Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
Show je werkplek door hmmglaser
Vandaag om 00:02:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
30 July 2025, 23:47:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Mg1982nl
30 July 2025, 21:31:05
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19

Auteur Topic: Benelux Soap  (gelezen 10041 keer)

timtrein

• Offline Offline
Re: Benelux Soap
« Reactie #15 Gepost op: 29 October 2015, 19:39:08 »
De rijtuigen worden per stam verbouwd.

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 October 2015, 21:22:05 »
Nou wordt alles wel aan z'n haren uit context erbij gesleept. Abellio is in 2001 opgericht, pas in 2005 waren er problemen op de HSL en het probleem van de overbrugging naar de nieuwe Sprinters is van dit jaar (2015). Je ziet verbanden die er niet zijn.

2001 heette het Nedrailways...geen Abellio, zo heet het sinds 2009.
Net zoals Qbuzz eerst van Abellio was en nu 100% van NS is sinds 2013.
En vergeet vooral het geintje niet van het  'buitenlandse' Abellio mbt concessie spoorvervoer in Limburg..iemand van NS moest toen weg geloof ik....en Veolia wil daar graag wat miljoenen euro's van terug zien.
Weer geld wat in betere zaken gestoken had kunnen worden lijkt mij.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2015, 21:23:41 door Bad-Aura. Reden: xtra info »
mvg Jan

Thom

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 October 2015, 22:19:49 »
de 2e loc hangt eraan om ervoor te zorgen dat er niet gekeerd hoeft te worden ivm niet functionerende stuurstand. Deze 2e loc moet echter ook tractie leveren want 1 loc schijnt geen 160 te kunnne rijden met wagons en loc.
Waarom Abellio erbij betrokken wordt is simpel, men had bij NS blijkbaar tijd en geld genoeg om dat op poten te zetten ipv de HSL ellendeen  het tekort aan modern materieel in de normale dienst aan te pakken.
Je moet niet de volgorde van het geheel proberen te veranderen;
Om snel kop te kunnen maken moet er treinbesturing mogelijk zijn aan beide zijdes van de trein.
Daarop heeft men bekeken om de huidige BDs'en (die alleen met 1700'en samen konden werken) om te bouwen naar Traxx besturing, 1 BDs is daarvoor omgebouwd als Proto type, echter bleek de doorloop tijd van de ombouw gewoon te lang te zijn en was men bang voor de kans op kinderziektes.

De tweede keus, die het dus geworden is, is een tweede lok achterop zodat er iig niet omgelopen hoeft te worden. Bijkomend voordeel is dat Traxx'en snel te leveren zijn, een reeds beproefd en bekend ontwerp zijn en dus ook geen echte kans op kinderziektes hebben.

Nadeel van een Traxx is dat als ze gesleept worden ze maximaal 140 km/u mogen, dus de enige optie om 160 km/u te rijden is dus de tweede lok in tractie mee te nemen. Trek-Trek formatie dus.
Met trekkracht van de lok heeft het niets te maken, immer rijden ze nu ook 160 met één lok voorop de trein.

Wat Abelio betreft, je doet alsof er mensen zijn die nu hun aandacht ook daaraan moeten besteden ipv hun huidige werkzaamheden, maar dat is niet zo.
Het is gewoon een volwaardig zelfstandig bedrijfsonderdeel onder de loot van 'De NS', netzoals dat NSReizigers dat is, Nedtrain dat is, NS stations dat is etc...etc...

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #18 Gepost op: 30 October 2015, 10:45:57 »
Daarop heeft men bekeken om de huidige BDs'en (die alleen met 1700'en samen konden werken) om te bouwen naar Traxx besturing, 1 BDs is daarvoor omgebouwd als Proto type, echter bleek de doorloop tijd van de ombouw gewoon te lang te zijn en was men bang voor de kans op kinderziektes.

Toch vraag ik mij af hoe "slim" men deze ombouw heeft aangepakt. Wat ik heb gelezen was het aanpassen van de bestaande stuurtafel en vervangen elektronica.
Nu geeft de Traxx fabrikant als groot pluspunt op dat hun locs volledig modulair zijn opgebouwd. Waarom dan niet gekozen voor een ombouw a la BKD naar BDs; kop eraf, chassis aanpassen met bevestigingspunten voor volledige Traxx kop (met elektronica), bekabeling onder trein vervangen, misschien nog een paar Traxx elektronica modules in of onder de bak plaatsen, is ook modulair. Goed, aansluiting wand en dak op kop zal niet mooi zijn, moeten wellicht wat overgangselementen voor ontworpen worden, maar je maakt dan wel optimaal gebruik van het modulaire concept van de Traxx. En koppen zijn waarschijnlijk snel leverbaar.
(En zo hadden wij legaal een "Frankenstein" model op onze modelspoorbaan kunnen laten rondrijden  ;) )
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 October 2015, 11:26:22 »
Kan jij het beter dan, gaan er nu veel roepen? Ja, en met mij 100.000-en ook!
Dit klinkt als het het gelijk van de koffietent, binnen 5 minuten worden alle wereldproblemen besproken en opgelost.
Dus gezien de titel van dit draadje hoor ik graag van jou of die 100.000-en anderen hoe jullie bijvoorbeeld het Benelux-vervoer beter gaan organiseren.

