Google+
Doel:€250.00
Donaties:€156.49

Per saldo:€-93.51

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2017
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Servo bevestigingsbeugel. Suggesties? door henk
Vandaag om 10:09:43
MSM Modulebijeenkomst in Aalst (Belgie) door sdz1976
Vandaag om 10:08:47
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:04:24
Vuurtoren, bouwtekening of maatschets gezocht door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:36
BNLS-Werkspoor - Serie 1400 in 1:87 door JAB van Ree
Vandaag om 09:02:02
NS 2200 van Roco door Wijktrein
Vandaag om 08:45:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door svdwal
Vandaag om 08:19:23
RTM in 0m door Marc tramt
Vandaag om 07:50:58
Locomotor NS 210 met houtgasgenerator door Rick
Vandaag om 07:35:54
Pronsfeld door Patrick1975
Vandaag om 07:00:34
Update: baan in de tropen door Patrick1975
Vandaag om 06:52:55
Hulp nodig bij invulling nieuwe baan door Hans Grasmaijer
Vandaag om 05:58:40
Lima pannekoekmotor met kuren --aan uit aan uit door henk
Vandaag om 05:10:16
NS 1600P (ex DE2500 202-002) door Jeanne
Vandaag om 01:21:44
Digikeijs DR5000 - DR4018 schakeldecoder aansluiten en instellen door banne
22 november 2017, 23:54:34
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
22 november 2017, 23:04:30
Digikeijs Loconet bezetmelders en fb monitor door De eerste Ivo
22 november 2017, 23:00:58
Stamlijn Oosterhout de Vijf Eiken in N door Hoontje
22 november 2017, 22:54:14
Copic airbrush systeem, ervaringen? door Milocomarty
22 november 2017, 22:40:24
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
22 november 2017, 22:38:50
(Gratis) treinenbeurs in Lisse door geer63
22 november 2017, 22:28:29
Ervaringen met veilingsites (marktplaats, ebay, catawiki, etc) door KNed
22 november 2017, 22:27:30
Fremo haven: KNZ Hengelo door sdz1976
22 november 2017, 22:20:39
Doorbranden Locpilot door zweistein
22 november 2017, 22:14:15
3D/RM-IG: NS seinen (H0) door De eerste Ivo
22 november 2017, 22:02:15
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
22 november 2017, 21:50:04
Aansluiten schakelaar 1xAAN/UIT/AAN door henk
22 november 2017, 20:33:18
ICE3 NS (BR406) pimpen door Dave.......
22 november 2017, 19:39:47
27 januari 2018 Modelspoorbeurs te Hoogeveen door de Stoomfluit
22 november 2017, 16:11:52
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
22 november 2017, 15:52:29
  

Auteur Topic: Voor elk vervoer een wagen  (gelezen 3831 keer)

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9576
    • sleutelspoor
Voor elk vervoer een wagen
« Gepost op: 03 oktober 2015, 10:44:51 »
Voor elk vervoer een wagen


Met deze slogan trad NS in de jaren 60 van de vorige eeuw naar buiten om zijn potentiële klanten er opmerkzaam op te maken dat ons nationale spoorbedrijf voor elk vervoer een wagen heeft. Je kunt het zo gek niet bedenken of NS heeft daar een oplossing voor. Nu in deze tijd is er wel het een en ander veranderd, en blijft het constant veranderen. Er zijn nieuwe bedrijven bij gekomen en andere zijn alweer verdwenen. Het klein schalige spoorvervoer heeft plaats moeten maken voor de vrachtauto, en op de rails ziet men hoofdzakelijk containers en bulktreinen. Gelukkig kunnen wij op onze modelbaan de tijd terug draaien en het gespecialiseerde vervoer van uit de jaren 60,-70 en 80 van de vorige eeuw nabootsen. In model kunnen wij het spoorbedrijf net zo efficiënt laten werken als bij NS. Dat wil zeggen dat wij net als het grootbedrijf voor iedere lading een wagen hebben. Behalve containers en de veel te glimmende kant en klare kolen zie je niet veel ladingen op modelspoor wagens´. ‘Een welkome aanvulling, die wagonladingen, aldus een van onze sleutelspoor bezoekers.
Interessant voor de modelspoorder is het werken met de buurtgoederentrein. Werken met de buurtgoederentrein betekent dat er een vervoersvraag is. Dit betekent dat we niet zomaar een leuke goederenwagen uit onze collectie op de rails kunnen zetten, maar eerst moeten nagaan welk aanbod van lading dat er is. Bedrijven voeren grondstoffen aan, verzenden een gereed product en hebben veelal ook nog met het afval te maken. Als stationschef/eigenaar zorgen we voor een inventarislijst van wat er in ons rayon aan vervoerscapaciteit nodig is.










