Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
  

Auteur Topic: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen  (gelezen 4886 keer)

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Gepost op: 23 October 2015, 21:31:00 »
Gelezen op de NOS nieuws website, Franse trein kan 19 kilometer niet remmen

Is hier een verklaring voor?

Martijn

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2015, 21:34:55 »
Lekker bericht ook. "Aanrijdingen met dieren komen duizenden keren per jaar voor." Tellen ze dode vliegen op de voorruit ook mee? Ben benieuwd naar de feiten...
No dress rehearsel, this is our life.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2015, 22:47:14 »
Je moet een weten hoe vaak ik in de week een duif, vos of roofvogel onder of tegen m'n trein krijg... Als ze dat ook mee tellen, en dat zal vast wel, dan loopt de teller snel op  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2015, 23:08:45 »
Ja en wat denk je hoe groot Frankrijk is...

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2015, 23:16:28 »
Kennelijk hangt de noodremtrekker niet meer mechanisch aan de losklep... Wat een feest om alles elektrisch te doen. (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #5 Gepost op: 24 October 2015, 00:13:26 »
Pech voor de bestuurder...
na 19min? Goh, een Italiaanse slimmerd heeft enkele jaren terug eens de "dodeman" van een uit België aangekochte diesel overbrugd en was bij het nemen van een wissel uit de cabine gevallen.
Deze loc hebben ze uiteindelijk maar pas een "-tig" aantal kilometer verder op een stootblok kunnen laten knallen.

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #6 Gepost op: 24 October 2015, 03:12:58 »
Jammer van de steak  ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #7 Gepost op: 24 October 2015, 11:19:38 »
Kennelijk hangt de noodremtrekker niet meer mechanisch aan de losklep... Wat een feest om alles elektrisch te doen. (y)
Dat hoop ik sowieso niet, de losklep is bedoeld om je remreservoir te ontluchten zodat de trein juist níet meer remt...  ;D

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #8 Gepost op: 24 October 2015, 11:35:36 »
Kennelijk hangt de noodremtrekker niet meer mechanisch aan de losklep... Wat een feest om alles elektrisch te doen. (y)
Voor zover ik weet bestaat er een mechanische overbrugging voor het elektrische gedeelte, lijkt me sterk dat dat niet zo bij elk materieel zo is (al heb ik geen idee welke materieel het was, elk nieuwsbericht had weer een ander plaatje) . Al zag ik lang geleden een documentaire op Discovery over een gevalletje remweigering waarbij het pneumatische systeem in Frankrijk precies omgekeerd werkte zoals we in de rest van Europa gewend zijn (rare jongens die Fransen ;D )

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #9 Gepost op: 24 October 2015, 13:32:39 »
Remco: volgens mij haal je twee discovery afleveringen ("seconds from disaster" meen ik?) door elkaar.

Het pneumatische systeem kan in Frankrijk niet anders zijn dan de rest van Europa, hoe kan je anders al dat materieel aan elkaar koppelen? Het is de USA waar het anders is. Daar moet je druk op de leiding zetten om de remmen te laten werken. Krijg je geen druk op je leiding, dan rem je ook niet. Boem=ho. Da's de aflevering met zo'n lange trein die de helling af komt vrutten.

De franse aflevering is denk ik "runaway train" (link) over een voorstadstrein die uiteindelijk in Parijs op een andere trein klapt? Dat was, ik weet het niet helemaal meer, een geval dat ze na een noodremming de boel weer op druk zetten maar er nog iets mis was. Toen klom de machinist tussen twee wagons in om ergens goed tegenaan te duwen en steunde hij per ongeluk met z'n voeten op een kraan waardoor de remleiding naar de rest van de trein werd afgesloten. Daar bleef de druk lekker in zitten. Zoiets. En toen hij moest remmen deed alleen rijtuig 1 van de 4 het maar qua rem. En het ging helling-af het ondergrondse station in.

(Dit doe ik uit m'n hoofd, kijk de youtube link maar om te zien of ik het goed heb :) )

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #10 Gepost op: 24 October 2015, 15:01:34 »
Reinout, dat was inderdaad die aflevering met hwt treinstel waar de machinist met zijn voet op een kraan ging staan waardoor deze afgesloten werd. De details weet ik niet meer van hoe dat remsysteem werkte, alleen dat ik toen dacht dat het anders werkte dan zoals ik het gewend ben.
Aangezien het een binnenlands treinstel betreft lijkt het me niet onmogelijk dat het systeem afwijkt. Voor getrokken materieel en locomotieven zullen Europese normen gelden ivm grensoverschrijdendingen. Geen idee of die norm ook voor treinstellen geld, daar heb je al verschillende koppelingen in Nederland alleen al.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2015, 15:11:56 »
Je hebt gelijk dat het niet helemaal 100% standaard leek te zijn.

Enfin, het huidige ongeluk is qua beschrijving nòg raarder. De machinist kan omdat de trein een helling op rijdt en dus afremt eindelijk naar voren spurten en remblokken op de rails leggen? Dan rijdt de trein dus 3km/u. Dan zou ik maar eens als de donder wat remblokken ACHTER de wielen leggen om te voorkomen dat 'ie weer terug gaat :)

Heeft er al iemand een bruikbare beschrijving van gevonden?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #12 Gepost op: 24 October 2015, 16:14:33 »
Reinout, dat was inderdaad die aflevering met hwt treinstel waar de machinist met zijn voet op een kraan ging staan waardoor deze afgesloten werd. De details weet ik niet meer van hoe dat remsysteem werkte, alleen dat ik toen dacht dat het anders werkte dan zoals ik het gewend ben.
Aangezien het een binnenlands treinstel betreft lijkt het me niet onmogelijk dat het systeem afwijkt. Voor getrokken materieel en locomotieven zullen Europese normen gelden ivm grensoverschrijdendingen. Geen idee of die norm ook voor treinstellen geld, daar heb je al verschillende koppelingen in Nederland alleen al.
Ook in Rotterdam is zoiets eens gebeurt.
Een D trein uit Hoek van Holland moest bij Schiedam afremmen en toen bleek alleen de loc te remmen.
Door kordaat handelen van de treindienstleider is toen een ongeluk voorkomen en kwam de trein pas voorbij Rotterdam CS op het luchtspoor tussen Hofplein en Blaak tot stilstand.
Hier geldt dus echt de wet van Murphy.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #13 Gepost op: 24 October 2015, 18:10:28 »
Henk ik heb en dergelijk verhaal heb ik ook eens over een ertstrein gehoord. Ik heb geen idee of het waargebeurd is, de wagens zouden dan allemaal gelost moeten zijn op moment dat de kranen afgesloten worden en dan moet er ook nog eens geen luchtlekkage optreden.

Reinout, dat is inderdaad een vaag verhaal.
Nu maar hopen op een echt journalistiek stuk waar alles degelijk in beschreven is.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2015, 18:16:11 door Remco vM »

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
« Reactie #14 Gepost op: 24 October 2015, 19:21:34 »
al heb ik geen idee welke materieel het was, elk nieuwsbericht had weer een ander plaatje
Deze staat op Twitter: https://mobile.twitter.com/SUDRail_Norm/status/657058806510329856