Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)  (gelezen 4467 keer)

guest7823

  • Gast
Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Gepost op: 01 November 2015, 11:27:59 »
https://www.kickstarter.com/projects/mtrains/bluetooth-hobby-train-control-module

Voor mijzelf ben ik er nog niet uit of ik dit nu nuttig /zinnig vind.

Ik heb geen idee wat dit (elektrisch) gaat doen in een relatief harde omgeving als een modelbaan met allerlei stoorsignalen en hoe zich dit gaat gedragen bij flink veel locs / devices
Verder ........ voor DCC heb je niets meer nodig dan twee draden naar de baan en een handheld (oid). Het gedoe begint pas zodra je trein detectie, wisselaansturing ed wilt gaan doen. En dat gedoe hou je bij deze oplossing volgens mij nog steeds. En om nu echt alles via BT te gaan versturen ?? Ik heb geen idee op hoeveel apparaten per ruimte BT is gedimensioneerd qua systeemopzet

Ik vind het een boeiende initiatief, maar vooralsnog hou ik me aan de 1e wet van Bender: Gij zult niet draadloos doen wat gij makkelijker / beter via een touwtje kan doen

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #1 Gepost op: 01 November 2015, 12:14:50 »
Kan je denk ik beter je DCC centrale (Z21 en dergelijke luxe centrales) op een wifi netwerk aansluiten en dan met je smartphone/tablet bedienen.

Heb je ook niet allemaal nieuwe decoders nodig.

Maar dat is mijn mening 
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #2 Gepost op: 01 November 2015, 13:08:13 »
Heb je niet eens een luxe centrale voor nodig als je het niet erg vind dat je computer aanstaan. Met o.a. iTrain 3 en de iTrain remote voor je smartphone doe ik dit al een tijdje met een SPROG 3 decoder (~ 65 euro)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #3 Gepost op: 01 November 2015, 14:31:57 »

 vooralsnog hou ik me aan de 1e wet van Bender: Gij zult niet draadloos doen wat gij makkelijker / beter via een touwtje kan doen

Kijk Paul, voor dergelijke beginselen die gebaseerd zijn op gezond denken ben ik persoonlijk zéér gevoelig.

Onlangs raadde ik een mede-lid aan die een geheel geautomatiseerde digitale baan heeft maar bij nader inzien ook wel eens zélf een paar wisseltjes wilde kunnen omzetten om die wisseltjes met twee - in dit geval elektriciteit geleidende - "touwtjes"  op een tableautje met eenvoudige drukknopjes aan te sluiten. Je kunt je niet voorstellen wat daarna aan woede uitbarstingen over mijn hoofd is uitgestort. Zo'n "volstrekt verouderd" goedkoop analoog advies bleek voor velen "vloeken in de digitale  kerk". In eerste instantie heb ik daarna maar gauw mijn mond gehouden.

Maar na lezing van jouw wetsartikel krijg ik in ieder geval weer moed om gezond na te denken!   

Gegroet,

Rob van Kooy

guest7823

  • Gast
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #4 Gepost op: 01 November 2015, 15:09:52 »
krijg ik in ieder geval weer moed om gezond na te denken!

Slechts een enkele opmerking:

Als gepokt en gemazeld storingsmonteur roep ik altijd blijmoedig:

Nadenken heeft geen zin, dan ben je ruim te laat (en doe je meestal als je al in de *** zit). Voor- en/of doordenken is beter  ;)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #5 Gepost op: 01 November 2015, 17:46:15 »
Bluetooth werkt op zich wel. Het zit tegenwoordig zo'n beetje overal op en mijn Logitech K810 is zo'n beetje het beste toetsenbord dat ik ooit gehad heb. En Bluetooth.

Het voordeel van dit systeem is dat je geen decoder nodig hebt. Je hebt een redelijk simpele decoder in een loc en je smartphone met een app, en dat is het. Identificatie is ook geen probleem.

Maar de (enige?) reden dat voor Bluetooth is gekozen is dat je op die manier geen centrale nodig hebt. En de vraag dringt zich op wat je gaat doen als je wat ingewikkelder zaken wil doen, zoals detectie en wissels omzetten (wat nogal opvallend afwezig is in het filmpje).

