Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 13:16:43
Lokpilot 4 defect
door
henk
Vandaag
om 13:09:49
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:52:33
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:05:37
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
Menno
Vandaag
om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:04:51
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
schipcas
Vandaag
om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
MOVisser
Vandaag
om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI
door
rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen
door
Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning? (gelezen 6174 keer)
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Gepost op:
25 October 2007, 16:17:14 »
Omdat ik weer eens niet verder kom met wat ik aan het bouwen, gooi ik het hier maar eens in de groep.
Zoals velen weten ben ik met mijn modulediorama Neu Dalhausen hbf bezig en ben ik daar nu een brug aan het bouwen. Ik ben mijn station aan het verbouwen tot kruisingsstation. De sporen van de boven verdieping komen op een 27cm brede brug te liggen die plek bied aan 4 sporen en 2 eilandperrons. In die zelfde brug komt ook de stationshal en de toegang naar de lage perrons gaat dan door de peilers van de brug.
Hier op de tekening zie je wat ik al heb en wat er persee moet komen. De 3 bogen overspannen ruimtes tot 18,5m en de stationshal het paarse deel ligt in de brug op 10cm/16m hoog.
Ik twijfel nog of ik dat stuk waar de stationshal gepland is van 5cm/8m hoog dicht kan laten.
Kan iemand mij vertellen of het technisch mogelijk is dat er tussen het brugdek en de boogbrug zelf een soort hal zit van 8m hoog met dichte zijwanden van steen. Een optie is om het stationshal gedeelte zo verder te bouwen tot een rij kleinen boogjes die ik dan zzo opvul dat het lijtk alsof het glas is.
Verder zit ik rechts op de tekening met een stuk van 25,5cm/41m wat ik in 1 keer moet overspannen omdat de perrons te smal zijn voor stenen peilers en de sporen te slingerend liggen.
Kan ik hier 1 grote stenenboog onder de stationshal maken of is er een andere passende constructie die ouderwets oogt. Ik wil wel dat het de indruk wekt er al 100 jaar lang te staan ofzo ( modules rond jaar 2001).
Zie
hier
voor hoe het er nu bij staat.
Groetjes Michiel
Ps; mijn idee was dat andere die vragen hebben over bruggen voor op hun baan deze ook hier kunnen stellen als het in andere (bestaande)topics niet past.
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #1 Gepost op:
26 October 2007, 21:36:25 »
Dit topic staat nu ook al weer een dag en ook hier geen reactie, stel ik van zulke ideote vragen? Komt wel erg vaak voor dat als ik eens een vraag heb er geen reacties op komen( geld ook voor andere forums), daar begin ik een beetje er moe van te worden
Groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #2 Gepost op:
26 October 2007, 21:39:28 »
Hm, om dat met historisch ogende bruggen netjes te doen... toen was het gewoon lijn neerprakken met zo min mogelijk brug en klaar. Dit zou ik meer met iets futuristisch beton en staal doen...
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
MRP_Peter
Gast
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #3 Gepost op:
27 October 2007, 04:23:28 »
Je zou kunnen volstaan met 3 kleine bogen en een grote boog bij je ' slingersporen '.
Dit fenomeen zie je hier en daar wel meer, zeker in Brussel.
In Londen zie je het ook op verschillende plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #4 Gepost op:
27 October 2007, 11:04:16 »
Hoi Peter bedankt, dan ga ik eens kijken of ik daar foto's van kan vinden.
groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Honk uit Rucphen
Offline
Berichten: 71
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #5 Gepost op:
27 October 2007, 11:41:37 »
Ook in Lausanne zijn een aantal grote bruggen. Dit, omdat Lausanne gebouwd is op drie achter elkaar liggende heuvels en de tussenliggende dalen in de loop der tijden "overbrugd" zijn. Momenteel is men bezig met de aanleg van een tweede metro, ter vervanging van een 125-jarige funiculaire. Onder een van die grote bruggen is ook een brug voor deze nieuwe metro gebouwd.
onderkant van de oude brug
zijaanzicht van de brug
«
Laatst bewerkt op: 27 October 2007, 11:44:36 door Honk uit Rucphen
»
Gelogd
N-spoor, moderne tijd, Kanton Vaud, Zwitserland.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #6 Gepost op:
27 October 2007, 15:12:25 »
Na het lezen van de reacties en het brainstormen met een vriend hier over gister avond kom ik met 2 opties.
Bij deze eerste begint de boog minimaal net zo hoog als de andere en overspant in dit geval zelfs meer als 41m. Dit zou mogelijk moeten zijn zeker als de boog van beton gebouwd zou worden. Dat kan dan weer met steen bekleed worden om bij de rest te passen.
