Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Wim Vink
Vandaag om 23:43:58
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 23:29:31
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
Vandaag om 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
  

Auteur Topic: Arduino werkgroep..  (gelezen 20811 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #15 Gepost op: 19 november 2015, 07:41:04 »
@ Timo, Ik heb nog 0 ervaring met GitHub, dus ik moet me daar gewoon eens in verdiepen en gaan gebruiken. Dit zal wel nog even duren, ook iets met tijd enzo...
En inderdaad, ik had het met DHL laten versturen, dus ik had wel verwacht dat de douane het zou hebben. Volgende keer gewoon via de Registered Air Mail of zoiets...
Mijn printen komen van Itead. Onderhand al ruim 200 printen besteld en nooit problemen mee gehad (y)

@ Bert, Bedankt voor de terugkoppeling, we/ik wacht(en) geduldig af (y)

Edit:
Dit is een gebouwde versie (kwam net 1 RJ12-deel te kort :( )

« Laatst bewerkt op: 19 november 2015, 08:40:25 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #16 Gepost op: 19 november 2015, 08:41:04 »
Voor GitHub heb je allerlei plugins voor de ontwikkel omgeving. Dat is vaak een kwestie van installeren en klaar, waarbij je dan alleen voor de echt ingewikkelde acties nog naar de commando regel moet. En je hebt ook de voordelen van versie beheer, zodat alle bugs die opgelost worden direct voor iedereen beschikbaar zijn.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #17 Gepost op: 19 november 2015, 08:47:31 »
Overigens, als je de Arduino met 5V wilt voeden (bijvoorbeeld omdat je zelf een 5V regulator op het bord zet, moet je dit gewoon aanbieden op de 5V pin. Alleen zorgen dat je niet tegelijk de USB er aan hebt. (Een Pro Mini kan daar overigens wel tegen.)

Ehm, dus... wat gaat er mis als ik tegelijkertijd een USB aan m'n arduino (nano) hang èn 5V op de 5V ingang zet? Niet ondenkbeeldig gevaar met hoe ik nu m'n arduino's ga opzetten, vandaar dat ik het vraag :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 19 november 2015, 08:49:02 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2015, 10:51:10 »
Hoi Reinout,

Ik moest het even nakijken maar de Nano heeft ook een (schottky) diode tussen de USB en de 5V dus is het geen probleem. Sluit je dan 5V of Vin (met natuurlijk 7V+) aan en ook de USB zal voor de externe voeding gekozen worden.

Het is dus echt een Uno probleem. Deze heeft namelijk een ander schema ervoor en kijkt voor het doorschakelen van de USB voeding alleen naar de Vin lijn. En tja, die is spanningsloos als je de Uno voedt via 5V en hang je dus de 5V en de USB 5V hard aan elkaar en dat is een slecht idee. Maar op een Pro Mini of Nano dus geen probleem :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #19 Gepost op: 19 november 2015, 11:17:38 »
Problemen die er niet zijn zijn de beste problemen :) Merci!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #20 Gepost op: 19 november 2015, 19:36:24 »
Een paar zaken die me opvallen:

Je zet overal 'GND' bij aansluitingen die 'GND' zijn. Je hebt in Eagle ook de 'Power symbols'. Het bekende balkje aan een net vastplakken dat GND moet zijn, zal dat automatisch tot GND bombarderen. Elk ander net wat je vervolgens zo'n balkje geeft, ook al is dat op je scherm fysiek niet met elkaar verbonden, wordt vervolgens in je print-ontwerp, wel met een air-wire verbonden, ten teken dat het 1 geheel moet worden.

Hetzelfde gaat op voor spanningsbussen: ook die kun je met de power symbols gemakkelijk definiëren.

