Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door GerardH
Vandaag om 02:53:29
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41

Auteur Topic: Het Spoorwegmuseum is afgehuurd door Albert Heijn.  (gelezen 24625 keer)

Rondje_HO

• Offline Offline
Re: Het Spoorwegmuseum is afgehuurd door Albert Heijn.
« Reactie #30 Gepost op: 07 November 2015, 11:02:42 »
Maar ze zijn toch niet dicht? Nou ja, wel de dagen voor de opbouw dan, maar die AH dagen zijn ze open maar alleen met speciale toegangsbewijzen.

Volgens mij voor het eerst dat ik ja ga zeggen als de AH kassière me vraagt of ik kerstspaarzegels wil  ;D

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #31 Gepost op: 07 November 2015, 11:08:16 »
Het is mij nog steeds niet duidelijk hoe de doelstelling van het spoorwegmuseum zich verhoudt tot een proeverijtje van een kruidenier.
Het lijkt me dat die twee zaken elkaar hier bijten.
Ik heb geen problemen met sponsoring, maar dit is iets anders. Hier wordt een museum gebruikt als evenementenhal. De gemiddelde bezoeker komt dan voor de proeverij, niet voor het Spoor.
En die zal er ook niet snel terugkeren, want: been there, done the tour, got the t-shirt.

Ik ga liever begin maart. Dan staan al die vreetstallen niet zo in de weg. Dan wordt het uitzicht op Ons Erfgoed ontnomen door modelspoor. Op een of andere manier vind ik dat een stuk passender binnen de doelstelling van het Spoorwegmuseum dan tapa's en prosecco.

Als het nou een whiskyproeverij was....
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jeroen Mooij

• Offline Offline
  • check www.roestrijden.nl
« Reactie #32 Gepost op: 07 November 2015, 11:14:52 »
Is er hier eigenlijk iemand die sowieso van plan was om deze dagen (door de weeks) naar het NSM te gaan?

Nee?

Waarom dan deze drukte?

Vraag liever thuis aan je lief: Ga je mee naar het NSM want AH staat er ook.
Of anders: Ik schat zo in dat er heel wat toegangskaarten in schoenen van ons spoorautisten te vinden zijn.

Als cadeautje......
Treinen moeten rijden

MaVe

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 07 November 2015, 11:29:45 »
Het doorlezen van dit topic laat weer een keer zien hoe stoffig  het merendeel van de modelspoorhobbyisten is... out of the box denken is er voor veel niet bij.. misschien zouden de critici eens verder moeten denken. Wintermaanden, (stoom)treinen, museum, kerst, sfeer, eten en drinken, samenzijn. Sommige reacties komen erg egoistisch over "mijn museum mag alleen maar voor de treinen en ontraxs zijn" als je die gedachtegang hebt ben ik benieuwd hoevaak je per jaar zelf naar het museum gaat. Ik 1x per jaar en daar komen ze echt niet van rond.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 07 November 2015, 11:38:12 »
Blijft raar, dat musea en andere culturele instellingen tegenwoordig met de pet rond moeten om rond te komen.
In Londen kost de toegang tot het British Museum....
NIETS!

En weet je hoeveel het National Railway Museum in York kost?

Precies evenveel.

Daar hechten ze iets andere waarde aan hun erfgoed. Ondanks een conservatieve regering, die zonder gedoogsteun regeert.
Kan de VVD nog wat van leren. En de rest ook, trouwens.

Het is inderdaad een politiek beslissing in het VK om belangrijke musea gratis te houden voor het grote publiek. Dit heeft als gevolg dat het altijd gezellig druk is in de musea en dat er een lekker divers publiek is. Doordat het gratis is zie je ook bepaalde bevolkingsgroepen in het museum die je in Nederland bijna nooit in het museum ziet. Goed voor de algemene ontwikkeling van de gehele bevolking dus. Ook trekken de gratis musea veel touristen wat goed is voor de touristenindustrie. Dit levert indirect ook weer belasting op natuurlijk.

De musea moeten natuurlijk wel gefinanceerd worden, dit wordt deels gedaan door het minesterie van cultuur. Ook zie je dat de musea veel extra commerciele activiteiten hebben. Grote boek- en souvenierwinkels, er wordt om donaties gevraagd bij de ingang, een papieren plattegrong kost geld, etc. Maar ook grotere dingen, welvarende mensen kunnen een hele tentoonstelling of kamer sponsorenen en hun naam aan de kamer koppelen. Ook vinden er vaak evenementen plaats zoals nu in het spoorwegmuseum. Vaak zijn er 's avonds na sluitingstijd diners en borrels tussen de dinosaurussen en egyptische beelden. Dus ook in het VK moeten ze 'met de pet rond' om de collectie gratis bezoekbaar te houden.

Dat het spoorwegmuseum nu een paar dagen dicht moet lijkt me ook niet echt een groot probleem. Ik ben er wel eens doordeweeks buiten de schoolvakanties geweest, en dan zijn er bijna geen bezoekers.

henk

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 07 November 2015, 11:56:53 »
In Engeland zijn alleen de musea van de staat gratis toegankelijkheid en dan nog los van de entree voor speciale tentoonstelingen en de andere manieren waarop wordt geprobeerd geld uit je zak te kloppen. York is wat dat betreft echt een giller. Je moet in de rij voor een serie balies staan. Als je aan de beurt bent steekt zo'n balietype met pet op een spiegelei omhoog. Ze blazen nog net niet op een fluitje. Vervolgens probeert de baliemedewerker zoveel mogelijk de indruk te wekken dat je eigenlijk een boekje of iets anders moet kopen om erin te mogen. Kortom, de hele setting suggereert dat het toch niet gratis is.
Alle andere musea kennen sowieso fikse toegangsprijzen in vergelijking met Nederland.

