Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:35:19
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur
door
frans51
Vandaag
om 19:34:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 19:23:30
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Lobomotion69
Vandaag
om 19:09:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
Vandaag
om 18:56:28
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025.
door
nighttrain1
Vandaag
om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer
door
Eric v C
Vandaag
om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
Vandaag
om 18:17:40
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok
door
AlbertG
Vandaag
om 17:55:34
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Joz
Vandaag
om 17:33:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ben
Vandaag
om 17:26:28
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg
door
MaraNCS
Vandaag
om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
Vandaag
om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht
door
TonM
Vandaag
om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
edwin1974
Vandaag
om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam
door
Rene de Haan
Vandaag
om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Ben
Vandaag
om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland
door
R1954
Vandaag
om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
door
martijnhaman
Vandaag
om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge!
door
hervé
Vandaag
om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
VulcanRaven
Vandaag
om 10:31:56
Show je werkplek
door
Eric B
Vandaag
om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC
door
hmmglaser
Vandaag
om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen.
door
FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
30 July 2025, 22:05:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baan aan plafond.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Baan aan plafond. (gelezen 2497 keer)
S.A.N.
Baan aan plafond.
«
Gepost op:
26 October 2007, 21:27:33 »
Hallo allemaal,
Nieuw op dit forum hier maar toch al een jaar of wat marklin/intellibox/railroad ervaring op een grotere baan met wat kameraden in een separate ruimte. Leuk maar met opgroeiende kinderen moet ik thuis natuurlijk ook het virus proberen door te geven.
Daarom het idee opgevat om op de bovenste verdieping van ons huis (plat dak) een baan aan te leggen. Omdat ook wij ruimtegebrek kennen is het idee opgevat een elektrisch/automatisch vertikaal beweegbaar plateau te maken. Ca. 4 x 3,5 meter.
Ik heb gedacht aan de (elektrische) as van bijvoorbeeld een zonwering, daaraan kunnen dan op eenvoudige wijze staaldraden via katrollen het plateau "liften".
Maar,..... ik heb toch het idee dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben ? Wie heeft er een beter idee ? Is er een standaard oplossing te koop ?
Nico
neonic
Gast
Re: Baan aan plafond.
«
Reactie #1 Gepost op:
27 October 2007, 12:30:45 »
Idee is op zich wel leuk ja, en lijkt mij ook niet nieuw.
De bedoeling is om er onder ook nog wat te kunnen doen / neer te zetten of ...
Denk dat dat met die katrollen enzo op zich wel goed plan is. Alleen moet je wel er voor zorgen dat ook alles gelijkmatig zakt en gelijkmatig zodat er niet het één en ander omvalt en of beschadigd, bv treintjes oid. Zou beetje zonde zijn.
Het meest lastige lijkt mij is al die bedrading van stroom voor je trafo's verlichting en dergelijke. In die 19" kasten hebben ze voor achter die servers een soort van systeem dat uitklapt waaraan de bekabeling zit. Op die manier kan er geen kabel klem komen te zitten tussen de server en de kast enzo. Misschien kan je dat idee dan gebruiken voor je bedrading...
ronald56
Gast
«
Reactie #2 Gepost op:
27 October 2007, 14:38:26 »
Nico,
Ik ken het idee van m'n vader .
Het is echter nooit een succes geworden . Ik zal uitleggen waarom , misschien kan je dit dan verbeteren .
1e) De baan was uitendelijk te zwaar , en de motor had moeite om alles omhoog te krijgen . Dit is mogelijk op te heffen door contra gewichten te gebruiken , dan weegt de baan uiteindelijk bijna niets.
2e) Er werd gebruik gemaakt van katrollen met meerdere schijven om het geheel makkelijk op te takelen - gevolg : regelmatig liepen de stalen kabels van de schijven af .
Ik spreek nu over 25 tot 30 jaar geleden , we hebben nu veel betere en mooiere oplossingen dan toen , dus ik ben benieuwd.
Mijn advies is in ieder geval , houd het zo simpel mogelijk, dan kan er ook minder mis gaan.
maar denk ook eens aan een baan , welke met scharnieren uitgeklapt kan worden . ingeklapt is dit een afgesloten kast (scharnier hoogte is de hoogte waarop de baan komt )
als je meer duidelijkheid wil , laat het maar weten
mvg Ronald
willem22
«
Reactie #3 Gepost op:
27 October 2007, 14:52:03 »
Beste Nico.
Heb in het verleden een baan gehad tussen de balken van een schuin dak.
Deze was 1.4 m diep en 3. m lang.
Aan een zijde een lang piano scharnier gemaakt en een motor gemaakt van 12 volt vrachtwagen ruitenwissers.
Aan de assen van de moter een kabel haspel en daar kon ik de hele zaak mee opdraaien.
Kan er nu even niet bij anders had ik er een foto van kunnen maken.
IK zal de unit wel binnenkort op vraag en aanbod zetten mag voor een prikkie weg.
IK denk dat de plaat met alles er op en aan tussen de 30 /40 kilo geweest zal zijn.
wil.
Marty
team Mitropa
«
Reactie #4 Gepost op:
27 October 2007, 23:57:37 »
Je wil nogal een gevaarte optakelen
??
Het motortje is nog niet van zo'n groot belang
Wel je katrol welke het gewicht moet dragen en dan zeker de verbinding in je palfond.
met een paar slagpluggen haal je het niet, en mag je zeker een zwik keilbouten gebruiken
Ook moet je een stevig frame maken. en het doorzakken tijdens bedrijf kan je schragen eronder zetten.
Wat je zeker niet mag vergeten zijn de contra gewichten.
Deze moeten hetzelfde gewicht hebben als je gehele baangewicht, dan kan je met 1 pink de baan op en neer laten.
Hoe je zo'n gevaarte moet wegen....heummmm, daar heb ik ook nog niet over nagedacht
Als je er veel halsbrekende toeren moet uithalen om van je baan te genieten zal het plezier je gauw vergaan, weet ik uit ervaring, en kan je mischien beter de module optie bekijken
«
Laatst bewerkt op: 28 October 2007, 00:01:25 door marty
»
Mvg Marty,
S.A.N.
«
Reactie #5 Gepost op:
29 October 2007, 21:35:01 »
Beste allemaal,
Allereerst bedankt voor jullie reacties, ik maak eruit op dat er dus standaard weinig te koop is dus ik zal mijn idee verder uitwerken.
Ik zal daar zeker enkele van jullie aandachtspunten in verwerken. Mijn plan is nu om een mix te maken van mijn oorspronkelijk idee en dat van
http://www.erichs-modellbahn.de
. De cosmetische uitvoering gelijk aan die van Erichs.
Als aandrijving kies ik voor een elektrisch aangereven as uit de rolluikenwereld (op marktplaats voor een habbekrats te koop). Naar mijn idee heeft zo’n as veel in zich.
-1- zeker voldoende sterk, geen contragewicht nodig.
-2- ingebouwde minimaal/maximaal eindschakelaars.
-3- geen contragewicht nodig.
Als gezegd een oppervlakte van ca. 4x3,5 mtr. uitgevoerd in een ongelijkzijdige U-vorm.
Omdat ik de baan bij een eventuele verhuizing natuurlijk niet wil verliezen gaat deze U uit twee delen bestaan. In het ergste geval kan de baan dan “gewoon” mee verhuizen.
Ik heb geen ervaring met het “doorhangen” van de baan iemand suggesties ? Ik wil in ieder geval een “open frame-contructie”. Ik denk aan latten 75x22 mm maar wellicht is aluminium koker van een zelfde maatvoering sterker ?
De baan zal door middel van 6 of zeven staaldraden worden opgehangen.
Omdat deze kabels allen individueel via een “eigen” katrol naar de as lopen zullen de krachten per katrol niet extreem zijn. Ik ga op zoek naar katrollen die reeds op een wat groter monatgeplaatje bevestigd zijn waardoor met meerderen Keil/slot/chemische-bouten kunnen worden gebruikt per katrol.
Door de kabels op exact dezelfde doorsnede positie op de as te monteren is gerealiseerd dat de baan overals absoluut even hoog-laag hangt.
Dan nog een opmerking over de elektrische verbinding(en). Alles (intellibox,booster, PC etc.) gaat mee omhoog/omlaag een 220V-voeding d.m.v. een “bouwmarkt-krulsnoer” over/langs een van de staaldraden is dan voldoende.
In de omlaag-positie zal de baan op twee plaatsen door elektromagneten of mechansiche vangpunten worden gefixeerd, het is natuurlijk onhandig als die baan steeds beweegt als je er tegenaan stoot of aan werkt.
Grootste vraag gaat dus over het doorhangen van het frame wie heeft praktijkervaring ? hangend aan kabels of staand op poten lijkt mij hetzelfde ? Natuurlijk sta ik open voor iedere suggestie want ik ben vast nog iets vergeten.
Tot zover, ik ben waarschijnlijk net zo benieuwd als jullie,……
Nico
«
Laatst bewerkt op: 30 October 2007, 10:22:44 door Peter van der Leek. Reden: Berg witruimte verwijderd
»
Dave van der Locht
«
Reactie #6 Gepost op:
29 October 2007, 21:51:08 »
Onderwerp is wel interessant, dat het in 2 verschillende posts staat is erg onhandig. En beiden ook nog door dezelfde persoon gestart.
Laat een moderator dit alsjeblieft aan elkaar lijmen o.i.d...
Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.
Chris
«
Reactie #7 Gepost op:
29 October 2007, 23:14:54 »
Dubbelpost, dus gesloten.
Is zeer verwarrend voor bezoekers, en ook niet echt handig voor jezelf.
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen