Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Wisselwachter
Vandaag om 14:10:00
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 13:45:48
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 12:43:00
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
Fleischmania Nostalgia door Floris Dilz
Vandaag om 11:45:38
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
6 en 7 september terug naar toen door AB 7216
Vandaag om 10:18:41
Swalbenburg, N modulebaan door william_2
Vandaag om 10:18:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
  

Auteur Topic: Tochtgordijn in tunnelportaal  (gelezen 4465 keer)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Tochtgordijn in tunnelportaal
« Gepost op: 17 October 2015, 21:21:36 »
Mijn treinbaan loopt voor in een deel in een verwarmde ruimte van 4m x 4m en voor een deel in een onverwarmde ruimte daarbuiten. In de (geïsoleerde) scheidingswand heb ik een tunneldoorgang met -portaal gemaakt. Dat ziet er dan zo uit:



Op zich prima maar ik heb omdat ik sinds kort de baan bestuur met Rocrail via een pc heb ik het bedieningspaneel moeten verplaatsen naast die tunneldoorgang omdat er aan de andere kant geen ruimte voor mijn pc  is (ook niet voor een laptop). Zie hieronder.



En vanaf de andere kant:



Alleen...... met dit koude weer ben ik er achter gekomen dat het wel heel erg tocht door die tunnelingang. En dat is bepaald niet aangenaam. Ik kan er wel een plaat of schuif tussen zetten maar dat heeft natuurlijk geen zin als ik met de treinen aan het rijden ben. Dus ik wil een soort tochtgordijn aanbrengen in of aan de achterkant van de tunneldoorgang. Maar ik zou niet weten wat voor materiaal ik daar voor zou kunnen gebruiken. Het moet aan de ene kant stevig genoeg zijn om de tocht tegen te houden maar ook weer zo flexibel dat de treinen er moeiteloos doorheen kunnen rijden en niet ergens achter blijven haken.

Dus wie heeft er een goed idee?????????????????????
Groet Freek

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2015, 21:25:15 »
Een mini-warme-lucht-scherm zoals dat in het groot te vinden is bij warenhuizen en zo ??
Er is vast wel een tinker/knutselaar die zoiets weet te fabrieken met afgedankte huishoudelijke apparaten.

Succes! Groet, Tom Z.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2015, 21:53:43 »
Als ik het goed zie rij je digitaal, dan moet het redelijk eenvoudig zijn en ik denk in analoog trouwens ook.
Maak een vertikale of horizontale schuifdeur die alleen open staat als het blok (de blokken) onder/naast de doorgang bezet zijn.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2015, 21:57:06 »
Inderdaad een schuifdeur plaatsen zoals in de cascadetunnel in Amerika? Deze deur heeft een totaal andere functie maar met wat eenvoudige sensoren kan een dergelijke deur al aangestuurd worden.
groet,

Ivo vS

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2015, 22:06:36 »
Oeps..... jullie overschatten mijn vaardigheden, vrees ik.
Ik rij inderdaad digitaal maar ik zat meer te denken aan plastic tochtstroken o.i.d.
Natuurlijk zou een sensorgestuurd schuifpaneel heel erg mooi zijn maar dat duurt nog wel jaren voor ik zo ver ben  8)
Groet Freek

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2015, 22:27:01 »
Als je overwegbomen kan aansturen of een deurtje van een lokloods kan laten openen doormiddel van een servo, dan zou dit ook tot de mogelijkheden kunnen behoren. Ik zou het overigens een geniale oplossing vinden. De trein over een detectielus en dan gaat de sluis open. Nadat de trein er geheel doorheen is gereden gaat de sluis weer dicht. Iets dergelijks willen ze ook realiseren bij de Brexbachthalbahn. Op het eind van de route moeten ze door een geluidswal. Deze muur is gebouwd om het geluid van de HSL tegen te houden. Nu liep vroeger de Brexbachthalbahn door dat gebied, waar nu de HSL loopt. De bedoeling is nu dat als de stoomtrein door de geluidswal moet er een schuifdeur in komt die geschakeld wordt in combinatie met een sein. Staat het sein op rood, is de schuifdeur dicht. Staat het sein op groen, is de schuifdeur open en wordt het traject vrijgegeven.

Met vriendelijke groeten,
Jasper

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2015, 22:32:58 »
Een oude fohn en laat deze van bovenaf naar beneden blazen. 1 met regelbare temp is aan te raden anders smelt e.e.a.  :)
Andere blaasrichting zorgt ervoor dat trein waarschijnlijk omgeblazen wordt.
Wellicht is verwarming helemaal niet nodig door luchtverplaatsing(zou hem wel aan andere zijde van glas hangen ivm lawaai)
« Laatst bewerkt op: 17 October 2015, 22:34:32 door EricZmS »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 512
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #7 Gepost op: 17 October 2015, 22:36:44 »
Freek, Volgens mij zal een gordijn dan licht genoeg is om je treinen niet uit de rails te duwen, weer zo licht zijn dat het niet gesloten blijft als er geen trein rijdt. Grote kans dat de koude tocht de lamellen O.i.d. Constant open blaast. Ik zie de volgende mogelijkheden:
A. Je zit zo te zien pal naast de opening waaruit de koude lucht komt. Als een aanpassing van je baan geen probleem is, zou je een tunnel over het spoor kunnen zetten, met zo'n lengte dat de monding achter je ligt.
B. Een tunnelbuis die in de koude ruimte op de tunneldoorgang aansluit met aan weerszijden van de buis twee spruitstukken (schuine zijtakken dus) waarin je twee pc ventilatoren monteert die een tegengestelde luchtstroom in de tunnelbuis veroorzaken. Als je voor de ventilatoren verwarmingselementen plaatst, wordt de lucht in de tunnelbuis zelfs verwarmt. De luchtstroom moet niet te hard zijn, anders moet de trein tegen een stormwind opboksen. Doordat de lucht in de tunnelbuis zowel van links als rechts wordt ingeblazen, kunnen de treinen niet zijdelings uit de rails worden geblazen.

Het zijn maar ideeën, want ik heb zoiets in de praktijk nog nooit geprobeerd.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #8 Gepost op: 17 October 2015, 22:58:53 »
Een schuifpaneel zou natuurlijk wel heel gaaf zijn.......

Een verlengde tunnel in de warme ruimte lukt niet want vlak na die doorgang ligt mijn station. In de koude ruimte met ventilatoren aan de zijkant zou een optie zijn.
Een föhn als warmtegordijn is misschien ook wel een optie. Moet dan wel een verlengde flexibele buis aan anders hangt die föhn voor het raam.
Zou een (niet te snel draaiende) pc-ventilator haaks boven de ingang aan de koude zijde ook kunnen fungeren als windgordijn?
Groet Freek

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #9 Gepost op: 17 October 2015, 23:29:53 »
Als de lucht uit de ventilator "harder" is dan de tocht in principe wel.de tocht kan de luchtbaan van de ventilator dan niet doorbreken.
Wellicht een soort van trechtertje onder de ventilator zodat je een streep lucht krijgt, een gordijn van lucht.
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #10 Gepost op: 18 October 2015, 00:00:04 »
Ik zou een trui aantrekken.

Maargoed als er daar koude lucht naar binnen blaast blaast er ergens anders warme lucht naar buiten, misschien kun je daar wat aan doen.

Stephan.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2487
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #11 Gepost op: 18 October 2015, 08:12:15 »
Heel veel oplossingen gezien. Maar ehh. Een klein electrisch kacheltje in de koude ruimte ?

Voor het rijden even het kacheltje aan. En na het rijden tunnel dichtmaken met een handdoek.

Klaar.......

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #12 Gepost op: 18 October 2015, 09:21:36 »
Haha, die 'koude ruimte' is een opslagruimte van 7m x 11m. Met een overheaddeur die regelmatig open gaat. Daar helpt geen elektrisch kacheltje tegen   8)
Groet Freek

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #13 Gepost op: 18 October 2015, 09:28:16 »
Oeps..... jullie overschatten mijn vaardigheden, vrees ik.
Ik rij inderdaad digitaal maar ik zat meer te denken aan plastic tochtstroken o.i.d.
Natuurlijk zou een sensorgestuurd schuifpaneel heel erg mooi zijn maar dat duurt nog wel jaren voor ik zo ver ben  8)
Ik zie een Intellibox op je baan. Heb je ook bezetmelders geïnstalleerd? In dat geval is het vrij eenvoudig te realiseren, door bij het in- of uitrijden van een bepaald baanvak de opdracht te geven om de schuifdeur te openen. Moet je er overigens wel rekening mee houden dat je rijsnelheid dusdanig is dat de deur ook open is tegen de tijd dat de trein er is.

Ik zie ook dat je lichtsignalen op je baan hebt. Die stuur je vast op één of andere manier aan. Met dezelfde schakeling kun je waarschijnlijk ook de schuifdeur sluiten.

Grt, Wim
Grt, Wim

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2487
Re: Tochtgordijn in tunnelportaal
« Reactie #14 Gepost op: 18 October 2015, 09:36:16 »
Tja, dat de ruimte zo groot is en ook een overheaddeur heeft kon ik nergens uit het verhaal halen. En een kast om de spoorbaan heenbouwen om af te scheiden van de rest van de grote ruimte een idee ? Met deuren er in om aan de baan te kunnen werken of in geval van ontsporing ?

Want ook computerventilators halen niets uit tegen zo'n grote ruimte en de genoemde warmtedouche zoals in winkels geeft te veel luchtverplaatsing ( stof )

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.