Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:55:49
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Stalen rijtuigen van NS door jan47
Vandaag om 11:43:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door bellejt
Vandaag om 11:01:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:21:07
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:59:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
  

Auteur Topic: Wat was er eerder op de 2400 ...  (gelezen 7692 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
  • Spaar ze allemaal.
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #15 Gepost op: 20 November 2007, 20:50:11 »
Mooi hoor, heb je ook de sluitverlichting met losse led's. Ik heb gewoon het rode lampje voor een led vervangen, schijnt nu echter wel wat door in de cabine dus behoeft nog wat aanpassing.
De korte hekken moeten bij de bruine wel zwart volgens mij, zo te zien zijn ze nu bruin.

Groeten stephan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #16 Gepost op: 20 November 2007, 21:34:04 »
Hekjes zwart?
Nee hè!  ;D

Sluitverlichting heb ik maar laten zitten.

Het model heeft geen asb'tjes meer. Ooit heb ik vier drierailwielstellen gekregen - zou ook van Rob kunnen zijn - en die heeft Klaas Zondervan afgedraaid tot NEM tweerail norm. Huibert heeft me vervolgens laten zien hoe je ze (niet) moet monteren. Twee wielstellen zitten op een andere DKM 2400 en dit model heeft de overige twee gekregen.
IK vertel het maar, want het blijft toch aardig zo'n Beneluxrail/-spoor uitwisseling.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2594
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #17 Gepost op: 20 November 2007, 22:01:21 »
Even wachten met de verfkwast op de hekjes .....
Ik heb er een paar foto's op nagekeken en die laten bruine hekjes zien. Alleen op een foto van de VSM museumloc 2459 lijken de hekken zwart te zijn, en dat zijn lange hekken.

Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
  • Spaar ze allemaal.
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #18 Gepost op: 20 November 2007, 22:05:14 »
Vreemd, mij is alleen bekend dat juist de lange hekken bruin zijn.
Ik heb even zitten zoeken en ik heb kleurenfoto's van korte bruine hekjes gevonden maar deze zijn van na 1970, daarvoor zwart/wit en is het moeilijk te zien.
hier b.v.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2007, 22:14:21 door prutser »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2594
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #19 Gepost op: 20 November 2007, 22:26:00 »
"Diesellocomotieven in Nederland", blz 169, opname uit 1961; blz 177, opname uit 1962; blz 180, opname uit 1962; blz 181, opname uit 1963, Allemaal kleurenfoto's met bruine hekken.
Ook aardig: blz 176: 2473 in 1962 waarbij de verticale stangen geel en de horizontale stangen bruin zijn!

Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
  • Spaar ze allemaal.
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #20 Gepost op: 20 November 2007, 22:46:08 »
Nou da's dan duidelijk; bruin , heb ik ook weer wat geleerd en klopt de info die ik heb niet helemaal.

Staan er ook kleurenfoto's van korte zwarte hekken in dat boek ?

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 20 November 2007, 22:48:01 door prutser »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2594
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #21 Gepost op: 20 November 2007, 23:14:34 »
Sorry, heb ik niet kunnen vinden. Wel een twijfelgeval op blz. 188: Horizontale stangen gewoon bruin maar de verticale stangen zien er erg donker uit. Kan roest / vuil of lichtval zijn, maar kan ook zwart zijn.

Ton

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #22 Gepost op: 20 November 2007, 23:44:28 »
Hij is fraai geworden Henk!

Het model heeft geen asb'tjes meer. Ooit heb ik vier drierailwielstellen gekregen - zou ook van Rob kunnen zijn - en die heeft Klaas Zondervan afgedraaid tot NEM tweerail norm. Huibert heeft me vervolgens laten zien hoe je ze (niet) moet monteren.

Nu je het zegt!  ;D Kwam op zoek naar de onderdeeltjes voor jou wel dit tegen en ergens ging toen wel de herinnering spelen aan een discussie met Huibert over de vraag hoe die dingen gemonteerd moesten worden. Maar da's alweer lang geleden!




Rob

Groeten, Rob

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #23 Gepost op: 21 November 2007, 21:38:29 »
Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij kan informeren over hoe je de wielen etc. moet schoonmaken. Mijn 2400 (met decoder) rijdt bijna niet op de baan. Daarentegen functioneert alles goed als de trein op de schoonmaakborstels staat. Ik zou graag alle flenzen, contacten etc. goed willen schoonmaken en de tandwieltjes willen invetten om uit te sluiten dat vervuiling de oorzaak is. Maar ik ben wat huiverige om de boel open te maken zonder tekening.

Heiko

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22532
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #24 Gepost op: 21 November 2007, 22:03:01 »
De DKM 2400 heeft standaard Athearn draaistellen. Halverwege  deze pagina krijg je een goed idee hoe zo'n draaistel uit elkaar te halen en te reinigen. Dat verhaal over de stalen wielen kun je vergeten, de DKM heeft al betere wielen.

Je kunt ook goed zien dat de stroomafname bijna foolproof is. Er is geen sprake van losse stroomafnemertjes die vuil kunnen verzamelen. Is het glimmende loopvlak van de wielen misschien aangetast?

Daaronder ook nog de beproefde methode om met behulp van tandpaste de tandwielen soepeler te laten functioneren. Zelf heb ik daarvoor wel eens JIF/CIF gebruikt.  ;D Zonder gekheid, het resultaat is verbluffend.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2007, 22:12:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #25 Gepost op: 24 November 2007, 22:41:42 »
Bedankt voor de link. Zal eerdaags beginnen eea te demonteren en schoon te maken.
M.i. glimmen de wielen nog voldoende, ze hebben ook weinig echte km gemaakt. Dus ik kan me niet voorstellen dat de loopvlakken zijn versleten.

Heiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Wat was er eerder op de 2400 ...
« Reactie #26 Gepost op: 25 November 2007, 12:56:25 »
Na het demonteren, werd zichtbaar dat de "electrische" verbinding tussen één draaistel en het frame niet goed functioneerde. Dit is namelijk een verchroomd plaatje (draaistel) dat in contact komt met een ringetje (op het frame). Beide waren gecorrodeerd.