Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 2100, zelfbouw
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: NS 2100, zelfbouw (gelezen 5849 keer)
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
NS 2100, zelfbouw
«
Gepost op:
03 november 2015, 23:50:35 »
Ooit heb ik in dit draadje over rijtuigen in karton al eens mijn zelfbouw-2100 in aanbouw laten zien.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42900.msg681414.html#msg681414
Geïnspireerd door wat hier momenteel allemaal gebeurt met 2100en ben ik nu eindelijk verder gegaan met het afbouwen dan wel oplappen van dit model, dat ik ben begonnen in de jaren' 80.
Het wordt een 2104, toestand ofwel midden jaren ' 30 of wel ca. 1950, afhankelijk van welke ik het best kan documenteren met het boek en de overige documentatie.
Ivo's detailniveau met zijn 2103 ga ik zeker niet halen, en dat ga ik ook niet proberen. Het doel is een goed lijkende en goed lopende 2100 op de baan te krijgen, met acceptatie van het feit dat de basis van het model inmiddels meer dan 25 jaar oud is, en deels ook mijn modelbouwvermogens van toen weerspiegelt. Uiteraard doe ik de dingen die ik nu echt onder de maat vind, opnieuw en maak ik wat nog ontbreekt naar mijn beste kunnen van nu. Maar als ik hetzelfde wil bereiken als Ivo (en waarschijnlijk Gert, we gaan het zien) zou ik beter opnieuw kunnen beginnen en dat ga ik lekker niet doen.
Uitgangspunt van dit model was (uiteraard) een torenhoog enthousiasme voor de 2104 in het museum, dat al van heel ver terug dateert, en de uitleg over Blikken Tinus door de suppoosten van het museum, waarvan een aantal toen nog echt oud-stoommachinist was. Tweede uitgangspunt was de bouwbeschrijving van een messing 3400 in 3 afleveringen in De Modelbouwer in de jaren ' 80, die met Waldorp erbij vrij simpel was om te werken naar een 2100. Dit was een model uit hoofdzakelijk 1mm messing plaat, een Roco-motor in de tender die via een cardan de loopwielen van de loc aandreef, en (vooruitstrevend voor die tijd) drijf- en tenderassen in verticaal bewegende lagers met een horizontaal stuk verenstaal voor de vering. Die bewegende ophanging heb ik braaf nagebouwd, en de loc ontleent hieraan uitstekende loopeigenschappen en stroomafname. De drijfwielen zijn als ik me goed herinner van een Roco Br 01, de loopwielen van Fleischmann.
Met de aandrijving was ik minder succesvol. Tijdens de poging tot bouwen van de aandrijfkoppeling tussen loc en tender besloot ik toch maar een oplossing te zoeken om een gewone aangedreven tender te maken, maar ook dit ging mijn capaciteiten te boven (en het kopen van een kant-en-klare tenderaandrijving mijn financien). In tweede instantie, alweer een tijd later, maakte een kennis met een paar tandwielen een aandrijving die in de tender paste en één as aandreef, waarmee de loc weliswaar kon rijden maar bijna niets trekken. Hier heeft het afbouwen van de loc jarenlang op vastgezeten.
Ik deed nog af en toe iets aan het project, zoals het monteren van een MK voedingspomp voor de voorverwarmer en het verzamelen van onderdelen, maar in hoofdzaak lag het dus stil. Genoeg andere projecten omhanden immers, zoals dat gaat.
Een van die verzamelde rommelbak-vondsten was, niet zo heel lang geleden, een Fleischmann tenderonderstel met aandrijving, ik denk van een Br 57, in elk geval met de ongelijke radstanden, en ook geen motor. Dus nog wel wat aan te doen, maar in geval iets met twee aangedreven assen. Na Eurospoor dit jaar heb ik alle onderdelen die ik had eens bij elkaar gelegd en een plan gemaakt en zowaar, de aandrijving doet het nu (--bijna, want ergens maakt hij in bogen nog kortsluiting maar die vinden we nog wel. Het zit in elk geval in de tender, niet in de loc). Het belangrijkste is, de loc kan nu een rijtje vierasser trekken.