Wat je dus hebt is een propriëtair en momenteel beperkt systeem waar je afhankelijk bent van een startup die crowdfunding gebruikt. Het kan allemaal op zich wel, maar er blijven veel vragen over.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #6 Gepost op: 01 November 2015, 18:00:12 »
.... voordeel van dit systeem is dat je geen decoder nodig hebt. Je hebt een redelijk simpele decoder in een loc ...

Wat bedoel je, Peter?

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #7 Gepost op: 01 November 2015, 18:03:44 »
Ik vermoed dat hij bedoelt dat je geen centrale nodig hebt..

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #8 Gepost op: 01 November 2015, 18:05:31 »
Dat zegt Peter een alinea later. Anders zou ik het met je eens zijn.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #9 Gepost op: 01 November 2015, 18:07:37 »
Bachmann komt in november al met een bt-loc. Volgens Bluerail Trains : http://bluerailtrains.com/faq.cfm
edit: http://shop.bachmanntrains.com/index.php?main_page=product_info&cPath=258_966_1033_1036&products_id=6205

dus als dit een succes wordt....

volgens Bluetrain kun je met meerdere locs rijden.
protocol is Bluetooth Smart
bereik is 170 feet grofweg 55 meter

Hoop wel dat die module kleiner wordt. Het is wel handig dat je een dcc voorbereide lok hebt. Dan kun je de module simpel inpluggen.
Komt met geluid....uit je phone.

voor aaifoon of andrifoon.  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 November 2015, 18:22:48 door Jeronimos »
Jeroen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #10 Gepost op: 01 November 2015, 18:47:44 »
Ik vermoed dat hij bedoelt dat je geen centrale nodig hebt..

Genau.

Dat zegt Peter een alinea later. Anders zou ik het met je eens zijn.

En dat had ik ook in die alinea moeten zeggen: je hebt geen centrale nodig.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

guest7823

  • Gast
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #11 Gepost op: 02 November 2015, 10:21:07 »
http://smallmr.com/wordpress/category/train-control/

Gaat met name over "dead rail" systemen, maar onderin staat ook wat over BT

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #12 Gepost op: 02 November 2015, 23:31:34 »
Ik las de titel en dacht "Owjee, gaan we weer....". Het "gat in de markt" draadloos concept is al meerdere malen langs gekomen afgelopen jaren, ook hier op het forum. Van 433Mhz tot Wifi en nu Bluetooth. In mijn ogen heeft het 0 meerwaarde. Zal ik zo uitleggen maar om dat op gang te helpen eerst wat citaten  ;D

@Roy, prima advies hoor! Zolang je maar niet automatisch aan het rijden bent als je op deze manier de wissels om zet. Maar wil je of automatisch of handmatig, geen probleem. Toegegeven, er zijn tegewoordig mooie loconet oplossingen enzo. Minder draadje maarja, wel meer kosten. Dus als het handmatig OF automatisch geen probleem is dit absuluut een prima KISS oplossing!

Het voordeel van dit systeem is dat je geen decoder nodig hebt. Je hebt een redelijk simpele decoder in een loc en je smartphone met een app, en dat is het.
Hoe wil je dat Bluetooth ding dan gaan noemen? Bluetooth train controll module? Is en blijft toch gewoon een decoder of niet?  ;D

En simpel zou ik hem absoluut niet willen noemen! In huidige decoders is amper iets nodig om het DCC signaal te ontvangen. Al het complexe is al puur voor het aansturen van alles. En dit alles heb je in een BT decoder ook nodig + de BT crap. Oa antenne blijft redelijk groot (DCC decoder gezien dan).

Ik heb geen idee wat dit (elektrisch) gaat doen in een relatief harde omgeving als een modelbaan met allerlei stoorsignalen en hoe zich dit gaat gedragen bij flink veel locs / devices.
Nouwja, op zich niets meer dan in een normaal huis tegenwoordig. BT maakt gewoon gebruik van de 2,4GHz band net als Wifi en tig andere wireless apparaten. Het is nu eenmaal een vrije band in de hele wereld met gunstige eigenschappen (relatief hoge snelheden mogelijk over relatief grote afstanden met relatief weinig vermogen). De hoeveelheid signalen die je daar in ieder gemiddeld huis) en tegenwoordig ook auto/snelweg) vind zijn dus enorm! Het is een beetje te vergelijken met een stadion vol mensen die allemaal met een ander persoon willen praten. En nee, ze staan niet allemaal netjes naast elkaar. De hoeveelheid techniek die hier achter zit om dit toch te laten werken is enorm! Een telefoon/laptop op een drukke locatie (flat, rijtjes huis, kantoor) stuurt een groot deel van de pakketjes dan ook wel meer dan één keer voor het hele bericht is overgekomen. Drukte drukt dus de snelheid (en latency) maar de techniek zorgt dat het wel betrouwbaar blijft. Vergeleken met al het andere draadloze geweld zullen draadloze locjes dus wel meevallen. Maar of je het moet willen is een andere vraag.

