakel F1 aan en weer uit om positie A op te slaan in de DR4024.
  9. <niet van toepassing>
10. Draai de rijregelaar achteruit (linksom) om de servo in de gewenste B positie
      in te stellen.
11. Schakel F2 aan en weer uit om positie B op te slaan in de DR4024.


Ik hoop dat hiermee nu alle onduidelijkheid is weggenomen en dat het instellen van de servo's volgens de verwachting (lees: handleiding) zal verlopen...  ;)


Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 17 december 2015, 19:20:21 door Bert_Apd »