Rsd


Ladingmal Roosendaal




Ladingmal met tunnelprofiel te Essen (B)



Teekens op wagens en rijtuigen










De S-CHO, de gesloten goederenwagen




S-CHR, de gesloten groentewagen




Hbs, Ruime geslotenwagen



Gbs, Groot-Volumewagen




Hbis, Schuifwandwagen




CHGZ, Graanwagen





S-CHVO





GRUW, Dekzijlwagen




GSDW, Schuifdakwagen



Tb, Luikendakwagen



T Rolluikenwagen



Uds-v, zelflosser met zwenkdak



U, Silowagen




Ubcs, Silowagen




GTOW, Open wagen



Eds, Open zelflosser




Fads, vierassige zelflosser




S-LWO en LWR, twee-assige rongenwagens







S-HTS en HTS, vier-assige rongenwagens


HBU, Korte plattewagen en MW de Marmerwagen



KWK, kuilwagen





U Ketelwagens P

Zuurwagen P
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2015, 14:43:51 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 10996
Re: Teekens op wagens en rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2015, 10:52:43 »
Nou, als dit het menu is, denk ik dat ik van dit buffet van alles een beetje neem.

NS264

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4411
  • Koen Frijlink
    • Midland
Re: Teekens op wagens en rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 03 oktober 2015, 13:04:47 »
Zie een aantal zelflossers waarvan de laadbak/hoogte lager is dan de bekende kolen/erts wagons van de bekende merken.

Zijn die er ook in model?
Ook gezellig met...: Sieneke

Sobat Kras

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 9576
    • sleutelspoor
Re: Teekens op wagens en rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 03 oktober 2015, 17:47:47 »
Wagens anno 2008
Ook in de 21ste eeuw zijn wagons de ladingdragers binnen het railgoederenvervoer. Voor vrijwel iedere soort goederen is er een geschikt wagontype beschikbaar.
Klanten van het spoor kunnen wagons zelf huren, leasen of kopen. Meestal worden de wagons echter door de spoorvervoerders geleverd als onderdeel van een transportdienst of overeenkomst. Afhankelijk van de afspraak tussen de spoorvervoerder kunnen wagons primair voor één klant ingezet worden. Meer voorkomend is dat door de spoorvervoerder voor wagons meerdere klanten worden gezocht, zodat ook retourladingen gegenereerd kunnen worden.

Welke type wagons zijn er?
Goederenvervoer per spoor biedt voor elk type lading mogelijkheden naar vele bestemmingen. Naast containers worden de meest uiteenlopende producten per spoor vervoerd. Een groot aandeel bestaat uit chemische producten, afval, kolen, erts, hout en staal. Maar ook minder voor de hand liggende producten, zoals graan, auto’s, landbouwmachines, papier en geconditioneerde goederen worden per spoor vervoerd. Voor elk van deze ladingen is een specifiek uitgeruste wagon beschikbaar. Voor intermodaal vervoer zijn er wagons beschikbaar voor 16 verschillende typen containers, variërend van 20ft, 40ft en 45ft. Daarnaast zij er wagons voor het vervoer van trailers, met of zonder trekkende eenheid en wissellaadbakken/Swap Body's

De verschillende wagons zijn herkenbaar aan hun lettercode. De eerste letter (hoofdletter) geeft de belangrijkste eigenschap weer. Zo is elke E een open wagon, elke L een containerdraagwagen, elke H een gesloten wagon met schuifdeuren, enzovoorts. De overige kleine letters geven andere eigenschappen aan. Om één voorbeeld te geven: de letter a geeft aan dat de wagon beschikt over 2 draaistellen met ieder 2 assen. Zulke wagens kunnen zwaarder worden beladen dan standaard wagons met 2 vaste assen. Het aanbod is erg uitgebreid daarom geef ik hier alleen de belangrijkste basistypen aan.

Normale open wagen (E-type)
De E-wagens zijn gewone stortwagens met een platte vloer, die aan het uiteinde en zijdelings kunnen kippen. Zij worden gebruikt voor het vervoer van goederen in bulk of volumineuze goederen zoals schroot en kolen, die niet hoeven te worden beschermd tegen slechte weersomstandigheden.


020 Elo in Essen (B)

https://images.beneluxspoor.net/bnls/017_IMG_7817.jpg
 E bij de SGB

021 Eanos aan de Vierhaven/Hudsonstraat (RMO) in Rotterdam

Stortwagen (F-type)
Deze wagens worden ook gebruikt voor het vervoer van goederen die niet tegen slechte weersomstandigheden hoeven te worden beschermd. De stortwagen wordt ook wel een zelflosser genoemd omdat de bulkgoederen door hun zwaartekracht eenvoudig kunnen worden gelost via kleppen aan de zijkant. Toegepast voor bulkgoederen zoals ertsen, kolen, cokes, steenslag, korrelvormige producten en gelijksoortige goederen.


022 Fads te Maasstricht


023 Falns van de D-ERR, Mississippihaven Maasvlakte


Stortwagens met dak (T-type)
Kenmerkend voor de T-wagens is het opengaand dak of roldak. T-wagens zijn doorgaans uitgevoerd als stortwagens om makkelijk van boven te kunnen laden. Ze kunnen zijn uitgevoerd zowel als onderlosser als met een vaste vloer. Het gaat over het algemeen om goederen die goed afgesloten moeten worden vervoerd zoals staalplaten, kalk, cement, dolomiet en meststoffen.


025 Td Rijkelijk voorzien van bedrijfsporen eveneens op RMO

Gesloten wagen (G-type)
Deze traditionele gesloten wagen werd veel gebruikt voor het vervoer van allerhande stukgoederen die beschermd moeten zijn tegen slechte weersomstandigheden. Dozen, bussen, kisten, zakken kunnen via kleine schuifdeuren in het midden aan beide zijden van de wagen worden geladen of gelost.
Foto
028  Gs ex van Gent&Loos aan de Westzeedijk in Rotterdam

Gesloten wagen met schuifwanden (H-type)
Uitermate geschikt voor het vervoer van gepalletiseerde ladingen die ook niet tegen slecht weer kunnen. De wagen heeft  grote aluminium schuifdeuren. Elke deur maakt een helft van de wagenlengte toegankelijk. Hierdoor is het laden en lossen met bijvoorbeeld heftrucks erg makkelijk. Deze veelgebruikte wagon wordt onder meer toegepast voor het vervoer van grote papierrollen, witgoed en auto-onderdelen.

029 Hbis Vlaardingen Centrum

Platte wagen (K-type, R-type en S-type)
De platte en open wagen wordt veel gebruikt voor het vervoer van metaalproducten (profielijzer, betonijzer, buizen, staalrollen), bosbouwproducten, machines, tractoren enz. De zijkanten kunnen worden neergeklapt waardoor laden en lossen eenvoudig is. De R-typen hebben draaistellen en zijn extra lang. De S-typen hebben ook draaistellen en vervoeren afhankelijk van de uitrusting containers, bomen of rollen plaatstaal. Deze platte wagens kunnen zijn uitgerust met een huifzeil tegen weersinvloeden voor het vervoer van papierrollen, staalrollen, compacte gepalettiseerde eenheden, huishoudtoestellen en nog veel meer.
Foto

032 en 033  Res met brammen Aluminium  aan Waalhaven Zuidzijde.
034  Slmmnps1 beladen met een PRTL aan het Harde.

Containerdraagwagen (L-type en S-type)
Deze wagen is speciaal gemaakt voor het vervoer van containers en wisseellaadbakken van verschillende afmetingen.
 L-typen zijn twee-assers en S-typen zijn vierassers.
Foto

036 Een stam L wagens op reserve aan de Waalhaven OZ
037 Containerwagen type S

Bulkwagens met lossing onder druk (U-type)
De U-wagens zijn geschikt voor bulkgoederen die onder (hoge) druk moeten worden gelost zoals poeders en granen.
Foto
038 Ucs-y  na lossing bij de Superfosfaat in Vlaardingen

Koelwagens (I-type)
Wagons die zijn uitgerust met koel- of isolatiemiddelen dragen het kenmerk I. Ook hier worden allerlei andere eigenschappen met letters aangegeven zoals de letter c voor de aanwezigheid van vleeshaken.
Foto
039 Deze Ibces bestemd voor de sloop in Roosendaal

Ketelwagens (Z-type)
Dit zijn speciale wagens ontwikkeld voor het vervoer van chemische producten. In veel gevallen zijn de ketelwagens particuliere wagens.
040 Twee  Zs P-wagens bij de fabriek van Crosfield Chemie in Eysden (L)
Alle foto’s Hans Reints

Er bestaat overigens een belangrijk onderscheid tussen wagons die eigendom zijn van de ‘nationale’ spoorvervoerder en de wagons die eigendom zijn van private ondernemers. De laatste groep staan bekend als P-wagens. In totaal zo'n 35 procent uitmakend van alle wagons in Europa. P-wagens zijn over het algemeen gespecialiseerde wagons. De grootste groep bestaat uit tankwagons voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Binnen Europa zijn er zo’n 180.000 geregistreerde P-wagens. Voordat P-wagens kunnen worden gebruikt, moeten ze eerst worden geregistreerd (immatriculatie) bij een spoorwegonderneming die ze vervolgens kan inzetten. Er is dus een sterke relatie tussen de eigenaar van P-wagens en de spoorvervoerder.



In een serie artikelen gaan we o.a. de volgende items behandelen;
•   Schaalhout
•   Gezaagd en gekantrecht hout
•   Mijnhout
•   Hout in bundels
•   Boomstammen
•   Kisten en kratten
•   Pallets
•   Pakken plaatstaal
•   Staal Ringen en bandstaal
•   Schroot
•   Staal en Staal Brammen
•   Staal Rollen
•   Militairtransport
•   Kabelhaspels
•   Bijzondertransport
•   Kolen, cokes en Bulk
•   Kuilwagens met lading
•   Vaten



Eerst even wat theorie
Het profiel van vrije-ruimte in de diverse landen.


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Teekens op wagens en rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2015, 17:55:28 »
Leuk en interessant draadje, gaan wij volgen.

Met vriendelijke groet,
Gert van Opbroek
Met vriendelijke groet,
Gert