De print is dubbelzijdig, maar naar mijn mening denk je niet echt dubbelzijdig ;)
Zowel links als rechts, bij de modulaire connectors, ga je heel moeilijk kronkelend tussen de aansluitpinnen door. Je kunt er ook gewoon omheen: daarvoor biedt de andere printzijde je alle ruimte.
Persoonlijk denk ik dat het zelfs wel enkelzijdig met slechts 2 draadbruggen had gekund, maar ik vermoed dat dat in prijs niets uitmaakt, daar het standaard een dubbelzijdige print is.

Waar ik nog even naar zou kijken: de printbaan op de onderzijde die wel heeel erg dicht langs de optocoupler loopt... Er mag dan een soldeermasker op zitten, maar weet je zeker dat het met de toleranties bij de printboer altijd goed komt?

Kwa uitlijning ben ik altijd een pietlut en ga ik net zo lang door tot weerstanden en dergelijke mooi op 1 lijn staan ;) dus dat mag je lekker negeren ;)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #21 Gepost op: 19 november 2015, 19:55:04 »
Ik ben het 100% met je eens. Dit heb ik even snel binnen 2 uur getekend en gemaakt, aangezien een vriend deze snel nodig had. De volgende versie wordt netter ;)
Vriendelijke groet, Servé.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #22 Gepost op: 24 november 2015, 09:54:58 »
Beste allen,

We lezen mee, begrijpen de vraag over een eigen board voor Arduino. We zijn er over intern aan het overleggen. Probleem is dat we niet onbeperkt boards kunnen aanmaken.

Nog even geduld a.u.b.

Gr, Bert
Team moderatoren..
Even een gedachtespinsel: Een subboard in digitaal, net als je nu in bijv. de verkoopafdeling hebt (met aangeboden, gezocht, overig), met Arduino?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #23 Gepost op: 24 november 2015, 10:44:06 »
Hoi Laurent,

Gelezen!
Het is niet zozeer of we willen, een lopen tegen technische beperkingen van het forum aan qua aantal (sub)boards.
Ons plan is de inrichting van het forum te herzien, een aantal boards samen te voegen om zo weer wat 'ruimte' te krijgen.
Dat gaat allemaal in de spaarzame vrije tijd, dus gaat nog even duren.
Graag nog even geduld, wordt aan gewerkt!

Gr, Bert

marioB

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • www.depercee.nl
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #24 Gepost op: 24 november 2015, 16:15:03 »
Hoi Servé,

zou je een korte stap-voor-stap uitleg willen geven over hoe je een printje bij itead laat maken?
D.w.z. waarmee teken je het ontwerp? Dan uploaden neem ik aan?
Heb je een basis-template voor een (leeg) arduino schild?
Dat soort vragen.

Wat ik ermee wil bereiken is een "standaard schildje" dat sowieso de DCC ingang heeft, en aansluiting naar de arduino (Uno.)
Als uitgangspunt voor verdere knutsels.
O.a. een knutsel om 4 - en niet meer - servo's aan te sturen, met nette stekkertjes enz.
Dat is in het verlengde van het idee van de DCC-Booster - wie kent 'm nog? - dus voor modules en hele kleine (boekenplank-)baantjes.

groetjes,
Mario

PS goed bezig, vooral doorgaan  (y)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #25 Gepost op: 24 november 2015, 16:28:34 »
Hoi Mario,

Als het alleen gaat om DCC en 4 servo's, dan kun je eens kunnen kijken naar de AdServo hier op 't forum, die doet precies wat jij wil ;)
Over het hele schema tot print-verhaal wil ik wel eens iets schrijven, maar daar heb ik momenteel de tijd niet voor. Dat zal dan volgende week ergens worden.
Vriendelijke groet, Servé.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #26 Gepost op: 24 november 2015, 17:00:21 »
Hoi Mario,

Servé heeft gelijk dat het klinkt alsof de adServo zo'n beetje is wat je zou willen maken. Kunnen 4 servo's aan (of 8 als je het anders opbouwd), zit een regulator op voor de servo's en de DCC input.

