Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:16:30
Conrat door hmmglaser
Vandaag om 23:14:15
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11

Auteur Topic: Uhlenbrock 76900 en MRdirect: decoder wil niet geprogrammeerd worden  (gelezen 2573 keer)

Bart Sanders

• Offline Offline
Beste allemaal,

Op Eurospoor bij Treinenshop Erwin Emmen een functiedecoder Uhlenbrock 76900 gekocht. Met deze specs en afmetingen lijkt deze mij ideaal om als "wisseldecoder" te worden gebruikt. In het DCC digitale baandeel komen sowieso maar twee wissels.

Ik weet dat deze decoder eigenlijk als functiedecoder in bijv. de rijtuigen bedoeld is.

Even een plaatje:

Terzijde: ik heb de MOSFET chips (IR F7103)  die de uitgangen bedienen even opgezocht: power FET's met een zeer lage geleidingsweerstand. En voorzien van blusdiodes over elke D en S uitgang. Dus, kan direct magneetartikelem schakelen zonder extra poespas.

Zo, nu mijn vraag. Alles werkt vanuit MRdirect conform de instelling vanuit de fabriek. Op A1 een lampje dat ca. 70 mA trekt, drie LED's om de vier uitgangen te testen. Het lampje omdat UH dit voorschrijft: Er moet door A1 stroom lopen tijdens uitlezen of programmeren.

Voorlicht, sluitlicht, wisselen met rijrichting daarvan, de andere drie uitgangen. Werkt.

Ik wilde echter de "gepulste" mode instellen (1/2 sec. voor het magneetartikel straks) om die te testen.

En dat lukt dus niet.

De UH-76900 blijft stoer in de mode staan die ex-factory is ingesteld.

Ik heb als decodertype ingesteld: N1 (dus 28 speed steps, DCC e.d.). Als ik NF instel (DCC functiedecoder) dan reageert de decoder nergens op, de functies worden niet aangestuurd. Terug naar N1 en alles werkt weer.

Heeft iemand enig idee waarom deze decoder zich niet wil laten programmeren? (Dus CV waarden instellen).

N.B.: een "echte" locdecoder UH-76425 kan met precies dezelfde hard- en software wél worden geprogrammeerd. Daarvan heb ik er al meerdere en tegelijk aan het werk.

Groet!

Bart

« Laatst bewerkt op: 26 October 2015, 20:55:13 door Bart Sanders »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Uhlenbrock 76900 en MRdirect: decoder wil niet geprogrammeerd worden
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2015, 12:34:05 »
N1 lijkt me het juiste type om ingesteld te hebben omdat je ook richting wilt geven.

Maar waarom een functiedecoder als wisseldecoder? De MOSFET mag dan wel 3A aan (en dat is voor sommige wisselaandrijvingen niet eens genoeg..) maar de diodes kunnen dat zeker niet. Totaal kan je hem dus maar belasten met 1A. Waarom niet een normale wisseldecoder gebruiken? Is de ruimte zo kritisch?

Overigens is een load op A1 alleen nodig om de boel uit te lezen. Heb je een ACK schakeling aan MRdirect? Lukt het aanpassen van het adres wel?

Ook ben ik me aan het afvragen hoe je de uitgang op een puls wilt zetten? Ik zie alleen een optie voor delay. In mijn ogen zou dit een vertraging voor het inschakelen zijn. Of bedoelt Uhlenbrock hiermee dat de uitgang zelf weer uit gaat, puls dus?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2015, 21:42:06 »
Hallo Timo,

Bedankt voor je reactie!

Citaat
Totaal kan je hem dus maar belasten met 1A. Waarom niet een normale wisseldecoder gebruiken? Is de ruimte zo kritisch?

Het is - volgens Uhlenbrock handleiding en IR datasheet - iets genuanceerder. Ja: op elk moment kan de 76900 max. 1,2 Amp. in totaal aan vermogen leveren. Maar, elk kanaal (A1 t/m A4) mag elk afzonderlijk 1 Amp. schakelen. Voor FLM wissels is dat meer dan genoeg. En de wissels zoals ik ze nu voorzie zullen vrijwel zeker niet tegelijkertijd hoeven te schakelen.

Ruimte is geen criterium.

Waarom geen gewone wisseldecoder? Toegegeven, als deze decoder voor bijv. licht-functies in een rijtuig of  een lok bedoeld is, dan zal dat "doorklinken" in de geboden functionaliteit. Maar, dit ding is behoorlijk flexibel en kan d.m.v. de gepulste uitgang ook als wisselschakelaar gebruikt worden. Of bijv. elektrische koppeling(en).

Dat brengt me naar je vraag 
Citaat
hoe je de uitgang op een puls wilt zetten

In de 76900 handleiding is te lezen: "Zeitabhängige Ausgänge. Mit CV54 kann festgelegt werden, ob ein Ausgang zeitlich begrenzt eingeschaltet werden soll (...) Die zeitliche Begrenzung kann über CV55 in 0,5s Schritten festgelegt werden und gilt für alle Ausgänge die in CV54 für die Begrenzung aktiviert worden sind."
Dus er kan een puls met een duur van min. 0,5 sec. worden gemaakt op de gekozen uitgang en .b.v. de bijbehorende functiemapping. Voor een wisselspoel wat aan de lange kant, maar niet gevaarlijk veel, denk ik zo.