Natuurlijk moeten je ideeën voor een betere Benelux-verbinding wel aan alle eisen voldoen. Laten we er een paar opnoemen.
1) Je ideeën moeten voldoen aan alle Nederlandse, Belgische en Europese wetten, regels en inspraaktermijnen.
2) Je ideeën moeten zowel voor Nederlandse als Belgische reizigers een voordeel opleveren.
3) Je ideeën moet worden uitgewerkt, alle procedures doorlopen en volledig uitgevoerd voor maart 2017. Duurt het langer, dan worden je ideeën afgeschoten door een volgende regering.
4) Je ideeën mogen geen geld kosten, of je moet ergens op het spoor net zo veel besparen als je aan je ideeën uitgeeft. Extra geld krijg je niet, want er zijn zwart-wit gesteld 600.000 stemgerechtigden voor meer geld naar het spoor zodat ze naar het werk geen vertragingen meer hebben. En 6 miljoen stemgerechtigden die minder geld naar het spoor en meer naar asfalt willen zodat ze naar het werk niet meer in de file staan. Dus bij voorkeur moeten je ideeën geld besparen.
5) Die besparingen elders mogen geen nadelige gevolgen hebben voor reizigers, personeel, omwonenden of veiligheid.
6) De reiziger is een trein beloofd die met 250 km/h rijdt, dus elke oplossing waarbij de 250km/h niet gehaald wordt valt af.
7) We leven in het nu. Dus ideeën wat men nu moet doen. Een verhaal wat men in het verleden had moeten doen is géén idee, maar koffietentpraat (of Beneluxspoorpraat  ;D).

Ik ben het met je eens dat het OV geen Cash-cow is, maar de realiteit is dat er bezuinigd moet worden. En bezuinigen op OV kost minder stemmen dan bezuinigen op asfalt. Hard maar waar, met eis 3 tot gevolg.
En nu wacht ik vol spanning op de 100.000-en frisse, vernieuwende ideeën waar die 100.000-en mee komen  ;D.

Mvg, Johnnie
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 30 October 2015, 12:08:37 »
Realiteit is dat er miljoenen wegstromen door gaten genaamd Starbucks en die bouwdozen Anbi met de gele letters. Daar heeft iedereen last van, of het nou het spoor of het wegen onderhoud is.

De beste besparing die je op korte termijn kan regelen is eens een extern bureau de klant tevredenheid en de stiptheid te laten meten en op basis daarvan een paar bonussen in te trekken

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 30 October 2015, 18:08:13 »
Ik zou graag mee willen denken, maar ik geef eerlijk toe dat ik geen antwoorden heb voor de problemen met de Benelux dienstregeling. Maar ik ben wel nieuwsgierig naar slimme ideeën en inzichten van anderen. Wie weet kan ik er nog wat van leren.

Overigens heb ik wel ideeën gehad. Ik heb bijna 10 jaar in de spoorsector gewerkt. Jarenlang heb ik met een frisse blik naar de projecten gekeken, mijn werk naar beste eer en geweten gedaan. Ik heb mijn ideeën ingebracht in mijn werk. Soms werd dat gewaardeerd, soms niet. Sommige ideeën waren goed, sommige ideeën waren voor verbetering vatbaar. Soms brachten ideeën van anderen mij tot nieuwe inzichten en betere resultaten en andersom.

Maar op een zeker moment merkte ik dat ik geen nieuwe ideeën meer had, dat ik steeds minder leerde van mijn collega's. Dat mijn collega's niets meer van mij konden leren. De projecten werden routine, er was geen vernieuwing meer in mijn werk. Dat was het moment dat ik besefte dat ik moest kiezen tussen nog 35 jaar routinematig werken of een nieuwe uitdaging.

Ik heb gekeken wat mijn sterke en zwakke punten zijn. En heb gekozen voor een baan waarbij vooral een beroep wordt gedaan op mijn zwakkere punten. En zo dwing ik mijzelf om de komende jaren te blijven leren, mijzelf te blijven verbeteren. En ik hoop in mijn nieuwe baan samen met mijn collega's weer nieuwe ideeën te kunnen aandragen.

Mvg, Johnnie

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 October 2015, 18:15:03 »
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Moeten wij met een suggestie voor het verbeteren van het spoor/de dienstregeling komen?

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 October 2015, 18:29:50 »
Bad-Aura heeft het over 100.000-en Nederlanders die niet bij het spoor werken maar het werk beter kunnen dan de mensen die wel bij het spoor werken.
Het is aan jou om te bepalen of jij 1 van die 100.000-en bent waarover Bad-Aura het heeft.

