Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:39
booster vraag door Ronald Halma
Vandaag om 11:45:07
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:44:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door Treinbestuurder
Vandaag om 11:36:37
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
  

Auteur Topic: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann  (gelezen 7308 keer)

Georg

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Gepost op: 09 September 2015, 20:52:28 »
Beste mensen,

Na 30 jaar op zolder te hebben gelegen (Fleischmann), krijg ik de kriebels om weer te gaan lekker knutselen. Een aantal locs doen het nog :-) Ik heb tal van websites doorgenomen, vooral die van jullie, maar op een gegeven moment zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik kwam o.a. het woord arduino tegen, en leek me leuk om daar eerst mee te beginnen. Dus had ik gedacht om maar eerst met een ovale baan te starten als training. Electronica en programmeertaal wil ik ook graag van dichtbij zien, ik heb wel enige kennis, maar dat moet wel uitgebreid worden (beetje studeren dus). Het wordt een analoge baan, ik ga uiteraard geen nieuwe locs kopen, als ik al zoveel op zolder heb.

Voordat ik van start ga, moet ik uitraard eerst weten, wat me allemaal te wachten staat:

1. Van arduino heb ik nog nooit van gehoord, wat hebben jullie daarvoor gedaan, toen arduino nog niet bestond, is dat niet meer interessant of zo? Waar kan ik meer informaties over krijgen. Wat zijn de belangrijkste eisen, wil je dat gebruiken? Is er een verschil op de baan te zien als je met of zonder arduino doet. maw, je moet eerst weten wat je wilt, voordat je begint met het ontwerpen van een baan?
2. Optrekken/afremmen: ik las dat niet alle locs geschikt voor is, klopt dat, te oud model of zo?) Ook vliegwiel kwam ik tegen, wat is dat? Is dat van belang?

Heb ik nog iets belangrijks over het hoofd  gezien?

Dus geen zaken, als hoe ik een baan wil ontwerpen, maar zaken die nu van belang zijn. Anders kom ik uiteraard in de problemen en kan ik het hele baan weer gaan afbreken.

Ik heb me een beetje suf gezocht naar dat soorte onderwerpen, maar kon niet echt een duidelijk antwoord vinden.

Mvg. en alvast bedankt voor je moeite!
Georg






« Laatst bewerkt op: 09 September 2015, 20:56:49 door Georg »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2015, 21:20:44 »
Voor punt 1 kan ik niet veel zeggen.
Voor punt 2: Voor de locs zonder vliegwiel kan je met een vertraging generator werken (fleischmann 6960). Dat werkt ook zonder dat je overal dcc decoders in zet. Werkt ook met de vliegwiel motoren.

Wat de niet werkende locs betreft: Het is oud fleischmann spul. Dat is vaak met een paar simpele stappen weer werkend te krijgen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2015, 21:44:36 »
Voor Arduino info kan je beginnen om op de Arduino homepage te starten.

Hier op het forum zwerven ook al diverse draadjes over het gebruik an een arduino bordje als baan besturing.
Gebruik de zoek functie en zoek op arduino. Krijg je 4 bladzijden met hits die je ook wel een stukje op weg kunnen helpen.
In ieder geval genoeg leesvoer om mee te beginnen   :P
Gr.
Eric

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2015, 21:52:55 »
Hier is iemand die zijn Arduino als DCC centrale gebruikt

http://pgahtow.de/wiki/index.php?title=Zentrale

Zo te zien Z21 protocol.....

Ik zou toch overwegen om digitaal te gaan, een centrale zoals boven of die van mij of MrDirect of eentje kopen.
Kost misschien even wat euro's voor loc decoders, maar je zult er meer lol van hebben dan analoog rijden....
Klein ovaaltje wordt grote ovaal enzovoort :)

Met de Arduino kun je dan nog genoeg lol beleven voor decoder zaken....

Mvg

Robert
« Laatst bewerkt op: 09 September 2015, 21:55:39 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Georg

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2015, 23:21:28 »
Bedankt voor jullie reacties zover!

Het gaat veel verder dan ik dacht.  ???

Zo te zien moet ik eerst maar beslissen of ik op oude voet wil doorgaan, dus analoog, of dat ik moet overstappen op digitaal, zoals Robert "adviseerde". Ik heb oude locs, volgens mij lukt dat niet altijd om decorder te plaatsen.

En bovendien hoef ik niet perse digitaal te hebben, 10 treinen tegelijk rijden vind ik nl. niet echt interessant. Blijkbaar is dat een belediging, want iedereen rijdt digitaal tegenwoordig geloof ik.

Ik moet dit toch echt goed over gaan nadenken. Dat dit wat gaan kosten is een ander verhaal. Ik ga in elk geval op deze forum zoeken, die ook zo'n "probleem" heeft gehad.  :)

Georg

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8816
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2015, 08:13:41 »
Hoi,

En bovendien hoef ik niet perse digitaal te hebben, 10 treinen tegelijk rijden vind ik nl. niet echt interessant. Blijkbaar is dat een belediging, want iedereen rijdt digitaal tegenwoordig geloof ik.

Het is geen belediging  :)  ;) Maar je hebt wel een misverstand te pakken. Digitaal rijden is namelijk niet alleen voor banen waar veel treinen tegelijk rijden. En ook niet helemaal automatiseren zodat het automatisch rijd. Er zijn veel mensen die "handmatig" digitaal rijden. Dus de treinen digitaal aansturen en de wissels gewoon analoog of met de hand. Veel modelbanen op beurzen worden op die manier bestuurt. Digitaal betekent niet meer dan een verschil in aansturing van je locomotief. Zelf heb ik een kleine baan die ook digitaal aangestuurd wordt. Gewoon lekker met de hand met een goedkope handregelaar. De keuze of je wel of niet digitaal wil gaan is meer van "wat wil je".

Digitaal heeft een aantal voordelen:

- Meerdere treinen tegelijk: Onafhankelijk laten rijden van verschillende treinen zonder moeilijke ingrepen in je baan. Dus rails leggen, aansluiten op de digitale centrale, meerdere loks erop en dan maar gaan rijden. Verschillende richtingen, snelheden, geen probleem.
- Continue verlichting: De verlichting van een lok of wagon zal altijd aan blijven ook als de lok stilstaat.
- Schakelbare verlichting: Doordat je alles achter een decoder hangt kan je de verlichting ook schakelen.
- Rijeigenschappen: Mogelijk betere rijeigenschappen bij lage snelheden. En deze zijn bij te stellen en aan te passen. Zoals bijvoorbeeld de topsnelheid en de optrek en afrem curves. Veel gemakkelijker dan bij analoog.
- Extra functies: Veel digitale loks komen ook in een uitvoering met geluid, zwaailichten of beweegbare onderdelen. Deze zijn allemaal aan te sturen via de centrale. Dat is leuk maar meestal wel een stuk duurder dan een normale uitvoering.

Nadelen:
- Kortsluiting: Mogelijk iets gevoeliger voor sluiting bij de decoder. Sommige (oudere) decoders kunnen niet zo goed tegen kortsluiting of statische elektriciteit. Dan blaas je een decoder op ;)
- Aanschaf digitale set: Je zal nu een digitale centrale moeten doen of een zelfbouw centrale. Dat is even een investering van ongeveer 100 euro.
- Ombouwen: Je mag iedere lok ombouwen. Dit betekent niet meer dan het inbouwen van een decoder. Dit kost je tussen de 20 - 30 euro, de prijs van een decoder, als je het zelf doet. Laat je het doen zal er iets van 50 euro per lok bijkomen

Ik heb oude locs, volgens mij lukt dat niet altijd om decorder te plaatsen.

Je kan bijna iedere lok ombouwen. Mogelijk dat in oudere loks geen stekkerdecoder kan gebruiken en je plaats moet maken voor een decoder. Maar ombouwen gaat wel.

Ik moet dit toch echt goed over gaan nadenken. Dat dit wat gaan kosten is een ander verhaal. Ik ga in elk geval op deze forum zoeken, die ook zo'n "probleem" heeft gehad.  :)

Ik denk dat bijna 90% van de digitale rijders hier voormalige analoge rijders zijn geweest ;) Ben ook opnieuw begonnen. Toen een digitale startset gekocht. Oude loks zijn omgebouwd naar digitaal. Neem eens een kijkje in de Encyclopedie: Digitale baanbesturing voor wat meer informatie over het digitale gebeuren. Staat trouwens ook een heel stuk in over analoge baan besturing: Analoge baanbesturing

Maar je moet goed overdenken wat je zelf wilt, wat je in de toekomst wilt, en of je iets "nieuws" wil leren en daar tijd en geld in wilt steken.  Genoeg om over na te denken en keuzes die je kan maken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Georg

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #6 Gepost op: 11 September 2015, 22:42:34 »
Maar je moet goed overdenken wat je zelf wilt, wat je in de toekomst wilt, en of je iets "nieuws" wil leren en daar tijd en geld in wilt steken.  Genoeg om over na te denken en keuzes die je kan maken.

