Nou wordt alles wel aan z'n haren uit context erbij gesleept. Abellio is in 2001 opgericht, pas in 2005 waren er problemen op de HSL en het probleem van de overbrugging naar de nieuwe Sprinters is van dit jaar (2015). Je ziet verbanden die er niet zijn.
de 2e loc hangt eraan om ervoor te zorgen dat er niet gekeerd hoeft te worden ivm niet functionerende stuurstand. Deze 2e loc moet echter ook tractie leveren want 1 loc schijnt geen 160 te kunnne rijden met wagons en loc.Waarom Abellio erbij betrokken wordt is simpel, men had bij NS blijkbaar tijd en geld genoeg om dat op poten te zetten ipv de HSL ellendeen het tekort aan modern materieel in de normale dienst aan te pakken.
Daarop heeft men bekeken om de huidige BDs'en (die alleen met 1700'en samen konden werken) om te bouwen naar Traxx besturing, 1 BDs is daarvoor omgebouwd als Proto type, echter bleek de doorloop tijd van de ombouw gewoon te lang te zijn en was men bang voor de kans op kinderziektes.
Kan jij het beter dan, gaan er nu veel roepen? Ja, en met mij 100.000-en ook!
Toch vraag ik mij af hoe "slim" men deze ombouw heeft aangepakt. Wat ik heb gelezen was het aanpassen van de bestaande stuurtafel en vervangen elektronica.Nu geeft de Traxx fabrikant als groot pluspunt op dat hun locs volledig modulair zijn opgebouwd. Waarom dan niet gekozen voor een ombouw a la BKD naar BDs; kop eraf, chassis aanpassen met bevestigingspunten voor volledige Traxx kop (met elektronica), bekabeling onder trein vervangen, misschien nog een paar Traxx elektronica modules in of onder de bak plaatsen, is ook modulair. Goed, aansluiting wand en dak op kop zal niet mooi zijn, moeten wellicht wat overgangselementen voor ontworpen worden, maar je maakt dan wel optimaal gebruik van het modulaire concept van de Traxx. En koppen zijn waarschijnlijk snel leverbaar.(En zo hadden wij legaal een "Frankenstein" model op onze modelspoorbaan kunnen laten rondrijden )
Wat is de status van de Benelux trein binnen de dienstregeling? Gelijkwaardig aan een willekeurige intercity of heeft die voorrang?
Maar op een zeker moment merkte ik dat ik geen nieuwe ideeën meer had, dat ik steeds minder leerde van mijn collega's. Dat mijn collega's niets meer van mij konden leren. De projecten werden routine, er was geen vernieuwing meer in mijn werk. Dat was het moment dat ik besefte dat ik moest kiezen tussen nog 35 jaar routinematig werken of een nieuwe uitdaging.
Omdat je dan het volledige casco moet gaan aanpassen, immers is een BDs een heel ander ontwerp dan een Traxx, voor het zelfde geldt is die Traxx kop wel 15 cm breder dan die BDs, en van een heel ander dragende constructie... Dat gaDe truc van het wisselen van de kop van een BKD was natuurlijk een stuk makkelijker omdat die kop nieuw gemaakt werd op de pasvorm van ICR.Dat Traxxen modulair gebouwd zijn, betekend alleen dat alle onderdelen op mekaar afgestemd zijn en uitwisselbaar zijn...Daarnaast kom je dan in een nog veel groter circus van toelatingen terecht, omdat je het casco aanpast en dat kost nog véél meer tijd en geld...