Verder ........ voor DCC heb je niets meer nodig dan twee draden naar de baan en een handheld (oid). Het gedoe begint pas zodra je trein detectie, wisselaansturing ed wilt gaan doen. En dat gedoe hou je bij deze oplossing volgens mij nog steeds. En om nu echt alles via BT te gaan versturen ??
Inderdaad, je sluit hier alleen een centrale mee uit. Maar zodra je weer automatisch wilt gaan rijden, wat heeft BT dan voor meerwaarde? Met BT weet je nog steeds niet waar welke loc is. En bij een decoder is die draad met DCC nu niet echt de draad die voor de wirwar aan draden zorgt. Dat blijven wel alle draden naar de seinen/wissels enz. Als je de loc toch al via de rails van vermogen voorziet, waarom dan ook niet de data? Dit is toch aardig betrouwbaar gebleken en een stuk zuiniger dan BT.

En zelfs al wil je niet automatisch rijden, hoeveel extra is die centrale dan?

Gij zult niet draadloos doen wat gij makkelijker / beter via een touwtje kan doen
Hier ben ik het dan ook volledig mee eens! Draadloos is leuk voor dingen die ook werkelijk draadloos zijn. Een loc is nog steeds gebonden aan de rails/treinbaan dus waarom zou je dat draadloos doen?

Zelfde zie ik tegenwoordig terug bij veel mensen net (computer)netwerken. Daar moet alles draadloos. Voor telefoons en laptops is dit begrijpelijk. Deze verplaatsen steeds (ook buiten het huis) dus daar gebruik je wireless, daar is het voor gemaakt. Maar een vaste computer in de werkkamer kan beter gewoon een draadje hebben. Is (heeeel veel) sneller, betrouwbaarder, geeft het wireless wat meer rust, reageert sneller (latency) enz. Zelfde geld voor spelcomputers, media spelers, digitale televisie enz. Hou die lekker aan een draadje en je hebt veeeeeel minder gedoe! (En bij spelcomputers is het helemaal een idioot idee om wirelesst eg aan omdat "gamers" hun ping (latency) zo belangrijk vinden. En toch zijn er genoeg die het toch draadloos willen  ::) )

Met andere woorden, compleet nutteloos! Hou de 2,4GHz band lekker vrij voor dingen die draadloos moeten zijn (telefoons, tables, laptops, handregelaars voor de treinen) en hou de treinen lekker met het draadje. Okay, misschien zou het wat anders kunnen zijn dan DCC, nieuw protocol of beter, uitbreidingen (DCC 2.0?) maar dat gebeurd nu al. Zie RailCom enzo.

Wil je draadloos je locs bedienen gebruik je een centrale met wireless (BT of wifi of of of). Dat is immers de enige link die het verdient wireless te zijn.

Nadenken heeft geen zin, dan ben je ruim te laat (en doe je meestal als je al in de *** zit). Voor- en/of doordenken is beter  ;)
Ook een goede  ;D Maar ben je toch al aan het nadenken (dus ****, waarschijnlijk van een ander, aan het oplossen) geld ook troubleshoot regel nummer 1. Als een ander zegt iets al getest te hebben, dat is niet zo.  ;D Of zoals Admiral Achbar zei: "It's a trap!".


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #13 Gepost op: 03 November 2015, 08:00:25 »
Hoe wil je dat Bluetooth ding dan gaan noemen? Bluetooth train controll module? Is en blijft toch gewoon een decoder of niet?  ;D

Timo, twee berichten boven jouw reactie:

En dat had ik ook in die alinea moeten zeggen: je hebt geen centrale nodig.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Opvolger van DCC ?? (Treinen bedienen via Bluetooth)
« Reactie #14 Gepost op: 03 November 2015, 11:06:09 »
Dirk, waar doel je op? Zie nergens hoe je dat ding zou willen noemen. Alleen je opmerking over geen centrale nodig te hebben....


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox