Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: Baan aan plafond.  (gelezen 10934 keer)

S.A.N.

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • wakeboarder.nl
Baan aan plafond.
« Gepost op: 26 oktober 2007, 21:28:10 »
Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum hier maar toch al een jaar of wat marklin/intellibox/railroad ervaring op een grotere baan met wat kameraden in een separate ruimte. Leuk maar met opgroeiende kinderen moet ik thuis natuurlijk ook het virus proberen door te geven.

Daarom het idee opgevat om op de bovenste verdieping van ons huis (plat dak) een baan aan te leggen. Omdat ook wij ruimtegebrek kennen is het idee opgevat  een elektrisch/automatisch vertikaal beweegbaar plateau te maken. Ca. 4 x 3,5 meter.

Ik heb gedacht aan de (elektrische) as van bijvoorbeeld een zonwering, daaraan kunnen dan op eenvoudige wijze staaldraden via katrollen het plateau "liften".


Maar,..... ik heb toch het idee dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben ? Wie heeft er een beter idee  ? Is er een standaard oplossing te koop ?



Nico

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2007, 22:07:58 »
Je kan gewoon katrolletjes kopen in de winkel. Dus hoeft niet persee van een zonnewering. Als je maar zorgt dat je alles goed uitlijnt zie ik geen probleem. Eventuueel zou je ook een opklapbare baan tegen de muur aan kunnen maken? Alleen met een berglandschap wordt dat wat lastiger.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2007, 08:53:42 »
Hier op het forum is er wel eens over gesproken maar verder heb ik nog niets gezien. Een zonweringmotor lijkt mij een prima idee. Ben benieuwd hoe het gaat worden
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2007, 09:08:44 »
Katrollen mét een tegengewicht moet prima kunnen lijkt me. Ik had zalf ooit is in een huis een fiets op die manier in het trappenhuis hangen. Katrol aan het plafond, kabel er overheen, haak voor de fiets aan de ene kant en een emmer met grind als tegengewicht aan de andere kant van de kabel.
Aandachtpunten;
- De bereikbaarheid van je baan (4 x 3,5 is te groot om overal vanaf de rand bij te kunnen.
- Het gewicht. Vergis je daar niet in! Het dak moet alles kunnen dragen (terwijl het daar eigenlijk niet voor gemaakt is), en het moet uiteraard blijven hangen (slordig als een bout/schroef los komt).
No dress rehearsel, this is our life.

Lafcadio

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2007, 14:12:37 »
Veertig jaar geleden heeft mijn vader (even onhandig als ik) zo'n baan gemaakt. (wel iets kleiner). Wat ik me ervan kan herinnneren hing die niet direkt aan het plafond. Twee maal een paar balken tegenover elkaar tegen de muren met daar op vertikaal een soort rails. Dwars door de kamer twee balken met aan de uiteinden een wiel en daarop de plaat met de trein.

ronald56

  • Gast
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2007, 14:48:41 »
2 draadjes over het zelfde onderwerp lijkt me niet erg handig

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6658.msg100932#new

Robertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2007, 23:41:00 »
Hallo,

Ik zou geen zonwering of garagedeur spul nemen. Dat lijkt me niet sterk genoeg,
Bedenk dat een baan van die grootte nogal wat weegt!
Je hijst normaal gesproken aan de vier hoeken en om doorbuigen te voorkomen zul je een stevig (dus zwaar) frame moeten gebruiken.
Dan moet je, lijkt me, een wat zwaarder hijssysteem nemen.
Als je een en ander electrisch gaat aandrijven vergeet dan niet om limitswitches (eindafschekeling) te gebruiken anders loop je de kans dat er van alles naar de galemiezen wordt getrokken en de hele boel naar beneden dondert met alle gevolgen van dien.
Zorg voor borgen in de uiterste hijsstanden.

Rob


Co van den Brink

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Gaat 't niet zoals 't moet,dan maar zoals het gaat
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2007, 22:01:32 »
Dag Nico.

Misschien heb je hier iets aan als uitgangspunt.
De kettingen komen onder de baan uit, daar gaat een borg in waar ik de baan op laat zakken, zodat hij niet aan de kabels blijft hangen.
Wel handmatig met een hooiberglier.
Zijn er vragen, dan merk ik het wel.












Ps. foto's van mijn nieuwe poot constructie moet ik nog maken, als je die ook wil zien, hoor ik het wel.

Groet, Co.

« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2007, 22:13:51 door Co van den Brink. Reden: verkeerde foto »
Groetjes van Co, en de poezen.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2007, 11:29:40 »
Kijken jullie op de site Erichs modellbahn bij Decken konstruktion.
Ik heb er ook een filmpje van maar op de betreffende site staat er geen link meer naar.
De groeten van Rob

Kor

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2007, 12:09:47 »
Zo'n 30 jaar geleden heeft een oom van mij ook een behoorlijke baan gemaakt die opgetakeld werd tegen het plafond . In plaats van hout had hij voor het frame aluminium profiel gebruikt wat minder gewicht heeft en toch sterk is. De profielen waren met hoekstukken en popnagels verbonden . Eerst werd het geheel met kabels en katrollen opgetakeld maar door de grote van de baan ging dit door rek in de kabels toch scheef lopen . Daarna heeft hij twee gasbuizen tussen de muren gemonteerd met keilbouten in de zijmuren wat dus nooit geen kant meer op kon .Het gewicht rust dan ook op de muren en niet aan het plafond. Op die buizen waren 5 fiets tandwielen gelast 4 fietskettingen  gingen naar de baan en 1 naar een slinger met een rem erop het hele spul kon perfect op en neer gaan en ruste op 4 stevige hoekijzers die aan de muur bevestigd waren met ook weer keilbouten vastgezet . Het geheel heeft jaren gefunctioneerd en er zijn diverse banen op gemaakt. Helaas heb ik er geen foto's meer van maar misschien kun je het idee verder zelf uitwerken.
Mvg
Kor

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #10 Gepost op: 29 oktober 2007, 13:49:08 »
Ik heb ook een ophijsbare baan, alleen wat minder groot (ongeveer 2x1 meter).
Zie mijn site voor wat info...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2007, 17:34:25 »
Hoi Co, wat een prachtige construx en dito foto's!
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

S.A.N.

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • wakeboarder.nl
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2007, 21:35:36 »
Beste allemaal,

Allereerst bedankt voor jullie reacties, ik maak eruit op dat er dus standaard weinig te koop is dus ik zal mijn idee verder uitwerken.
Ik zal daar zeker enkele van jullie aandachtspunten in verwerken. Mijn plan is nu om een mix te maken van mijn oorspronkelijk idee en dat van  http://www.erichs-modellbahn.de. De cosmetische uitvoering gelijk aan die van Erichs.

Als aandrijving kies ik voor een elektrisch aangereven as uit de rolluikenwereld (op marktplaats voor een habbekrats te koop). Naar mijn idee heeft zo’n as veel in zich.

-1-   zeker voldoende sterk, geen contragewicht nodig.
-2-   ingebouwde minimaal/maximaal eindschakelaars.
-3-   geen contragewicht nodig.

Als gezegd een oppervlakte van ca. 4x3,5 mtr. uitgevoerd  in een ongelijkzijdige U-vorm.
Omdat ik de baan bij een eventuele verhuizing natuurlijk niet wil verliezen gaat deze U uit twee delen bestaan. In het ergste geval kan de baan dan “gewoon” mee verhuizen.

Ik heb geen ervaring met het “doorhangen” van de baan iemand suggesties ? Ik wil in ieder geval een “open frame-contructie”. Ik denk aan latten 75x22 mm maar wellicht is aluminium koker van een zelfde maatvoering sterker ?
De baan zal door middel van 6 of zeven staaldraden worden opgehangen.

Omdat deze kabels allen individueel via een “eigen” katrol naar de as lopen zullen de krachten per katrol niet extreem zijn. Ik ga op zoek naar katrollen die reeds op een wat groter monatgeplaatje bevestigd zijn waardoor met meerderen Keil/slot/chemische-bouten kunnen worden gebruikt per katrol.

Door de kabels op exact dezelfde doorsnede positie op de as te monteren is gerealiseerd dat de baan overals absoluut even hoog-laag hangt.

Dan nog een opmerking over de elektrische verbinding(en). Alles (intellibox,booster, PC etc.) gaat mee omhoog/omlaag een 220V-voeding d.m.v. een “bouwmarkt-krulsnoer” over/langs een van de staaldraden is dan voldoende.

In de omlaag-positie zal de baan op twee plaatsen door elektromagneten of mechansiche vangpunten worden gefixeerd, het is natuurlijk onhandig als die baan steeds beweegt als je er tegenaan stoot of aan werkt.

Grootste vraag gaat dus over het doorhangen van het frame wie heeft praktijkervaring ? hangend aan kabels of staand op poten lijkt mij hetzelfde ? Natuurlijk sta ik open voor iedere suggestie want ik ben vast nog iets vergeten.


Tot zover, ik ben waarschijnlijk net zo benieuwd als jullie,……

Nico










 







fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2007, 21:56:39 »
i.v.m ruimte gebrek kan ik mijn baan d.m.v een elektrische lier, (Euro 75,-  kinzo) tegen het plafond hijsen. De baan is 4 bij 4 meter bestaande uit plaatbreedten van 50 en 40 cm. Ik werk er nu al 2 jaar mee en is een prima oplossing. Eenmaal op rijhoogte kan ik alles aansluiten op de computer en koploper doet de rest. Op de vorige site had ik nog wat foto,s gezet. Ik kan je aanraden om het niet te duur en te zwaar te maken, dat is nergens voor nodig om het goed te laten functioneren.

succes Fred

fredamsterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 136
Re: Baan aan plafond.
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2007, 22:03:59 »
nog enige tips. Ik maak gebruik van 4 balkjes van 4 m bij 4,5 cm bij 4.5 cm. Daarop rusten de platen van 50 en 40 cm breedte en 1 cm dik. Iedere zijde heeft 3 ophangpunten waarbij de hoekpunten dus dubbel tellen oftewel er zijn 8 ophangpunten. Omdat er in het midden van iedere plaat ook een ophangpunt is, kan het niet doorhangen.
Eenmaal op rijhoogte rust de baan op 3 schagen en is dan goed gefixeerd.
 grt Fred