Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
Vandaag om 12:49:25
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door MaraNCS
Vandaag om 12:37:27
Fleischmann Anna ombouw. door TonM
Vandaag om 12:21:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 12:08:32
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Show je werkplek door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 11:42:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door tothebeach
Vandaag om 11:41:39
Grootspoor in Frankrijk door tothebeach
Vandaag om 11:37:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:10:14
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Bauarbeiten im gange door Overet
Vandaag om 10:16:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Spoor010
Vandaag om 09:54:26
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41

Auteur Topic: Hoe vonden we Eurospoor 2015 en wat is er aan onze vingers blijven plakken?  (gelezen 25816 keer)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Re: Hoe vonden we Eurospoor 2015 en wat is er aan onze vingers blijven plakken?
« Reactie #15 Gepost op: 23 October 2015, 22:30:08 »
Zeg Hekpaal..... je kent dat liedje 'vluchten kan niet meer' nog wel...
Je moet nog twee dagen met mij.... *brom*
;D

Rob Kramer

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 23 October 2015, 22:45:33 »
Een lamp, zodat me oude ogen het "werkstuk" beter ziet,

en eindelijk een Rollerbank......voor weinig  ..schieten de loks niet meer van me programeerspoor af.

m.v.g. Sloophamer

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #17 Gepost op: 23 October 2015, 23:29:13 »
Tadaaah, mijn bijna traditionele video van Eurospoor (8m10):

Wat me nog opviel bij het maken van de video: er waren dit jaar opvallend veel N banen met uitstekend rijgedrag. En het was enorm internationaal.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Florisw

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 23 October 2015, 23:32:11 »
Als ondernemer een bijzonder geslaagde en drukke beurs gehad. Bijzonder goede sfeer en veel nieuwe gezichten gezien.

Waar ik even goed ziek van was, en daarom plaats ik bij uitzondering hier een reactie, is het geval dat een hele goede klant van mij; slechtziend, met geel zichtbaarheidshesje, slechtziendenstok is gerold van zijn portemonnee. De arme man bezoekt 1x per jaar Eurospoor, leeft daar altijd naar uit en ging zoals vele jaren daarvoor met goedgevulde portemonnee erheen.

Mensen hun portemonnee rollen is bijzonder laf. Mensen met ernstig visuele beperkingen beroven; daar draait mijn maag van om! Hij had al wekenlang wat Roco en Märklin NS cargo huifwagens apart laten leggen. Ik wil hem daar een paar van cadeau gaan doen (vanavond besloten...vanmiddag vond ik het al erg maar het drong me nog niet genoeg  door door de inmense drukte). Wie mijn voorbeeld wil volgen, of anderszins steun wil betuigen stuur me even een mailtje, of spreek ons morgen even aan op Eurospoorstand 0110/ 0111. Een leuk ansichtkaartje met NS loc of ander klein gebaar mag ook.

mvg
Floris

« Laatst bewerkt op: 23 October 2015, 23:37:44 door Florisw »

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 23 October 2015, 23:39:03 »
Ik heb voor de verandering een trein naar de beurs gebracht.... ;D

Daarna een paar bijzonder fraaie Franse banen en een enorme Oostenrijkse modulebaan
gezien... Daarna de markt afgelopen,  geen modern Italiaans gevonden, wel een 1:150 model
van een Allegra treinstel van de RhB meegenomen plus wat Frans N spul....

Voor de inwendige mens ben ik maar naar het station gegaan, lekkerder en goedkoper
dan in de Jaarbeurs 8)

Mvg,

Tis

Nog even reageren op de vorige posting want dit is gewoon schokkend :o Helaas lopen er dus geoon ook ratten
rond op zo'n modelspoorbeurs >:( wat de steunactie betreft (y) ik zal morgen eens kijken....
« Laatst bewerkt op: 23 October 2015, 23:47:12 door T.Spat »

Mike 1961

• Offline Offline
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2015, 23:42:20 »
Met mijn bruggen in aanbouw op de BNLS stand aanwezig geweest.
Dat was erg gezellig. Enorm veel belangstelling gehad. Ik heb veel kunnen vertellen en uitleggen en ook nog tips terug ontvangen. (y)
Wegens overige bezigheden ben ik er za en zo helaas niet bij.

Ik heb ook even gekeken bij de andere banen. Er stonden juweeltjes tussen.
Sommige helaas zonder achtergrond of deugdelijke verlichting. Dat zou de banen veel meer tot hun recht hebben laten komen.