In dit geval moet alleen de stationshal door de boogheen en er deels onderhangen. Dus een beetje het idee van die brug in Lausanne, maar dan nog meer in de boog zelf. Kan dit technisch gezien?
De stationshal zou in een vakwerk constructie moeten zitten denk ik die het brugdek met de sporen en perrons rechtstreek met de boogbrug verbind. Deze constructie hoeft denk ik niet persee van buiten zichtbaar te zijn.
Bij de 2e optie begint de boog lager als bij de andere 3 om op die manier onder het vakwerk van de stationshal te blijven. Het lager beginnen leverd toevallig geen problemen op omdat de bovenleidings masten voor zover ze er al staan tussen de sporen in staan.
Ook hier ga ik er vanuit dat de grote boog van beton is bekleed met steen zodat het wel één is met de rest.
Op internet kwam ik 2 betonnenboogbruggen tegen in Kempten( D) dit was één 2 en één 4 sporige spoorbrug gebouwd tussen 1904 en 1906. De techniek was er dus vroeg genoeg om voor mij bruikbaar te zijn.
Welke van de 2 opties zou het beste bruikbaar zijn, wat zou er in het echt in die situatie gebouwd zijn?
Ik denk er over om wat ramen in de hal te maken, of ik de vakwerk constructie weergeef weet ik nog niet, ik weet wat bruggen bouwers in 1:1 gedaan zouden hebben.
Groetjes Michiel
«
Laatst bewerkt op: 27 October 2007, 15:14:49 door neudalhausenstadbahn
»
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Tinussie
Offline
Berichten: 282
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #7 Gepost op:
28 October 2007, 18:22:50 »
Hoi Michiel,
Als ik je verhaal goed begrijp is het paarse gedeelte de stationshal voor de bovenliggende sporen. In optie 1 loopt de boog dan door de hal heen. Bij mijn weten "ligt" het gewicht van de brug op de boog. In je tekening van optie 1 zie ik eigenlijk alleen nog de boog zonder wat er bovenop, lijkt mij niet echt logisch. In optie 2 heb je dat wel, en de bogen zijn even hoog, wat er in mijn ogen aantrekkelijker uitziet (meer symmetrie). Persoonlijk zou ik dus voor optie 2 gaan...
Mvg,
Tinussie.
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #8 Gepost op:
28 October 2007, 19:20:49 »
Optie 2 komt bij mij logischer/realistischer over.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
MRP_Peter
Gast
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #9 Gepost op:
29 October 2007, 02:19:20 »
De techniek van het gebruik van bruggen met bogen stamt al uit de tijd van de romeinen, nu tenminste 2000 jaar geleden, hetzij in de vorm van de welbekende ' aquadukten ', dus deze techniek is ietsje ouder dan vanaf 1904
Overigens is het inderdaad een mooier gezicht als alle bogen op gelijke hoogte zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #10 Gepost op:
29 October 2007, 11:47:05 »
Haha ja dat die romeinen ook boogbruggen konden bouwen was mij reeds bekend.
Dat 1904 slaat op het gebruik van een geheel betonnen boogbrug, dus zonder van die mooie brokken steen. Dit neemt natuurlijk niet weg dat je een betonnen brug van buiten ook met steen kan aankleden zodat hij beter past de rest van de brug die van steen is. Goed kan natuurlijk de hele brug van beton maken maar of dat is wat ik wil weet ik niet.
Ik denk gezien de reacties hier dat ik er handig aan doe inderdaad voor optie 2 te gaan.
En ja hoe de buitenkant er uit moet zien, ja dat kan steen zijn( met dus deels betonnen constructie van binnen waar de overspaning dat noodzakelijk maakt) of geheel beton( wat dat voor die tijd nog vrij uniek zou zijn).
Daar kunnen we nog een aardigge discusie over hebben, dus ik zou zeggen schiet maar raak.
Groetjes Michiel
«
Laatst bewerkt op: 29 October 2007, 11:48:50 door neudalhausenstadbahn
»
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4215
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #11 Gepost op:
29 October 2007, 12:13:41 »
Ik ben vormgever van beroep en wet dus wel 'iets' van openbare ruimte en bruggen. Wat mij opvalt is dat je in je aanhef aangeeft dat je overgaat op een kruisingsstation, terwijl je al een 'gewoon' station hebt. Vervolgens worden er een stel bogen over je bestaande sporen heengelegd en kom je in de problemen zodra de laatste boog niet hetzelfde kan zijn als de voorgaande bogen.
Vragen genoeg;
Waar komt het kruisings-idee vandaan?
Waar komen de kruisende sporen vandaan en waar gaan ze heen?
In wat voor landschap wordt dit kruisingsidee ingepast?
Hoe heb je de hoogte bepaald waarop de kruisende sporen bovenlangs gaan?
Wat voor lijn loopt bovenlangs; stoom of elektrische tractie, een 'stadtbahn' of een HSL?
In welke tijd zou dit kruisingsstation gebouwd zijn? 1904 of 1994?
De betekenis van de vragen lijkt een beetje zinloos, alsof het om een apart hoofdstukje 'lastige vragen om de modelspoorpret te vergallen' gaat. Maar geloof me; elk van de vragen die ik stel heeft consequenties voor een geloofwaardige opzet. Ik denk dat het gemis aan antwoord op de vragen een van de redenen is waarom er niet snel wordt geantwoord op je vraag.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #12 Gepost op:
29 October 2007, 12:59:59 »
Hoi Gert om jou retour vragen even te beantwoorden:
"Waar komt het kruisings-idee vandaan?";
Dat idee komt vooral van m'n vakantie in Berlin waar ik veel van die dingen gezien heb, en dat vond ik toch wel erg mooi. Daarbij speelt mee dat mijn U-bahn viaduct er ook al dwars over de onderste sporen ligt.
"Waar komen de kruisende sporen vandaan en waar gaan ze heen?";
De spoorlijn boven over zou van Oost( Stendal-Uelzen) naar West( Bremen) door de stad lopen, de onder verdieping loopt noord(hamburg-Buchholz)/zuid(Walsrode-Hannover). In dit geval word Soltau dus Neu Dalhausen.
"In wat voor landschap wordt dit kruisingsidee ingepast?"
Landschap uhm a; grote stad/ b; heuvelachtig
"Hoe heb je de hoogte bepaald waarop de kruisende sporen bovenlangs gaan?"
Ik plan ze op gelijke hoogte met het al bestaande U-bahnviaduct te leggen. Deze kruist alle infra ongelijkvloers, gaat zo'n 3cm over het hoogste grond niveau heen. Hoogte boven onderste sporen tussen de 14 en 16cm.
"Wat voor lijn loopt bovenlangs; stoom of elektrische tractie, een 'stadtbahn' of een HSL?"
Electrisch lichte hoofdlijn treinsoorten IR/RE/RB, ik ga uit van een 160km/u lijn op de vrije baan, t.h.v. het station mik ik op 60 a 80km/u als max. snelheid.
"In welke tijd zou dit kruisingsstation gebouwd zijn? 1904 of 1994?"
Ik bouw zelf 2001, maar het viaduct/station zou ergens tussen 1900 en 1920 gebouwd moeten zijn. Verder is de omgeving ingrijpend veranderd en inmiddels heel modern ingericht( lees veel flats en kantoorgebouwen).
Gert dat soort vragen stel ik mezelf en andere ook vaak als ik iets nieuws/anders wil, dat is inderdaad belengrijk om tot een goed resultaat te komen, vind ik. Alleen bruggen is niet helemaal mijn terrrijn, maar goed daar hebben we jou voor zeg maar
Groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4215
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #13 Gepost op:
01 November 2007, 11:34:02 »
Nou, zonder je helemaal voor te schrijven wat je moet gaan doen geef ik een aantal tips.
Zoals eerder aangehaald bouwden de Romeinen ook al boogbruggen. Niet om vanuit de diepe historie je bouwwerken te benaderen; maar het zegt iets over hoe oud dat concept is. Want al die tijd is er aan dit soort boogbrug niet wezenlijk veel veranderd en dat heeft alles te maken met de toepasbaarheid in een hoofdlijn.
Ik ga even van een reeks probleemstellingen-oplossingen uit, dan kunnen we daar logische conclusies uit trekken.
Stel: je moet over water heen en je hebt niet veel meer dan de materialen in de omgeving, dan bouw je een dam. Stel het is een rivier, dan voldoet die dam al gauw niet meer, want de dam spoelt weg. Dus ga je het water doorgang verlenen met een onderbreking in de dam met een plank erover. Werkt alleen bij kleine stroompjes en dat tijdelijk, met een jaar is de plank helemaal en de dam half weggespoeld. Als je nu Romein bent en je wilt een aantal (snel)wegen aanleggen, dan wil je ook continuiteit. Dus dam+plank voldoet niet en je bouwt een gemetselde boogbrug (in Maastricht hebben ze nog een mooie). Zo´n boogbrug is niets anders dan een stel gemetselde zijwanden (in de vorm die je ook van triplex zaagt) en een stel gemetselde bogen ertussen. De rest wordt volgeplempt met aarde, hier en daar een beetje versterkt met een slap soort cement. Vanwege de opzet van de boogbrug als constructie die voor 90% krachten als drukkrachten opneemt is er nix aan de hand.
