Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Programmeren Digikeijs DR4024 via TC  (gelezen 5295 keer)

Hans.F

• Offline Offline
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Programmeren Digikeijs DR4024 via TC
« Gepost op: 04 October 2015, 19:26:58 »
Spoorgenoten,
Ik wil mijn Fleischmann wissels aan gaan sturen via  servo's en heb van Digikeijs de DR4024 aangeschaft.
Na het lezen van de handleiding heb ik getracht om de decoder te programmeren, maar de aangesloten servo;s reageren tot op heden niet.
Dat betekent dat ik dus iets fout doe. Op zich niet verwonderlijk, want dat overkomt mij wel vaker. Helaas weet ik op dit moment niet waar ik de fout in ga, dus is de hulp van forum genoten zeer welkom.
op dit moment stuur ik de wissels aan via diverse Viessmann 5212. deze heb ik allen via een logische volgorde aan de praat gekregen).

Mijn gedachtegang is dat de decoder gezien moet worden als een wissel decoder en dus voorzien moet worden van een virtueel (wissel)adres op de TC via de menukeuze "wisselinstellingen".
Ik heb de DR4024 aangesloten op het programmeerspoor van mij baan en het lampje van power brandt. Ook het lampje om e.e.a. te programmeren krijg ik aan en uit. De aangesloten servo's doen echter niets.
Mede gelet op het feit dat ik a-technisch ben, snap ik er op dit moment geen snars van.

Vraag: Kan iemand mij in begrijpbare taal uitleggen welke stappen ik moet doen, om deze de DR4024 aan de gang te krijgen?

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen.

groet,
Hans

« Laatst bewerkt op: 06 October 2015, 10:37:56 door Bert van Gelder. Reden: Titel voorzien van hoofdletter(s) »

phdirk

• Offline Offline
Re: programmeren digikeijs DR4024 via TC
« Reactie #1 Gepost op: 04 October 2015, 20:27:21 »
Hallo Hans,

Bij het TwinCenter is het belangrijk dat de vier servo-uitgangen van de decoder in het TwinCenter ook een netjes opeenvolgend adres krijgen. Anders snapt de 4024 niet dat de vier servo's bij elkaar horen. Het handigste kun je dan ook nog een niet gebruikt decoderadres en niet gebruikte wisseladressen nemen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2015, 12:32:19 »
virtueel (wissel)adres
Niets virtueel wisseladres. De decoder moet gewoon een wisseladres krijgen, niets virtueel aan ;) In de DCC specificatie wordt eigenlijk ook niet gesproken van wisseladres maar van accessoireadres. Dit kan alles zijn wat geen loc is, wissel is de meest bekende natuurlijk.

Maar om de decoder te programmeren mag je hem als eerste van je programmeerspoor halen.
1) Sluit signaal aan op de normale track uitgang van de TC
2) Sluit power aan op een stevige voeding (dit mag eventueel ook de track uitgang van je TC zijn)
3) Zet centrale aan
4) Druk op het knopje van de decoder, ledje gaat aan
5) Schakel het wissel/accessoire-adres wat je de eerste servo wilt geven
6) Ledje dooft, eerste wissel heeft het adres gekregen wat je schakelde. De andere 3 hebben een opvolgend nummer gekregen

Dus als je bijvoorbeeld wissel 7 schakelt krijgt servo 1 het adres 7, servo 2 automatisch adres 8, servo 3 adres 9 en servo 4 adres 10.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hans.F

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 October 2015, 20:33:33 »
Spoorgenoten,

Naar aanleiding van een reactie van Dirk en van Timo heb ik de decoder anders aangesloten en heb ik een nieuwe poging ondernomen om te programmeren. Ik denk echter dat dit niet gelukt is, want behalve het af en toe oplichten van de rode led gebeurt er nog niets.

Dirk,
Ik weet dat het TC werkt met groepen van 8 opeenvolgende nummers, dus daar had ik rekening mee gehouden.

Timo,
Ik heb de decoder anders aangesloten en getracht de 6 stappen op te volgen.
stap 1: uitgevoerd.
stap 2: uitgevoerd.
stap 3: uitgevoerd.
stap 4: uitgevoerd.
stap 5: Schakel het adres wat je de eerste servo wilt geven. (ik begrijp dit niet). Ik ben dus maar naar keyboard mode gegaan en heb vervolgens adres 37 opgegeven.
            Omdat ik de adressen 37 t/m 40 ook al als virtuele wisseladressen had aangemaakt, heb ik 4 blokjes op het display.
stap 6: Rode led dooft niet uit zich zelf en moet handmatig uitgezet worden.

Er gaat hier dus iets fout, maar wat? Er gebeurt niets als ik de bijbehorende rode en groene toetsen indruk.
In de handleiding staat op bladzijde 5 bovenaan: Snelle simpele start Dat gaat in mijn geval dus niet op.
En ik maar denken dat het TC en de IB hetzelfde zijn.

Bij stap 5 heb ik ook getracht om de decoder op te slaan onder een geheel ander adres 119, maar dan heb ik slechts schuine streepjes op het display van de TC.

Nieuwe vraag: Hoe kan ik verder controleren of het programmeren wel is gelukt? Zouden de servo's nu al heen en weer moeten gaan, of moet ik eerst nog de servo posities instellen?

Wie kan mij verder helpen en of nadere uitleg geven?
Uiteraard zal ik alle goede adviezen opvolgen en verslag van mijn vorderingen doen.

groet,
Hans

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2015, 21:00:55 »
Ik heb de decoder anders aangesloten en getracht de 6 stappen op te volgen.
Dan zou ik beginnen om het wel eerst goed aan te sluiten.

Er gaat hier dus iets fout, maar wat? Er gebeurt niets als ik de bijbehorende rode en groene toetsen indruk.
In de handleiding staat op bladzijde 5 bovenaan: Snelle simpele start Dat gaat in mijn geval dus niet op.
En ik maar denken dat het TC en de IB hetzelfde zijn.
Buiten de verschillende protocollen zijn de IB en TC gelijk

Nieuwe vraag: Hoe kan ik verder controleren of het programmeren wel is gelukt? Zouden de servo's nu al heen en weer moeten gaan, of moet ik eerst nog de servo posities instellen?
Als je de module een adres gegeven hebt zou je volgens mij op zijn minst iets van een reactie van de servo's moeten zien.
Daarna kan je de servo posities in gaan stellen.

Maar doe eerst eens een reset.
Door al je geprobeer heb je geen idee meer wat er nu wel of niet gelukt is.
Na een reset begin je in ieder geval vanuit een gedefinieerde positie.
En dan is het gewoon stap voor stap de handleiding volgen.
Gr.
Eric

Hans.F

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 October 2015, 23:23:59 »
Hallo Eric,
Ik had in eerste instantie de servo decoder aangesloten op het programmeerspoor.
Op advies van Timo heb ik de decoder aangesloten op het normale spoor. Dat is dus "anders". Voor zover ik kan overzien heb ik alles nu goed aangesloten.

In de volgende stap moet ik het adres schakelen dat ik aan de eerste servo wil toekennen. Dit begrijp ik echter niet, dus dat moet ik nog zien te doorgronden.
Kan ik zomaar een willekeurig nummer kiezen via keyboard mode? En moeten deze nummers nu wel of niet als virtuele adressen aangemaakt worden?

Daarnaast lees ik nergens hoe ik de servo's moet aansluiten. Hieruit heb ik de conclusie getrokken dat het niet uit maakt hoe je het 3-polig stekkertje plaatst.

Wellicht is het inderdaad verstandiger om alles te resetten op zowel de decoder als ook op de TC de hiervoor aangemaakte adressen en virtuele adressen te verwijderen en gewoon op nieuw te beginnen.

Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik dat graag.

groet,
Hans 

HeRo

• Offline Offline
    • Bouwdraadje bij de buren.
« Reactie #6 Gepost op: 06 October 2015, 00:34:28 »
Hans ,

Het maakt wel uit hoe om je het 3 polige stekkertje plaatst. Je servo doet het alleen als het kabeltje goed om zit.

En wat het adres toekennen betreft.
Programmeerknop op de decoder indrukken en dan (in de keyboardmode) de wissel schakelen die je aan de servo wil toekennen.
Dus op twee knopjes drukken en je bent klaar.
Zit je servo goed om aangesloten dan kun je die nu op je keyboard omzetten. Werkt het niet kabeltje omdraaien.

Het enige virtuele wat er daarna bij het standen programmeren komt kijken is dat je de wissel decoder als virtuele loc 9999 aan gaat spreken.

Mvg Robin

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 October 2015, 06:41:00 »
Kan ik zomaar een willekeurig nummer kiezen via keyboard mode? En moeten deze nummers nu wel of niet als virtuele adressen aangemaakt worden?
Vergeet dat hele virtuele adressen gedoe nou even.
En voor het adres kies je het asdres dat je ook wilt gaan gebruiken. Een willekeurig adres ingeven is wat zinloos. dan heb je nog niets.
Gr.
Eric

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Programmeren Digikeijs DR4024 via TC
« Reactie #8 Gepost op: 06 October 2015, 10:54:44 »
Kan iemand mij kort uitleggen wat die virtuele adressen zijn op een TC? Nooit zo uitgebreid IB/TC gebruikt....  ::)

Maar wat je hier inderdaad gewoon nodig hebt is het schakelen van een echt wissel (/accessoire) adres. Dan moet het werken. Het lampje zou dan uit moeten gaan. Als er met omzetten dan nog niets gebeurd kan het zijn dat de servo misschien verkeerd om zit maar dat weerhoud de decoder er niet van een adres aan te nemen (dus het lampje uit gaan).

Timo

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 06 October 2015, 11:17:26 »
Goed wat ik zou doen in dit soort gevallen is een adres gebruiken wat via een andere decoder zeker en vast werkt.
Dus bijvoorbeeld wisseladres 1 t/m 4
Dat er dan 2 decoders zijn met dezelfde adressen is even niet belangrijk.
Nu sluit je de decoder aan op de railspanning en op een voedingsspanning, drukt het knopje en zet wisseladres 1 om via de TC. En dan moet het gewoon werken, verder is het een kwestie van rtfm en dweis.

@Remunj Er zijn grote verschillen tussen de TC en de IB en met name het wisseladressen verhaal.

De IB heeft gewoon alle wisseladressen opvolgend standaard beschikbaar en kun je een algemeen protocol kiezen bv. Motorola of DCC Ook kun je per adres het protocol kiezen.

Bij de TC moet je zelf ieder wisseladres benoemen en daar een decoder nummer een wisseladres en een format aan toekennen.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 October 2015, 17:06:49 »
Hi All,

In aanvulling op de wijze woorden van Wim. In de TC-terminologie heet zo'n wisseladres een virtueel (wissel)adres. Bij het TC gebruik je dus twee adressen, die van je decoder en die van de wissels en, zoals Wim al heeft aangegeven, hoeven die niet opeenvolgend te zijn. Je kunt dus op decoder 1 op uitgang 1 wissel 23 hebben en op uitgang 2 wissel 15, enz. Juist dat gaat niet goed bij de 4024, omdat die wel opeenvolgende adressen verwacht. Ik heb dat probleem zelf een keer gehad bij het programmeren van een 4024, waar het maar niet lukte om servo 3 te activeren. Virtueel Wisseladres 3 bleek echter op een andere wisseldecoder te zitten en zodoende pakte de 4024 die niet op.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hans.F

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 October 2015, 21:03:37 »
Spoorgenoten,
Hier een update van de probleemeigenaar.
De servo's bewegen en heen en terug als ik een commando hiertoe geef.

Nadat ik al jullie adviezen en tips goed had gelezen en bepaalde stappen had gegroepeerd, kwam ik tot een nieuw stappenplan. Dit heb ik, met de handleiding ernaast, uitgevoerd.

1. De decoder op het juiste spoor aangesloten (tip).
2. DWEIS   (tip. op zich een flauwe opmerking, maar het blijkt wel te helpen. niet teveel denken en dingen erbij verzinnen, maar datgene doen wat er staat).
3. De servo decoder een reset gegeven  (tip).
4. De servo's andersom aangesloten (tip).
5. Gebruik gemaakt van vier bestaande wisseladressen, namelijk de nummers 1 t/m 4. (tip).
    Dus ook geen gedoe met virtuele adressen aanmaken op de TC, want dat was voor de bestaande adressen al eerder gedaan.
6. Zorgen dat het rode ledje brandt tijdens het programmeren en ook weer uit gaat na afloop.
7. Met lok adres 9999 de servo posities ingesteld.  Dit blijkt echter nog niet bij alle 4 de servo's goed te zijn ingesteld, dus dat moet ik nog beter regelen.
8. Nadat alle handelingen waren uitgevoerd, de TC op rood en de stroom eraf gehaald. Vervolgens alles weer opgestart en mogen merken dat de decoder het nog gewoon doet, dus alle instellingen zijn behouden.

Wel heb ik het idee dat de ene servo makkelijker en stiller beweegt , dan de andere, maar ook dat moet ik verder bekijken.
Het volgende wat ik nu ga doen is de servo's alsnog goed af tellen, mijn handleiding voorzien van aantekeningen, zoals tips en gemaakte fouten en de werkwijze van de decoder nog beter leren te doorgronden.
Uiteindelijk de servo's gaan gebruiken, namelijk het bedienen van wissels.

Ik wil een ieder bedanken voor zijn inbreng, het geven van tips en/of het lanceren van nieuwe ideeën  (y).  Zonder jullie inbreng had ik de decoder waarschijnlijk al in een hoek gegooid gelegd.
Juist door jullie inbreng en de onderlinge discussies ben ik niet alleen erg geholpen, maar is wederom gebleken hoe belangrijk dit forum kan zijn als je bereid bent op elkaar te helpen.

Groet (en tot een volgend probleem).

Hans

« Laatst bewerkt op: 06 October 2015, 21:07:18 door Hans.F. Reden: stap 8 toegevoegd »

Hans.F

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 October 2015, 18:45:48 »
Beste Spoorgenoten,

Hier ben ik weer met een update, oftewel een nieuw probleem.

Ik heb alle servo's werkend gekregen op de adressen 1 t/m 4 en ik heb ook de juiste posities opnieuw weten in te stellen.
De servo's worden door mij bediend door de groene en rode toets behorend bij genoemde adressen 1 t/m 4 in te drukken. Echter als ik de juiste toets bij adres 1 indruk, gebeurt er niets, druk ik dezelfde toets nogmaals in, dan gaat de servo pas bewegen. Om deze weer de andere kant op te krijgen moet ik de juiste bijhorende toets ook 2x indrukken.
Bij ieder indrukcommando licht het rode ledje even op.

Ondanks het advies van DWEIS, heb ik de instelling A en B van de servo wel, maar de C en D niet ingesteld, want ik weet niet waarvoor deze dienen.

Mijn vraag: Is het 2x in moeten drukken van het toets commando een normaal verschijnsel op de TC, of dien ik toch nog een extra instelling aan te brengen? (bv. schakeltijden op de TC ophogen)?

Wederom hoop ik dat jullie mij kunnen helpen en kunnen voorzien van tips, of alternatieven oplossingen.

groet,
Hans

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 October 2015, 20:52:26 »
Van dat verschijnsel had ik nog nooit gehoord. Heb je nog steeds ook een andere wissel op hetzelfde adres? Gaat deze wel normaal om?

Voor wissels heb je inderdaad C en D niet nodig. Hiermee zo je de servo naar 4 verschillende posities kunnen doen bewegen ipv 2 zoals bij een wissel (recht en afgebogen).

Timo

Hans.F

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 October 2015, 11:03:45 »
Spoorgenoten,
Mijn probleem van het 2x moeten indrukken van een groene en rode toets is opgelost.

Omdat al eerder was aangegeven dat er grote verschillen zijn tussen de IB en TC en met name het wisseladressen verhaal, heb ik de handleiding van beiden op dit onderdeel doorgelezen. (instellen van wissels en seinen)
Hierbij viel mij op dat er verschillende standaard fabrieksinstellingen zijn voor wat betreft de schakeltijden bij het indrukken van de rode en groene toetsen. Bij het TC is de minimale en maximale schakeltijd standaard gezet op 0,05 sec. Bij de IB is de minimale schakeltijd echter 0,10 sec. Vervolgens heb ik deze instellingen op de TC verhoogd naar min en max 0,10 sec.
Hierna is het probleem verholpen en reageren de servo's keurig op het 1x indrukken van de bijbehorende toets.

Timo,
Ik heb geen andere wissels aangesloten op de adressen 1 t/m 4.

groet,
Hans