Anyway, van mij hoeven musea niet gratis te zijn. Ik verwacht wel dat ze voornamelijk zijn geopend en een kleine twee weken uit functie vind ik toch wel ruig.
Want voor de duidelijkheid. Het wordt geen eten tegen de achtergrond van treinen. Het wordt geen variant op Ontraxs of Christmas Station. De boel wordt vrijwel leeggehaald. Vandaar dat het op- en afbouwen zo lang duurt. Anders kan AH ook die 40.000 mensen in drie dagen niet kwijt.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2015, 12:13:04 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

guest7823

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 07 November 2015, 13:05:41 »
Een evenementenhal met een hopeloos ongelijke vloer met nare groeven, waar ook een grote hoeveelheid oud ijzer een nuttige invulling in de weg staat.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #37 Gepost op: 07 November 2015, 13:17:34 »
In Engeland zijn alleen de musea van de staat gratis toegankelijkheid en dan nog los van de entree voor speciale tentoonstelingen en de andere manieren waarop wordt geprobeerd geld uit je zak te kloppen.

Laat ik volstaan te zeggen dat mijn ervaring anders is.
Zowel in Londen als in Washington, York, Edinburgh, Dublin en Glasgow.
Nooit het gevoel gehad dat ze mij de centen uit de zakken keken. Ook niet bij de exit through the gift shop.
Wel altijd met plezier een briefje in de courtesy box geduwd. Omdat ik het me kan veroorloven en omdat ik het dat wel waard vind.

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 07 November 2015, 13:34:33 »
Much ado about nothing......................
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 07 November 2015, 17:16:28 »
Laat ik volstaan te zeggen dat mijn ervaring anders is.
Zowel in Londen als in Washington, York, Edinburgh, Dublin en Glasgow.
Nooit het gevoel gehad dat ze mij de centen uit de zakken keken. Ook niet bij de exit through the gift shop.

In Washington zeker niet, maar bij mijn recente bezoeken in Engeland stond ik wel te kijken. Juist York stak de kroon met de opzet van de entree. Er is dan ook fiks bezuinigd de afgelopen jaren en de huidige regering heeft de staatsmusea de opdracht verstrekt meer eigen inkomsten te genereren.
Desondanks zou het land denk ik te klein zijn als één van deze musea het in zijn hoofd zou halen zich voor tien dagen te verhuren aan een grootwinkelbedrijf.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AlfaArjen

• Offline Offline
  • NS in het echt, FS in 1:87
« Reactie #40 Gepost op: 07 November 2015, 17:45:14 »
Wat een gedoe joh.

Je kunt ook als bedrijf de complete Efteling afhuren als je maar betaald. Gezeik om niks dit, de rest van de dagen kun je gewoon rondhuppelen in het spoorwegmuseum. Wees blij dat ze er zo geld mee kunnen verdienen.

Tomasso

• Offline Offline
Het Spoorwegmuseum is afgehuurd door Albert Heijn.
« Reactie #41 Gepost op: 07 November 2015, 20:25:00 »
Haha, lach me weer eens slap hier. De gemiddelde azijnzeiker heeft zijn weg weer naar het forum gevonden. Oogkleppen op en alsjeblieft niet teveel randvoorwaarden of humor, daar is de stoffige (model)spoorder van gespeend. Dus heeft het niets met treinende maken, dan kan het absoluut niet. Moet nog oppassen dat ik er geen grapje op los laat, daar zijn in het verleden heel wat zure mensen op dit forum over gevallen...

Hoe dan ook, geen legaat voor het NSM, geen of onvoldoende overheidssteun, nou dan lijkt me dit een uitgelezen kans. Overigens kom ik redelijk vaak in het museum en er zijn genoeg dagen bij dat ik rond kan rennen in het museum zonder iemand tegen te komen. Dus laat ze maar lekker die bronnen van inkomsten aanboren, of ze moeten juist al die azijnzeikers verplichten om wekelijks naar het museum te gaan en de volledige entreeprijs te dokken, dan kunnen ze dit soort fratsen achterwege laten. Maar iets zegt me dat juist die zeikers niet komen... ;D
« Laatst bewerkt op: 08 November 2015, 01:15:34 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 07 November 2015, 20:49:31 »
Beste,

Deze discussie gaan we hier niet voeren!

Anders komt  de zamboni weer van stal!

Gr, Bert
Team moderatoren.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #43 Gepost op: 07 November 2015, 21:06:53 »
Huub heeft zelf net zijn reactie verwijderd...

Anyways, nu de subsidies voor allerlei erfgoedconserverende activiteiten verdwenen zijn moet je als museum toch ìets om de kosten te dekken. Kennelijk betaalt Appie meer dan die negen dagen aan bezoekers hadden opgebracht. Het is gewoon een rekensommetje lijkt me.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #44 Gepost op: 07 November 2015, 21:14:23 »
Doen de meeste pretparken ook; Eneco dagen, Nuon dagen, Univé dagen, Postcode Loterij dagen, noem maar op.

Stephan.