Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:22:36
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: Website maken?  (gelezen 3267 keer)

Daafs128

• Offline Offline
Website maken?
« Gepost op: 15 November 2015, 15:06:17 »
Dag allen.

Ik ga binnenkort beginnen aan mijn baan. Is het een leuk idee om misschien een website te maken met nieuwtjes en updates over de baan? En bij een nieuwe aanwinst daar erop zetten. Of is het beter om hier een topic te creëren?

Groetjes...

HuubvG

• Offline Offline
Re: Website maken?
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2015, 15:36:18 »
Dag Daafs128,

Ik reageer maar even, want ikzelf denk er ook weleens aan. Een eigen website heb je al voor 42,50 per jaar.
Voordelen van een eigen website, Blogger of Facebook, buiten dit forum: Het is meer je eigen plekje, waar je je eerdere berichten makkelijk kunt bewerken, herzien, wissen, etcetera. Je bent je eigen moderator.

Dat vind ik het ene, maar ook direct het allergrootste nadeel hier: eens geschreven blijft geschreven. Je kunt zelfs na een tijdje je eigen schrijffoutje niet meer corrigeren en moet daarvoor aankloppen bij de heren moderatoren. Dat is niet alleen hier zo, op veel (maar niet op alle) forums gaat dat zo. Dat is ook wel logisch, je zou het topic en de reacties uit hun verband kunnen rukken als je zomaar berichten van jezelf verwijdert of verandert.

Voordeel van hier je eigen draadje hebben: je publiek is 'bijdehand' in de dubbele betekenis van het woord.
1 in de buurt, snelle reacties
2 kennis van zaken hebbend, erg waardevol
Dus je hoeft niemand naar jouw stek te lokken, hier is altijd wel iemand die je topic wil lezen en eventueel reageren en/of helpen.

Wat let je om beide te gaan doen, zoals zo velen?
Ik heb al een trein

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2015, 15:55:00 »
Ik reageer toch ook maar even. Ik heb al jaren een eigen website en hoewel die pas een jaar of 10 geleden een duidelijke vorm heeft gekregen is het, zoals HuubvG zegt, echt een eigen plekje.

Facebook voor deze hobby moet ik niet aan denken: het uiterlijk van alles ligt dan veel te veel vast en ik ga een commerciële partij niet blij maken met mijn foto's en ander geneuzel.

Het nadeel is wel dat mijn website sterk verouderd is (technisch) en het mede daardoor een flinke klus is om de boel bij te houden. Langzaam ben ik bezig alles om te zetten naar een betere standaard in webtaal (beter: de rotzooi die ik jaren terug langzaam maar zeker opgebouwd heb, te verwijderen)
Maar mijn website bestaat al zo lang, dat ik nu een dikke 300 pagina's aan moet passen, een klus waar ik behoorlijk tegenop zie.

Daarnaast mis je inderdaad een nogal interactieve omgeving waar gebruikers meteen kunnen reageren. Ik merk dat er op veel websites twitter-achtige omgevingen gecreëerd zijn waar je direct terugkoppeling achter kan laten over het onderwerp op die pagina.
Die mogelijkheid biedt mijn website niet, ook omdat ik er de technische kennis voor ontbeer.
Echter krijg ik wel de indruk dat een dergelijke functie je ook extra werk bezorgt: controleren of mensen geen idiote dingen plaatsen, is dan weer een deel van het onderhoud van je website. Mijn ervaring is dat als iemand echt iets wil weten, hij toch wel een e-mail stuurt. Mensen die dat een te grote drempel vinden, tja, pech gehad, we hebben jaren zonder facebook en twitter-ongein gekund, dus als ze een echte e-mail schrijven teveel moeite vinden, zijn ze bij mijn website aan het verkeerde adres.

Wat ik als grootste keerzijde beschouw: de tijd die het kost een artikel voor mijn website te maken, besteed ik niet meer aan extra tijd hier op het forum. Eens een artikel voor m'n website, zit ik er niet op te wachten het hele proces nog eens neer te gaan pennen voor het forum.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2015, 15:55:47 »
Een eigen website heb je al voor 42,50 per jaar.

Via een isp gratis, lees je betaalt voor je website via je kabel/glasvezel/adsl abo.

Voordelen van een eigen website, Blogger of Facebook, buiten dit forum: Het is meer je eigen plekje, waar je je eerdere berichten makkelijk kunt bewerken, herzien, wissen, etcetera. Je bent je eigen moderator.

Bij een forum ben je meer gebonden aan de layout van het forum. Je eigenlijk alleen tekst en wat plaatjes toevoegen.
Een website kun je zo mooi maken als je zelf wilt.

Wat let je om beide te gaan doen, zoals zo velen?

Dat is ook wat ik het eerste dacht, beide doen. Je moet dan wel op 2 plaatsen updaten.
Jeroen

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 November 2015, 23:34:03 »
Niet om je af te schrikken, maar toch een reactie:
Een website maken is een.
Een website bijhouden is twee.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 November 2015, 00:11:01 »
Wat je je misschien af moet vragen: Wie gaat jouw website vinden?
Wanneer je het op een forum zoals hier zet ga ik het wel vinden. Maar als je ergens in het grote internet het zoveelste websiteje begint niet...
Vind je dat erg of niet?

Wanneer ik iets aan mijn baan doe zet ik het hier neer, dan zit het in ieder geval in de buurt van de doelgroep. (of ze het nou leuk vinden of niet ;)
Pas als het iets is wat interessant is voor een veel grotere doelgroep zet ik het op mijn eigen site.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #6 Gepost op: 16 November 2015, 08:47:04 »
Citaat
Dus je hoeft niemand naar jouw stek te lokken,

Laat dat nou net het basisidee zijn van internet.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 November 2015, 11:30:28 »
Ik ga binnenkort beginnen aan mijn baan. Is het een leuk idee om misschien een website te maken met nieuwtjes en updates over de baan? En bij een nieuwe aanwinst daar erop zetten. Of is het beter om hier een topic te creëren?

@Daafs128,

Ik zou beide doen. Open een bouwdraad op het BNLS forum waar je met de overige gebruikers kunt discussiëren over je bouwproject. Open daarnaast een aparte website, annex blogpagina waarin je uitgebreid met tekst en foto's verslag kunt doen van de resultaten. Dat laatste kan kostenloos via: https://nl.wordpress.com/

Er zijn meerdere gebruikers op dit forum die zo'n website/blog gebruiken, bijvoorbeeld:

Zelf gebruik ik ook zo'n gratis wordpress website. Realiseer je wel dat het tijd kost.
Ook ik loop een beetje achter.  :D

Vermeld dan in je BNLS profiel de link naar deze website cq. blogpagina.

Grzz, Hans

Daafs128

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 November 2015, 15:28:48 »
Hallo,

Ik denk dat ik beide zal gaan doen! Misschien wordt het een beetje moeilijk om alles bij te houden vanwege school etc. Ik ga kijken of ik een website met blogger of wordpress ga maken.

Groetjes

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 November 2015, 15:43:16 »
Hou je dan wel tijd over om aan de baan te beginnen? :)
Ik heb al een trein

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 November 2015, 17:07:52 »
Ik ga kijken of ik een website met blogger of wordpress ga maken.

Persoonlijk vind ik Wordpress erg gebruikersvriendelijk. De andere daar heb ik geen ervaring mee.

Grzz, Hans

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #11 Gepost op: 16 November 2015, 17:35:24 »
Voordeel is als je al 20 jaar bezig bent in de webdelarij, dan bouw je net als ik gewoon een eigen CMS ... ben niet zo'n Wordpress (of andere open source) CMS  fan, maar voor iemand die wel wat beters te doen heeft dan 20 jaar aan vrije tijd te verkwanselen aan websitegeneuzel.. dan is Wordpress zeker een aanrader  (y) Of als je gewoon iets dieharder bent lekker keutelen met HTML  :)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

decauville_nl

• Offline Offline
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
« Reactie #12 Gepost op: 16 November 2015, 19:37:49 »
Ik heb geen aandelen maar Jimdo is ook gratis en erg goed. Gebruik ik al jaren. Super gebruiksvriendelijk en goeie support.
Kun je altijd nog upgraden naar Pro versie ook
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #13 Gepost op: 16 November 2015, 20:51:23 »
En hou er rekening mee dat als je site goed loopt en dus veel data gaat trekken dat het je gewoon geld gaat kosten.

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #14 Gepost op: 16 November 2015, 21:03:08 »
Luxeprobleem.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...