En ook heel belangrijk: leuk publiek. :)
Met vriendelijke groeten,
Mike

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #21 Gepost op: 23 October 2015, 23:56:03 »
Met den Benelux kregen we vanuit 'het zuiden' een vertraging van 15min aangesmeerd (deze keer den trip gemaakt met een collega):
Vertrokken in Zuid-West Vlaanderen rond 7u.30 Aankomst Utrecht 12u.00 (korte panne in de Kempen, vlak voor de grens) De terugtrip verliep een uur sneller. (we kregen een ritje met de Thalys aangeboden)

Weerom iets te lang bij de sjacheraars blijven plakken. (leuke hebbedingetjes van de SNCF/DB gezien: bijna waren er enkele bananenwagonnetjes van Roco aan de handen blijven kleven, Maar uiteindelijk is het onverwacht een 4-delige Rivarossi NS VIRM met 2 decoders geworden.)
Leuke banen gezien (Die van de mannen van Leuven; Osnabrück; een het middeleeuws dorp waren best leuk). Wel een pak minder commerciële 'vak' handelaars gezien (enkele klassiekers waren er deze keer niet bij of heb ik het verkeerd voor?, maar geen erg...)

Een kort, maar leuk weerzien met den Steef en Hendrik Jan. De volgende keer is er opnieuw wat 'Levenswater' of Poiteen, Hendrik Jan. Slainte!
En den Edsko ben nu ook es tegen 't lijf gelopen.
M'n getuigen:
https://picasaweb.google.com/celtjan/Eurospoor2015?authkey=Gv1sRgCKT-gKPxv7rDSA
« Laatst bewerkt op: 23 October 2015, 23:59:01 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #22 Gepost op: 23 October 2015, 23:57:48 »
Hallo allemaal.

Ik heb een fleischmann 1657 E loc. Wat Railspijkers, raillassen en Isolatielassen en wat fleischmann wissels.
De wissels zijn extra. Die stonden niet in mijn verlanglijstje.

Ik heb hem thuis getest of hij het deed, de loc. Eigenlijk stom van me. Ik had het daar moeten vragen.

Gr Sebastiaan.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #23 Gepost op: 24 October 2015, 00:02:47 »
Ik had er voor gekozen om met de auto te gaan en dat was misschien maar goed ook. Mijn vrouw had in de 's morgens in de krant gelezen dat de treinen vandaag overvol zouden worden.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik op een vrijdag was. M'n vakantie lag dit jaar gunstig.
De treinen waren naar mijn mening behoorlijk druk: ik heb het niet tot staan zien komen in de trein van Utrecht naar Zwolle (vanuit Purmerend eerst naar Utrecht, daar Eurospoor en dan naar m'n beste vriend in Zwolle) maar mijn hemel wat een enorme drommen mensen stonden er klaar om die trein in te gaan...

Je kon overigens wel precies zien dat Legoworld er was, want menig kind (en ouder) liep met een tas met een Lego-logo op het station. Ook bij de Jaarbeurs voor de deur kon je duidelijk zien dat het overgrote deel naar de Lego-manifestatie was geweest.

Ik vond de ingang voor Eurospoor zelf overigens een zoekwerkje waar de elektronische bebording overduidelijk niet tegenop kon (wel grappig om te zien dat dát al die jaren nog steeds hetzelfde gebleven is)
Nog nooit heb ik stewardessen gezien die de boel in goede banen aan het leiden waren.

Naar mijn mening een aardige beurs. Gelukkig weinig kinderen (naar mijn mening) deze keer, maar laat ik niet teveel zeuren, menigeen hoopt dat 'de jeugd' in z'n algemeen de hobby voortzet, dan moeten we ze die mogelijkheid wel gunnen.

De stand van Teqmodels vond ik erg aardig: leuk om 2 frisse jonge koppen te zien staan tussen de toch overwegend oudere deelnemer. Het is dat ik nog geen baan heb, anders had ik wel wat bij ze gekocht.

Bij de BNLS-stand de meesterbouwer HOllandsbouwwerk ontmoet en ook station Rijsen in het 'echt' gezien. Ook zijn geprezen module van vorig jaar stond ernaast en die was overduidelijk bekend: terwijl ik even stond te praten kwamen er meerdere mensen speciaal foto's van maken. Ook die bijzondere brug, met dat soort rolmechanische, gezien.

Ik vond het idee van de BNLS modulebaan overigens erg leuk. Ik zal eerlijk bekennen dat ik het topic nog nooit geopend heb en dus ook niet wist hoe het er daar aan toe ging, maar het idee was leuk. Ik vond het wel jammer dat de Nederlandse modules die ik gezien heb zonder meer nog het nodige werk in het vooruitzicht hadden, tegenover de Belgische en Franse modules die ik zag.

