Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Wat was er eerder op de 2400 ...  (gelezen 7550 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #15 Gepost op: 20 November 2007, 20:50:11 »
Mooi hoor, heb je ook de sluitverlichting met losse led's. Ik heb gewoon het rode lampje voor een led vervangen, schijnt nu echter wel wat door in de cabine dus behoeft nog wat aanpassing.
De korte hekken moeten bij de bruine wel zwart volgens mij, zo te zien zijn ze nu bruin.

Groeten stephan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #16 Gepost op: 20 November 2007, 21:34:04 »
Hekjes zwart?
Nee hè!  ;D

Sluitverlichting heb ik maar laten zitten.

Het model heeft geen asb'tjes meer. Ooit heb ik vier drierailwielstellen gekregen - zou ook van Rob kunnen zijn - en die heeft Klaas Zondervan afgedraaid tot NEM tweerail norm. Huibert heeft me vervolgens laten zien hoe je ze (niet) moet monteren. Twee wielstellen zitten op een andere DKM 2400 en dit model heeft de overige twee gekregen.
IK vertel het maar, want het blijft toch aardig zo'n Beneluxrail/-spoor uitwisseling.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #17 Gepost op: 20 November 2007, 22:01:21 »
Even wachten met de verfkwast op de hekjes .....
Ik heb er een paar foto's op nagekeken en die laten bruine hekjes zien. Alleen op een foto van de VSM museumloc 2459 lijken de hekken zwart te zijn, en dat zijn lange hekken.

Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #18 Gepost op: 20 November 2007, 22:05:14 »
Vreemd, mij is alleen bekend dat juist de lange hekken bruin zijn.
Ik heb even zitten zoeken en ik heb kleurenfoto's van korte bruine hekjes gevonden maar deze zijn van na 1970, daarvoor zwart/wit en is het moeilijk te zien.
hier b.v.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2007, 22:14:21 door prutser »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #19 Gepost op: 20 November 2007, 22:26:00 »
"Diesellocomotieven in Nederland", blz 169, opname uit 1961; blz 177, opname uit 1962; blz 180, opname uit 1962; blz 181, opname uit 1963, Allemaal kleurenfoto's met bruine hekken.
Ook aardig: blz 176: 2473 in 1962 waarbij de verticale stangen geel en de horizontale stangen bruin zijn!

Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #20 Gepost op: 20 November 2007, 22:46:08 »
Nou da's dan duidelijk; bruin , heb ik ook weer wat geleerd en klopt de info die ik heb niet helemaal.

Staan er ook kleurenfoto's van korte zwarte hekken in dat boek ?

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2007, 22:48:01 door prutser »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #21 Gepost op: 20 November 2007, 23:14:34 »
Sorry, heb ik niet kunnen vinden. Wel een twijfelgeval op blz. 188: Horizontale stangen gewoon bruin maar de verticale stangen zien er erg donker uit. Kan roest / vuil of lichtval zijn, maar kan ook zwart zijn.

Ton

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #22 Gepost op: 20 November 2007, 23:44:28 »
Hij is fraai geworden Henk!

Het model heeft geen asb'tjes meer. Ooit heb ik vier drierailwielstellen gekregen - zou ook van Rob kunnen zijn - en die heeft Klaas Zondervan afgedraaid tot NEM tweerail norm. Huibert heeft me vervolgens laten zien hoe je ze (niet) moet monteren.

Nu je het zegt!  ;D Kwam op zoek naar de onderdeeltjes voor jou wel dit tegen en ergens ging toen wel de herinnering spelen aan een discussie met Huibert over de vraag hoe die dingen gemonteerd moesten worden. Maar da's alweer lang geleden!




Rob

Groeten, Rob

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #23 Gepost op: 21 November 2007, 21:38:29 »
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij kan informeren over hoe je de wielen etc. moet schoonmaken. Mijn 2400 (met decoder) rijdt bijna niet op de baan. Daarentegen functioneert alles goed als de trein op de schoonmaakborstels staat. Ik zou graag alle flenzen, contacten etc. goed willen schoonmaken en de tandwieltjes willen invetten om uit te sluiten dat vervuiling de oorzaak is. Maar ik ben wat huiverige om de boel open te maken zonder tekening.

Heiko

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #24 Gepost op: 21 November 2007, 22:03:01 »
De DKM 2400 heeft standaard Athearn draaistellen. Halverwege  deze pagina krijg je een goed idee hoe zo'n draaistel uit elkaar te halen en te reinigen. Dat verhaal over de stalen wielen kun je vergeten, de DKM heeft al betere wielen.

Je kunt ook goed zien dat de stroomafname bijna foolproof is. Er is geen sprake van losse stroomafnemertjes die vuil kunnen verzamelen. Is het glimmende loopvlak van de wielen misschien aangetast?

Daaronder ook nog de beproefde methode om met behulp van tandpaste de tandwielen soepeler te laten functioneren. Zelf heb ik daarvoor wel eens JIF/CIF gebruikt.  ;D Zonder gekheid, het resultaat is verbluffend.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2007, 22:12:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #25 Gepost op: 24 November 2007, 22:41:42 »
Bedankt voor de link. Zal eerdaags beginnen eea te demonteren en schoon te maken.
M.i. glimmen de wielen nog voldoende, ze hebben ook weinig echte km gemaakt. Dus ik kan me niet voorstellen dat de loopvlakken zijn versleten.

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #26 Gepost op: 25 November 2007, 12:56:25 »
Na het demonteren, werd zichtbaar dat de "electrische" verbinding tussen één draaistel en het frame niet goed functioneerde. Dit is namelijk een verchroomd plaatje (draaistel) dat in contact komt met een ringetje (op het frame). Beide waren gecorrodeerd.