Bedankt voor je reactie!
Inderdaad, er komt veel meer bij kijken. Zojuist o.a. met vol verbazing naar "Vierheim van Ronald81"  gekeken, een prachtige baan! Dus niet alleen met treintjes spelen, maar ook het gehele project zelf.

Ik ga dus nadenken wat ik precies wil, en ga alvast op zoek naar locs (geen idee waar ze allemaal liggen  :)).   
Vervolgens kijken of ze nog perfect doen, en uiteraard hoop ik stiekem wat enige problemen tegen te komen.  Dan kan mijn hobby nl. nu al beginnen  (y)

Georg

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #7 Gepost op: 11 September 2015, 23:21:46 »
Allereerst welkom hier! Ik ga de vragen ook maar ff langs. Ook al zie ik het wel als iets meer dan twee  ;D

Van arduino heb ik nog nooit van gehoord, wat hebben jullie daarvoor gedaan, toen arduino nog niet bestond, is dat niet meer interessant of zo?
Hiervoor moet je weten dat Arduino eigenlijk alleen een verzamelnaam is van hardware (kant en klare bordjes) en software (de Arduino IDE die een compiler en een programeermethode combineert). Maar het hart van de Arduino is een AVR microcontroller van Atmel (ookal zijn er tegenwoordig ook alternativere smaken te krijgen). En dat bestaat al veel langer en is samen met de PIC's van Microchip de marktleider van de microcontrollermarkt. Wat Arduino tot zo'n succes heeft gemaakt is de hapklare hardware (zo goed als plug&play) en software met veel libraries waardoor je de onderhuidse complexiteit niet hoeft te doen. Hierdoor is het al mogelijk om 5 minuten na het uitpakken van je Arduino al een alternatieve blink sketch (naam voor Arduino voor jou code) op de microcontroller hebt staan. Dit zette de deur open voor iedereen en daarom heeft het zijn toevlucht genomen. Maar de alternatieven zijn er nog steeds en hebben nog hun eigen voordelen. Je hebt bijvoorbeeld iets strakker in de hand wat de microcontroller doet en dat kan handig zijn als timing heel erg belangrijk is (orde van microsecondes).

Waar kan ik meer informaties over krijgen.
De Arduino homepage is een goeie start. En nadat je de software hebt kan je de voorbeelden doorkijken. Verder is het in het begin heel veel Google gebruiken...

Wat zijn de belangrijkste eisen, wil je dat gebruiken?
Tijd, leergierigheid, doorzettingsvermogen  ;D

Is er een verschil op de baan te zien als je met of zonder arduino doet. maw, je moet eerst weten wat je wilt, voordat je begint met het ontwerpen van een baan?
Ligt er aan wat je met of zonder bedoelt. Zonder als in analoog, ja, je moet bedenken hoe je de blokken opdeelt, hoe je informatie terug krijgt enz. Als in met digitaal, ook. Ook daar moet je blokken indelen maar zijn ze meer voor de software. Daar houdt een computer alles in de gaten. Ook heb je bij analoog meer hardware onder de baan dan in de loc.

2. Optrekken/afremmen: ik las dat niet alle locs geschikt voor is, klopt dat, te oud model of zo?) Ook vliegwiel kwam ik tegen, wat is dat? Is dat van belang?
Zou wat zijn als je niet kon afremmen met een loc  ;D Maar als je bedoelt de vertraging, ja, eigenlijk is elke loc wel geschikt maar moderne loc's laten zich over het algemeen gewoon beter regelen.

Heb ik nog iets belangrijks over het hoofd  gezien?
Dat het waarschijnlijk een beetje boven je pet gaat zo. Zelf zou ik ook niet meer aan analoge automatisering doen, of iig niet voor de motorregeling. Zoals aangegeven kan je dan denk ik beter naar digitaal gaan kijken. Ronald heeft al mooi de voordelen aangegeven.

10 treinen tegelijk rijden vind ik nl. niet echt interessant.
Gaat inderdaad niet om hoeveel treinen er rijden maar om het feit dat je iedere loc individueel kunt aanspreken, zelfs als ze naast elkaar op de baan staan. Want ook analoog kan je best 10 treinen rond laten rijden maar zodra ze naast elkaar staan reageren ze ook gelijk. Dat gecombineerd met dat je het rijgedrag kunt afregelen, verlichting niet af hangt van de snelheid (en of je überhaupt rijdt) en dat je allemaal extraatjes kunt hebben (geluid, los te schakelen cabineverlichting, zwaailichten en zelfs werkende deuren) maakt in mijn ogen digitaal rijden het echt wel waard. En zoals Ronald zei, je hoeft het niet perse door een computer te laten doen. Je kan prima digitaal rijden en de rest analoog houden. Of, als je toch de Arduino wilt pakken, een soort blokbeveiliging enzo opzetten.

En als het je überhaupt leuk lijkt om wat te leren van programmeren/Arduino kan je rond de modelspoorbaan echt nog genoeg andere toepassingen bedenken die misschien voor een beginner iets leuker zijn om mee te beginnen (aansturen bewegingen, aansturen straatverlichting of nabootsen TL-verlichting enz enz)

en ga alvast op zoek naar locs (geen idee waar ze allemaal liggen  :)).   
Vervolgens kijken of ze nog perfect doen, en uiteraard hoop ik stiekem wat enige problemen tegen te komen.  Dan kan mijn hobby nl. nu al beginnen  (y)
Als je ze zo moet zoeken liggen ze waarschijnlijk al even. Dan kan ik je al verzekeren dat de hobby goed begint en kan je ze een onderhoudsbeurt geven. Daarover genoeg te vinden op het forum (maar begin maar vast met het kopen van wasbenzine, modelspoor olie en modelspoor vet  ;D)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Georg

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #8 Gepost op: 12 September 2015, 18:56:41 »
Allereerst welkom hier! Ik ga de vragen ook maar ff langs. Ook al zie ik het wel als iets meer dan twee  ;D

Inderdaad, ik wilde niet al te wild overkomen  ;D

Jij ook heel erg bedankt voor je reactie!  :)

Ik heb gelukkig geen haast, en zal alvast beginnen met wasbenzine enzo. Een betere start kan ik niet bedenken  ;)

Gr.
Georg

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #9 Gepost op: 12 September 2015, 19:16:37 »
Bij een modelspoorwinkel in vlaardingen staat een set van de multimaus te koop voor 80 euro.

Die gebruik ikzelf ook al 6 jaar naar tevredenheid. Al gaat die binnenkort plaats maken voor een ECOS 2.

de grootste kostenpost worden dan de loks ombouwen naar digitaal als deze geen nem stekker hebben en je het niet zelf kan.
Mijn modelspoorwinkel rekent hier volgens mij 40 euro per lok.

Zelf zou ik niet meer terug willen naar analoog.
Vooral dat je alle loks onafhankelijk van elkaar op dezelfde stroomkring kan besturen.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Georg

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #10 Gepost op: 12 September 2015, 21:50:15 »
Die gebruik ikzelf ook al 6 jaar naar tevredenheid. Al gaat die binnenkort plaats maken voor een ECOS 2.

Echt super deze forum  (y) 

Ik weet dat je ook veel informaties via deze forum kunt krijgen (en dat ga ik ook doen, het is zelfs verplicht  :) ), maar wil  graag ook je mening horen, waarom je wilt overstappen. Ik heb 't heel vlug gekeken over die zaken, een van die zaken die besproken is, is het vermogen wat die apparaten leveren, en dus meer  locs kan bedienen. Maar ik weet niet of veel wissels/seinpalen, verlichtingen ook een grote rol kunnen gaan spelen.

Zie wel dat Multimaus in je hand kan hebben, bij ECOS niet dus, dat lijkt me wel leuk.

Huidge stand      analoog - digitaal  : 0 - 4      ::)    (Vanwege de Wet op Bescherming Persoongegevens mag ik de namen niet bekend maken)
 
 

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #11 Gepost op: 12 September 2015, 22:18:26 »
Maar qua mogelijkheden kan je een Ecos ook niet vergelijken met de multimaus. en qua kosten ook niet trouwens. ;)
De Ecos is veel uitgebreider, wel kun je extra draadloze handregelaar bij kopen bij een Ecos maar die kost ook weer 280 euro extra.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8816
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #12 Gepost op: 13 September 2015, 08:01:07 »
Maar ik weet niet of veel wissels/seinpalen, verlichtingen ook een grote rol kunnen gaan spelen.

Dat valt wel mee :) Bij alle twee de oplossingen, zowel analoog als digitaal zal je moeten opletten hoeveel je aansluit op 1 trafo /voeding. Dat maakt niet zoveel uit. Het aantal draadjes e.d. kan wel wat uitmaken :) Digitaal bijvoorbeeld kan je een schakeldecoder een tig aantal lampjes schakelen.  Je hebt dan draden lopen van de decoder naar de lampjes en vanaf de decoder lopen 4 draden voor de voeding en het stuursignaal. Dat is meestal korter dan vanaf een centraalpunt aan de baan ;) Dan kan je alles schakelen via een wisseladres en bij sommige decoders ook nog eens met verschillende soorten verlichting (TL, Gas, Knipperen, enzovoort) instellen. Dat is bij analoog iets moeilijker in te bouwen ;)

Het is wat je makkelijk vind : ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Georg

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #13 Gepost op: 13 September 2015, 20:47:33 »
Beste mensen,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ik ga maar alvast wat op papier zetten, want anders denken jullie dat ik al een burnout heb gekregen van zoveel informaties  ;D

Tja, als een PIC een factor meer EEPROM writes aan kan dan een AVR, dan weet ik het eventjes niet meer  ???.