Plaatjes. Zo zag de loc eruit voor de hervatting van het project.:
Meteen maar de buffers vervangen door wat beters.
Leidingen; wordt nog meer en beter:
tender. De grote verticale vlakken met schroefgaten dienden om de Roco-motor te bevestigen. Ze mogen blijven zitten voor het gewicht. Voor de verdere afbouw moet hier nog een boel geplamuurd worden, maar, spiekend in Ivo's draadje meen ik dat de hoogte van mijn opbouw klopt voor de scheepstender.
De nieuwe aandrijving:
uit een overgebleven stuk etsfret van de Sabro Dg-kit heb ik een klem gemaakt die de motor op z' n plek houdt. Alles kan dus ook makkelijk weer los. Aan het printplaat zijn stroomafnemers voor de middenas gesoldeerd.
Met de Dremel een nieuwe sleuf voor de middenas gemaakt
Vanavond het messing 'tussenframe' van de tender opnieuw gesoldeerd, passend gemaakt in de kap, en dat weer passend op het Fleischmann-onderstel. Het lijkt dat de klemming sterk genoeg is om van schroeven te kunnen afzien. Dat zal ook in het gebruik moeten blijken, maar het zou wel een puzzel schelen want ik zag nog niet direct hoe ik dat ga vastschroeven.
«
Laatst bewerkt op: 24 november 2022, 23:05:27 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker
»
Gelogd
Overlast
Offline
Berichten: 2521
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #1 Gepost op:
05 november 2015, 17:03:28 »
Dat is al een echt lang lopend project, Jan!
Ik ben benieuwd hoe hij wordt.
Succes!
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #2 Gepost op:
06 november 2015, 01:44:47 »
Nou, zeker een hele tijd. Maar nu gaat hij afkomen.
Vanavond verder gegaan met het tenderframe; verder bijgewerkt, kap beter passend gemaakt, nieuwe buffers erop. Volgende stap wordt de loc-tender koppeling, dan verlichting eens gaan bedenken, daarna rest nog alleen de verdere detaillering.
(de foto vertekent wat; de assen zitten goed voor de gaten, alleen de achterste wijkt iets af)
«
Laatst bewerkt op: 23 november 2022, 22:17:27 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker
»
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #3 Gepost op:
19 november 2015, 21:08:16 »
Ik nog een tijd bezig geweest met die bufferbalk; ik was toch weer niet te tevreden met de buffers, ze zaten te laag. Dus alles weer los, buffers omhoog gezet, meteen veiligheids-schroefkoppeling erop ipv de enkelvoudige. Verder de gaatjes geboord voor de stroomaansluiting van de verlichting. Dat worden sunny white 603 smd ledjes.
De lantaarns zijn van MK, open geboord met 1,2 mm (ledje kan daar straks doorheen, als alle soldeerwerk klaar is. Dat was makkelijker dan verwacht, moeilijker was het vastsolderen van de lampen op het gat. Om de plek goed te krijgen had ik een stukje hout (bijgesneden cocktailprikker) door het gat in de voetplaat gestoken en daar het lampje op gezet. Flux erbij en solderen. De rechter zat direct goed vast, bij de linker wilde het niet lukken. Geen idee waarom niet. Aan die kant vormde zich onmiddelijk een kring zwarte troep rond het hout die de soldeerverbinding onmogelijk maakte. Uiteindelijk gelukt, maar niet echt ontdekt wat er anders was dan rechts. De linker staat overigens op een 0,5 mm messing extra voetje om een zekere scheefheid in de voetplaat te verdoezelen, maar dat kan het niet geweest zijn.
Hoe dan ook, vooraanzicht lijkt nu wel verbeterd.
«
Laatst bewerkt op: 23 november 2022, 22:19:51 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker
»
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #4 Gepost op:
01 april 2020, 16:01:21 »
Een tijd niet gepost hier, maar er is wel wat gebeurd. De loc is nu bijna af.
