Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc?
door
HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect
door
spock
04 August 2025, 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
04 August 2025, 16:08:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Remwagens.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Remwagens. (gelezen 6343 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Remwagens.
«
Gepost op:
29 October 2015, 15:33:46 »
Daar het op alle fronten doodstil blijf met informatie aangaande de samenwerking met RM, ga ik maar gewoon op de oude voet verder met plaatsen. Het eerste artikeltje zal gaan over de ombouw van plan N naar remwagen.
«
Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 13:05:11 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Remwagens.
«
Reactie #1 Gepost op:
29 October 2015, 17:26:00 »
Slooptransporten en transporten van materieel welke niet over eigen remvermogen kunnen beschikken worden in de regel geëscorteerd door aan de voor en achterzijde van het transport remwagens te stellen. De naam van deze wagens/rijtuigen doet al vermoeden dat deze wagen/rijtuigen over voldoende remvermogen beschikken om ook de niet beremde voertuigen te kunnen beremmen. In de meeste gevallen gebruikt men voor deze transporten terzijde gestelde personentreinrijtuigen. Bekende verschijningen op het spoor waren de stalen D, Plan N en het plan E. Direct na het uit de reizigersdienst nemen van deze rijtuigen zagen zij er nog (redelijk) goed uit, maar naar mate de tijd verstreek, veranderde hun uiterlijk drastisch en werden zij zelf onderdeel van het slooptranspoort en moesten door andere collega’s beremd worden. Er was niet iedere dag emplooi voor deze rijtuigen en zij stonden dan meestal ver weg gestopt op een onbeduidend spoortje te wachten op de dingen die komen gaan. Inventieve geesten hadden al snel door dat deze uiteindelijk voor de sloop bestemde voertuigen ook gebruikt kunnen worden voor bv oefeningen van de BZB. Tijdens deze oefeningen, waar het soms erg realistisch toe ging, sneuvelden menig raam, werden deuren met grof hydraulisch geweld uit hun sponningen gewrongen, er werd menig maal brand gesticht en in sommige gevallen werden hele stukken plaat uit hun zijwand gesneden. Kortom na verloop van tijd zagen deze rijtuigen er dan ook niet uit. Als laatste cosmetische behandeling kregen de meeste van deze remwagens, net als veel ander sloop materieel, stalen platen voor ramen en deuren. In model zijn deze wagen redelijk eenvoudig na te beelden. De stalen D is er van Artitec en Kleinspoor, het Plan N van Heris en de A B C en RD plan E van Lima en Artitec. Keuze genoeg dus.
1617 op 2 aprill 1982 met plan N en K aan de haak in de boog bij Deventer
Foto:?
In Eindhoven komen we deze goed in de verf zittende 2037 tegen. Als het moet kan het wel glimmen!!
foto:?
Een paar jaar later treffen we in Roosendaal het plan N in deze toestand aan! Danig mishandeld door de BZB van NS
De Plan-N rijtuigen 20.003 en 20.021, die gereserveerd waren om in het kader van de ARBO-wet verblijfswagen bij de ongevallenkraan te worden zijn op het laatst van hun actieve leven nog gebruikt bij brand- en hulpverleningsoefeningen. Dat zij niet ongeschonden door deze oefeningen zijn heen gekomen is duidelijk te zien.
Dag ramen, brand in het portaal en de deur met grof geweld verwijderd. Maar......de rijtuigen kunnen geen dienst doen als remwagen getuigen de hogedruk remslang die uit de kopdeur hangt.De plaats van de verblijfswagens Plan N is ingenomen door de RD 87.204 en 87.208 uit de Plan-E serie.
Er is waarschijnlijk goed geoefend met de Holmatra getuige de schade in het midden van de zijwand
De vorige wagens zagen er beduidend slechter uit als deze laatste der Mohahicanen. Uit voorzorg tegen de BZB vernielingen ramen en deuren maar dicht geplakt. De ex remwagens Rsd 9751 515 en 516 definitief afgevoerd uit het NS-bestand. Hier is nog de moeite genomen de stalenplaten voor ramen en deuren van een gelijkluidende kleur verf te voorzien.