Zo ja, ga dan solliciteren bij het spoor en verbeter de wereld.
Zo nee, dan hoef je je niet druk te maken over mijn post.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 30 October 2015, 19:47:26 »
De dienstregeling van de Benelux kan in Nederland een stuk sneller. Haal in eerste instantie de sprinter tussen Hoofddorp en Leiden maar eens weg voor dat ding. Dat scheelt al weer wat minuten boemelen voor dat hok. ;)
Groeten Joop, machinist Lls

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 31 October 2015, 07:59:55 »
Wat is de status van de Benelux trein binnen de dienstregeling? Gelijkwaardig aan een willekeurige intercity of heeft die voorrang?

Als je op eu danwel wereld schaal gaat kijken is de NS eigenlijk een soort stadsvervoer dat deels gerund wordt met materieel wat daar niet voor geschikt is (te weinig en te smalle deuren). Wil je een verbetering hebben van de dienstverlening dan zal je daar de belangrijkste stappen kunnen zetten.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 31 October 2015, 10:42:49 »
Toch vraag ik mij af hoe "slim" men deze ombouw heeft aangepakt. Wat ik heb gelezen was het aanpassen van de bestaande stuurtafel en vervangen elektronica.
Nu geeft de Traxx fabrikant als groot pluspunt op dat hun locs volledig modulair zijn opgebouwd. Waarom dan niet gekozen voor een ombouw a la BKD naar BDs; kop eraf, chassis aanpassen met bevestigingspunten voor volledige Traxx kop (met elektronica), bekabeling onder trein vervangen, misschien nog een paar Traxx elektronica modules in of onder de bak plaatsen, is ook modulair. Goed, aansluiting wand en dak op kop zal niet mooi zijn, moeten wellicht wat overgangselementen voor ontworpen worden, maar je maakt dan wel optimaal gebruik van het modulaire concept van de Traxx. En koppen zijn waarschijnlijk snel leverbaar.
(En zo hadden wij legaal een "Frankenstein" model op onze modelspoorbaan kunnen laten rondrijden  ;) )
Omdat je dan het volledige casco moet gaan aanpassen, immers is een BDs een heel ander ontwerp dan een Traxx, voor het zelfde geldt is die Traxx kop wel 15 cm breder dan die BDs, en van een heel ander dragende constructie... Dat ga
De truc van het wisselen van de kop van een BKD was natuurlijk een stuk makkelijker omdat die kop nieuw gemaakt werd op de pasvorm van ICR.
Dat Traxxen modulair gebouwd zijn, betekend alleen dat alle onderdelen op mekaar afgestemd zijn en uitwisselbaar zijn...

Daarnaast kom je dan in een nog veel groter circus van toelatingen terecht, omdat je het casco aanpast en dat kost nog véél meer tijd en geld...

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 31 October 2015, 10:49:51 »
Wat is de status van de Benelux trein binnen de dienstregeling? Gelijkwaardig aan een willekeurige intercity of heeft die voorrang?
Heeft geen status zoals bijvoorbeeld Thalys, ICE of prestige project ICD. Het is gewoon een binnenlandse IC, net als eigenlijk de ICB dat ook is.
Groeten Joop, machinist Lls

Duvel

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 31 October 2015, 14:45:41 »

Maar op een zeker moment merkte ik dat ik geen nieuwe ideeën meer had, dat ik steeds minder leerde van mijn collega's. Dat mijn collega's niets meer van mij konden leren. De projecten werden routine, er was geen vernieuwing meer in mijn werk. Dat was het moment dat ik besefte dat ik moest kiezen tussen nog 35 jaar routinematig werken of een nieuwe uitdaging.
Goh, dat komt me toch bekend voor.  (y)
Met vriendelijke groeten, altijd.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #29 Gepost op: 31 October 2015, 14:50:47 »
Omdat je dan het volledige casco moet gaan aanpassen, immers is een BDs een heel ander ontwerp dan een Traxx, voor het zelfde geldt is die Traxx kop wel 15 cm breder dan die BDs, en van een heel ander dragende constructie... Dat ga
De truc van het wisselen van de kop van een BKD was natuurlijk een stuk makkelijker omdat die kop nieuw gemaakt werd op de pasvorm van ICR.
Dat Traxxen modulair gebouwd zijn, betekend alleen dat alle onderdelen op mekaar afgestemd zijn en uitwisselbaar zijn...

Daarnaast kom je dan in een nog veel groter circus van toelatingen terecht, omdat je het casco aanpast en dat kost nog véél meer tijd en geld...
Ik vind het ook echt verbazend dat mensen denken dat grootspoor net zoiets als modelspoor. Ff wat knutselen en je hebt een nieuw treinstel. Dat gaat toch totaal niet werken in het echt.
Grt, Wim