Terug naar het programmeren. De belasting op A1 is inderdaad - vlgs. de handleiding - bedoeld voor het uitlezen. Maar,  op een aantal Duitse forumberichten staat telkens te lezen dat deze A1-last er altijd moet zijn. Wat natuurlijk toch gewoon met de gebruikte centrale kan samenhangen. Die moet gewoon een last zien anders foutmelding of zo.

Nee, ik heb geen ACK schakeling (nog niet). Want ik wil alleen programmeren/CV's zetten en niet uitlezen. MRdirect houdt keurig bij wat je met elke decoder hebt gedaan en documenteert dus die aanpassingen.

Ik heb tot nu toe alleen die CV's proberen te veranderen die met de puls-uitgang van doen hebben. Ik zal het adres eens proberen, kijken of die wél verandert.

Maar, waarom deze decoder die verder prima lijkt te werken, zich qua programmering anders/niet gedraagt zoals die andere Uhlenbrock locdecoders is toch vreemd. En waarom weet ik nog niet....  :(

Groet!

Bart

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2015, 00:10:48 »
Dan nog, 1,2A voor een wissel is niet heel erg ruim...

Verder deed ik het met de Engelse handleiding, die noemt CV54 en CV55 gewoon delay, dekt dus niet echt de lading.

Last op A1 is inderdaad puur voor de centrale. Kan zonder dus inderdaad een foutmelding geven maar dit is puur het uitlezen. Programmeren is dan (mits contact goed) nog steeds gelukt.

Ik zou inderdaad eerst eens iets simpels proberen als het adres aanpassen. Zelf ook MRdirect en werkt altijd prima. Heb wel een ACK schakeling en moet zeggen dat ik dat wel erg handig vind, weet ik het 100% zeker.

Timo

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 October 2015, 19:16:21 »
Hoi!

Ik ga je aanbeveling zeker doen en de ACK schakeling maken. Is inderdaad gewoon erg handig om te kunnen nalezen wat er in die CV's nu werkelijk staat.

Ik heb Marco Roede een e-mail gestuurd met deze vraag. Misschien kan hij een pointer in de juiste richting geven.

De engelstalige handleiding had ik gisteren toevallig ook onder ogen. Wat een drama....,  alsof een van de vertaalmachines uit de jaren tig uit Taiwan een beetje olie en een Duits-Engels vertaalboekje te eten heeft gekregen.

Ik ga ervan uit de de Duitse handleiding leading is en dan kan deze decoder pulsen. Zo niet, dan weer ik Uhlenbrock wel te vinden.....  8)

Groet!

Bart

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 October 2015, 19:02:37 »
Hoi Bart,

Aanpassen van het adres lukt dus ook niet?

Tja, de Engelse handleiding was de eerste die ik vond met Google :/

Timo

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 October 2015, 21:39:57 »
Hallo Timo,

Gelukt!  Ik had je suggestie ter harte genomen en ben gisteravond weer aan het uitproberen geweest. Maar, niet nadat ik nogmaals in het manual van MRdirect had gelezen. En daar kwam ik de CV programmeermode POM (weer) tegen. Ik dacht "als gewoon programmeren" niet werkt, dan misschien wel "POM programmeren?"

Aan de booster hangt nu alleen deze decoder, dus ik kon er lustig op los experimenteren.

POM menu geopend en het adres van 3 op 1 gezet (CV 1 dus). Uiteraard reageerde de decoder nu niet meer... verhip! Dat lijkt precies goed. Dus, fluks het adres in de DBF op "1" gezet en zie daar, de decoder reageert weer.

POM instellen van de CV's werkt dus wel.

Snel andere instellingen geprobeerd. Pulsmode: OK, knippermode: OK, knipperfrequentie: OK etc., etc.

(Overigens werkt pulsmode precies zoals nodig is bij een wissel: De uitgang wordt 0,5 sec. actief (i.e. schakelt naar nul) als de bijbehorende en gedefinieerde functietoets (of het equivalente P50X commando) wordt gebruikt.)

Het werkt nu dus gewoon. Ik had overigens niets gewijzigd in de DBF, decodertype N1, adres 3 enz. Waarom de standaard CV mode het niet doet is mij nog steeds niet duidelijk.

Maar, dit vind ik goed genoeg!

P.S.: Het dingetje is flexibel. Ik begrijp dat ik de rijrichting kan misbruiken als rechtuit/afslaan (THRU/TURN) code en m.b.v. een functiecode (bijv. FN100 en FN101) het wissel codeer.  Een groep van twee wissels krijgt dan een adres met een aparte functiecode voor elk wissel.

Dat is misschien ander gebruik dan in een rijtuig of allerlei extra loc-functies, en beslist niet compatibel met bijv. Koploper, maar dat weet dat dingetje toch niet.....  ;)

Ik maak daar wel een apart draadje van. Wat mij betreft kan dit onderwerp gesloten worden.

Groet!

Bart

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 October 2015, 08:37:36 »
Mooi dat het nu werkt. Waarom de niemand programmeer commando's niet verwerkt worden weet ik niet. Overigens ook raar dat je CV1 onder POM aan kon passen. Ik dacht dat dit het enige CV zou moeten zijn die je niet onder POM kunt aanpassen. Okay je na het wijzigen hiervan het contact met de loc kwijt bent. Overigens hoeft de baan met POM niet kreeg te zijn. Met CV programmeren wel natuurlijk.

Timo