Blind en gekoppeld aan plan K (ex SSN)
Dit waren echt de allerlaatste plan N vlak voor ook zij een enkele reis Mijdrecht kregen.De 80 84 975 1515 en 1516
Het had zo mooi kunnen zijn?
??
wordt vervolgd (model)
«
Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 10:52:54 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Remwagens.
«
Reactie #2 Gepost op:
29 October 2015, 21:37:33 »
Hier gaan we morgen mee verder....
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Remwagens.
«
Reactie #3 Gepost op:
30 October 2015, 12:09:52 »
Zo eerst de tekst in bericht wat aangepast.
Drie rijtuigen waarvan eer een geen dienst heeft gedaan als remrijtuig. Hier een 1300(Rivarossi) met een stalen D(Artitec), een plan K (Elotrack) en een plan N(Gerard Sloots) tijdens een bezoekje aan het museum depot van Vlieringen
De plan N zo uit de doos
De Plan N 012 is aangewezen om omgebouwd te worden tot remwagen.
Het rijtuig is al enige tijd buitendienst gesteld wat te zien is aan de nodige gebruikssporen op het dak en zijwanden. Deze sporen zijn aangebracht met krijt en poeder wat met de kwast is opgebracht.
Het rijtuig staat is weg gerangeerd naar een makkelijk bereikbaar straatspoor. De plaatselijke ijzerboer brengt met een prachtige museale Scania de op maat gesneden platen voor de ramen en deuren bij de heren Sobat en Kras.
De heren Sobat en Kras hebben met behulp van de heftruck de platen klaarstaan voor montage. Deze “staal”platen zijn gemaakt uit gewoon kopieerpapier. Het papier is in div. kleur gradaties, met als hoofdkleur blauw, gespoten.
Dhr. Kras legt de laatste hand aan deze plaat terwijl Sobat met behulp van de heftruck de volgende plaat alweer voor het werk gaat zetten
De klus is haast geklaard Sobat ruimt het lasapparaat weer in de oude Citroën terwijl Kras de laatste platen nog snel even van een(niet al te beste) streekje verf voorziet. De wagens zijn gereed om ingezet te worden
Zo kan een slooptransport, of het transport van een defect voertuig op de modelbaan uitgebeeld worden.
De Rem- en koppelwagen die niet zonder elkaar kunnen.
Zoals in de introductie al aangehaald werden er ook Plan E’s voor dit doel gesteld. Hiervoor waren geen speciale wagens aangewezen. Bij grote drukte werd er uit terzijde staande bestand Plan E een geschikt voertuig gepakt. Ook hier waren ramen en deuren dicht gelast.
Niet alleen slooptransporten maken gebruik van koppel- en remwagens Ook voertuigen uit het museale bestand die in verregaande staat van ontbinding verkeren maken bij de overbrengingsritten gebruik van de rem en koppelwagens. Bij de overbrenging van de museale STIBANS Mat’36 252 (ex418 ex440) van Beverwijk naar Roosendaal, wordt gebruik gemaakt van twee Roosendaalse koppelwagens en de nog niet van staalplaten voorziene Plan N 9751.515 en 516. De remleiding voor de achterste remwagen loopt via de koplampen van de 252 dwars door het heen. Transport op doorkomst Rtd-C
«
Laatst bewerkt op: 30 October 2015, 12:23:55 door Sobat Kras
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Nico Hoogerwerf
Offline
Berichten: 712
DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Remwagens.
«
Reactie #4 Gepost op:
30 October 2015, 13:46:36 »
Leuk en leerzaam stukje Sobat!
Waren de remwagens alleen in gebruik voor de afvoer van treinstellen, of ook voor "gewoon" materiaal? De meeste foto's laten een combi zien met treinstellen...
Nico
Gelogd
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12462
Re: Remwagens.
«
Reactie #5 Gepost op:
30 October 2015, 14:57:41 »
Nee remwagens werden voor alles gebruikt wat zelf niet kon remmen.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Remwagens.