Als je met ossewagens hieroverheen rijdt+ nix aan de hand, kan/ie prima tegen. Voetgangers en auto´s ook, zoveel constructieve overcapaciteit is er wel. Ik zou er geen trein overheen sturen. Ja een tram met licht materieel, maar verder niet want de trillingen die de trein veroorzaakt schudden de brug zodanig door elkaar dat hij zal bezwijken.
Nu wil het geval dat er begin vorige eeuw beton is uitgevonden. Dat spul kan heel veel meer drukkracht opnemen, dus daar kun je sterkere bruggen mee bouwen. Eerst werd het gebruikelijke type boogbrug (zie boven) gewoon opnieuw gebruikt, met dit verschil dat binnen de gemetselde constructie stampbeton werd gestort (ongewapend beton) Doordat er geen grond (met een samenhang van NUL; los zand) meer aanwezig was maar deze massa homogeen en sterk is en zelfs het metselwerk bijelkaar houdt is het nu mogelijk er ook treinen overheen te laten rijden. Hoera! De eerste spoorviaducten zijn geboren.
Je moet wel bedenken dat beton duur is en er op de centen gelet moet worden. In die tijd (tot na de oorlog) was menskracht goedkoop en materiaal duur, dus men liet mensen rustig dagen werken om een paar kuub beton of steen uit te sparen.
Nu concreet. Ik denk dat jouw boogbrug te massief is; er is relatief veel massa ten opzichte van de overspanning. Je schrijft ook de pijlers te willen gebruiken voor trappen enzo, maar die pijlers heb je (in werkelijkheid) hard nodig om de drukkrachten naar de grond te leiden.
Even ter vergelijk; ik bouw Rhenen. Over het emplacement loopt een weg die ook op een viaduct ligt. Men heeft ( ca 1883) op materialen bespaard door geen rondboogviaduct te maken, maar de boog veel flauwer te laten verlopen met relatief hoge pijlers.
Ik weet dat dat in Berlijn heel anders gaat, maar daar heeft men lange bogenviaducten door de stad gebouwd om de Stadtbahn overheen te leiden, maar ook daar heeft men niet een willekeurige hoogte aan gehouden, maar uitgemeten hoe hoog de baan zou moeten liggen om de belangrijkste punten hoog genoeg te passeren. Als het een halve of hele meter lager kon, deed men het zeker, kijk eens wat dat aan materialen scheelt.
Kortom; kijk goed naar situaties die lijken op jouw situatie en stel je voor dat met materialen erg zuinig is omgegaan. Kijk vervolgens zo ook naar jouw viaduct.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?
«
Reactie #14 Gepost op:
02 November 2007, 00:41:36 »
Gert bedankt voor de uitleg tot zover, hoe de ontwikkeling van de stenenboog brug is gegaan is mij duidelijk, maar kan jij mij precies vertellen hoe ik iets kan bouwen wat dan wel voldoet aan wat ik zoek.
Dan zoek ik het volgende:
Een soort brug om dus het onderste deel van het station te overspannen, waarbij de overspanningen tussen de peilers zo'n 18 tot 41m moeten zijn om goed over de sporen heen te komen. Dit moet ook naast de 4 sporen 2 eilandperrons kunnen dragen en de perrons moeten van onder af toegankelijk kunnen zijn ivm het lager gelegen station deel.
Ik zoek een manier om tussen beide verdiepingen een stationshal te plaatsen, en het liefst zo dat het er uit ziet of het er al vele tientallen jaren staat. Het liefst zie ik dat dit één is met de brug en dat je niet tegen een woud van palen aankijkt( al geprobeerd, maar dat zag er niet uit).
De reden dat de stationshal tussen de verdiepingen in moet is dat ik eigenlijk niks van de huidige gebouw wil verwijderen. Verder wil/moet ik boven de perrons eerst 6cm recht omhoog om de bovenleiding niet te hoeven aanpassen.
heb je een passend advies?
Groetjes Michiel
Ps; kijk evt. ook even in het topic over mijn modulediorama hoe dat er nu bij staat.
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Welk soort brug is geschikt voor mijn overspanning?