Hoe ik een printplaat maak? Ik gebruik KiCad om de printjes in te tekenen. Een andere bekende is Eagle maar ik heb voor KiCad gekozen omdat het open source is en je geen limiet hebt op de grote van de printplaat. (Bij de gratis versie van Eagle wel, de betaalde natuurlijk niet.) En het is vooral een kwestie van doen. Het is zeker handig online, vooral op Youtube, tutorials te zoeken maar het is vooral belangrijk dat je zelf aan de slag gaat om het gevoel te krijgen.

Standaard zit er geen footprint in voor een Arduino maar gelukkig kan je die zelf makkelijk maken, of beter, een ander heeft dat al eens voor je gedaan en is zo aardig geweest dat te delen. (Doet me denken, ik moet die van mij nog steeds op GitHub zetten...) Een top site met veel symboles (voor in een schema) en footprints (voor op een PCB) is die van Smisioto. Hij heeft onder andere Arduino headers gemaakt (die ik heb aangepast voor de Pro Mini maar pas na mij adServo design  ::) ).

En als het gaat om PCB is het vooral proberen en het inzicht krijgen hoe alles op een print past. Enorm grote printplaten is makkelijk maar een mooi uitgelegd,compact en netjes gelabeld printje maken gaat wat tijd in zitten. En controleer vooral elke footprint! Print alle footprints en controleer ze! Ook dingen als de grote van het gat voor truhole componenten. Je zal anders niet de eerste zijn waarbij iets net niet past omdat het toch net niet de goede footprint was. Of waar de MOSFET toch GSD bleek ipv GDS...

En na PCB ontwerp, waar veel tijd in kan gaan zitten als je het netjes wilt, is het vooral goed controleren (en de rules checker draaien). Daarna is het een kwestie van de bestanden hernoemen zoals de fabrikant voorschrijft en niet per ongeluk lagen omdraaien. Print bestellen, bestand (zip) uploaden en wachten :) En in de tussentijd heb je waarschijnlijk mooie aanpassingen weten te bedenken voor een volgende versie  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

marioB

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
    • www.depercee.nl
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #27 Gepost op: 25 november 2015, 11:54:34 »
Timo, klinkt goed, alleen nog even wat vrije tijd vinden...  ;D

adServo heb ik bekeken ja, maar dat is nou net té goed.
Dan kan ik net zo goed een kant-en-klare centrale kunnen nemen met bijpassende spullen.
"zelf doen" zei mama al  ;)

EDIT: spelfout in de naam gecorrigeerd
« Laatst bewerkt op: 25 november 2015, 15:18:21 door marioB »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #28 Gepost op: 25 november 2015, 15:14:20 »
Hoi Mario,

Mijn mama zei altijd: "Samen spelen!"  ;D Het is allemaal vrij en je kunt het indelen zoals je wilt, effecten toevoegen enz. Een bijdrage zou ik ook op prijs stellen.


Timo

PS, Autocorrect?  ;D
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Arduino werkgroep..
« Reactie #29 Gepost op: 27 november 2015, 15:52:30 »
Hallo Servé,

Ik zie nu pas je bijdrage over dit Arduino shield.
Om de een of andere reden kreeg ik er geen notificaties van, terwijl dat wel aan staat.
Goed initiatief en mooi gedaan.

Citaat
JP6: +5V van Uno of extern. Het is mogelijk om een externe gestabiliseerde +5V aan te sluiten. Ik ben erover aan het denken om dit te veranderen in "Externe DC" en dit dan aan te sluiten op de Vin, zodat alles dan uit die externe voeding wordt gevoed. Is dat een idee?

Ik zou er zeker voor zijn om JP6 aan te sluiten op de Vin. Dan kun je er zelf een eigen voeding aan hangen van 7-12 volt. Dat kan gewoon tegelijk met de USB kabel is mijn ervaring.

Voor het Loconet deel heb je gekozen voor het uitgebreide schema met de LM311.
Zelf gebruik ik dit veel eenvoudiger schema. Dat werkt prima bij mij. Scheelt toch weer wat componenten.



Gr. Nico