Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 07:00:32
NS 8400 van Werps door peterha
Vandaag om 02:27:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: Liliput Behälterwagen BTms55, duur spul....  (gelezen 3633 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Liliput Behälterwagen BTms55, duur spul....
« Gepost op: 11 November 2015, 13:25:01 »
Duur spul…



Dat onze modelspoorhobby geld kost is geen geheim, al doen we misschien allemaal wel eens een poging dat voor onze huisgenoten te verbergen als we terugkeren van een bezoek aan een beurs of modelspoorzaak. Met het toenemen van detaillering en digitalisering zijn de prijzen voor de modellen alleen maar gestegen. Toch blijft het een mooie hobby en zijn we menigmaal bereid een flink aantal Euro’s te spenderen aan dat zo gewilde model.

Dat de prijzen de pan uit schieten, blijkt wel uit het in november verschenen H0-model van een goederenwagen van Liliput. Door ongunstige prijsstijgingen bij de productie (Kader in China) wordt de consument een prijs berekend  tussen de € 75,- en € 85,-!!
De wagens zijn dan ook zo’n beetje het meest besproken topic op de modelspoorfora, waarbij met name de Duitsers zich krachtig roeren.
Opmerkelijk genoeg worden de wagens toch goed verkocht… Interessanter is de vraag hoe voor een eenvoudige wagen zo’n hoge prijs tot stand kan komen.
Toen de modellen al in 2012 werden aangekondigd stond de euro gelijk aan 1,35 US-Dollar. Momenteel staat de dalende wisselkoers rond de  1,10. Daarbij zijn in China de loonkosten de laatste jaren enorm gestegen. Beide factoren hadden een kostenstijging van rond de 65% in drie jaren tot gevolg. Het produceren in China is dus niet antrekkelijk meer, vele fabrikanten trekken de productie terug naar Europa.
Voor Liliput ligt dat moeilijk, zij hebben geen keuzevrijheid in de firma die de modellen voor de Europese markt kan produceren. Bachmann Europe en daarmee ook Liliput zijn onderdeel van Kader Holding in Hong Kong, die de prijzen naar eigen inzicht dicteert. Daar ben je dus mooi klaar mee en sta je al op achterstand ten opzichte van andere fabrikanten. En wij modelspoorders betalen uiteindelijk de prijs.

Even terug naar de wagens, krijg je iets ultiems voor deze prijs?

Het gaat om een model van de tweeassige Duitse containerdraagwagen BTms55 uit de tweede helft van de jaren vijftig. Er zijn en worden een aantal varianten uitgeleverd, met open en dichte containertjes, maar ook met ketels voor chemische materialen of biertransport.

Eerst de wagen zelf, eigenlijk niet meer dan een frame, maar eens bekijken. Het geheel is gevormd uit zinkgietwerk en daardoor ontbreken de scherpe contouren aan de hoeken. De remblokken zijn grof weergegeven en ook andere details als remhandels zijn meegegoten en dus niet superstrak aangezet. Beter was geweest hier losse kunststofdelen voor in te steken. Ook remverstellers tussen de remblokken ontbreken. Op de bufferbalken zijn dikke klonten meegegoten die de imitatie van de schroefkoppeling moeten voorstellen. Ook ontbreken luchtslangen en de gaatjes om die te monteren. Er worden geen losse delen meegeleverd met de wagens.

De open bakjes hebben veel te dikke wanden (wat op te lossen is door de randen deels te camoufleren met een zwarte stift),


en de hefringen zijn niet eens doorbroken, die zou je met een miniboortje zelf moeten openboren.



De vloeistofcontainers zijn een duidelijke teruggang ten opzichte van de containertjes die Roco als twintig jaar geleden uitbracht. Zelfs de loshandels zijn meegegoten, waar Roco hier een apart onderdeeltje voor monteerde. Enig voordeel  is wel dat de bevestigingspennetjes waarmee de containers op de wagens kunnen worden gezet identiek zijn aan die van Roco; zo kun je eventueel containers uitwisselen.



Kortom, de uitvoering van de wagens had beter gekund, veel beter en dan ook nog eens voor een aangenamere prijs. Liliput zit op de blaren; veel kritiek en verschillende winkels hebben al bestellingen geannuleerd omdat de hobbyist geen hoofdprijs wil betalen voor deze modellen. We positief zijn de scherpe beschrifting, de prima rij-eigenschappen en de goed werkende kortkoppelmechanieken. Daarin zit overigens standaard de nieuwe Liliput-kortkoppeling, ook weer zo'n ontwikkeling waar weinigen op zitten te wachten...

De foto’s bij dit artikel tonen twee uitvoeringen van de uitgebrachte modellen. Kijk en oordeel  zelf…




grtz,
Wim



« Laatst bewerkt op: 11 November 2015, 13:26:47 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Liliput Behälterwagen BTms55, duur spul....
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2015, 18:26:03 »
Brawa komt eind dit jaar met de BTms58, met daarop vijf containers. Ongetwijfeld fijner qua details en prijsstelling.

Grtz,

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Liliput Behälterwagen BTms55, duur spul....
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2015, 19:06:21 »
Wat moet ik mij voorstellen bij de 'Liliput kortkoppeling'? Is dat dezelfde Roco kloon die bij het Britse gebeuren als optie verkrijgbaar is?

Jelle Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
Re: Liliput Behälterwagen BTms55, duur spul....
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2015, 19:27:36 »
Een koppeling die (zoals vrij gebruikelijk met kortkoppelingen) met geen enkel ander merk koppelt, en als "bijzonder" extraatje deze keer GEEN voorontkoppeling heeft.


(Plaatje van Lippe)

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1308
Re: Liliput Behälterwagen BTms55, duur spul....
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2015, 19:39:58 »
Liliput mag dan geen keuze hebben, ik gelukkig wel.
Absurde prijs wat mij betreft.
Zeker voor een product wat 20 jaar ontwikkeling lijkt te hebben overgeslagen.
Groet van Ben

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Liliput Behälterwagen BTms55, duur spul....
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2015, 20:38:45 »
En wij modelspoorders betalen uiteindelijk de prijs.
Dat is de vraag  ::)

Maar toch bedankt voor de plaatjes. Het sterkt het beeld dat het een heel acceptabele wagen is, die ik voor een tientje of 4, max 5 zeker zou kopen.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Liliput Behälterwagen BTms55, duur spul....
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2015, 21:09:54 »
Beladen zeker niet onaardig...




Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12477
    • sleutelspoor
Re: Liliput Behälterwagen BTms55, duur spul....
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2015, 21:12:42 »
Geef wel een vertekend opties beeld van de bakkies. Kan er mee leven.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Liliput Behälterwagen BTms55, duur spul....
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2015, 22:01:17 »
Goede kritische bespreking, Wim. Ik heb elders al aangegeven dat ik deze wagens niet ga kopen en me graag laat verrassen door de wagens van Brawa, die eindelijk dit najaar eraan lijkt te komen en naar het schijnt zo rond de 50 euro moeten gaan kosten. Ook niet goedkoop, maar niet absurd duur.
Eigenlijk zit ik ook te wachten op wagentjes met drie Behälters van Brawa. Ze maken die al in spoor 0; het zou dan niet erg ingewikkeld moeten zijn om die in h0 om te zetten...
En verder: het is natuurlijk nu een uitdaging van andere fabrikanten om Liliput te laten zien hoe je wel goede en normaal geprijsde wagentjes met 4 Behälters kunt maken. Dus fabrikanten, maak ons modelspoorders blij!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus