Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:39
booster vraag door Ronald Halma
Vandaag om 11:45:07
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:44:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door Treinbestuurder
Vandaag om 11:36:37
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
  

Auteur Topic: schokkerig rijden/loksound V4  (gelezen 2578 keer)

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
schokkerig rijden/loksound V4
« Gepost op: 12 October 2015, 18:51:15 »
Hallo,

Ik ben pas bezig met deze hobby, en heb mijn schaduwstation inmiddels liggen.(zie www.henkdegans.nl  kiezen in menu voor modelspoor)
Het hele spul in iTrain gezet, en nu ben ik zo ver dat ik maar eens serieus mij bezig ga houden met het instellen van cv's e.d.
Dit daar ik snelheidsmetingen wil gaan uitvoeren in iTrain, en een van mijn loc's niet lekker loopt.
Het is een hele nieuwe PIKO G1206 , en ik heb daar een loksound V4 in gemonteerd.
Nu loopt deze lok nogal schokkerig, en knippert de verlichting dan ook iets.
Als ik de verlichting aanzet  met F0 dan brand deze constant zonder te knipperen.
Is dit knipperen normaal, lijkt mij dat dit niet zo zou moeten zijn als je de verlichting uit hebt?
Ik heb de rails en wielen nog eens extra schoon gemaakt, maar hier zit het niet in.
Nu stond CV op 255, wat ik raar vind daar de handleiding aangeeft dat dit een getal tussen de 0-64 zou moeten zijn.
Als ik in iTrain een meting deed, ging hij als een speer en gaf 200 km /u aan.
Ik heb de waarde nu op 80 staan, en dan loopt hij 95 km/u.
Iemand die dat kan verklaren?
Ik zoek ook ergens een handleiding hoe je de cv's het beste op elkaar kan laten afstemmen, dus in welke volgorde kun je het beste een nieuwe trein instellen.
Ik heb overigens een ESU lok programmer, waarin ik ook cv 10 zie.
Deze cv staat ook niet in de handleiding, weet iemand waar die voor is?

Groet
Henk


Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: schokkerig rijden/loksound V4
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2015, 19:41:57 »
Nu stond CV op 255, wat ik raar vind daar de handleiding aangeeft dat dit een getal tussen de 0-64 zou moeten zijn.
Als ik in iTrain een meting deed, ging hij als een speer en gaf 200 km /u aan.
Ik heb de waarde nu op 80 staan, en dan loopt hij 95 km/u.
Iemand die dat kan verklaren?
CV op 255 is een beetje vaag.  ::) Welke CV bedoel je. De LoSO heeft er een paar honderd  8)
Ik vermoed dat je CV5 bedoeld. Daar regel je de max snelheid mee. Dat je bij een waarde van 80 maar 95 km/h rijdt is dan logisch.
Hoe lager de waarde hoe lager de max snelheid.

Ik zoek ook ergens een handleiding hoe je de cv's het beste op elkaar kan laten afstemmen, dus in welke volgorde kun je het beste een nieuwe trein instellen.
Ik heb overigens een ESU lok programmer, waarin ik ook cv 10 zie.
Deze cv staat ook niet in de handleiding, weet iemand waar die voor is?
Handleiding kan je gewoon bij ESU vinden.
Maar die lopen over het algemeen altijd achter bij de firmware mogelijkheden.
Zo kan daarin bv een andere max waarde van een CV staan dan er inmiddels mogelijk kan zijn.

CV10 is de back EMF waarde.
Uitleg (van veel CV's) vindt je hier
Gr.
Eric

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: schokkerig rijden/loksound V4
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2015, 19:44:15 »
Ha, meneer de Gans,

In de G1206 zit een motor die wel vaker niet goed aan te sturen is. Met Esu niet, met Uhlenbrock en zelfs met Zimo niet.
Ik heb er onlangs een andere ingedaan (Mashima) en daar mee het probleem opgelost.
Wat de Esu waarden betreft. Je hebt het waarschijnlijk over Esu micro Loksound. Het lijkt dat het boekje niet klopt bij de dekoder.

Grt Peter



Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1948
Re: schokkerig rijden/loksound V4
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2015, 20:40:24 »
Hallo Henk,

Heb je al geprobeerd de decoder te tunen met behulp van de autotune (CV54 op 0), loc op de rollenbank of ca 2m vrij spoor en dan F1 indrukken. De decoder zoekt dan voor CV2 en CV51-56 de optimale waarden op voor de motor die eraan hangt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: schokkerig rijden/loksound V4
« Reactie #4 Gepost op: 12 October 2015, 21:01:56 »
Oftewel, RTFM en DWEIS  ;D
Zie hoofdstuk 11 van de handleiding  (y)

Wat de Esu waarden betreft. Je hebt het waarschijnlijk over Esu micro Loksound. Het lijkt dat het boekje niet klopt bij de dekoder.
Peter,
Knap als jij dat uit het verhaal kan afleiden.
Omschrijving kan op elke LoSo of ook LoPi slaan.
En dat het boekje niet klopt met de decoder kan je wel met 100% zeker stellen.
Zelfs de handleiding die met een nieuwe decoder wordt meegeleverd wijkt meestal al af.
De beste handleiding is wat dat betreft de LokProgrammer software zelf.
Gr.
Eric

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
Re: schokkerig rijden/loksound V4
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2015, 22:43:12 »
Hallo Henk,

Heb je al geprobeerd de decoder te tunen met behulp van de autotune (CV54 op 0), loc op de rollenbank of ca 2m vrij spoor en dan F1 indrukken. De decoder zoekt dan voor CV2 en CV51-56 de optimale waarden op voor de motor die eraan hangt.
Dat zal ik morgen eens proberen, ik heb al wel de waarde's geprobeerd die lokprogrammer geeft voor een piko bij het menu item motor instellingen.
Dit gaf geen resultaat.
Ha, meneer de Gans,

In de G1206 zit een motor die wel vaker niet goed aan te sturen is. Met Esu niet, met Uhlenbrock en zelfs met Zimo niet.
Ik heb er onlangs een andere ingedaan (Mashima) en daar mee het probleem opgelost.
Wat de Esu waarden betreft. Je hebt het waarschijnlijk over Esu micro Loksound. Het lijkt dat het boekje niet klopt bij de dekoder.
Wat vertel je me nu meneer Kramer  ;) , je hebt me die zelf verkocht ;D Maar het kan toch niet zo zijn dat je voor elke trein eerst diverse decoders moet proberen?

CV op 255 is een beetje vaag.  ::) Welke CV bedoel je. De LoSO heeft er een paar honderd  8)
Ik vermoed dat je CV5 bedoeld. Daar regel je de max snelheid mee. Dat je bij een waarde van 80 maar 95 km/h rijdt is dan logisch.
Hoe lager de waarde hoe lager de max snelheid.
Handleiding kan je gewoon bij ESU vinden.
Maar die lopen over het algemeen altijd achter bij de firmware mogelijkheden.
Zo kan daarin bv een andere max waarde van een CV staan dan er inmiddels mogelijk kan zijn.

CV10 is de back EMF waarde.
Uitleg (van veel CV's) vindt je hier
Bedankt, inderdaad ik bedoelde cv5!

Ik ga morgen weer eens verder kijken, alvast bedankt voor alle tips!
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: schokkerig rijden/loksound V4
« Reactie #6 Gepost op: 15 October 2015, 12:00:53 »
CV5 kan al een tijdje een waarde tussen 0 en 255 aan. De handleiding loopt inderdaad ver achter. Beste is altijd de lokprogrammer software te gebruiken. Zelfs als je geen lokprogrammer zelf hebt :) Dit klopt beter (ook al kan je firmware natuurlijk wel achterlopen als je geen lokprogrammer zelf hebt...)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: schokkerig rijden/loksound V4
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2015, 15:58:27 »
decoder verwijderen en controleren of er geen sluiting zit in de printplaat. 
Ik heb al twee loks gehad waarbij de acht pins connector iets te royaal gesoldeerd op de printplaat was.
Met dummy plug merk je er niks van maar met een decoder gaan de lampjes knipperen of de decoder roken