M.a.w. ik moet alleen dingen doen, die ik kan doen, en belangrijker, ik moet het ook wel leuk vinden, ook nieuwe zaken.

Dus kom ik kennelijk viertal belangrijke zaken tegen : (meer zijn er volgens mij niet, tijd en geld niet inbegrepen dan)

1. Je gaat een leuke baan maken, met zoveel mogelijk treinen en liefst zo ingewikkeld mogelijk, en uiteraard moet dat digitaal.
2. Je gaat bezig houden met electronica, digitale ontwerp maken enz. Dus je vindt treintjes spelen hier minder belangrijk   ;)
3. Je gaat lekker knutselen, dus sceneries.
4. Je gaat lekker met treintjes spelen, maar dan beetje op een analoog-achtige wijze  ;)

Waar ligt het zwaartepunt voor mij? Dat is punt 3 denk ik, punt 2 en 4 neem ik ook graag mee.  Er zullen ongetwijfeld ook forummers in ons midden ziiten, die helemaal geen zwaartepunten kennen  ;D

Ik ben de 50 al gepasseerd, dus ik denk dat  ik daar ook rekening mee moet houden, vooral op gebied van leren, tenminste dat denk ik  :)

Vast staat in elk geval dat ik een heel klein half ovaal baantje neem, en dat ik een stationnetje ga maken met alles erop en eraan, 2 bij 0.5 metertje of zo. De rest van de baan gewoon kaal, daar doe ik dus niks mee, uitraard moet het wel ovaal zijn, anders kan ik helemaal niet rijden :)  Punten 2 t/m 4 dus. Ik moet alleen nog beslissen of ik echt direct digitaal moet doen, en dat valt me bijzonder zwaar tegen. Misschien komt het wel door mijn leeftijd  :)

Bevalt het me, en weet waar ik aan toe ben, dan breek ik de hele tent af, en ga een grotere baan nemen (minstens 3 keer zo groot, of ga mijn baan uitbreiden, kan ook.... ;D

Maar goed zover ben ik nog niet, dat is in elk geval mijn eerste gedachte.

Gr.
Georg

« Laatst bewerkt op: 13 September 2015, 20:56:23 door Georg »

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: Herstart, algemeen advies : analoog, arduino, HO-Fleischmann
« Reactie #14 Gepost op: 13 September 2015, 21:25:26 »
Georg,

Ik nader ook de 50 en ben nog maar net begonnen. Mijn insteek is meer de technische kant als uitdaging omdat elektronica
altijd al mijn hobby geweest is. Een arduino clone zie ik inmiddels de voordelen van al snap ik er nog niet veel van. Ik heb me
er nog niet op toegelegd maar heb ze wel al in huis en snap dat het een soort van vrij te programmeren basis blok is wat je
voor meerdere doelen in kunt zetten (ook daar waar geen trein aan te pas komt).

Wel heb ik inmiddels de keuze gemaakt om toch digitaal te gaan, en wel direct bij de start. Het vereist een andere manier
van denken dan analoog en om die reden heb ik voor mezelf besloten analoog los te laten voordat ik teveel in dat denk-
patroon vast kom te zitten.
Om e.e.a. betaalbaar te houden ga ik een oude(re) PC als centrale gebruiken met een zelfbouw booster om de baan van
het nodige "sap" te voorzien. Maar als ik de verhalen hier op het forum zo lees is een Roco multimaus ook prima om digitaal
mee te beginnen. Dit zal wat simpeler en vooral ook sneller op te zetten zijn dan een oude PC verwacht ik.

Wat verder opviel is de maat van je ovaaltje en dan vooral die 0,5m. Dat zijn de aller scherpste boogstralen en kun je niet
met elke trein doorheen. Een Fleischmann BR64 wil bv. al niet helemaal lekker terwijl dat niet eens een hele grote loc is.

*EDIT*
Ik zie nu ineens dat ik niet goed gelezen heb. Ik ging van een heel ovaal uit m.b.t. die 0,5m, blijkt het plan een
half ovaal te zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 September 2015, 03:19:29 door Calimero »
Groet, Ronald.