Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door MOVisser
15 December 2025, 23:22:11
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
  

Auteur Topic: Baan in Z digitaliseren bediening  (gelezen 2445 keer)

Peter75

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Baan in Z digitaliseren bediening
« Gepost op: 08 November 2015, 11:35:28 »
Na jaren van stockage, heb ik eindelijk plaats en tijd gevonden om mijn oude collectie treinen en modellen van Spoor Z nog eens boven te halen.
Ondertussen ben ik al wat aan het spelen met mogelijke opstellingen en baanplannen maken.

Ik zou deze baan zoveel mogelijk willen digitaliseren en hopelijk in de toekomst ook de Z locs.

Voorlopig wil ik de wissels, seinen en verlichting digitaal laten verlopen met op termijn een bediening met PC of laptop of Ipad.
Uit een oude HO collectie (die zelfs amper gebruikt is) wil ik, alvorens deze te verkopen, een aantal zaken recupereren:
- 1 x Marklin Digital 6020 Central Unit
- 2 x Marklin Digital 6002 Transfo
- 1 x Marklin Digital 6022 Central Control
- 1 x Marklin Decoder K83
- 1 x Marklin Signaal Decoder 72441
Mijn vraag is of deze materialen wel allemaal kunnen gerecupereerd worden. Wat is er overbodig en wat kan worden herbruikt.
Later komen de locs pas in het spel, voorlopig enkel het bedienen van de baan.


Bedoeling :
Fase 1 : een geautomatiseerd schaduwstation
Plaat grootte : 135 x 80cm (zie tekening in bijlage)
=> oranje = oprit van 0 naar 50mm
=> blauw = schaduwstation
=> grijs = opstelrail
Voorlopig is er door de beperkte opzet slechts 4 parkeerstroken voorzien (tenzij iemand me suggesties kan geven om er op deze oppervlakte meer te plaatsen).

Ieder spoor krijgt eerst een schakelrail om de wissel te verzetten naar het volgende spoor. Vervolgens een ontkoppelrail om de loc vrij te geven. Gevolgd door een geïsoleerd stuk gekoppeld aan een schakeldoos waarmee dit spoor onder stroom kan worden gezet. Vervolgens het einde van de isolatiestrook en daarna een volgende schakelrail om het spoor vrij te geven en de wissel weer te verzetten.

Hier zijn dus maar twee schakelaars van toepassing : de eerste om te ontkoppelen en een tweede om het geïsoleerde stuk te activeren of deactiveren.

Deze opstelling zou ik voor ieder spoor in het schaduwstation toepassen.
Het ontkoppelen van de treinstellen is me nog niet helemaal duidelijk en hier zal ik nog een testopstelling voor moeten voorzien. Zodat de locs op het juiste punt stil staan om zo de wagons te kunnen ontkoppelen.
Onderaan recht heb ik een opstelspoor voorzien om makkelijk locs en wagons te kunnen toevoegen.

Fase 2 : zal het bovengronds traject zijn , maar hier is het nog even puzzelen hoe en wat. Voorlopig is het de bedoeling om hier een rangeerstuk als een pendellus op te voorzien alsook een continue traject.

Deze fase zal een modulair deel worden met uitbreidingen naar andere later toe te voegen segmenten.
Deze opstelling zal wel digitaal gestuurd worden (voorlopig met uitzondering van de locs).

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2015, 15:55:58 »
Waar een wil is, is een weg.  (y) Houd je wel rekening met het bijna gehalveerde voltage waarop de Z-locjes rijden? Die verdragen absoluut geen 14-24 volt. Maximaal 9V gebruiken.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2015, 16:08:30 »
Gezien de grootte van de locjes en de noodzakelijke ruimte voor de decoders, heb je wel eens naar het Dinamo systeem gekeken? Behalve dat je analoog en digitale locs door elkaar kunt laten rijden, hoef je geen decoder in het locje te bouwen

http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/.

Dat kan je plannen over wat te behouden, en wat te verkopen, misschien beïnvloeden.

gr, Bert

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2015, 16:26:29 »
Waar een wil is, is een weg.  (y) Houd je wel rekening met het bijna gehalveerde voltage waarop de Z-locjes rijden? Die verdragen absoluut geen 14-24 volt. Maximaal 9V gebruiken.

Allie

En de K83 vind minder stroom niet fijn, met als gevolg dat de wissels niet betrouwbaar schakelen.

Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2015, 15:08:59 »
Gezien de grootte van de locjes en de noodzakelijke ruimte voor de decoders, heb je wel eens naar het Dinamo systeem gekeken? Behalve dat je analoog en digitale locs door elkaar kunt laten rijden, hoef je geen decoder in het locje te bouwen
In Houten zit iemand die decoders in Z-locomotieven inbouwt. Dus de decoder kunnen in de locomotieven. Hij heeft meestal een bordje bij zich met een aanta; parallele ovalen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

F.E.M.

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2015, 16:48:43 »
Gezien de grootte van de locjes en de noodzakelijke ruimte voor de decoders, heb je wel eens naar het Dinamo systeem gekeken?
Er zijn wel al decoders die in nagenoeg elke Z loc passen: http://www.tran.at/Produkte/DCX77z.shtml
Mvg,

Franky

zofman

  • stationchef van de S.a.A.-bahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Stationchef van de S.a.A.-bahn
    • Bouw van de S.a.A.-bahn
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #6 Gepost op: 09 November 2015, 17:18:03 »
Ik heb zelfs de br89 uit de startset gedigitaliseerd met de tran decoder.
Soms is er wel wat freeswerk te doen in de metalen kapjes.
Ik heb zelfs iemand gezien die ook nog geluid had ingebouwd in een railbus
Jan
Link naar mijn joeptjoepkanaal over de bouw van de S.a.A.-bahn
https://www.youtube.com/channel/UC7-t1dWsfnRNfJBdde_hbCA

Peter75

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Baan in Z digitaliseren bediening
« Reactie #7 Gepost op: 13 November 2015, 19:35:41 »
Bedankt voor de reacties op de decoders in de locs. Ik ga dit precies iets naar voor schuiven op mijn planning.

Mijn eerste opzet was om het bestaande materiaal te hergebruiken. Dat lijk me in een eerste fase om de bediening te digitaliseren toch al een "goedkope" opstap. Kwestie van in het ontwerp van de baan al dadelijk de juiste spullen te kunnen integreren.

Maar misschien dat ik de 6020 nog kan hergebruikt worden voor andere accessoires op de baan.
Alle suggesties zijn natuurlijk welkom.