Wat me ook weer opviel: het verschil tussen Duitse en Nederlandse handelaren. Waar de Duitsers veel sneller iets 'Zum Basteln' aan zullen bieden en het voor een lage prijs van de hand doen, heb ik her en der bij Nederlandse handelaren wel weer wat zien liggen waarvan ik me afvroeg of er soms goud onder de verf zat.

Alleen een stand ergens in een hoek van hal 12 was een positieve uitzondering: er stond veel oud spul, ook veel sloopspul, dat voor kleine prijsjes van eigenaar wisselde. De kassa rinkelde vrijwel voortdurend. Daar heb ik ook een redelijk goede O&K van Fleischmann op de kop getikt, die zonder meer betere assen heeft dan wat er nu onder mijn ombouwer zit. Dat tientje vond ik het wel waard.

Bij Piet Peetoom (GM&S) nog het nodige gereedschap gekocht. Een handbankschroefje, 2 borensetjes van 0,3 naar 1,6 mm (van 0,3 naar 1 per 0,05 mm) een pennentang en 2 platen Slaters plasticard.

Bij (volgens mij) modelshop Heerenveen, had ik even hoop dat ik eindelijk zeshoekig acryl van Plastruct had gevonden: hun stand stond zo vol met dat spul in styreen, dat ik er maar even naar vroeg.
Jaha, die had 'ie. Maar dat was helaas zeshoekig styreen, wat 'm door z'n collega fijntjes uitgelegd werd.

Inmiddels denk ik dan ook dat ik 'veroordeeld' ben tot het aanschaffen van dat spul per internet.

Ook nog 3 boeken aangeschaft (o.a. Frank Oude Elferink over Hondekoppen)

@ Florisw: dat is inderdaad ontzettend laf. Waarom weet ik niet, maar ik was deze keer enorm op m'n hoede. M'n sleutels haalde ik uit m'n jaszak, reeg ik met een van ringetjes aan een ritssluiting IN m'n tas, m'n geld verdeelde ik over 3 plaatsen (portemonnee, linker- en rechterbroekzak) en m'n telefoon verborg ik een van m'n dansschoenen die ik in m'n tas had zitten.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2015, 00:06:52 door Menno »

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #24 Gepost op: 24 October 2015, 00:06:42 »
Dat spraakwater is er morgen gewoon weer, Jan!
Volgende keer beter. ;)

slainte
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #25 Gepost op: 24 October 2015, 00:07:06 »
Sorry Reinout.

Ik zag van een ander. Die naar Houten was geweest zijn bericht daar had geplaatst.
Volgende keer in Dit en datjes.

Trouwens even tussen door. Ik heb je gemist op de Eurospoor. Ik had graag kennis met je gemaakt daar.

gr Sebastiaan

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #26 Gepost op: 24 October 2015, 00:11:28 »
Komt vast een andere keer wel weer. Ik loop vast op ontraxs en Rail wel weer rond. En anders wel weer een keer de beurs in Houten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 24 October 2015, 05:59:32 »
@Sebastiaan1201,

Je schreef dat je de 1657 thuis pas heb getest in plaats van op de beurs zelf. Maar je schrijft er niet bij of de loc wel of niet goed is.......

Dus is de loc in orde en rijdt hij goed ???

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

freekvo

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 24 October 2015, 08:06:03 »
@Reinout: mooi filmpje; leuk alles nog weer even terug te zien. Je krijgt zoveel indrukken op zo'n beurs dat je de helft al weer hebt vergeten als je thuis bent.

Twee dingen zijn ons achteraf nog in het bijzonder opgevallen:
  • Een hele grote bergwand met allemaal 'muizengaatjes' waar de N-treintjes in en uit reden als duveltjes uit een doosje. Maar met ook een tandradbaantje waar het treintje met een hele grote vaart naar beneden denderde; dat zal wel schoonheidsfoutje zijn geweest.
  • Een dubbele klimspiraal die bovenaan ook weer dubbel naar beneden ging vol met allerlei treinen (als alternatief voor een schaduwstation?). Indrukwekkend om te zien en niet te volgen hoe de sporen precies reden of hoeveel treinen er op stonden.
Wat me ook opviel was de snelheid (of eerder te 'traagheid') waarmee alle treinen liepen. Ik sjees met mijn treinen (meest TGV's en andere snelle passagierstreinen) kennelijk veel  hard over mijn baan dus ik heb alle max. snelheden nu behoorlijk gedowngraded…..
Groet Freek

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 24 October 2015, 08:10:05 »
Het zou mij niets verbazen als er een ploeg professionele zakkenrollers is ingevlogen, die ontdekt heeft dat er weinig te halen valt tussen de Lego steentjes... Als groot evenement ontkom je niet meer aan die ratten.