Een samenvatting van het voorafgaande.
Werkzaamheden aan de tender.
Bevestiging stroomkoppeling aan de tenderzijde
Detaillering aan het onderstel; gemaakt uit styreen en stukjes messing. Toen dat erop zat waren de verhouding verkeerd, en bleek dat e bak te smal was, dus breder gemaakt door er meer lagen op de zijwanden aan te brengen en de rest opnieuw af te werken.
En dan verder met de loc.
Binnenliggend drijfwerk; stukjes aluminium, messing en styreen
trapjes naar de zanddom, voorverwarmer + pomp (MK), krik (Philotrain), Coale veiligheden (ik vermoed Weinert, een toevalsvondst, maar het zijn precies de goede)
Trapjes voor loc en tender
Enzovoort.... tot alles erop en eraan zit.
En dan spuiten
verder afwerken: zwart en messing toevoegen
Handgrepen, nummerplaten, biezen (Pressfix, van GM&S, geweldig om mee te werken)
Deurtje tussen loc en tender. Houten plaat bij achterzijde machinistenhuis moet wat gladder gemaakt worden --al maakt de foto het weer erger dan het is.
transfers van de nummers op bufferbalk voor en achterwand tender zijn inmiddels aangebracht.
Wat is er nog te doen? Messing onlijsting van de voorraampjes van het machinistenhuis; aankleding van de tender met kolen en stookgereedschap; koppeling en slangen voorzijde. Misschien nog iets om de asbak onder de vuurkist een beetje aan te geven, in die regio is het nu wat leeg.
«
Laatst bewerkt op: 01 april 2020, 20:48:59 door janw
»
Gelogd
Gerrit F
Offline
Berichten: 2094
Zelfportret
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #5 Gepost op:
01 april 2020, 16:24:52 »
Knap werk! Daar word een mens een beetje stil van...
Gelogd
Gerrit F
Van de draad af....
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4116
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #6 Gepost op:
01 april 2020, 16:27:20 »
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
HaHoHo
Offline
Berichten: 405
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #7 Gepost op:
01 april 2020, 18:11:47 »
Goed werk Jan!
Gelogd
HansHobbyHoek is niet meer; leve
'model-Werkplaats-Pegasus'
!
zuylen
Offline
Berichten: 4465
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #8 Gepost op:
01 april 2020, 19:05:50 »
Dat ziet er niet slecht uit! Eigenlijk super prachtig!
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 7849
Eton Wick, UK
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #9 Gepost op:
01 april 2020, 19:31:15 »
Knap gemaakt.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Bert Senden
Offline
Berichten: 414
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #10 Gepost op:
01 april 2020, 20:19:31 »
Heel mooi gemaakt. petje af.
Zelf ben ik bezig met een 4600.
Gelogd
Met een sik
NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
Offline
Berichten: 817
mekkerend het leven door
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #11 Gepost op:
01 april 2020, 21:15:51 »
Gelogd
Groet,
Gerard
Bert Senden
Offline
Berichten: 414
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #12 Gepost op:
02 april 2020, 08:04:23 »
Mijn 4600 in aanbouw. Het is een omgebouwd model van Hornby (Thomson class)
Gr. Bert.
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2149
Bruggen-IG:
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #13 Gepost op:
02 april 2020, 17:28:18 »
Dank voor de complimentjes allemaal! Vanavond weer verder.
Hier staat trouwens een geluidsopname:
https://soundcloud.com/dick-1952/geluid-van-stoomloc-ns-2100
En deze vind foto ik altijd heel sfeervol:
Bert, succes met die 4600!
Gelogd
Bert Senden
Offline
Berichten: 414
Re: NS 2100, zelfbouw
«
Reactie #14 Gepost op:
02 april 2020, 18:20:57 »
4600 klaar. Ook een foto van mijn 2100. Deze heb ook gebaseerd op een Engels model.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 2100, zelfbouw